האם יש חיוב לישב מול נרות חנוכה במשך חצי שעה ויותר

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בן מנוח
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בן מנוח

חבר ותיק
הצטרף
25/12/24
הודעות
187
מיקום
איש ירושלם
ראיתי שיש כאלה שהביאו סמך לזה
מלשונו של רבינו הרמב"ן (פסחים ז'):

"ולשון אחר כתב הראב"ד ז"ל בשם הרב רבי משה בר' יוסף ז"ל דמשום הכי לא מברכינן לבער דמשמע מצוה שאין לה גמר אלא חייב לעשותה תדיר כגון הנחת תפילין וציצית וכיוצא בהן אבל מצוה שעשייתה בפעם אחת גמר מלאכתה כגון ביעור ונטילת לולב ומילה ושחיטה כלן מברכין בהן על. וקשיא לי שהרי נר חנוכה מברכין עליה להדליק ואע"פ שעשיית' גמר מלאכ'. אלא שרבינו תם ז"ל אמר דהואיל וצריכה שמן כדי שתהא דולקת משקיעת חמה עד שתכלה רגל מן השוק כמו שאין עשייתה גמר מלאכתה, ואינו מחוור,
אבל מצוה שאי אפשר לעשות' על ידי שליח כגון תפילין וציצית וישיבת סוכה וכיוצא בהן מברכין עליהן בלמ"ד בכל שברכתן עובר לעשייתן.
וא"ת הרי הדלקת נר חנוכה שאפשר לעשותן על ידי שליח ומברכין עליה להדליק, יש לנו לומר שאני התם שההדלקה מצוה עצמה היא שעשה מצוה ואתמר בפ' במה מדליקין דצריך לאישתתופי בפריט' ואינו יוצא אלא בשל עצמו ועוד כיון שהרואה נמי מברך ומצוה לראות משום פרסומי ניסא קבעוה בלמ"ד".

אשמח לדעת בזה עוד סימוכין ומקורות?
 
לא הבנתי איך רואים פה ענין לשבת ליד הנרות?
אכן לכאורה אין ראיה מהרמב"ן, דרמב"ן מיירי במי שלא הדליק ורוצה לראות אז מצווה עליו לראות, אבל מי שמדליק אינו חייב לראות עוד.
 
אולי זה תלוי אם מישהו מדליק בחלון שאז יש פרסומי ניסא לרחוב, שאז לא צריך להיות ליד הנרות.
לבין אם מדליק בתוך הבית, שאז הפרסומי ניסא זה רק לו שכן צריך להיות.

בדיוק אתמול מישהו שאל אותי אם הוא יכול להדליק ומיד לצאת לכמה שעות, או שעדיף שיצא כמה שעות וידליק מאוחר יותר (באזור 8 בערב), והשבתי לו שאם הוא מדליק בחלון אז ידליק ואח"כ יצא, ואם מדליק בבית אז יצא ואח"כ ידליק.
(כמובן מדובר שלא יכל להמתין חצי שעה בבית).
 
נראה לי ממה שכתוב "ומצווה לראות" והיינו שיש מצווה לראות את הנרות.
אמנם לא ראיתי שם חצי שעה.
נכון. מה שכתוב ״ומצוה לראות״ משמע שלא קאי על רואה. שלא כתב ״שמצוה לראות״.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית