פפושדו - דעת רבותינו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

זולדן

חבר קבוע
הצטרף
18/3/25
הודעות
248
ומה מצב המפעל מבחינה מציאותית.
 
השנה זה נוגע יותר, משום שאפשר לקיים עם זה סעודה שלישית (לנוהגים כן)

דעתו של מרן הגר"ע ידועה, אלא שיצאו עוררים מחמת חומר ההתפחה ויש על זה תשובה של הרב עמאר כמדומני, הנושא כבר עתיק...
 
ובאמת בדבר זה ישנם ב' נושאים, 1. כלפי עצם הנידון, אחד שיכין בביתו, אשר בזה נחלקו החכמים יודעי העיתים אם לאסור או להתיר.
2. כלפי המציאות במפעל שאין עליו אלא כשרות רבות, וקמח מצה שאינה שמורה ועוד.
 
1. כלפי עצם הנידון, אחד שיכין בביתו, אשר בזה נחלקו החכמים יודעי העיתים אם לאסור או להתיר.
2. כלפי המציאות במפעל שאין עליו אלא כשרות רבות, וקמח מצה שאינה שמורה ועוד.
1. אם יודע היטב את ההלכות ומקפיד על כל פרט מה שייך איסור? וכי אכתי עבדי אחשורוש אנן?
2. אכן כן. לגבי קמח מצה שאינה שמורה זה אכן כך, אך דעת מרן הב"י תנג ד ועוד רבים מהראשונים שאין שום עניין לאכול מצה שמורה כל ימי הפסח. ועכ"פ הויא שמורה מלישה. ומ"מ המחמיר בזה תע"ב (ולשון המשנה ברורה בסי' תס שישראל קדושים מחמירים בזה). ומ"מ נחלקו רבותינו האחרונים אם יש בזה משום מנהג או שא"צ התרה (ועכ"פ צריך שידע שהוא מותר ונוהג בו איסור. עיין בחיד"א יו"ד ריד). עיין שערי תשובה תנג סעיף ד סק"ה.
אפשר לעשות גם עוגות מזונות מקמח מצה, לא צריך דוקא עוגיות פפושדו.
י"א שאין אפיה אחר אפיה. אפשר לבשל או לטגן פחות מכזית ובזה לכו"ע ברכתה מזונות.
 
1. אם יודע היטב את ההלכות ומקפיד על כל פרט מה שייך איסור? וכי אכתי עבדי אחשורוש אנן?
לא הבנתי קושייתך. הנושא הוא על חומרי אפיה שמוסיפים לקמח ומי הפירות.
2. אכן כן. לגבי קמח מצה שאינה שמורה זה אכן כך, אך דעת מרן הב"י תנג ד ועוד רבים מהראשונים שאין שום עניין לאכול מצה שמורה כל ימי הפסח. ועכ"פ הויא שמורה מלישה. ומ"מ המחמיר בזה תע"ב (ולשון המשנה ברורה בסי' תס שישראל קדושים מחמירים בזה). ומ"מ נחלקו רבותינו האחרונים אם יש בזה משום מנהג או שא"צ התרה (ועכ"פ צריך שידע שהוא מותר ונוהג בו איסור. עיין בחיד"א יו"ד ריד). עיין שערי תשובה תנג סעיף ד סק"ה.
קמח ממצה שאינה שמורה זה אחד מהנידונים, השאלה היותר גדולה הינה מה קורה באמת במפעל ויבואו היודעים ויספרו מעשיו ברינה.
 
יש לזכור ולדעת שאפי' המכנה את עצמו "בד"צ" בית יוסף שנותן כשרויות בקלות לכל המעונין ואכמ"ל וד"ל
אינו נותן כשרות לעוגיות אלו.
והמבין מבין כי הרבה מאוד יש להבין
 
יש לזכור ולדעת שאפי' המכנה את עצמו "בד"צ" בית יוסף שנותן כשרויות בקלות לכל המעונין ואכמ"ל וד"ל
אינו נותן כשרות לעוגיות אלו.
והמבין מבין כי הרבה מאוד יש להבין
כמדומני פעם היתה כשרות ב"י למפעל הנ"ל, ומה נשתנה?
 
לא הבנתי קושייתך. הנושא הוא על חומרי אפיה שמוסיפים לקמח ומי הפירות.
מצה עשירה היא מקמח שנילוש במי פירות בלבד. אם מוסיף חומרים הוא אכן בבעיה, אבל לא בגלל שהוא עושה את זה בבית.
קמח ממצה שאינה שמורה זה אחד מהנידונים, השאלה היותר גדולה הינה מה קורה באמת במפעל ויבואו היודעים ויספרו מעשיו ברינה.
עיקר החשש ממה שזכור לי הוא תערובת מים שנוצרת על ידי חומר ההתפחה. אבל היו נידונים על התנורים, מיץ הענבים ומי הביצים (תערובת מים ויין נסך)
 
הוא לא מחדש כלום.
אם אפשר שמישהו יעלה את דברי הרב בקשי דורון שהרחיב הרבה בנושא.
ביקשת חידושים
קיבלת במאמרו של הרב אלבה רב שכונה בקרית ארבע
כדאי לקרא בעיון בלי להתלהם
להבין שעבדו ורימו את גדול הדורות כל השנים
ומכלל ספק כרת לא יצא.
נ.ב. איני מכיר את הרב הכותב, והעתקתי רק מה שפרסם ברבים בעצמו, לגבי אמינותו יש לברר כל אחד בעצמו. כדאי לקרא את כל מאמריו שם, ופשוט שלפי דבריו מי שאכל מזה ח"ו שחייב תשובה וכפרה וכו' ותיקון כרת
 
חבל שאתה מגיב בלי לקרוא.
עדויות מחמיו הגר"ר אלבז שליט"א על דעת הגר"ע יוסף זצוק"ל, ועוד ועוד כיעויי"ש היטב.
הוא כותב שחמיו אמר את זה על ההיתר, לא בשם הרב עובדיה, בעיני זה לא חידוש מרעיש במיוחד. וע"ש היטב.
קיבלת במאמרו של הרב אלבה רב שכונה בקרית ארבע
כדאי לקרא בעיון בלי להתלהם
להבין שעבדו ורימו את גדול הדורות כל השנים
ומכלל ספק כרת לא יצא.
נ.ב. איני מכיר את הרב הכותב, והעתקתי רק מה שפרסם ברבים בעצמו, לגבי אמינותו יש לברר כל אחד בעצמו. כדאי לקרא את כל מאמריו שם, ופשוט שלפי דבריו מי שאכל מזה ח"ו שחייב תשובה וכפרה וכו' ותיקון כרת
ב"ה אינני נוהג להתלהם.

הנושא נטחן בפורומים אחרים. עיקר טענתו הוא על חומר ההתפחה שכיום לא משתמשים בו - לפחות כך מעידים נותני הכשרות (ולזה רמז הגר"א מלכא). ויש הרבה מה לדון בדבריו.

בכל מקרה עדיף להתבסס על דעת רבותינו...
 
ראשי תחתית