עם סגולה: האם ראוי לנהוג על פי סגולות ובאיזה תנאים?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול איש מאסף
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

איש מאסף

חבר פעיל
הצטרף
29/11/24
הודעות
123
כתום יום ההילולא לסידנא בבא יצחק דמן תולאל זיע"א וכשוך חג העראק בו בתי כנסת רבים חלקו עארק בשפע רב (כולל מקרב אחינו הליטאים, ישתבח שמו לעד), עלה בדעתי לברר את עניין הסגולות יותר לעומק.

האם וכמה יש להתחשב בסגולות?
האם נכון מבחינה יהודית והשקפתית לפעול על פי סגולות שונות שמתפרסמות?

כמה צריך לחפש אחר מקור, או להיזהר מלעשותן בהיעדר ידיעה?
למשל העברת תינוק מעל שולחן, פתיחת מטריה בבית מקורה, וכו' וכו'.
 
ידוע המשפט אצל החסידים:
"אם עשרה יהודים יאמינו במטה, גם הוא יוכל לעשות מופתים"...

יש שדורשים אותו לשבח מישהו,
יש שדורשים אותו לגנאי...
ויש (לא אצל החסידים..) שדורשים אותו כדי להתלוצץ...

אבל מה שבטוח זה, שבאידיש זה נשמע טוב יותר...
 
אני בעד שנתחיל לקיים הנהגות/מנהגים/סגולות/הלכות שכתובות בגמרא/ראשונים/שלחן ערוך/גדולי הפוסקים/האר''י, ועוד ועוד, כפי הסדר דווקא
ולא נחפש סגולות המתחדשות כל שני-חמישי-שני, שלא שערום אבותינו...
ברוך ה', לא משמעם ביהדות, יש עבודה... לימוד תורה, תפילה, תרי"ג מצוות... מי שיקיים כל השו''ע וכל הנו''כ והאר''י ז''ל, כהלכתו מרישא עד גמירא בהידור, מסתמא יהיה לו פחות משמעם... גם אולי כל אחד יתחיל לקים מנהגי אבותיו/עדתו, מבלי לזלזל במנהגים, אף אם נראה שהם 'מנהג שטות'...
וכבר אמר הפייטן: ''אין סגולה כתורה'' (בשיר 'מפי א-ל')
בוא נתחיל:
א) אמירת תיקון חצות - חיוב גמור לפי הסוד,, וגם לפי השו''ע (למי שחושב שהוא ''ירא שמים'', כמובן. הרי 'ראוי לכל 'ירא שמים' וכו')
ב) אמירת קרבנות לפני תפילת שחרית - ע''פ הסוד זה חיוב גמור
ג) אמירת פסוקי דזמרה/ק''ש בכוונה ובהתלהבות
ד) כל המדקדק בק''ש - מצננים לו גהינם (אם הוא מכסא רחמים אז יהיה לו קר מדי...)
ה) תפילה בנץ החמה
ו) תפילה בכוונה, כל ה-19 ברכות. לא צריך לחזר אחרי כל מיני תפילות, יש כבר תפילה של חז''ל
ז) אכילת פת שחרית (גם פת הבאה בכיסנין זה בסדר) כל יום עד 6 שעות מהבוקר מציל מ84 חולאים
ח) קריאת פר' המן, עשרת הדברות, פר' הקרבנות וכדו'
ט) קריאת חוק לישראל - ע''פ האר''י זה חיוב גמור
י) לימוד תורה, ותלמוד תורה כנגד כולם:
יא) הכולל: תורה.נביאים.כתובים (כ''ד ספרים - כ''ד קישוטי כלה) משניות. גמרא בבלי ירושלמי + רש''י.תוספות.ראשונים.אחרונים.אחרוני אחרונים. מדרשים ברייתות. רמב''ם. טור. שלחן ערוך. נושאי כלים. גדולי האחרונים. גדולי הפוסקים. פוסקי דורנו. משנה ברורה. כף החיים. בן איש חי. קיצור שו''ע. וכו'.
בנוסף: זוהר. זוהר חדש. תיקוני הזוהר. כתבי האר''י. ספרי הרמ''ק הרמח''ל וגורי האר''י. ספרי קבלה. כל תורת הגר''א והרש''ש וכו'. ספרי חסידות מהבעש''ט ותלמידיו. תניא. ליקוטי מוהר''ן. נפש החיים. ועוד.
ועוד: ספרי מוסר. ספרי מחשבה. כל מיני מפרשים על התורה. מקראות גדולות וכו'
יב) לא ללכת ד' אמות בלי נטילת ידים, ליטול ידים שחרית ליד המיטה
יג) להתבודד עם הקב''ה, לעשות חשבון נפש, להתבונן בפלאי הבריאה ובאמונה ועוד (יעוי' כ''ז בספר חובות הלבבות)
יד) 6 מצוות תמידיות, ביה''ל סימן א'
טו) לחבר יום ולילה בלימוד תורה/תפילה, הן בבוקר הן בערב (הובא במשנה ברורה סימן א' בשם השל''ה)
טז) לקום בחצות הלילה
יז) להיזהר מ: גזל. אבק גזל. לשון הרע. אבק לשון הרע. אונאת דברים. ליצנות. וביטול תורה כנגד כולם (יעויין בארוכה עוד הרבה ''סגולות'' כאלו במגן אברהם ובכף החיים סימן קנו)
יח) כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך
יט) שילוח הקן: ''למען יאריכון ימיך''
כ) ק''ש שעל המיטה, ברכת 'המפיל' (לפני חצות)
כא) אכילת סעודה רביעית במוצ''ש - חיוב
כב) העושה מלאכה בע''ש, מן המנחה ולמעלה אינו רואה סימן ברכה
כג) להיזהר מעשיית מלאכה האסורה בחול המועד (איסור דאורייתא לרוה''פ !!)
כד) לא לאכול סעודה וכדו' לפני מנחה/ערבית, עד שיתפלל - עיקר הדין (!)
כל זה ''אפס קצהו'', אבל מי שיקיים כבר את כל זה, שיפנה אלי בפרטי, יש לי עוד כמה רעיונות בשבילו...
 
נערך לאחרונה:
הרב עת שערי רצון - דבריך נפלאים למתבונן!
יישר כוח!

רק לגבי זה:
חיוב גמור לפי הסוד
זה לא אוקסימורון?
מה הכוונה חיוב גמור על פי הסוד? והלא בפשטות כל תורת הסוד אינה חיוב אלא תוספת בעבודת ה'.
הלא כן?
 
מה הכוונה חיוב גמור על פי הסוד? והלא בפשטות כל תורת הסוד אינה חיוב אלא תוספת בעבודת ה'.
לכן דייקתי, שבפוסקים לא תמצא שא' ב' ג' וכו' זה חיוב גמור מדינא, רק באר''י, ובמי שהביאו אותו כלשונו כהחיד''א והכה''ח, אבל בסודם של דברים יש בזה חיוב גמור בדיוק כמו שאר ההלכות, ואם לא עושים זה גורע מאוד...
ואגב, הנושא הזה מורכב, כי בפסיקת ההלכה, לדעת רוב פוסקי ספרד, יש לפסוק כהאר''י - גם נגד השו''ע, וא''כ בודאי דיש לנו לחוש לדברי המקובלים לכתחילה
(יש לציין את שיטת הרב יביע אומר זצ''ל, שאין לפסוק כהאר''י - נגד מרן)
 
יישר כח על הדברים הארוכים והנפלאים של הרב "עת שערי רצון" בו הרחיב על מה שאנו מצווים לעשות, ובוודאי שבדברים אלו אנו נקבל ונמשוך את השפע והטוב ביותר אלינו מהקב"ה שהוא יודע מה הכי טוב ונכון ל"עם סגולה" ...

על עצם העניין - האם ראוי/נכון/מותר לעשות כל מיני סגולות כאלה ואחרים - לא משנה מה הוא הסגולה או מהי הפעולה או הקמיע או כל פעולה אחרת, כל העיקר והכוונה הוא לא מה עושים ? או מה נכון ? או מה קיבלנו ? או מה המקור ? השאלה העיקרית היא : איך עושים ומה כוונת העושה ?
והיינו - כאשר האדם אומ
ר שעושה כל פעולה להמשיך שפע ולעורר רצון ורחמי שמים בזכות קבלה שעושה : שיר השירים 40 יום בקבר רחל ... או כותל או פרק שירה בגן החיות וכו' הכל טוב ויפה אם הוא עושה זאת עם המשכת הלב והשתוקקות לקוב"ה בורא העולם, וע"י חיבור ותפילה והתקרבות וחיזוק שהוא עושה ומשנה בעצמו ודאי שיכול להפעיל רחמי שמים ושהקב"ה ימשיך עליו חסד וסיוע ממרום ...
אך כיום לצערנו הרב - המצב לא כך : אנשים מדברים ועושים מעשים קשים לשמיעה ולצפיה : "סגולת הערק הקדוש יושיע אותך " ... אנשים מנשקים בקבוקי ערק ... אנשים קוראים פסוקים/חומשים/ לוקחים קלף של מזוזה וס"ת ומתנהגים בצורה פרועה ...
כל דבר זה נחשב כעבודה זרה ברורה וגמורה ... ואל תפנו אל המתים ... ואולי יש כאלה שזה לא עבודה זרה גמורה אלא רק עבודה זרה בשיתוף כנצרות ועוד כתות ועובדי אלילים ...
רוב הציבור הלא חושב והלא יודע ... מתנהג בצורה שר' חיים מבריסק הגדיר אותם : אפיקורס אנעב'ך אפיקורס ...

