התחיל להתפלל סמוך לסוף הזמן - ספק ברכה לבטלה !

עת שערי רצון

חבר מוביל
הצטרף
5/1/25
הודעות
1,898
בב''י סימן רל''ב הביא בשם שבלי הלקט שכתב בשם רב האי גאון שאם אין שהות ביום לגמור י''ח ברכות יתפללו רק עד 'הא-ל הקדוש' (מה שקוראים לזה בימינו ''תפילה קצרה''), וכן פסק מרן בשו''ע שם.

היוצא מדברי השו''ע שחיוב גמור לגמור את כל התפילה כולה בתוך זמנה, ואם לאו לא יתחיל להתפלל (ויתפלל תשלומין), ואין לסמוך כלל על מה שתחילת התפילה היתה בתוך הזמן, ומי שעושה כן מסתבר שברכותיו לבטלה ... (ורב האי גאון איירי בחזרת הש''צ שהיא לא לצאת ידי חובה דהרי אנחנו בקיאים, וא''כ כ''ש לענין תפילת לחש שיואים בה ידי חובה, ואין שום צד שמה שהתפלל אחר הזמן יחשב שהתפלל בזמנה ...)

וכן הוא מסברא, דהרי החיוב הוא להתפלל כל התפילה כולה, ואם דילג ברכה אחת לא יצא ידי חובה, וא''כ איך שייך לומר שהברכות שיברך לאחר שיעבור זמן תפילה לגמרי יצטרפו למה שהתפלל לפני שעברה השעה ? הרי באמצע שהתפלל כבר פקע ממנו חיוב תפילה.

ובאמת הרבה אחרונים פסקו להדיא דחייב לגמור כל התפילה בזמנה, ובניהם: המגן אברהם (סימן תפט), והמשנה ברורה (שם) והחזון איש (שם),פתח הדביר (סק''י אות ג), והכף החיים (רלג ס''ק ה'), וכ''נ מד' ה'דברי חמודות' (ברכות פ''ד אות טו), וכ''פ הפרי מגדים (סימן פט אות א ס'ק ד', וריש סימן קי, וריש סימן קכד, ובריש סימן רל''ד) ושו''ע הרב (שם), ור' עקיבא איגר (סימן קי ס''א), וכן יש לדייק מדברי הכנסת הגדולה (הובא במג''א ריש סימן ק''י) וכ''ה באליה רבה, חיי אדם, עולת תמיד, שתילי זיתים, וחסד לאלפים (שם).

ובאמת יש להתפלא מ''ש בבן איש חי (שנה ראשונה פ' ויקהל אות ט) שסגי שיגמור 'רוב' התפילה. א. מה הסברא בזה, וכי מי שהתפלל 'רוב' תפילה יצא? ב. לא מצינו ד''ז באחרונים אלא כתבו שיגמור כל התפילה כולה בזמנה או סתמו, ולא מצינו מי שיכתוב כן להדיא, וקשה לומר שחידש זה מדעתו וצ''ע. ד. ובאמת בשו''ת רב פעלים סימן ו' הוכיח שאם לא יגמור כל התפילה בזמנה אסור לו להתחיל להתפלל.

וכמה אחרונים (ערוך השלחן, אשל אברהם, יביע אומר) רצו לחלק דרק בחזרת הש''ץ צריך לגמור בזמנה, אבל בתפילת לחש יש להתיר, מ''מ עדיין אין שום סברא לומר שיצא וכמ''ש לעיל, ועוד שעשרות אחרונים סוברים להדיא להיפך וכמ''ש לעיל.

ומה שרצו להוכיח מד' התוס' בברכות (ז.) לענין תפילה, במחילה מכת''ר אין הנידון דומה לראיה, דהרי לענין שעת רצון לברך את ישראל (או רח''ל איפכא) יתכן דמהני אף שמתחיל בזמנה, אבל מה הקשר לענין תפילה שזמן חיובה הוא בזמן מסוים ואם התפלל אחר הזמן לא יצאף ולא עסקי' כלל ב'עת רצון' אלא בזמן שתיקנו חכ' לקיים המצוה דתפילה (ובאמת לא נמצא שום פוסק שיסבור כן לענין ק''ש או מגילה דכו''ע מודו דחייב לגמור כולה בזמנה ופשוט) ועוד דתירוץ קמא בתוס' שם פליג עליה, ועוד דדברי הלכה מדברי אגדה לא ילפינן.

