כדאמרי אינשי
חבר חדש
- הצטרף
- 18/7/25
- הודעות
- 67
ישנם שסבורים שאסור לב' אנשים להלביש יחד תינוק וכגון שהאיש והאשה רוצים להלביש יחד את בנם - זה משים לו המכנסים וזה החולצה.
אולם אין לזה שום מקור ושורש בפוסקים, ונראה דיצא להם שיבוש זה מהא דכתבו הפוסקים בשם האריז"ל בשער הכוונות (דרוש ברכות השחר) והביאו המג''א (סי' ב' ס''ק ג) דאין ללבוש ב' מלבושים יחד ודימו מילתא למילתא אבל זה אינו דהתם מבואר הטעם בשער הכוונות כי לכל לבוש ולבוש יש בחינת אור מקיף והמחבר ב' לבושים ולובשם ביחד אינו נותן מקום לאור המקיף להיכנס תוך ב' המלבושים יחד ולהקיף בין כל לבוש ולבוש וע''י כן אין הקליפות נדחות משם, ונודע שאין השכחה מצויה אלא מצד הקליפות ע''ש, משא"כ הכא לא שייך האי טעמא.
ועוי"ל שיצא להם שיבוש זה מהא דכתבו הפוסקים דאיש ואשה נדה לא ילבישו התינוק יחד.
וראיתי בגיליונות עומק הפשט (תשעז עמ' 8) שכתב דמקפידים בכך, כדי לא לעשות דברים כמו שעושים למת, שלא ילבישהו ב' אנשים ביחד, לא יתפרו בגד כשהוא לבוש בו שמא ישכח תלמודו, ואם אין ברירה ילעוס חוט בשעת התפירה, וכן כשהוא מתלבש בעצמו לא יכניס שני ידיו או שני רגליו כאחד אל הבגד. עכ"ד.
אך אינו מוכרח שמה שעושים כן למת אינו בדוקא למת ואינו מסיבה מיוחדת. ודו"ק.
אולם אין לזה שום מקור ושורש בפוסקים, ונראה דיצא להם שיבוש זה מהא דכתבו הפוסקים בשם האריז"ל בשער הכוונות (דרוש ברכות השחר) והביאו המג''א (סי' ב' ס''ק ג) דאין ללבוש ב' מלבושים יחד ודימו מילתא למילתא אבל זה אינו דהתם מבואר הטעם בשער הכוונות כי לכל לבוש ולבוש יש בחינת אור מקיף והמחבר ב' לבושים ולובשם ביחד אינו נותן מקום לאור המקיף להיכנס תוך ב' המלבושים יחד ולהקיף בין כל לבוש ולבוש וע''י כן אין הקליפות נדחות משם, ונודע שאין השכחה מצויה אלא מצד הקליפות ע''ש, משא"כ הכא לא שייך האי טעמא.
ועוי"ל שיצא להם שיבוש זה מהא דכתבו הפוסקים דאיש ואשה נדה לא ילבישו התינוק יחד.
וראיתי בגיליונות עומק הפשט (תשעז עמ' 8) שכתב דמקפידים בכך, כדי לא לעשות דברים כמו שעושים למת, שלא ילבישהו ב' אנשים ביחד, לא יתפרו בגד כשהוא לבוש בו שמא ישכח תלמודו, ואם אין ברירה ילעוס חוט בשעת התפירה, וכן כשהוא מתלבש בעצמו לא יכניס שני ידיו או שני רגליו כאחד אל הבגד. עכ"ד.
אך אינו מוכרח שמה שעושים כן למת אינו בדוקא למת ואינו מסיבה מיוחדת. ודו"ק.