השקפה חרדית: האם ראוי לערוך פריימריז במפלגות החרדיות?

תלמיד חבר

חבר חדש
הצטרף
9/1/25
הודעות
98
כמובן אין כוונתי ח"ו להמעיט בכוחם של ההנהגה של גדו"י
כוונת השאלה היא
האם לא הגיע הזמן לייצר משהו חדש בתיאום עם גדו"י
שגדו"י מחליטים על כ20-30 מועמדים שמקובלים עליהם ועושים את רצונם ומצייתים להם והציבור קובע את המיקום שלהם מי ראשון ומי אחרון
המציאות היום היא שיש קיבעון של אנשים ישנים ויש אנשים שלא הסתדרו בתפקידים שונים
והציבור לא באמת מרגיש שהנציג מתיחס אליו
אפי' אולי להשאיר יו"ר קבוע כהחלטת גדו"י אבל את הנציגים ותפקידים לתת לציבור ביטוי
 
נראה לי שגם לו זה יכול לפתור הרבה בעיות
וגם אולי היום יש רבנים שיכולים להביל מהלכים חדשים
וכמובן הכל בתיאום עם בין הנשיא בפועל לנשיא של כבוד ולנשיא מטעם עצמו [שכל אחד יחלק למי שהוא רוצה את התוארים]
אבל אם תהיה דרישה מהציבור כולם יבינו שצריך קצת לשנות משהו
 
אולי אם ינחלו תבוסה קשה בבחירות (תרחיש לא מופקע כלל לדעתי), הם יבינו. וזו תהיה 'ירידה לצורך עלייה'.
 
נערך לאחרונה:
בודאי שזה רעיון טוב.
אבל כנראה שמי ש''אחראי'' על גדו''י, משום ''מה'' לא יאהב את זה.
ומשום מה רבים שכבוד גדולי ישראל יקר בליבם, לא אהבו את ההודעה הזאת.
גדולי ישראל לא מנוהלים על ידי אף אחד, ואין מי שאחראי עליהם!
יש להם רוח הקודש וסייעתא דשמיא להנהיג את הכלל, הם לא טפשים ולא נולדו היום, וודאי שבחור בגיל עשרים לא יכול להיות חלילה "אחראי" עליהם!
 
ומשום מה רבים שכבוד גדולי ישראל יקר בליבם, לא אהבו את ההודעה הזאת.
גדולי ישראל לא מנוהלים על ידי אף אחד, ואין מי שאחראי עליהם!
יש להם רוח הקודש וסייעתא דשמיא להנהיג את הכלל, הם לא טפשים ולא נולדו היום, וודאי שבחור בגיל עשרים לא יכול להיות חלילה "אחראי" עליהם!
זה נכון.
אבל אל תדאג שיש אנשים שיודעים לדאוג שדברים מסוימים לא יגיעו לשלחן גדו''י, או למנוע מהם דברים מסוימים. הדברים מפורסמים וברורים.
 
זה נכון.
אבל אל תדאג שיש אנשים שיודעים לדאוג שדברים מסוימים לא יגיעו לשלחן גדו''י, או למנוע מהם דברים מסוימים. הדברים מפורסמים וברורים.
אז עקרת את כל המושג 'גדולי ישראל' בדור האחרון?
 
אז עקרת את כל המושג 'גדולי ישראל' בדור האחרון?
אני לא עוקר.
אבל אני קצת מצמצם.
כגון את האמינות ש'בשמועות בעלמא' או פצ'קוולים. (@משיב כהלכה בקי בזה ...)
אם אני שומע את ר' דב לנדו אומר משהו מפורש, איה''נ שאני סומך עליו.
אבל לדעתי אי אפשר לבנות על מושגים של 'שתיקה כהודעה' וכדו', מצד גדו''י, או שמועות בעלמא. אם יהיה לי ברור שגדו''י עצמם הוטעו ע''י עסקנים, אולי אני לא אשמע להם, אבל זה מעולם לא קרה לי, ומסתמא לא יקרה.
כי אין להם סמכות מוחלטת כמו לסנהדרין (שצריך לשמוע להם גם כשהם טועים) אלא פחות. (גם שיש הרבה גדו''י, ואין הגדרה ברורה מהו גדול הדור. ויש הרבה מחלוקות. אמנם בסנהדרין לא שייך שתהיה מחלוקת)
 
נערך לאחרונה:
תרשו לי להיות מאוד ספקטי למהלך מסוג זה.

