שאינו יודע לשאול
חבר חדש
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 113
בפרשתנו ופ’ ויחי (מט לא) לא מוזכר כלל אדם וחוה רק האבות.
גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
ותמוה שהרי בגמ' ב"ב נח ע"א (וכן בב"ר נח ח) איתא שגם אדם וחוה קבורים שם.
אגב, בכל העדויות שאני מצאתי על הנעשה במערה ראו שם רק ו’ מצבות ולא יותר היינו של אבות ואימהות וללא אדם וחוה [עי’ מראה הפנים ירושלמי תענית ד ב רבי בנימין מטודילה ואחריו ר’ פתחיה מובא בס’ מצבות קודש בארץ ישראל לזאב וילנאי עמוד פ והלאה].
גם בחז"ל על הליכת כלב לשם סוטה לד ע"ב, וכמיהת משה לשם (הובא ברש"י וזאת הברכה לד ג), ושיש מערה מקברו של משה לקבר "אבות" (ספרי ברכה שנז), ועל שליחת ירמיהו לשם שיתפללו על הגלות (איכה רבתי כד), ובב"מ פה ע"ב שה"אבות" מתפללין שם על הגאולה, ועי’ זוהר בראשית רכה ע"ב שנכנסת רוח לשם ומעוררת את האבות לתפילה.
ותמוה שהרי בגמ' ב"ב נח ע"א (וכן בב"ר נח ח) איתא שגם אדם וחוה קבורים שם.
אגב, בכל העדויות שאני מצאתי על הנעשה במערה ראו שם רק ו’ מצבות ולא יותר היינו של אבות ואימהות וללא אדם וחוה [עי’ מראה הפנים ירושלמי תענית ד ב רבי בנימין מטודילה ואחריו ר’ פתחיה מובא בס’ מצבות קודש בארץ ישראל לזאב וילנאי עמוד פ והלאה].






