להוציא ס"ת במיוחד לקריאת ולאשר אמר

שמעון טרבלסי

חבר בכיר
הצטרף
21/4/25
הודעות
3,848
האם מותר להוציא ס"ת במיוחד לקריאת ולאשר אמר, כאשר הוציאו כבר 3 ס"ת לג' הקריאות, ורוצים לעשות מנין לקריאת ולאשר אמר בכדי לחסוך בזמן?
 
האם מותר להוציא ס"ת במיוחד לקריאת ולאשר אמר, כאשר הוציאו כבר 3 ס"ת לג' הקריאות, ורוצים לעשות מנין לקריאת ולאשר אמר בכדי לחסוך בזמן?
"כל הלכה שהיא רופפת... צא וראה היאך הציבור נוהג ונהוג" (ירושלמי מע"ש פ"ה ה"ב)
"פוק חזי מאי עמא דבר" (עירובין יד:)
 
"כל הלכה שהיא רופפת... צא וראה היאך הציבור נוהג ונהוג" (ירושלמי מע"ש פ"ה ה"ב)
"פוק חזי מאי עמא דבר" (עירובין יד:)
זה ממש לא דבר שנהוג בכל המקומות, כי ברוב המקומות משתמשים בא' מג' הס"ת שמוציאים בלא"ה, אני מדבר על להוציא במיוחד לזה ס"ת מההיכל.
 
זה ממש לא דבר שנהוג בכל המקומות, כי ברוב המקומות משתמשים בא' מג' הס"ת שמוציאים בלא"ה, אני מדבר על להוציא במיוחד לזה ס"ת מההיכל.
לא מוציאים כי אין צורך.
ראית פעם מקום שהיה צורך ולא הוציאו כי חששו?
 
מרן הגר"א סאלים והגרי"ח שראבני הנהיגו שיקראו מתחילת הפרשה עד ולאשר אמר כולל
וכדאי גדולים אילו לסמוך עליהם
במיוחד שכך עושים בהרבה ישיבות
 
מה הענין לקרוא מההתחלה ? הרי כבר שמעו ויצאו יד''ח.
מה זה מוסיף ?
וא''ת שצריך לקרוא מההתחלה, אז צריך גם להשלים את הפרשה עד הסוף, ולא להפסיק לפני 'מעונה' ?
ואם הוא כדי לא לחזור על הקטע ''לאשר אמר'' פעמים רבות וכו', אז צריך להפסיק כל 3 פסוקים לעולה חדש, ולא יוכלו להעלות יותר מ7-8 עולים בכל 'מנין' כזה.
אמנם נראה לענ''ד שיש מקום לחוש ולא להוציא ס''ת לפחות מ-5 מוסיפים כ'חובת היום'. מקור לכך יש בליקוטים על ''מעשה רב''.
 
מה הענין לקרוא מההתחלה ? הרי כבר שמעו ויצאו יד''ח.
מה זה מוסיף ?
וא''ת שצריך לקרוא מההתחלה, אז צריך גם להשלים את הפרשה עד הסוף, ולא להפסיק לפני 'מעונה' ?
ואם הוא כדי לא לחזור על הקטע ''לאשר אמר'' פעמים רבות וכו', אז צריך להפסיק כל 3 פסוקים לעולה חדש, ולא יוכלו להעלות יותר מ7-8 עולים בכל 'מנין' כזה.
אמנם נראה לענ''ד שיש מקום לחוש ולא להוציא ס''ת לפחות מ-5 מוסיפים כ'חובת היום'. מקור לכך יש בליקוטים על ''מעשה רב''.
שמתחילים לקרוא מתחלקים ולא ב"ולאשר אמר"
 
בביכ"נ שיש רק 16 מתפללים לא מתחלקים.
אבל כשיש 100 מתפללים, מוציאים 2-3 ס"ת וחוסכים בזמן. (כל קבוצה מונה כ-30 איש).
אז מה הרוויחו להתחיל מההתחלה, כי סו''ס צריכים לחזור כמה וכמה פעמים על קטעים, כי אין מספיק פסוקים לחלק ל-30 חלקים, זו היתה כוונתי
ואם אין בעיה לחזור על הקטע עשרות פעמים, אז גם אין בעיה להתחיל משם (ול''צ לחזור מתחילת הקריאה), לא ?
 
אז מה הרוויחו להתחיל מההתחלה, כי סו''ס צריכים לחזור כמה וכמה פעמים על קטעים, כי אין מספיק פסוקים לחלק ל-30 חלקים, זו היתה כוונתי
ואם אין בעיה לחזור על הקטע עשרות פעמים, אז גם אין בעיה להתחיל משם (ול''צ לחזור מתחילת הקריאה), לא ?

מוציאים בפעם הראשונה 3 ספרים, המבוגרים נשארים במנין הקלאסי, והשאר מתחלקים ל2 קבוצות א' בחדר זה, וא' בחדר זה.
וכולם ביחד מעלים כהן, לוי, ישראל, שלישי, רביעי, חמישי, ומוספים "ולאשר אמר" אחד אחרי השני, וחוסכים זמן. - במקום להמתין זמן של 100 עולים, ממתינים זמן של 30 עולים.
אח"כ חוזרים כולם למנין הראשי, ואז מעלים חתן מעונה, ואידך זיל גמור.
הקריאה מתקצרת משעה וחצי, חצי שעה.
 
ואם אין בעיה לחזור על הקטע עשרות פעמים, אז גם אין בעיה להתחיל משם (ול''צ לחזור מתחילת הקריאה), לא ?
זו הטענה. שכן יש בעיה.
זה שאפשר לחזור על פסוקים הנמצאים באמצע הקריאה, לא אומר שאפשר להוציא ספר תורה במיוחד ולקרוא רק פסוקים אלו.
 
זו הטענה. שכן יש בעיה.
זה שאפשר לחזור על פסוקים הנמצאים באמצע הקריאה, לא אומר שאפשר להוציא ספר תורה במיוחד ולקרוא רק פסוקים אלו.
מאי שנא ? מה הסברה ?
הרי כבר קראו 5 עולים, בקריאה הרגילה, וא''כ כל זה מוסף על חובת היום, ואפשר לקרוא מה שרוצים
 
מוציאים בפעם הראשונה 3 ספרים, המבוגרים נשארים במנין הקלאסי, והשאר מתחלקים ל2 קבוצות א' בחדר זה, וא' בחדר זה.
וכולם ביחד מעלים כהן, לוי, ישראל, שלישי, רביעי, חמישי, ומוספים "ולאשר אמר" אחד אחרי השני, וחוסכים זמן. - במקום להמתין זמן של 100 עולים, ממתינים זמן של 30 עולים.
אח"כ חוזרים כולם למנין הראשי, ואז מעלים חתן מעונה, ואידך זיל גמור.
הקריאה מתקצרת משעה וחצי, חצי שעה.
אני מכיר את המנהג.
זה לא מה ששאלתי, הרב @אברימי הבין מה שאלתי. שאם יש בעיה לחזור על הקטעים, אז צריך לעשות כל מנין 7-8 עולים, כדי לא לחזור על ''לאשר אמר'', ואם אין בעיה, אז אפשר גם להוציא ספר מיוחד לזה, אחר שכבר קראו 5 לחובת היום.
 
לקרוא כן, אבל לא להוציא ספר במיוחד בשביל זה.
למה ?
אם אפשר להוציא ספר במיוחד ל'מוסיף', מה זה משנה אם המוסיף יקרא 'לאשר אמר' או 'וזאת הברכה'. סו''ס מוציאים ס''ת לעליות שאינם מחובת היום.
 
אני מכיר את המנהג.
זה לא מה ששאלתי, הרב @אברימי הבין מה שאלתי. שאם יש בעיה לחזור על הקטעים, אז צריך לעשות כל מנין 7-8 עולים, כדי לא לחזור על ''לאשר אמר'', ואם אין בעיה, אז אפשר גם להוציא ספר מיוחד לזה, אחר שכבר קראו 5 לחובת היום.

נו, אז מה @אברימי השיב לך,
תכלס' אין כאן שבעה עולים. רק 5 ומוספים בלי סוף.
(אם כי אני מכיר ביכ"נ שעושה ממש את כל הקריאות כולם - כולל חתן תורה ובראשית בנפרד).
 
נכון, אבל כיון שלא קראו את הפרשה כפי תקנה, אז אין משמעות למספר העולים בלבד.
וצריך גם להשלים הפרשה.
נכון
ולכן נוספת עוד בעיה, שאם מוציאים ס''ת נוספים וקוראים רק מ''וזאת הברכה'' עד ''לאשר אמר'' ולא עד סוף הפרשה, לא השלימו את חובת היום. ואם כן יוצא שאפשר להוציא ס''ת בלי להשלים את חובת היום, וא''כ אי''צ להתחיל מ''וזאת הברכה'', ואפשר להוציא ס''ת רק ל''ולאשר אמר''
 
ראשי תחתית