הרי כל יסוד ההצעה הזו נובע מחוסר אמון במערכות הקיימות.

והרי מי ינהל את הדבר הזה?

אם שליחי הציבור הקיימים כיום - לא הרווחנו כלום,

אם גדולי ישראל - כבר היום הם אומרים לנו לבחור ואנחנו פותחים אשכולות כאלו... וד"ל.

אז מי בעצם יזכה לאמון הגורף בציבור, שכאשר ינוהל מהלך דרמטי כזה, כולם יהנהנו בראשם לתוצאות?!
 
סיפור מיקום מקביל: מעשה בעיר שבה היה פריימריז תוך מפלגתי במפלגה חרדית, ההתמודדות היתה בין אחד מנסיכי המפלגה, לבין עסקן צעיר ונמרץ,
למרבה ההפתעה האחרון ניצח, אולם אל דאגה, מהר מאוד נמצא הפתרון לעסקן הוותיק, פשוט הצניחו אותו לעיר אחרת שבה אין פריימריז....
כמובן על דעת גדולי ישראל.
 
תרשו לי להיות מאוד ספקטי למהלך מסוג זה.

הרי כל יסוד ההצעה הזו נובע מחוסר אמון במערכות הקיימות.

והרי מי ינהל את הדבר הזה?

אם שליחי הציבור הקיימים כיום - לא הרווחנו כלום,

אם גדולי ישראל - כבר היום הם אומרים לנו לבחור ואנחנו פותחים אשכולות כאלו... וד"ל.

אז מי בעצם יזכה לאמון הגורף בציבור, שכאשר ינוהל מהלך דרמטי כזה, כולם יהנהנו בראשם לתוצאות?!
נ"ל שאפי' אם יתנו ליו"ר להישאר כיו"ר
אבל שאר החברים יהיו נבחרי ציבור כפשוטו זה יתן אמון הרבה יותר גדול
ואפי' היו"ר יבין את זה מאליו ויתנהג אחרת
 
הקריאה באשכול הזה, ובפרט לאור הערת @ראש פינה הנחוצה, מעוררת תוגה עמוקה מאוד.

דומה שאין צורך להרחיב במה שכולם כאן מבינים היטב, חייבים לכתוב בין השיטין וברמיזות דקות: המציאות הנוכחית כואבת, ויש שיגדירו אותה קטסטרופלית ממש.

הפלונטר השורשי שנוצר, והשליחים הופכים בעיני עצמם ובפועל למנהיגי הדור, בעוד קולם המכוון של גדולי התורה האמיתיים מתקשה לעיתים לעבור את מסכי התיווך בצורתו הצרופה - זועק מכל פינה.

אך הדבר העצוב באמת הוא, שכולנו מבינים שאין לזה פתרון מעשי, וכל רעיון של שינוי מבני כזה או אחר יישאר בגדר משאלת לב חסרת היתכנות (ובלי להתייחס לעצם הרעיון האווילי שנקרא פריימריז).

בסופו של יום, כל אדם שנושא שמץ של אחריות על כתפיו, שיש לו מעט ניסיון חיים, בגרות, ובעיקר יראת שמיים, מבין שאי אפשר לשבור את המסגרת. גם כשהלב שותת דם מחוסר האמון ומהניכור של המערכת, אדם המאמין ומי את התורה גדוליה וחכמיה לא יעיז לעולם להרים יד או לצאת חלילה נגד עצם המושג והחובה של הכנעה וציות לגדולי וחכמי התורה.

