13 וחצי דקות אחרי השקיעה - זה מדוייק?

אנו עמלים

חבר קבוע
הצטרף
4/1/25
הודעות
223
הנה רבינו האור לציון (ח"א סי' כ', ח"ב פט"ו ד' ועוד) התיר להתפלל בדיעבד מנחה עד י"ג וחצי דקות אחרי השקיעה אפי' בלא תנאי (וע"ע בח"א שם לגבי הזמן לאחמ"כ), ודלא כהמ"ב בביה"ל סי' רל"ג שכ' להתנות. [והחזו"א מטו משמיה שעדיף להתפלל ערבית פעמיים מאשר כה"ג, וכן מובא מהגר"א נבנצל שליט"א בשם הגרשז"א זצ"ל (בס' מקראי קודש - הררי הל' יוכ"פ) שאפי' מה שהתיר המ"ב כשמתנה הוי דווקא בחו"ל ואכמ"ל].
אבל באור לציון בח"ב שם בהערה הוסיף שתלוי בקיץ או בחורף כיוון שנמדד בשעות זמניות, ושאילתי ליודעים בעניין האם כוונתו שבקיץ הזמן ארוך יותר מ- 13 וחצי או שבחורף קצר יותר.
 
נערך לאחרונה:
זה לא מדויק, כי זה נמדד לפי ''מעלות''
בקיץ זה מגיע לכ17 דק'
בחורף ל15 דק'
באביב ובסתו 13.5 דק'
הבעיה עם חישוב זה, שבהרים הזמן מתקצר בהרבה, כי המעלות נמדדות לפי השקיעה המישורית שמוקדמת ב-4 דק', וא''כ בירושלים לדוג' זמן מנחה (בדיעבד, למקילים) רק עד 9 דקות מהשקיעה, אמנם צ''ע לדינא
 
בפשטות מובנית יותר סברת החזו''א, כי לפי הגאונים לא יתכן להתפלל מנחה אחר השקיעה, (אבל לשיטת האור לציון דמונים שעות היום מעה''ש עד צה''כ אתי שפיר)
 
נערך לאחרונה:
ייש"כ. אשמח למקורות בעניין.
שיטת המעלות מבוארת היטב באחרונים, שו''ת מהרי''ף (בענין בין השמשות אינני זוכר המקור בע''פ) , ביאור הגר''א סימן רס''א, סידור הרב בהכנסת שבת, מנחת כהן ועוד, ולמעשה זה מפורש בגמ' שלא השיעור קובע על ה'סימנים', וזה תואם רק את שיטת חישוב המעלות
בפשטות לא מצאנו מי שיחלוק להדיא, או שדחה את דבריהם
 
דרך אגב, לדעת רבים מן הראשונים המיל הוא 22.5 דק', ומתסבר דניתן לצרף דעתם עכ''פ לספקות, ולפי''ז זמן ביה''ש דר' יהודה לפי הגאונים הוא עד 17 דקות אחרי השקיעה
 
דרך אגב, לדעת רבים מן הראשונים המיל הוא 22.5 דק', ומתסבר דניתן לצרף דעתם עכ''פ לספקות, ולפי''ז זמן ביה''ש דר' יהודה לפי הגאונים הוא עד 17 דקות אחרי השקיעה
עי' בח"א שם (וכן בח"ב שם בקצרה) שהתיר ע"י תנאי אפי' עד 25 דק' אחרי השקיעה, אבל יל"ד אם כ"ה בכל השנה.
 
עי' בח"א שם (וכן בח"ב שם בקצרה) שהתיר ע"י תנאי אפי' עד 25 דק' אחרי השקיעה, אבל יל"ד אם כ"ה בכל השנה.
לא, מסתבר שזה גם לפי ''מעלות'', שזה 25 דק' בימים השווים ובשיא הקיץ מגיע ל-29 דקות בערך
כי הטעם ל-25 דק', הוא שמחכים להיראות 3 כוכבים בינונים הנראים לעין רגילה, וזמן זה משתנה לפי מעלות, ואין טעם ל-25 דק' שוות או זמניות
 
כמדומה יש בסוף לוח עתים לבינה את הזמן המדוייק לפי המעלות
 
כמדומה יש בסוף לוח עתים לבינה את הזמן המדוייק לפי המעלות
נכון, אבל צ''ע לדינא כי לא מצינו מקור לכך שביה''ש בהר קצר יותר מבעמק, ואדרבה מדברי ר' ניסים גאון והגר''ז בסידור נראה להיפך, ועכ''פ יש מקום עד 16-17 דק' במעלות, וכ''ש בהר וצ''ע
 
נכון, אבל צ''ע לדינא כי לא מצינו מקור לכך שביה''ש בהר קצר יותר מבעמק, ואדרבה מדברי ר' ניסים גאון והגר''ז בסידור נראה להיפך, ועכ''פ יש מקום עד 16-17 דק' במעלות, וכ''ש בהר וצ''ע
בגלל צ"ע לדינא אתה רוצה להקל?
עכ"פ איפה רנ"ג
 
בגלל צ"ע לדינא אתה רוצה להקל?
לענ''ד ניתן להקל עד 17-18 דק' ע''פ מעלות, שזה 4.5 מעלות בערך. כי אולי המעלות נמדדות מההר ולא מהמישורי כדברי הגר''ז בסדר קבלת שבת בסידור, וזה מיישב גם עוד כמה קושיות בסוגיא הנ''ל, אבל צ''ע כי זה נשמע שיטה מחודשת, ומאידך המנהג ללכת עם 13.5 הוא גם בהר, לא מצאנו מי שנוהג למעשה בי-ם שצה''כ של הגר''א (לפי מיל ד18 דק) הוא 8.5 דק' בלבד אחר השקיעה, בפשטות המנהג הוא 13.5 דק' מהשקיעה הנראית, וכ''כ הכף החיים
 
ראשי תחתית