חיזוק לתפילת בכוונה
ראשית אני כותב כדי להתחזק בעצמי, אקדים במשל על דברים גשמיים כמה טרחות אדם טורח כדי להיפגש עם אדם בעל משרה ציבורית או גביר עשיר, מחפש אנשים שמקורבים לדמות החשובה ומבקש מהם שאולי הם מכירים מישהו שעזור לו לקבוע פגישה, וכמה ימים או שבועות הוא מחכה לפגישה, וכמה הכנות וחזרות אדם עושה כדי שדבריו יתקבלו על לב השומע וימלאו את מבוקשתו, וכולי האי ואולי.
לנו יש זכות ופגישה קבועה שלוש פעמים ביום להיפגש עם מלך מלכי המלכים הקב"ה בכבודו ובעצמו, שיש לו את כל היכולות והאפשרויות, ומדרכו של הטוב להטיב. תפילה היא מפגש התייחדות עם ריבונו של עולם, בחינת "פה אל פה אדבר עמו". תיאור של שיח שנאמר על משה, יכול וחייב יהודי לקיימו בכל יום, ולכן התפילה היא בלשון נוכח דווקא, כדי שאדם ירגיש שהוא מדבר עם ה'[1].
נוסח התפילה כבר מסודר לנו, את תפילת שמונה עשרה כבר תיקנו לנו מאה ועשרים זקנים ומהם נביאים[2], אנחנו כבר משקיעים בכל יום כמה שעות להתפלל, אם באותו הזמן רק נכוון לפירוש המילים, וכמו שכתב הרמב"ם[3] כיצד היא הכוונה ? שיפנה את לבו מכל המחשבות ויראה עצמו כאילו הוא עומד לפני השכינה.
במיוחד בדור שלנו, שהדעת מוסחת מאוד מהר מכל דבר, נאמר "לכל זמן ועת לכל חפץ"[4] יש זמן ללמוד, ויש זמן לעבוד ויש זמן להתפלל, נקפיד שבזמן התפילה שהיא כל כך חשובה לא נחשוב על דברים אחרים.
אני הקטן
יעקב חזן
מח"ס תפילת יעקב
[1] המביט (בית אלקים שער התפילה פ"ה).
[2] מגילה יז ע"ב.
[3] הלכות תפילה פ"ד ה' טז.
[4] קהלת ג, א.