שמעון טרבלסי
חבר בכיר
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 3,848
האם מותר להוציא ס"ת במיוחד לקריאת ולאשר אמר, כאשר הוציאו כבר 3 ס"ת לג' הקריאות, ורוצים לעשות מנין לקריאת ולאשר אמר בכדי לחסוך בזמן?
מה הדין כשלא קוראים מההתחלה?קוראים מהתחלה עד שם.
מה הדין כשלא קוראים מההתחלה?
ומה יועיל שיקראו מההתחלה, הרי כבר שמעו?
"כל הלכה שהיא רופפת... צא וראה היאך הציבור נוהג ונהוג" (ירושלמי מע"ש פ"ה ה"ב)האם מותר להוציא ס"ת במיוחד לקריאת ולאשר אמר, כאשר הוציאו כבר 3 ס"ת לג' הקריאות, ורוצים לעשות מנין לקריאת ולאשר אמר בכדי לחסוך בזמן?
זה ממש לא דבר שנהוג בכל המקומות, כי ברוב המקומות משתמשים בא' מג' הס"ת שמוציאים בלא"ה, אני מדבר על להוציא במיוחד לזה ס"ת מההיכל."כל הלכה שהיא רופפת... צא וראה היאך הציבור נוהג ונהוג" (ירושלמי מע"ש פ"ה ה"ב)
"פוק חזי מאי עמא דבר" (עירובין יד:)
לא מוציאים כי אין צורך.זה ממש לא דבר שנהוג בכל המקומות, כי ברוב המקומות משתמשים בא' מג' הס"ת שמוציאים בלא"ה, אני מדבר על להוציא במיוחד לזה ס"ת מההיכל.
לא ראיתי מקום שהיה צורך כזה.לא מוציאים כי אין צורך.
ראית פעם מקום שהיה צורך ולא הוציאו כי חששו?
כנראה לא התפללת בבתי כנסת גדולים...לא ראיתי מקום שהיה צורך כזה.
כנראה לא התפללת בבתי כנסת גדולים...
מתחילת הקריאה יוציאו.מה הענין לקרוא מההתחלה ? הרי כבר שמעו ויצאו יד''ח.
שמתחילים לקרוא מתחלקים ולא ב"ולאשר אמר"מה הענין לקרוא מההתחלה ? הרי כבר שמעו ויצאו יד''ח.
מה זה מוסיף ?
וא''ת שצריך לקרוא מההתחלה, אז צריך גם להשלים את הפרשה עד הסוף, ולא להפסיק לפני 'מעונה' ?
ואם הוא כדי לא לחזור על הקטע ''לאשר אמר'' פעמים רבות וכו', אז צריך להפסיק כל 3 פסוקים לעולה חדש, ולא יוכלו להעלות יותר מ7-8 עולים בכל 'מנין' כזה.
אמנם נראה לענ''ד שיש מקום לחוש ולא להוציא ס''ת לפחות מ-5 מוסיפים כ'חובת היום'. מקור לכך יש בליקוטים על ''מעשה רב''.
על זה לא שאלו.שמתחילים לקרוא מתחלקים ולא ב"ולאשר אמר"
אז קוראים רק 7-8 עולים בכל קריאה ??שמתחילים לקרוא מתחלקים ולא ב"ולאשר אמר"
מה פתאום יש המון בחורים וחילקו רק ל5אז קוראים רק 7-8 עולים בכל קריאה ??
אז קוראים רק 7-8 עולים בכל קריאה ??
אז מה הרוויחו להתחיל מההתחלה, כי סו''ס צריכים לחזור כמה וכמה פעמים על קטעים, כי אין מספיק פסוקים לחלק ל-30 חלקים, זו היתה כוונתיבביכ"נ שיש רק 16 מתפללים לא מתחלקים.
אבל כשיש 100 מתפללים, מוציאים 2-3 ס"ת וחוסכים בזמן. (כל קבוצה מונה כ-30 איש).
לא הבנתימה
פתאום יש המון בחורים וחילקו רק ל5
אז מה הרוויחו להתחיל מההתחלה, כי סו''ס צריכים לחזור כמה וכמה פעמים על קטעים, כי אין מספיק פסוקים לחלק ל-30 חלקים, זו היתה כוונתי
ואם אין בעיה לחזור על הקטע עשרות פעמים, אז גם אין בעיה להתחיל משם (ול''צ לחזור מתחילת הקריאה), לא ?
זו הטענה. שכן יש בעיה.ואם אין בעיה לחזור על הקטע עשרות פעמים, אז גם אין בעיה להתחיל משם (ול''צ לחזור מתחילת הקריאה), לא ?
מאי שנא ? מה הסברה ?זו הטענה. שכן יש בעיה.
זה שאפשר לחזור על פסוקים הנמצאים באמצע הקריאה, לא אומר שאפשר להוציא ספר תורה במיוחד ולקרוא רק פסוקים אלו.
לקרוא כן, אבל לא להוציא ספר במיוחד בשביל זה.מאי שנא ? מה הסברה ?
הרי כבר קראו 5 עולים, בקריאה הרגילה, וא''כ כל זה מוסף על חובת היום, ואפשר לקרוא מה שרוצים
אני מכיר את המנהג.מוציאים בפעם הראשונה 3 ספרים, המבוגרים נשארים במנין הקלאסי, והשאר מתחלקים ל2 קבוצות א' בחדר זה, וא' בחדר זה.
וכולם ביחד מעלים כהן, לוי, ישראל, שלישי, רביעי, חמישי, ומוספים "ולאשר אמר" אחד אחרי השני, וחוסכים זמן. - במקום להמתין זמן של 100 עולים, ממתינים זמן של 30 עולים.
אח"כ חוזרים כולם למנין הראשי, ואז מעלים חתן מעונה, ואידך זיל גמור.
הקריאה מתקצרת משעה וחצי, חצי שעה.
למה ?לקרוא כן, אבל לא להוציא ספר במיוחד בשביל זה.
אני מכיר את המנהג.
זה לא מה ששאלתי, הרב @אברימי הבין מה שאלתי. שאם יש בעיה לחזור על הקטעים, אז צריך לעשות כל מנין 7-8 עולים, כדי לא לחזור על ''לאשר אמר'', ואם אין בעיה, אז אפשר גם להוציא ספר מיוחד לזה, אחר שכבר קראו 5 לחובת היום.
חובת היום היא 5 עולים, לא 7 עולים !תכלס' אין כאן שבעה עולים. רק 5 ומוספים בלי סוף.
חובת היום היא 5 עולים, לא 7 עולים !
נכוןנכון, אבל כיון שלא קראו את הפרשה כפי תקנה, אז אין משמעות למספר העולים בלבד.
וצריך גם להשלים הפרשה.