נותרנו אפוא במבוי סתום וכואב, המשבר העמוק, וחוסר היכולת ההלכתית והמוסרית לזעזע את הספינה. ודו"ק בזה מאוד כי הנושא על חוד התער, ואכמ"ל מפחד הפתק הלבן.
 
הקריאה באשכול הזה, ובפרט לאור הערת @ראש פינה הנחוצה, מעוררת תוגה עמוקה מאוד.

דומה שאין צורך להרחיב במה שכולם כאן מבינים היטב, חייבים לכתוב בין השיטין וברמיזות דקות: המציאות הנוכחית כואבת, ויש שיגדירו אותה קטסטרופלית ממש.

הפלונטר השורשי שנוצר, והשליחים הופכים בעיני עצמם ובפועל למנהיגי הדור, בעוד קולם המכוון של גדולי התורה האמיתיים מתקשה לעיתים לעבור את מסכי התיווך בצורתו הצרופה - זועק מכל פינה.

אך הדבר העצוב באמת הוא, שכולנו מבינים שאין לזה פתרון מעשי, וכל רעיון של שינוי מבני כזה או אחר יישאר בגדר משאלת לב חסרת היתכנות (ובלי להתייחס לעצם הרעיון האווילי שנקרא פריימריז).

בסופו של יום, כל אדם שנושא שמץ של אחריות על כתפיו, שיש לו מעט ניסיון חיים, בגרות, ובעיקר יראת שמיים, מבין שאי אפשר לשבור את המסגרת. גם כשהלב שותת דם מחוסר האמון ומהניכור של המערכת, אדם המאמין ומי את התורה גדוליה וחכמיה לא יעיז לעולם להרים יד או לצאת חלילה נגד עצם המושג והחובה של הכנעה וציות לגדולי וחכמי התורה.

נותרנו אפוא במבוי סתום וכואב, המשבר העמוק, וחוסר היכולת ההלכתית והמוסרית לזעזע את הספינה. ודו"ק בזה מאוד כי הנושא על חוד התער, ואכמ"ל מפחד הפתק הלבן.
וכבר אמרו שלשומרי תורה ומצוות אין זכות בחירה אלא זכות הצבעה...
ועם כל זה אשרינו שאנו זוכים לשמוע לקול רבותינו.
 
נראה לי שגם לו זה יכול לפתור הרבה בעיות
וגם אולי היום יש רבנים שיכולים להביל מהלכים חדשים
וכמובן הכל בתיאום עם בין הנשיא בפועל לנשיא של כבוד ולנשיא מטעם עצמו [שכל אחד יחלק למי שהוא רוצה את התוארים]
אבל אם תהיה דרישה מהציבור כולם יבינו שצריך קצת לשנות משהו
אולי גם למיקום במועצת גם יעשו בחירות...
 
חשבתי לא מעט על הנושא הזה, ולא הצלחתי להגיע לפיתרון.
מה שקורה פה הוא שהמערכות המפלגתיות הלכו וצברו יותר ויותר כוח פנימי, כך שההשפעה של גדולי ישראל ושל כל כוח שחיצוני למערכת עליהם הולך וקטן כל הזמן. רב שאינו תומך במפלגה פשוט הופך ללא רלוונטי, ורב שהמפלגה מעמידה בראשה הופך בן רגע למנהיג הדור, הח"כים נעשו קליקה פנימית סגורה מספיק כך שאין מי שיקרא עליהם תיגר בשום מצב, וגם אם יהיה פריימריז לא נראה שום שינוי בזה, נראה רבנים שתומכים (מתחת לשולחן) במועמדים מסוימים, נראה ח"כים חזקים כל כך שאף אחד לא מעז לקרוא עליהם תיגר ולשאול בקול מה פשר מעשיהם, נראה המון המון שקרים שאיש לא יוכל לאמת.

