הליכה מאחורי ביהכנ"ס בשעה שהציבור מתפללים

אמת וצדק

חבר חדש
הצטרף
22/4/25
הודעות
76
איתא בטוש"ע (או"ח סי' צ') שאסור לעבור מאחורי ביהכנ"ס בשעה שהציבור מתפללין וה"מ היכא דליכא ביהכנ"ס אחריתי וה"מ מצד פתח ביהכנ"ס והיכא דלא נושא משאוי ולא רהיט ולא מנח תפילין (וי"א ולא רכיב חמרא. עיין ב"י שם). וכתב הטור שאי מנח תפילין לית לן בה מפני דמוכח שאינו כופר. וכתב המ"ב שה"ה אם יש עוד מניינים אף באותו ביהכנ"ס לל"ב.
והנה א"ל מורה הוראה חשוב שיש לדון בימינו, שהרי ביום אחד ניתן להגיע ברכב לכמו"כ מקומות וא"כ אף במניין אחד וביכנ"ס אחד בעיר ליכא חשד בימינו.
והוספתי אני הקטן עפ"י דעת הט"ז (או"ח ח, ג), שכיום מנהג ישראל הוא ללכת עם כיפה ואיכא בזה חיובא (וי"א שכ"ד מרן השו"ע ואכמ"ל), הרי שבימינו כל החובש כיפה על ראשו אף בזה מוכח שאינו כופר, שהרי הדבר נהפך להיות סימן היכר לאנשים שומרי תומ"צ, וא"כ יוצא שכ"ד הגמ' מצטמצמים בימינו למס' גדרים: א. ביכנ"ס אחד בעיר. ב. אין בו ב' מניינים. ג'. רק בשבת (שאז אין רכבים). ד. רק למי שלא חובש כיפה. ה. מצד פתח ביהכנ"ס. וא"כ כמעט ולא מצוי הדבר הזה.

האם נכונים הדברים? מה אומרים הרבנים שליט"א?
 
לכאו' נראה כדבריך.

אמנם לגבי כיפה אולי לא מוכח שזה בפנ''ע מהווה ראיה, כשם שציצית לא חשיב ראיה ולא הובא בגמ'.
 
בזמנם היו הולכים במלבוש ארוך (ואולי אף מסתירים הציציות לדעת חלק מהפוסקים) ולא היה ניכר.
אכן. ויש להוסיף כי יש מהראשונים (כהריטב"א) הסוברים כי בעיטוף סגי לקיים מצוות 'וראיתם אותו' אעפ"י שבשאר הזמן זה מתחת למלבוש (בלי קשר לזוה"ק ורבנו האר"י ז"ל), וא"כ אכן היתה מציאות שהציצית מתחת לבגדים אצל אנשים רבים, משא"כ בתפילין או משאוי שניכר לכל.
 
ראשי תחתית