ומ''ש בתשובת הגאונים (ליק סימן נא) המעיין שם יראה שמדובר דוקא לענין חזרת הש''צ בבין השמשות בדיעבד, כשהתחיל לפני בין השמשות שיכול לגמור ואין חייב להפסיק.

ויעויין עוד בשו''ת רב פעלים סימן ו', ובספר 'זמנים כהלכתם' (פרק יא) שהאריכו בזה.

ועכ''פ קשה איך נעלמו דברים הללו מעיני קדשו של היביע אומר, ולא חשש לסב''ל לדעת כל האחרונים ש' לעיל, ופסק דמותר להתחיל התפילה אף שתיגמר לאחר זמנה, וצ''ע, ועוד דלענ''ד לאו שפיר להורות כן לרבים מחשש שמא יטעו ויתחילו מעט אחר הזמן (דאף לסברא זו הוי ברכה לבטלה) ועוד שמא יטעו ויבואו לנהוג כן בק''ש ושאר מצוות.

ועוד צ''ע יותר, דאף אם נקל בזה בדיעבד, בילקוט יוסף (וכך זכור לי שנאמר בלויין כמה פעמים) סתם דמותר להתחיל לתהפלל, ולא כתב אפילו לחשוש לכתחילה לסב''ל נגד כל האחרונים הנ''ל (שיכתוב לכתחילה צריך לגמור הכל בזמן וכיו''ב, אין לי ספק שהרב עובדיה היקל בזה רק בדיעבד)

ובאמת רבים נכשלים בזה ומתפללים תפילה לאחר זמנה ולרוב הפוסקים ברכותיהם לבטלה, ויש להתריע על זה.

העולה מן האמור:

  • אין שום היתר להתחיל להתפלל 'מנחה' באופן שחזרת הש''ץ תיגמר לאחר שקיעה/צאת הכוכבים (נחלקו הפוסקים אם סיום זמן תפילת מנחה הוא בשקיעה או בצה''כ, אמנם פשוט דאף למתירים עד צ''ה הוא בדיעבד ממש ויש מקום לחשוש לסב''ל, וכבר הארכנו בזה במקום אחר ואינו נפק''מ לנידו''ד) באופן כזה יש לעשות מנחה 'קצרה'.
  • לדעת רוב הפוסקים (חוץ מהיביע אומר א''א וערוך השלחן, שסברתם לא מובנת כ''כ ודחוקה) מי שמתחיל תפילת מנחה סמוך לשקיעה/צה''כ באופן שבאמצע תפילתו יגיע שקיעה/צה''כ כל ברכותיו לבטלה ויש לו להפסיק באמצע תפילתו (אמנם אם הגיע רק שקיעה אפשר למי שמחמיר לא להתפלל מנחה לאחר שקיעהנראה דעדיף להמשיך התפילה ולסמוך על המתירים בדיעבד אחר השקיעה ולא לגרום לברכות לבטלה), ולכתחילה אין שום היתר (לרוב הפוסקים וכנ''ל) להתחיל אלא יתפלל 'הביננו' ואם אין פנאי יתפלל 'תשלומין' בערבית.
 
נערך לאחרונה:
צריך לציין שלכאורה לפוסקים שסוברים עד צאה"כ
לפחות באותו יום א''א להתפלל ערבית לפני צאה"כ
 
צריך לציין שלכאורה לפוסקים שסוברים עד צאה"כ
לפחות באותו יום א''א להתפלל ערבית לפני צאה"כ
בהחלט
אבל למעשה זה תלוי האם מונים את שעות היום מהנץ לשקיעה או מעה''ש עד צה''כ כמ''ש המ''ב בסי' רלג ובשער הציון שם.
 