לגופו של רעיון - הרעיון הזה בא ממהפכת הרשתות החברתיות שהפכו את הדמוקרטיות הפרלמנטריות לדמוקרטיות ציבוריות, לא עוד עם שדן באמצעות נבחריו אלא עם שדן בינו לבין עצמו ונבחרים שמבצעים את מה שהעם מחליט - הניסוי הזה לא היה הצלחה גדולה, הוא לא הוביל ליותר חכמה או להתנהלות חכמה יותר, להפך, הוא החליש דרמטית את כוחם של המדינות להגיע להסכמים, לצאת למלחמות, להגיע לפשרות, בישראל זה בא לידי ביטוי בארבע מערכות בחירות ורפורמה שלא עברה וחוק גיוס שעולה על ראש כולנו.
לא בטוח שזה ניסוי שכדאי לשחזר.
 
אגרות רח''ע לחזו''א (אגרת ראשונה)
1779792213697.png
 
ומכל מקום לענ''ד

לגבי עצם השאלה של פריימריז במפלגות חרדיות

זה דבר שצריך להשאל בבית הדין הקבוע לאותה מפלגה

ורק להם הסמכות לגבי אותה המפלגה
 
ומכל מקום לענ''ד

לגבי עצם השאלה של פריימריז במפלגות חרדיות

זה דבר שצריך להשאל בבית הדין הקבוע לאותה מפלגה

ורק להם הסמכות לגבי אותה המפלגה
להבדיל אלף אלפי הבדלות
כמדומה שכך הנוהג באיראן
המנהיג העליון בוחר רשימה, ומתוכה בוחרים בפריימריז מנהיגים
 
גם אם יבחרו 40 איש
אז יהיה בלאגן למה אותו כן ואותו לא
למה קהילה פלונית יש נציג ולשניה אין
 
גם אם יבחרו 40 איש
אז יהיה בלאגן למה אותו כן ואותו לא
למה קהילה פלונית יש נציג ולשניה אין
נדמה יותר שיש כאן ענין אחר,

שנציג ציבור שאינו ת''ח

מסתבר שאם הוא מרגיש בטוח במקומו

ושלא בודקים ובוחרים אותו

לא מרגיש צורך להתאמץ עבור הציבור


מה שאין כן אם ייבחר מחדש ויש אלטרנטיבות

זה יוצר מכבש לחץ לעבודה מאומצת

לטובת הציבור.

ומצד שני

יש מקום לומר

שככל שמתחלפים בתפקידים עושים הרבה יח''ץ לרצות את הציבור.

ולפעמים מי שמקצועי ושקט פחות נבחר.

וגם התחלופה ממעטת את הנסיון
 
כמדומה שהיתה הוראה באגודת ישראל של הבית ישראל מגור,
שכל ח"כ מטעמם לא ישמש יותר מ-2 קדנציות מהטעם האמור.
אצל ליצמן הדברים השתנו משום מה.
אצלינו הס מלהזכיר רעיון שכזה.

תארו לכם שכל אחד יודע שעוד רגע בא יומו והוא "יוצא לעשות לביתו", בוודאי שהיה נותן את נשמתו להשאיר חותם טוב לעתיד.
 
כמדומה שהיתה הוראה באגודת ישראל של הבית ישראל מגור,
שכל ח"כ מטעמם לא ישמש יותר מ-2 קדנציות מהטעם האמור.
אצל ליצמן הדברים השתנו משום מה.
אצלינו הס מלהזכיר רעיון שכזה.

תארו לכם שכל אחד יודע שעוד רגע בא יומו והוא "יוצא לעשות לביתו", בוודאי שהיה נותן את נשמתו להשאיר חותם טוב לעתיד.
הרעיון של 2 קדנציות ג"כ לא טוב, כי עכ"פ בקדנציה השניה יודע שבלא"ה אין לו מה להפסיד כי בלא"ה לא ישאר.
 
ראשי תחתית