וה' ברחמיו יעזור לעמו ישראל ויגאל אותם גאולת עולמים ברחמים
אמן.
 
נערך לאחרונה:
יש לאדם צורך פנימי להאמין במיסטיקה, ומי שלא מאמין מספיק בקב"ה - מחפש כל מיני סגולות ומיסטיקות.
כמו שיש כופרים גמורים, שפתאום מגלים שהם מאמינים בלקשור חוט אדום על היד, להיכנס ברגל ימין לחדר ושאר הבלים כגון אלו.
 
אין לי כלום נגד ''סגולות'' ו''הילולות''
אדרבה, יש כאלה ש'מתחזקים' מזה - והנח להם לישראל
אבל לא להגדיר את זה 'עבודת ה''' -
זה אולי ''חויה דתית''...
 
תפילה להקב''ה מעומק הלב, בוודאי שווה יותר מכל סגולה מומצאת אחרת
בגדול - כל מילה. אם כי כמובן יש לסייג סגולות שכתובות מפורש בחז"ל בגמרא וכדו'
(גם בהם כמובן שתפילה וכו, אבל אלו לא "סגולות מומצאות"
 
אין לי כלום נגד ''סגולות'' ו''הילולות''
אדרבה, יש כאלה ש'מתחזקים' מזה - והנח להם לישראל
אבל לא להגדיר את זה 'עבודת ה''' -
זה אולי ''חויה דתית''...
בגדול אתה כמו זה (מהצד הפוליטי ההוא) שנגד מנשקי קמעות ועולים לקברים?

עניין - יש בזה בוודאי. וראה ברבותינו שעלו על ציונים להתפלל ועוד. אבל כמובן שזה לא כל עבודת ה' אלא "עניין" סגולי.
 
בגדול - כל מילה. אם כי כמובן יש לסייג סגולות שכתובות מפורש בחז"ל בגמרא וכדו
(גם בהם כמובן שתפילה וכו, אבל אלו לא "סגולות מומצאות"
יש ויש
היום יש המון סגולות מומצאות, וגם אם לא, ברור שסגולה מהזוהר והאר''י שווה יותר, מסגולה של צדיק שחי לפני 50-100 שנה.
 
בגדול אתה כמו זה (מהצד הפוליטי ההוא) שנגד מנשקי קמעות ועולים לקברים?
מי זה??
עניין - יש בזה בוודאי.
לא אמרנו שלא, ובודאי שלא על חשבון לימוד תורה
וראה ברבותינו שעלו על ציונים להתפלל ועוד.
מצוין, אבל מי שיעלה לכל הקברים שיש בעולם כל שנה, מסתבר שתלמיד חכם הוא לא יצא...
ואגב, בתור תלמיד של הרב עובדיה, בודאי אתה יודע שהוא לא הגיע למירון בכלל עד גיל 50, ובכאופן כללי, לא הלךיותר מ5-10 פעמים לקברי צדיקים בכל חייו. כך העולם אומר, אין לי מקור, אבל זה ידוע.
אבל כמובן שזה לא כל עבודת ה' אלא "עניין" סגולי.
אנשים מקיימים הרבה סגולות, ולא מקיימים שלחן ערוך, ולא לומדים תורה...
 
למאי נפק"מ
לא אמרנו שלא, ובודאי שלא על חשבון לימוד תורה

מצוין, אבל מי שיעלה לכל הקברים שיש בעולם כל שנה, מסתבר שתלמיד חכם הוא לא יצא...
ואגב, בתור תלמיד של הרב עובדיה, בודאי אתה יודע שהוא לא הגיע למירון בכלל עד גיל 50, ובכאופן כללי, לא הלךיותר מ5-10 פעמים לקברי צדיקים בכל חייו. כך העולם אומר, אין לי מקור, אבל זה ידוע.

אנשים מקיימים הרבה סגולות, ולא מקיימים שלחן ערוך, ולא לומדים תורה...
כל מילה. והדברים פשוטים. יש"כ.
 
אולי מי מהקוראים יוכל לכתוב תקציר דברים מהספר "תמים תהיה" של הגאון המקובל הרב יעקב הלל שליט"א ראש ישיבת אהבת שלום.
שעוסק בענין זה ומבאר ע”פ חז”ל וגדולי הפוסקים ראשונים ואחרונים את מצות התורה להיות תמים באמונת הבורא יתברך על כל צרה שלא תבוא ולצפות לישועת ה’ וגם מברר האיסור לדרוש בקוסמין מנחשים ומגידי עתידות ואיסור השימוש בקבלה מעשית.
 
ראשי תחתית