עוד יש לציין דכ''ז הוא לכל התפילות (בתפילת נעילה בלבד מצינו מח' ראשונים, אך דעת השו''ע ברורה דיש לגמור לפני השקיעה, וא''כ מה שמקפידים לומר ברכת כהנים לפני השקיעה, צריך להקפיד לגמור ''המברך עמו ישראל בשלום'' בשקיעה, ולא רק ברכת כהנים (יש את כל ''ואתם הדבקים'' + שים שלום, זה כמה דקות טובות, וצריך לומר כ''ז בזריזות לפי''ז)
אלא דבשחרית בלאו הכי בדיעבד ניתן להתפלל עד חצות (אמנם אין הכי נמי דא''א להתחיל סמוך מאוד לחצות לפי''ז)
ובערבית בעה''ש יש להקפיד כנ''ל
 
עי' באול"צ (ח"א סי' כ', ח"ב פט"ו ד' ועוד) שכ' דבדיעבד אפשר להתפלל אפי' אחר י"ג דקות אחר השקיעה עיי"ש באורך. ואין לנו מקום לפסוק סב"ל כנגד דעת רבותינו גם אם כתבו כן בדיעבד.
 
עי' באול"צ (ח"א סי' כ', ח"ב פט"ו ד' ועוד) שכ' דבדיעבד אפשר להתפלל אפי' אחר י"ג דקות אחר השקיעה עיי"ש באורך. ואין לנו מקום לפסוק סב"ל כנגד דעת רבותינו גם אם כתבו כן בדיעבד.
הוא לא כתב כן בגלל שהולכים לפי ההתחלה (כמו היביע אומר והערוך השלחן), אלא בגלל שהוא סובר שזמן צאת הכוכבים מאוחר יותר
וגם התיר זה רק ע''י תנאי כמבואר שם (התנאי הנ''ל כתוב בשערי תשובה וביאור הלכה שם)
 
ואין לנו מקום לפסוק סב"ל כנגד דעת רבותינו גם אם כתבו כן בדיעבד.
הקושיא היתה על הילקוט יוסף שלא כתב שלכתחילה ישד לגמור שמו''ע לפני צה''כ, למרות שלפי כ-20 אחרונים זה 19 ברכות לבטלה ! לכה''פ לחשוש להם לכתחי'
וכמדומה שנעלמו מעיני קדשו, ואם היה יודע בודאי היה חוזר בו ...
 
עוד יש לציין דכ''ז הוא לכל התפילות (בתפילת נעילה בלבד מצינו מח' ראשונים, אך דעת השו''ע ברורה דיש לגמור לפני השקיעה, וא''כ מה שמקפידים לומר ברכת כהנים לפני השקיעה, צריך להקפיד לגמור ''המברך עמו ישראל בשלום'' בשקיעה, ולא רק ברכת כהנים
(יש את כל ''ואתם הדבקים'' + שים שלום, זה כמה דקות טובות, וצריך לומר כ''ז בזריזות לפי''ז)
כמדו' דקה וחצי
אלא דבשחרית בלאו הכי בדיעבד ניתן להתפלל עד חצות
בדיעבד אפשר גם תשלומין במנחה... גם אם לא ברכה לבטלה אבל צריך להתפלל בזמן
(אמנם אין הכי נמי דא''א להתחיל סמוך מאוד לחצות לפי''ז)
אפשר להקל, כי י"א שאפשר להתפלל אחרי חצות גם כן, וי"א שכל הבעיה להתפלל אחרי חצות זה מצד שצריך להתפלל מנחה קודם וזה לא שייך במי שהתחיל קודם לכן, מי שירצה להחמיר שיחכה שיגיע זמן מנחה ויתפלל ברוגע בלי לחץ.
 
ובאמת יש להתפלא מ''ש בבן איש חי (שנה ראשונה פ' ויקהל אות ט) שסגי שיגמור 'רוב' התפילה. א. מה הסברא בזה, וכי מי שהתפלל 'רוב' תפילה יצא? ב. לא מצינו ד''ז באחרונים אלא כתבו שיגמור כל התפילה כולה בזמנה או סתמו, ולא מצינו מי שיכתוב כן להדיא, וקשה לומר שחידש זה מדעתו וצ''ע. ד. ובאמת בשו''ת רב פעלים סימן ו' הוכיח שאם לא יגמור כל התפילה בזמנה אסור לו להתחיל להתפלל.
אגב, זמן טובא נסתפקתי אם חושבים "רוב" ע"פ מספר המילים / הברכות, או שחושבים ע"פ הזמן
וזה נוגע למעשה כשממהר בתפילתו להספיק את הזמן, האם צריך למהר בכל התפילה, או רק בחציו הראשונה
 
ובאמת רבים נכשלים בזה ומתפללים תפילה לאחר זמנה ולרוב הפוסקים ברכותיהם לבטלה, ויש להתריע על זה.
הקושיא היתה על הילקוט יוסף שלא כתב שלכתחילה ישד לגמור שמו''ע לפני צה''כ, למרות שלפי כ-20 אחרונים זה 19 ברכות לבטלה ! לכה''פ לחשוש להם לכתחי'
וכמדומה שנעלמו מעיני קדשו, ואם היה יודע בודאי היה חוזר בו ...
בשו"ת רב פעלים (ח"א סי' ה') נקט בפשיטות שלכו"ע בדיעבד יוצא, וכל השאלה אם מותר לכתחילה להתחיל באופן כזה, יעו"ש
 
בשו"ת רב פעלים (ח"א סי' ה') נקט בפשיטות שלכו"ע בדיעבד יוצא, וכל השאלה אם מותר לכתחילה להתחיל באופן כזה, יעו"ש
לפי הרב פעלים הנ''ל לכתחילה אסור להתחיל
וחוץ מזה שהוכחנו שהוא חידוש עצום ולא מסתבר כלל ונגד פשטות האחרונים ואין בזה שום סברא שיהיה מותר להתפלל אחר הזמן רק בגלל שהברכה הראשונה היתה בזמן, אין שום הגיון בזה !
 
לפי הרב פעלים הנ''ל לכתחילה אסור להתחיל
וחוץ מזה שהוכחנו שהוא חידוש עצום ולא מסתבר כלל ונגד פשטות האחרונים ואין בזה שום סברא שיהיה מותר להתפלל אחר הזמן רק בגלל שהברכה הראשונה היתה בזמן, אין שום הגיון בזה !
מאי שנא מהתחיל עם עשרה ויצאו מקצתם?
 
מאי שנא מהתחיל עם עשרה ויצאו מקצתם?
שונה לגמרי
נידו''ד דומה ליצאו רובם
כי כאן מתי שעבר זמן התפילה (שקיעה/צאת הכוכבים/חצות) עדיין לא יצא ידי חובה
כשיצאו קצת עשרה גומר כי התחיל כבר להתפלל
בכ''ז אם יצאו הרוב צריך להפסיק תפילתו, ולא מהני מה שהתחיל בעשרה, וכנ''ל בנידו''ד
 
ועכ''פ קשה איך נעלמו דברים הללו מעיני קדשו של היביע אומר, ולא חשש לסב''ל לדעת כל האחרונים ש' לעיל, ופסק דמותר להתחיל התפילה אף שתיגמר לאחר זמנה, וצ''ע
עי' שו"ת יביע אומר ח"ז או"ח סי' ל"ד או' ו' -
1751166425696.png
וכ"כ בחלק י' חאו"ח סי' סי' נ"ה בהערות על רב פעלים ח"א או' ו' -
1751166620599.png
וע"ע שם ושם שהביא שכן דעת שו"ת ארץ צבי פרומר בשם היהודי הקדוש, ושכן מוכח ממהר"ם בן חביב, גליוני הש"ס, שו"ת נפש חיה, ועוד
 
ומ''ש בתשובת הגאונים (ליק סימן נא) המעיין שם יראה שמדובר דוקא לענין חזרת הש''צ בבין השמשות בדיעבד, כשהתחיל לפני בין השמשות שיכול לגמור ואין חייב להפסיק.
לא הבנתי במה זה שונה מנדון דידן
 
ועכ''פ קשה איך נעלמו דברים הללו מעיני קדשו של היביע אומר, ולא חשש לסב''ל לדעת כל האחרונים ש' לעיל, ופסק דמותר להתחיל התפילה אף שתיגמר לאחר זמנה, וצ''ע
כמו שהביאו כבר לפני, מצא תשובת רבינו האי שהובאה ג"כ באשכול והוכיח מינה דלא כהאחרו' הנ"ל, ולא חשש לסב"ל ע"פ כלל הידוע אצלו, דאם היו רואים את הראשון הנ"ל בוודאי היו חוזרים מסברת עצמם ופוסקים כמו המתירים בזה. [וישנם מתירים, ועולה בזכורני ארץ צבי פרומר, וישנם עוד]. ונכון שיש לפלפל בראייתו מדברי האשכול, אולם אין להשאירו בצ"ע כאילו נעלם מעיני הבדולח.
ועוד דלענ''ד לאו שפיר להורות כן לרבים מחשש שמא יטעו ויתחילו מעט אחר הזמן (דאף לסברא זו הוי ברכה לבטלה) ועוד שמא יטעו ויבואו לנהוג כן בק''ש ושאר מצוות.
אלו גזרות חדשות.
 
לתועלת הדיון אעתיק לכאן לשון תשובת הגאונים במלואה:
ונשאל מרב שרירא ורב האיי ז"ל, צבור שאחרו תפלת המנחה ביום ששי עם דמדומי חמה ודחקתן העת, יש אומרי' מתפללין י"ח כהלכתן, כי לא תקנו שבעה ברכות אלא משום טורח, והאי כיון דעראי הוא, לא איכפת לן (שמתחיל בי"ח ומשלימה בשבת) [שמשלים בי"ח דרך חול בשבת]. ויש אומר' שאו' שלש ראשונות ופוסק. ויש אומ' שאומ' ג' ראשונות ושומע תפלה וג' אחרונות. ויש שפרשו שפוסקין באותה ברכה שמרגיש בה כי בא השמש, ואומ' יתגדל. הלכה כמאן.
והשיבו, כבר ממה שאמרתם עם דמדומי חמה, וממה שאמרתם פוסק באיזו ברכה שמרגיש בה כי בא השמש, שהתחיל ועדיין לא בא השמש, ולא יפה הוא זה, כי מבא השמש עד עונת ק"ש ערבית יש ריוח לאמר י"ח בזמן שמתחיל שליח צבור ש' בשעה שיש דמדומי חמה ועדין לא בא השמש אע"פ שבא השמש משלים. והכין מנהגא דרבנן כד מתרמי דוחק העת. אבל אין נופלין על פניהם אחריה. ואנו אומרי' כי בודאי אם אפשר לעשות כן עושין, ואם אי אפשר, וחלה שבת או יום טוב, אין לך דוחק גדול מזה, ומתפלל הביננו. ואם דחק העת שאפי' (כדי) [שיעור] הביננו אין בו, בודאי יש לו לעשות ולומר אבות וגבורות וקדושת השם וחותך. כל זה בהכנסת שבת וי"ט דאיכא שתי תפלות משונות זו מזו, אבל בימי החול לא צריכינן לכולי האי, אלא גומר והולך אפי' בלילה.
 
כמו שהביאו כבר לפני, מצא תשובת רבינו האי שהובאה ג"כ באשכול והוכיח מינה דלא כהאחרו' הנ"ל, ולא חשש לסב"ל ע"פ כלל הידוע אצלו, דאם היו רואים את הראשון הנ"ל בוודאי היו חוזרים מסברת עצמם ופוסקים כמו המתירים בזה. [וישנם מתירים, ועולה בזכורני ארץ צבי פרומר, וישנם עוד]. ונכון שיש לפלפל בראייתו מדברי האשכול, אולם אין להשאירו בצ"ע כאילו נעלם מעיני הבדול
אין שום ראיה תרבינו האי הנ''ל כיון ששם מדובר על לגמור חזרת הש''צ בבין השמשות לפני צאת הכוכבים באופן שבדיעבד התחיל לפני השקיעה אפשר לגמור אפילו בלילה בדיעבד, ולא ח''ו להתחיל לכתחילה באופן שרוב התפילה תהיה לאחר הזמן שהוא דבר ללא שום הגיון ועדיין לא נמצאית סברא נורמלית לזה, אדרבה מי שיביא סברא נורמלית נשמח ...
ולא מדובר כלל על להתחיל להתפלל לכתחילה תפילת לחש סמוך לצאה''כ באופן שרוב ככל התפילה
וגם מדברי רב האי שהובאו בשבלי הלקט מבואר להדיא שאסור להתחיל לכתחילה ע''י ששיגמור בלילה, ונפסק בשלחן ערוך !
 
כמו שהביאו כבר לפני, מצא תשובת רבינו האי שהובאה ג"כ באשכול והוכיח מינה דלא כהאחרו' הנ"ל, ולא חשש לסב"ל ע"פ כלל הידוע אצלו, דאם היו רואים את הראשון הנ"ל בוודאי היו חוזרים מסברת עצמם ופוסקים כמו המתירים בזה. [וישנם מתירים, ועולה בזכורני ארץ צבי פרומר, וישנם עוד]. ונכון שיש לפלפל בראייתו מדברי האשכול, אולם אין להשאירו בצ"ע כאילו נעלם מעיני הבדולח.
הוא לא נעלם ח''ו
אבל לא נמצאה עדיין שום סברא לילך לפי תחילת התפילה
וזה שוה לגמרי ממ''ש השו''ע לגבי ציבור שקבלו שבת שאינו חיב להפסיק תפילת חול, כיון שכתב שם המ''ב דאינו איסור גמור מדינא אלא מנהג בעלמא, ודוק מיניה דהיכא שאסור להתפלל (כגון שעבר הזמן באמצע תפילתו) חייב להפסיק !
אלו גזרות חדשות.
המציאות מויחכה שאנשים כל הזמן סמכו וסומכים על ההיתר הדחוק הזה, וקשה להם לקבל משהו אחר, כי לצערנו כל הענין של 'זמן תפילה' הופך ל'כוחא ואיטלולא' אצל הרבה אנשים, אפילו יראים, תוכל לראות אנשים עם פראק וזקן ותפקידים והכל, מזלזלים בזמן תפילה ומתפללים הרבה אחרי סוף זמן תפילת שחרית, לפי כל השיטות
עכ''פ המציאות מוכיחה שלהורות דבר כזה ברבים הזה מכשול גדול, ובעיני ראיתי כמה פעמים כאלו שהתפללו חזרת הש''צ של מנחה הרבה אחרי 13.5 דק', שאין שום פוסק 0גם לא יבי''א) שהתיר זאת, או כאלו שמתחילים לקרוא ק''ש בבוקר, חצי דקה לפני סוף הזמן, וכיו''ב. כל אחד יכול להיווכח עד כמה זה נכון, לא מדובר כאן ב'גזירה' אלא ב'מכשלה'.
 
כאן הנידון הוא להתפלל אחרי צאת הכוכבים לכתחילה !!!
ההערה שדברי רש"ג ורה"ג נאמרו רק בדיעבד היא הערה נכונה [ואולי ס"ל להגרע"י שאין סברא לחלק בין לכתחילה לדיעבד, ואולי לא היקל כ"א בצירוף עוד סניפים, וצריך לעיין בדבריו]
אבל מ"ש כת"ר שהם מדברים רק אחרי השקיעה ולא אחרי צאה"כ, שותא דמר לא ידענא
חדא לו יהא כדבריך, הרי סו"ס סוברים שמי שהתחיל קודם סוף זמן תפלת מנחה יכול להמשיך
ועוד, אדרבה נר' שהם מדברים דוקא אחרי צאה"כ
שמתחילה כתבו שבהכנסת שבת ויו"ט, אם התחילו קודם ביאת השמש [- שקיעה], יש שהות עד עונת ק"ש [- צאה"כ] לסיים שמונה עשרה, ולכן יתפללו כרגיל
ואם אי אפשר לעשות כן [- לסיים קודם צאה"כ], אז יש להתפלל הביננו, ועל זה כתבו שבחול מתפלל כרגיל, היינו במקרה שאינו מסיים עד אחר צאה"כ
וכן משמע מלשונם בסוף שכתבו גומר והולך "אפילו בלילה", משמע שמדברים על לילה גמור
 
משום מה לא מוזכר ההחרגה של ערב שבת בדברי היבי''א.
אגב המעיין יראה שמה שהשו''ע כתב בשם השבלי הלקט זה מקצת אותו לשון שהובאה בדברי האשכול והשאלה למה השבלי הלקט חתך את זה.
לכאורה מבואר בדברי רב האי שהיסוד הוא שאפשר להמשיך תפילה אחרי זמנה זה מדין לא גרע מתשלומין. וזה לא שייך בשבת שצריך להתפלל של שבת וא''א להתפלל תשלומין של חול בשבת בנוסח חול. ולפי זה יש לתלות את המחלוקת בין השבלי הלקט לבין האשכול בהעתקת רב האי במחלוקת השו''ע בסי' פ''ט והגר''א שהיא מחלוקת הרמב''ם והטור והב''י מול רי''ף והרא''ש אם הזיד ולא התפלל בתוך ד' שעות אם יכול להשלים עד חצות. דהיינו אם יש מושג של תשלומין בלי התפילה החדשה. ודעת מרן להקל בזה שתפילה אחרי ד' לא יתכן שהיא מדין תשלומין כמו שביאר שם בב''י. ונמצא שדברי מרן תואמים לדבריו בשם השבלי הלקט שאי אפשר להשלים אחרי סוף זמנה.
 
משום מה לא מוזכר ההחרגה של ערב שבת בדברי היבי''א.
אגב המעיין יראה שמה שהשו''ע כתב בשם השבלי הלקט זה מקצת אותו לשון שהובאה בדברי האשכול והשאלה למה השבלי הלקט חתך את זה.
לכאורה מבואר בדברי רב האי שהיסוד הוא שאפשר להמשיך תפילה אחרי זמנה זה מדין לא גרע מתשלומין. וזה לא שייך בשבת שצריך להתפלל של שבת וא''א להתפלל תשלומין של חול בשבת בנוסח חול. ולפי זה יש לתלות את המחלוקת בין השבלי הלקט לבין האשכול בהעתקת רב האי במחלוקת השו''ע בסי' פ''ט והגר''א שהיא מחלוקת הרמב''ם והטור והב''י מול רי''ף והרא''ש אם הזיד ולא התפלל בתוך ד' שעות אם יכול להשלים עד חצות. דהיינו אם יש מושג של תשלומין בלי התפילה החדשה. ודעת מרן להקל בזה שתפילה אחרי ד' לא יתכן שהיא מדין תשלומין כמו שביאר שם בב''י. ונמצא שדברי מרן תואמים לדבריו בשם השבלי הלקט שאי אפשר להשלים אחרי סוף זמנה.
אי אפשר להתפלל תשלומין של מנחה לפני שמתפלל את הערבית של חובה, כלומר אי אפשר להקדים את התשלומין לתפילה עצמה
 
אבל מ"ש כת"ר שהם מדברים רק אחרי השקיעה ולא אחרי צאה"כ, שותא דמר לא ידענא
חדא לו יהא כדבריך, הרי סו"ס סוברים שמי שהתחיל קודם סוף זמן תפלת מנחה יכול להמשיך
לא בהכרח
כי בין השמשות הוא ספק לילה, ומספק עדיף לא להפסיק התפילה כי אולי הוא יום וניתן להתפלל מנחה ולפי''ז אין לגרום לודאי ברכה לבטלה בשביל כך
פשוט וברור שלא כתבו להתיר להתפלל חזרת הש''צ דמנחה בלילה גמור, שזה נסתר מתשובת רב האי (שהביאה שבלי הלקט) שנפסקה בשלחן ערוך ובכל האחרונים (בניגוד לתשובה השנייה) שאין להתחיל כלל אם אין שהות לגמור י'ח ברכות ביום
ועוד, אדרבה נר' שהם מדברים דוקא אחרי צאה"כ
שוב קשה לומר כן, וכנ''ל
שמתחילה כתבו שבהכנסת שבת ויו"ט, אם התחילו קודם ביאת השמש [- שקיעה], יש שהות עד עונת ק"ש [- צאה"כ] לסיים שמונה עשרה, ולכן יתפללו כרגיל
ואם אי אפשר לעשות כן [- לסיים קודם צאה"כ], אז יש להתפלל הביננו, ועל זה כתבו שבחול מתפלל כרגיל, היינו במקרה שאינו מסיים עד אחר צאה"כ
לא הבנתי
וכן משמע מלשונם בסוף שכתבו גומר והולך "אפילו בלילה", משמע שמדברים על לילה גמור
שוב:
א. מדובר על חזרת הש'צ
ב. מדובר על 'בדיעבד', מ'מ לכתחילה בודאי עדיף לא להתפלל כלל ולעשות 'תשלומין' (או הביננו) כמבואר בשלחן ערוך רלב בשם רב האי גאון בעצמו !
 
נערך לאחרונה:
אי אפשר להתפלל תשלומין של מנחה לפני שמתפלל את הערבית של חובה, כלומר אי אפשר להקדים את התשלומין לתפילה עצמה
כבודו לא דקדק בדברי, זה גופיה המחלוקת בין הרשב''א לרא''ש לגבי שחרית אחרי ד' שעות. ועי' מה שכתבו בזה באריכות מרובה בהאוצר פ''ח בתליית כל המחלוקות בעניין זה. [וגם בעניין להמשיך תפילה אחרי זמנה]
 
כבודו לא דקדק בדברי, זה גופיה המחלוקת בין הרשב''א לרא''ש לגבי שחרית אחרי ד' שעות. ועי' מה שכתבו בזה באריכות מרובה בהאוצר פ''ח בתליית כל המחלוקות בעניין זה. [וגם בעניין להמשיך תפילה אחרי זמנה]
כמובן עכ''פ כוונתי שלפי חלק מהאחרונים אין אפשרות להקדים התשלומין לתפילה הרגילה, והדרינן לכללא דסב''ל
 
בכל מקרה כל הסברות תמוהות מאוד
עדיין לא מצאתי סברא הגיונית שמספיק שתחילת התפילה תהיה בזמנה !
אין בזה הגיון, וזה קושיא גם על תשובת הגאונים
לכאורה הכי מסתברא כהחזון איש דבין בתפילת לחש בין בתפילת ציבור פוסק אפילו באמצע ברכה אם הגיע סוף הזמן ומתפלל תשלומין
אני מחכה שהת''ח מופלגים דהפורום יאירו עיני איך יתכן שמה שהתפלל אחרי הזמן יחשב כאילו התפלל תוך הזמן, הרי יש דין להתפלל 19 ברכות, ואם חיסר ברכה אחת לא יצא ! אין דין ''להתחיל'' את התפילה. הרי כאן כשעבר זמן התפילה עדיין נחשב שלא התפלל !
כבר עשרות שנים שאני מחפש סברא בזה, ודברתי ע''ז עם הרבה ת''ח, וכולם אמרו לי כל מיני סברות דחוקות וכו', עדיין לא נחה דעתי בזה.
 
ראשי תחתית