גזרת הגיוס, השלכות בעיות ופתרונות

חכם בן שושן

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
145
אצל אחינו אשכנזים צירוף המילים 'גזירת הגיוס' משוייך למפלגה מאוד מסויימת, כאחד שמעולם לא הזדהה עם אותה מפלגה אני חושב שלציבור הספרדי צריכה להיות גישה שונה בתכלית.
הסכמה שבשתיקה, שנראית לי מקובלת ממש על רוב הציבור, שגזירת הגיוס אם תתחיל לצאת לפועל תפגע בראש ובראשונה בציבור הספרדי. שמוגדר כציבור שמחובר יותר למדינה ופחות מחובר ללימוד הישיבתי הקלאסי.
אם זה הנחת עבודה נכונה הרי שמתקרב אלינו אסון בסדר גודל שלא היה כמוהו, עולם התורה הספרדי יכול לעבור צימצום דרסטי, כשיש כאלו שהעריכו אותו ב80%, למה לא מדברים על זה?
אני לא חושב שזה קשור לחוק המוצע, אפילו ללא חוק, כשישלחו צווים כלל בחורי הישיבות, כשיהיו סנקציות כלכליות אכזריות, מה יקרה לאחינו בפריפריה?
עוצו עצה, דברו דבר, מה נעשה ומה אפשר לעשות?
 
מרנן הגרמ"צ ברגמן שליט"א והראשל"צ הגר"י יוסף שליט"א משוחחים על גזירת הגיוס וסכנותיה


 
אני חושב שלציבור הספרדי צריכה להיות גישה שונה בתכלית.
גם אצל האשכנזים, כי זה שמפלגה מסוימת השתלטה על המושג, וזה שרוצים להתחיל עם הציבור הספרדי, לא אומר שזה לא צריך לכאוב לאשכנזים.
 
גם אצל האשכנזים, כי זה שמפלגה מסוימת השתלטה על המושג, וזה שרוצים להתחיל עם הציבור הספרדי, לא אומר שזה לא צריך לכאוב לאשכנזים.
אני לא חושב, אצלינו החשש הוא רק מסנקציות וכלא מה שבלא"ה יקרה, בעולם התורה הספרדי לעומת זאת יש חשש ממשי מהתגייסות המונית, אני חושב שהרב פותח האשכול צודק, ולדעתי לכן מרן האח - הגר"י יוסף נזעק כל כך על הגזירה, בשונה מרבותינו הגרמ"ה והגר"ד לנדו.
 
נערך לאחרונה:
אני לא חושב, אצלינו החשש הוא רק מסנקציות וכלא מה שבלא"ה יהיה בעום התורה הספרדי יש חשש ממשי מהתגייסות המונית, אני חושב שהרב פותח האשכול צודק, ולדעתי לכן מרן האח - הגר"י יוסף נזעק כל כך על הגזירה, בשונה מרבותינו הגרמ"ה והגר"ד לנדו.
א. אני התכוונתי לומר שאשכנזי צריך לכאוב ולדאוג גם מהתגייסות המונית אצל הספרדים, וכי בגלל שזה מי שזה לא הבן שלי לא צריך לדאוג ולכאוב את המצב?
ב. תהיה בטוח שאם תהיה התגייסות המונית אצל הספרדים, זה יגיע תוך כמה שנים גם לאשכנזים.
 
א. אני התכוונתי לומר שאשכנזי צריך לכאוב ולדאוג גם מהתגייסות המונית אצל הספרדים, וכי בגלל שזה מי שזה לא הבן שלי לא צריך לדאוג ולכאוב את המצב?
ב. תהיה בטוח שאם תהיה התגייסות המונית אצל הספרדים, זה יגיע תוך כמה שנים גם לאשכנזים.
א. אני לא חושב שיש משהו אפקטיבי לעשות מלבד לכופף את הראש.
ב. אפילו לא צל צילו של ספק אין לי שלא יקרה כך.
 
א. אני לא חושב שיש משהו אפקטיבי לעשות מלבד לכופף את הראש.
ב. אפילו לא צל צילו של ספק אין לי שלא יקרה כך.
1. אחרי קריאת מה שכתבת באות ב אני רואה שאתה מקיים היטב מה שכתבת באות א.
2. לא דיברתי על משהו אפקטיבי אלא על גישה לנושא.
 
השאלה מה הפתרון לכל הבחורים שלא לומדים ונהיים דריוורים העוברים על ג' חמורות בקייטנות הקיבוץ
 
השאלה אם יש לנו מה לעשות כיום?
האם צריך לחזק את הבחורים, לעורר על ההתחזקות והקרבה ללימוד התורה. האם יש לנו דברים ספציפיים לעשות כדי להחיות את העצמות היבשות שתחיינה, לעשות שיהיה להט וקרבה אמתית ללימוד, לפחות כמו בציבור האשכנזי של לפני עשרים-שלושים שנה.
אני חושב שהמצב הנוכחי הוא נס אמתי, ואין סומכין על הנס כי מטבעם של ניסים - להיגמר. ואין לנו שום ביטוח שלא יבואו הימים שהממשלה תעמוד ותילחם בכל הכלים שברשותה כדי לנסות לגייס בחורים.
אני גם חושב שבהחלט יכול להיות שזה לא יגרום לקלקול המוני, וזה ממש הבעיה. אם יהיה לנו דור של חרדים בוגרי צבא זה רק יחזק את הסחף לכיוון הצבא. מי שלא חשקה נפשו בתורה באמת לא יזכה להמשיך בדרך הזו.
"אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידם, כרשב"י ולא עלתה בידם", ונודע פירוש רבותינו ש'הרבה' שיעשו כרשב"י לא יעלה בידם יחידים שיעשו כרשב"י יעלה בידם, מה שקרה בדורות האחרונים תואר על ידי רבותינו כ'נס רוחני' והוסבר כמתנה שנתן ה' לעם ישראל אחרי השואה. למה שזה ימשיך גם לדור שלא טעם טעם שואה? לציבור שלא טעם טעם שואה?
מי שלא יהיה מוכן להילחם על התורה - שלא יצפה שהיא תיפול לו בין הידיים. זה פשוט לא עובד ככה.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית