האם אתה מחמיר או מיקל באכילת דגים בחלב

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

לישנא דרבנן

חבר חדש
הצטרף
12/5/26
הודעות
34
לאור הדיון באשכול אחר מה דעת השו"ע בנידון זה.
יהיה מעניין לדעת מנהג הציבור.
 
אני די בהלם מהעובדה שרוב מוחלט כאן מיקל לכתחילה.

[לא אומר אם זה בסדר או לא, רק מפתיע אותי]
למי יש אינטרס שיאכלו פיצה עם טונה, או סלומון עם חמאה ??
או שאולי עוד מעט יעשו איזה תביעת דיבה לרב שאוסר ...
אני די בטוח מנסיון שהסקר כאן מוטה ע"י משהו מסויים כנראה מכמה ניקים שונים.
(בהתחלה זה היה איזה 12 שמקילים לכתחילה ו2 שמחמירים... ומשעה לשעה היחס הזה מצטמצם כמו שהיה בדיוק בסקר על ר"ת ובסקר על פאה שערכתי שבדקות הראשונות היה איזה "נהירה" מסויימת לצד אחד ולאט לאט זה מצטמצם)
 
אני די בטוח מנסיון שהסקר כאן מוטה ע"י משהו מסויים כנראה מכמה ניקים שונים.
לא נ''ל
רק ייתכן שהמעלים את הנושא סברו משהו ואח''כ כולם עונים
(בהתחלה זה היה איזה 12 שמקילים לכתחילה ו2 שמחמירים... ומשעה לשעה היחס הזה מצטמצם כמו שהיה בדיוק בסקר על ר"ת ובסקר על פאה שערכתי שבדקות הראשונות היה איזה "נהירה" מסויימת לצד אחד ולאט לאט זה מצטמצם)
 
חילקו כאן בין לכתחילה ודיעבד,
האם אירע לאחד החברים מקרה של דיעבד?
הזמין פיצה וכו', או שנפלה חתיכת דג לתוך כוס השוקו שלו, או מה?

אני נמנע מלאכול חלבי עם דג, ומעולם לא הגעתי למצב שהיה צורך לשאול מותר או אסור, נמנעים וזהו.
 
חילקו כאן בין לכתחילה ודיעבד,
האם אירע לאחד החברים מקרה של דיעבד?
הזמין פיצה וכו', או שנפלה חתיכת דג לתוך כוס השוקו שלו, או מה?

אני נמנע מלאכול חלבי עם דג, ומעולם לא הגעתי למצב שהיה צורך לשאול מותר או אסור, נמנעים וזהו.
האמת בהתחלה חילקו בדיעבד/ חמאה

ושוב שינו רק לבדיעבד...

לא יודע למה
 
חילקו כאן בין לכתחילה ודיעבד,
האם אירע לאחד החברים מקרה של דיעבד?
הזמין פיצה וכו', או שנפלה חתיכת דג לתוך כוס השוקו שלו, או מה?

אני נמנע מלאכול חלבי עם דג, ומעולם לא הגעתי למצב שהיה צורך לשאול מותר או אסור, נמנעים וזהו.
ברור, בדרך כלל אין מקרה של "דיעבד" (ויש לדעת בדיוק מה הגדר של דיעבד שדנו בזה במקו"א)
אבל לפעמים קורה...

הכנתי דגים לשבת ובטעות נשפך חלב לתוך הסיר של הדגים...
 
בהתחלה זה היה איזה 12 שמקילים לכתחילה ו2 שמחמירים... ומשעה לשעה היחס הזה מצטמצם

נשמע כמו מקרה קלאסי של מאן דהו שנלחץ מהסקר והזעיק את החברים שלו להצביע... רוצה לספר לנו משהו?

לא הבנתי את האובססיה לסקר, לא מדובר באיזה ענין קריטי במיוחד.
 
חילקו כאן בין לכתחילה ודיעבד,
האם אירע לאחד החברים מקרה של דיעבד?
הזמין פיצה וכו', או שנפלה חתיכת דג לתוך כוס השוקו שלו, או מה?

אני נמנע מלאכול חלבי עם דג, ומעולם לא הגעתי למצב שהיה צורך לשאול מותר או אסור, נמנעים וזהו.

האמת בהתחלה חילקו בדיעבד/ חמאה

ושוב שינו רק לבדיעבד...

לא יודע למה

ברור, בדרך כלל אין מקרה של "דיעבד" (ויש לדעת בדיוק מה הגדר של דיעבד שדנו בזה במקו"א)
אבל לפעמים קורה...

הכנתי דגים לשבת ובטעות נשפך חלב לתוך הסיר של הדגים...
דוגמאות פשוטות ל"בדיעבד" -
האם לתת הכשר ליוגורט חלבי שבין המרכיבים שלו יש דג?
בחור ישיבה שנמצא בקעמפ ומחלקים לכולם סנוויצ'ים מנקרי עיניים עם סלמון מעושן ושמנת?
מתארח אצל מי שמתיר ואותו אחד לא יודע שהוא מחמיר ומגיש לפניו דג עם טיבול חלבי מסוים ויש חשש שבעלת הבית תפגע?
 
הדוגמא הכי פשוטה היא מה שהבאת בסוף, לגבי מתארח (לפי הרב עובדיה המתיר בדיעבד, אין נפק"מ אם בעלת הבית תיפגע או לא), ולגבי אדם שהזמין פיצה ושמו לו גם טונה (פחות מצוי).

ויש לדון בפיצות שנאפו בפיצריה ועומדות למכירה, האם דינן כבדיעבד.
 
נשמע כמו מקרה קלאסי של מאן דהו שנלחץ מהסקר והזעיק את החברים שלו להצביע... רוצה לספר לנו משהו?

לא הבנתי את האובססיה לסקר, לא מדובר באיזה ענין קריטי במיוחד.
לי אישית אין שום נפק"מ בסקר כזה שלא משקף את המציאות של העולם אלא את המציאות של חברי הפורום.

(בכל מקרה חשבתי כך כי לכל סקר לוקח קצת זמן לצבור תאוצה, ולא לקבל תוך כמה דקות הנחתה לצד מסויים שהוא לא כ"כ מציאותי בציבור וזה הפתעה יותר מידי מוחלטת,
ולא רק אני חושב כך...
אני די בהלם מהעובדה שרוב מוחלט כאן מיקל לכתחילה.

[לא אומר אם זה בסדר או לא, רק מפתיע אותי]
גם אני הופתעתי ביותר!
 
ולגבי אדם שהזמין פיצה ושמו לו גם טונה (פחות מצוי).

אם כבר בדידי הוה עובדא,
בחנות שמוכרים טוסטים , הקונה אמר לו לשים מזה ומזה, ובין הייתר גם מהטונה עם התיבול , כי זה היה נראה סלט טוב, ולא חשב שזה דג, ואחרי שהוא שם לו אז הוסיף שזה עם תוספת של כמה שקלים הסלט הנ"ל .
ואז הקונה שמע שזה סלט דג הוא נלחץ, שזה אסור , ותוציא לי את זה וכו'....
 
אם כבר בדידי הוה עובדא,
בחנות שמוכרים טוסטים , הקונה אמר לו לשים מזה ומזה, ובין הייתר גם מהטונה עם התיבול , כי זה היה נראה סלט טוב, ולא חשב שזה דג, ואחרי שהוא שם לו אז הוסיף שזה עם תוספת של כמה שקלים הסלט הנ"ל .
ואז הקונה שמע שזה סלט דג הוא נלחץ, שזה אסור , ותוציא לי את זה וכו'....
אנשים באמת נלחצים בראש שלהם מזה... (גם אני למרות שכן אני מיקל בדיעבד)
כי אומרים לעצמם אם זה "סכנה" מה ההבדל אם זה בדיעבד או לכתחילה?
 
אנשים באמת נלחצים בראש שלהם מזה... (גם אני למרות שכן אני מיקל בדיעבד)
כי אומרים לעצמם אם זה "סכנה" מה ההבדל אם זה בדיעבד או לכתחילה?

אמת ויציב

ולכן ע"פ רוב - אחרי שאחד אכל כבר מאי ידיעה ואח"כ התברר לו שזה היה עם דג, והוא למפרע מבין שלא קורא כלום , אזאי מכאן והילך הוא כבר עושה כן לכתחילה.
 
אנשים באמת נלחצים בראש שלהם מזה... (גם אני למרות שכן אני מיקל בדיעבד)
כי אומרים לעצמם אם זה "סכנה" מה ההבדל אם זה בדיעבד או לכתחילה?
ועל כגון דא אמר החכם מכל אדם
גבר חכם בעוז ואיש דעת מאמץ כוח
ואצל חכמי הגוים אומרים - ידע הוא כוח
 
דוגמאות פשוטות ל"בדיעבד" -
האם לתת הכשר ליוגורט חלבי שבין המרכיבים שלו יש דג?
בחור ישיבה שנמצא בקעמפ ומחלקים לכולם סנוויצ'ים מנקרי עיניים עם סלמון מעושן ושמנת?
מתארח אצל מי שמתיר ואותו אחד לא יודע שהוא מחמיר ומגיש לפניו דג עם טיבול חלבי מסוים ויש חשש שבעלת הבית תפגע?
פשוט ברעיון,

אחת לכמה זה קורה?

מכמה מהחברים כאן בקשו לתת הכשר על כזה מקרה? [המעדנים שיש בהם דג, מדובר בג'לטין, שאף לאוסרים יהיה מותר, כי נפסל לגמרי ונשתנה המהות וממילא ליתא לסכנה, ודומה קצת למתירים אף באיסורים גמורים, אכן יל"ע עוד]
 
פשוט ברעיון,

אחת לכמה זה קורה?

מכמה מהחברים כאן בקשו לתת הכשר על כזה מקרה? [המעדנים שיש בהם דג, מדובר בג'לטין, שאף לאוסרים יהיה מותר, כי נפסל לגמרי ונשתנה המהות וממילא ליתא לסכנה, ודומה קצת למתירים אף באיסורים גמורים, אכן יל"ע עוד]
אתה בעצם אומר שאם זה היה קורה הרבה ומצוי מאוד, חלק מאלה שהצביעו שאוסרים אפילו בדיעבד היו מתירים לפחות בדיעבד...
לא מזמן למדתי בחברותא אחרי התפלה בשבת בבוקר בביתי עם אחד מקרוביי, עשינו קידוש ואני אכלתי עוגת גבינה, והוא דג מעושן, בצלחות נפרדות ובמרחק מה, עבר שם קרוב משפחתי אחר, וכעס טובא, ואמר שנהגנו לא כך ואיך לא שמים לב, ועוד תלמידי חכמים וכו'.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית