מדוע אהבת שלום כה מתדבקים בציבור הליטאי?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

הַיַּנְשׁוּף

חבר חדש
הצטרף
20/11/25
הודעות
89
אני שם לב שאהבת שלום מזה שנים משקיעים מאוד בדבקות מיושנת בציבור הליטאי, כפי שלא מצוי כבר בשום מקום בציבור הספרדי כיום.

מה הסיבה לכך? זו סתם תפיסה שמרנית מיושנת או שהם באמת לא מאמינים בספרדים?
 
אמנם ינשוף יקרא שמי הכא, אך לא ירדתי מהעצים.
רואים את זה בכל החומרים שלהם, בסדרי המוצים וכו', וכן בקהילות שלהם.
כל הזמן יש ניסיון לתת מעמד וקרדיט לאחינו. ואין עיני צרה חלילה וכו'.
אבל אין פרגון כ"כ למוצים ולגדולי תורה ספרדים, ואם כבר ישנם הם מדורגים בבתי הוראה בדרג בינוני וכו'
 
אתה יכול להסתכל על זה אחרת:

תורת חכמי ורבני ספרד במשך שנות תקומתה של המדינה היתה מונחת בקרן זוית.
רבים מאחינו הליטאיים ראו בה במקרה הטוב כמוצג מוזיאוני ליהדות התפוצות, ובמקרה הפחות טוב כלא קיים בכלל.
במהלך השנים היו רבים טובים וגדולים מחכמי עדות המזרח שראו לנכון לתת לתורה זו את כבודה הראוי לה.
היו שעשו זאת מתוך הקצנה מסויימת, שגרמה רתיעה כפולה ממה שהיה קודם לכן.

בניגוד לכך אהבת שלום, ביחד עם חיבור אינטגרלי לעולם הליטאי, רוממה את חכמתם ותרומתם של חכמינו זלה"ה,
לומדי בתי המדרש ואוהדי הישיבה, ראו לנכון לצרוך את האוצר הבלום הזה - פרי מעשיה של ישיבת אהבת שלום,
ומתוך כך צצה לה וגם ניצבה עידן חדש באינטגרציה בין קצוות עולם התורה, שכיום ניתן בהחלט לומר: שוים הם.

נ.ב. אינני נותן לאהבת שלום [או לוקח למוסדות תורה אחרים גדולים ועצומים] את הקרדיט המוחלט.
אבל כן יש להם חלק משמעותי, כפי שיש לכל אחד בתורו, בזמנו ביכולותיו להציף אור במגדלור הספרדי המתרומם משמעותית בדור האחרון.
 
אמנם ינשוף יקרא שמי הכא, אך לא ירדתי מהעצים.
רואים את זה בכל החומרים שלהם, בסדרי המוצים וכו', וכן בקהילות שלהם.
כל הזמן יש ניסיון לתת מעמד וקרדיט לאחינו. ואין עיני צרה חלילה וכו'.
אבל אין פרגון כ"כ למוצים ולגדולי תורה ספרדים, ואם כבר ישנם הם מדורגים בבתי הוראה בדרג בינוני וכו'
הם בסה"כ מסתכלים בפרופורציות נכונות
מו"ץ לא נהיה ת"ח יותר או פחות כי הוא בן עדה כזו או אחרת
אלא לפי התורה שהוא למד והידיעות שלו
אני לא חושב שבמקום שיש אשכנזי וספרדי שווים, הם מתעדפים את האשכנזים
אלא סה"כ מסתכלים בצורה נכונה ויודעים להעריך את המדד האמיתי
ולא קורץ להם כל פראקר' מתחיל
 
בינתיים מי שפתח סמינר שיש בו כ750 בנות ספרדיות
ופתח כוללים עם אלפי אברכים ספרדים
והוציאו כאלף ספרים של חכמי הספרדים

זה אהבת שלום

וכל השאר עם הדיבורים הגדולים והדרשות חוצבות להבות אש לא עשו דבר בעניין [חוץ מלאסוף ברדיו כסף לישיבה פלונית שנסגרה לאחרונה]
 
אמנם ינשוף יקרא שמי הכא, אך לא ירדתי מהעצים.
רואים את זה בכל החומרים שלהם, בסדרי המוצים וכו', וכן בקהילות שלהם.
כל הזמן יש ניסיון לתת מעמד וקרדיט לאחינו. ואין עיני צרה חלילה וכו'.
אבל אין פרגון כ"כ למוצים ולגדולי תורה ספרדים, ואם כבר ישנם הם מדורגים בבתי הוראה בדרג בינוני וכו'
בענייני הקהילות - שותא דמר לא ידענא, האם הם קורצים לאשכנזים בזה? מתפללים בבתי כנסיות שלהם נוסח אשכנז? לא שמעתי על כך מעולם.
בענייני המו"צים - אני שאלתי על כך למרן רה"י הגר"י הלל שליט"א, ואמר לי שהם מביאים את המוצי"ם לפי האיכות שלהם, ולא לפי השתייכות מגזרים. ובאמת, רבים מהמוצי"ם אה"נ מבני עדות המזרח.
ואם תשאל למה לא כל המוצי"ם, תשובה - למה לא להביא גם אשכנזים? אם הם יודעים לענות תשובות בהלכה אז למה לא? וודאי שהם משיבים לבני ע"מ כפסקי הספרדים.

להאשים את אהבת שלום בהתדבקות לאשכנזים? מי הוציא את לוח דינים ומנהגים השומר על מנהגי אבותינו כפי פסקי מרנן הבא"ח וכה"ח וע"פ דברי האריז"ל? וכבר קדמוני וכתבו שהם ההדירו את תורת כל חכמי הספרדים, וכמו שימצא כל מעיין ברשימת ספריהם. האם ראית פעם תשובה בוישב הים כמנהג האשכנזים?

כל מגמת אהבת שלום היא להחדיר את המנהגים ע"פ רבותינו המקובלים, וע"פ פסקי מרן השו"ע, החיד"א והבא"ח, ובכפוף לקבלת האר"י. האם זה השתכנזות? ושמא בגלל שדעה זו [שהיתה רווחת שנים בכל מקהלות הספרדים] אינה כדעת הרב הראשי לשעבר, מעתה בשם "השתכנזות" יקרא לה, וצ"ע.

ובכלל כותרת האשכול מצחיקה מאוד, כמדומני שלא היית באהבת שלום במעמד הקפות שניות, לא נשמע שם אפילו שיר אשכנזי אחד! בכל הישיבות ובתי כנסת הספרדים יש כיום שירים חסידיים, ואילו שם יש רק שירים עיראקיים עתיקים. לדעתי זה המוסד הספרדי הכי אותנטי שיש כיום.
 
1779879828496.png
 
אנחנו התקדמנו, הם נשארו מאחור כפופים לאשכנזים.
אתה טועה ומטעה. אהבת שלום לא כפופים לאשכנזים כלל ועיקר, הם פשוט פועלים עניינית בכל דבר. אם יש מו"ץ טוב, גם אם הוא אשכנזי לוקחים אותו. הם לא לוקחים מוצי"ם על פי השתייכות מגזרית, ובפרט שמוצי"ם השייכים למגזר הספרדי, רבים מהם לא הולכים כלל בשיטת הגר"י הלל בענין המנהגים וקבלת האר"י, ומורים כנגד הוראותיו, ועל כן פשוט שאין להתלונן על כך שהוא לא מביא עוד מוצי"ם ספרדים שאינם מורים כשיטתו.
לא הם הכתירו אותו, אבל הם שללו לרבנים הספרדים את התואר.
הם כתבו על הרב ספטנר מרא דאתרא רמב"ש ד', איני יודע שמא הוא מרא דאתרא שם.
ודאי שאין בכלל מאורע זה ללמד על הכלל שהם כפופים לאשכנזים, דבר שאין לו בסיס ושחר כלל ועיקר.

ושוב, כל עיסוקו של הגר"י הלל הוא רק בתורת רבותינו הספרדים, וכמעט שהוא לא פותח ספרי חכמים אשכנזים!
כמעט כל הספרים שאהבת שלום ההדירו הם שם של חכמים ספרדים [ואולי כולם, איני יודע עד כדי כך]!
הם פתחו ת"ת ספרדי בנווה יעקב, שם לומדים אף מנכדיו של מרן רה"י הגר"י הלל שליט"א.

גם אם הם פרגנו לרב ספטנר [שאגב למד באהבת שלום בירושלים שנים רבות והיה מטובי הלומדים], זה לא מחמת רפיסות לאשכנזים.
 
קח לדוגמא את בית ההוראה בבית שמש, את הרבנים הליטאים הם מכתירים כ"מרא דאתרא", ואת הרבנים הספרדים כ"רב קהילות הספרדים".
מה הבעיה שהרבנים הספרדים יכתירו עצמם למרא דאתרא? בפרט בימינו שיש המכתירים עצמם לנשיא ולגדול הדור ולראשון לליצונוב.
 
מה הבעיה שהרבנים הספרדים יכתירו עצמם למרא דאתרא? בפרט בימינו שיש המכתירים עצמם לנשיא ולגדול הדור ולראשון לליצונוב.
כמובן שאת הרבנים האשכנזים גם הספרדים מינו, ורק את הספרדים אין אף אחד שמינה.
 
אנחנו התקדמנו,

אז בוא נבדוק את ההתקדמות שלך ושל רבותיך על הרבנים הספרדים.

חכם בן ציון, הרב סופר, הרב יעקב הלל, הרב עדס , הרב טופיק, הרב ברכה, הרב מלכה, הרב מזוז , הרב משה לוי. ועוד ועוד [תזכיר לי את מי עוד שכחתי].

וממש מרגש לשמוע על אנשים שכמותך שהם מקדמים את הרבנים הספרדים
 
אתה טועה ומטעה. אהבת שלום לא כפופים לאשכנזים כלל ועיקר, הם פשוט פועלים עניינית בכל דבר. אם יש מו"ץ טוב, גם אם הוא אשכנזי לוקחים אותו. הם לא לוקחים מוצי"ם על פי השתייכות מגזרית, ובפרט שמוצי"ם השייכים למגזר הספרדי, רבים מהם לא הולכים כלל בשיטת הגר"י הלל בענין המנהגים וקבלת האר"י, ומורים כנגד הוראותיו, ועל כן פשוט שאין להתלונן על כך שהוא לא מביא עוד מוצי"ם ספרדים שאינם מורים כשיטתו.

הם כתבו על הרב ספטנר מרא דאתרא רמב"ש ד', איני יודע שמא הוא מרא דאתרא שם.
ודאי שאין בכלל מאורע זה ללמד על הכלל שהם כפופים לאשכנזים, דבר שאין לו בסיס ושחר כלל ועיקר.

ושוב, כל עיסוקו של הגר"י הלל הוא רק בתורת רבותינו הספרדים, וכמעט שהוא לא פותח ספרי חכמים אשכנזים!
כמעט כל הספרים שאהבת שלום ההדירו הם שם של חכמים ספרדים [ואולי כולם, איני יודע עד כדי כך]!
הם פתחו ת"ת ספרדי בנווה יעקב, שם לומדים אף מנכדיו של מרן רה"י הגר"י הלל שליט"א.

גם אם הם פרגנו לרב ספטנר [שאגב למד באהבת שלום בירושלים שנים רבות והיה מטובי הלומדים], זה לא מחמת רפיסות לאשכנזים.
אתה מוזמן לקרוא שוב את מה שכתבתי ולענות על דבריי.
אף אחד לא טען שהרב ספטנר לא המרא דאתרא של הליטאים.
אבל למה רק לרבני השכונות הליטאים בבית שמש הם כותבים "מרא דאתרא", ועל הספרדים "רב קהילות הספרדים"?
 
אתה מוזמן לקרוא שוב את מה שכתבתי ולענות על דבריי.
אף אחד לא טען שהרב ספטנר לא המרא דאתרא של הליטאים.
אבל למה רק לרבני השכונות הליטאים בבית שמש הם כותבים "מרא דאתרא", ועל הספרדים "רב קהילות הספרדים"?
אין לי מושג, יתכן שיש מישהו שם שמינה אותו למרא דאתרא, אולי העירייה או מינהל קהילתי, אני לא יודע.

עכ"פ מילתי כבר אמורה לעיל:
הם כתבו על הרב ספטנר מרא דאתרא רמב"ש ד', איני יודע שמא הוא מרא דאתרא שם.
ודאי שאין בכלל מאורע זה ללמד על הכלל שהם כפופים לאשכנזים, דבר שאין לו בסיס ושחר כלל ועיקר.


ושוב, כל עיסוקו של הגר"י הלל הוא רק בתורת רבותינו הספרדים, וכמעט שהוא לא פותח ספרי חכמים אשכנזים!
כמעט כל הספרים שאהבת שלום ההדירו הם שם של חכמים ספרדים [ואולי כולם, איני יודע עד כדי כך]!
הם פתחו ת"ת ספרדי בנווה יעקב, שם לומדים אף מנכדיו של מרן רה"י הגר"י הלל שליט"א.

גם אם הם פרגנו לרב ספטנר [שאגב למד באהבת שלום בירושלים שנים רבות והיה מטובי הלומדים], זה לא מחמת רפיסות לאשכנזים.
 
אין לי מושג, יתכן שיש מישהו שם שמינה אותו למרא דאתרא, אולי העירייה או מינהל קהילתי, אני לא יודע.

עכ"פ מילתי כבר אמורה לעיל:
אף גוף רשמי לא מינה אותו, כמה קהילות ליטאיות קיבלוהו עליהם, בדיוק כמו שקהילות ספרדיות קיבלו רבנים אחרים.
מה שכן, ההר הוליד עכבר.
מדיון למה אהבת שלום מתרפסים לאשכנזים, יש דיון למה הרב ספטנר מכונה "מרא דאתרא רמת בית שמש ד'".
מרגש עד דמעות.
הדיון לא על הרב ספטנר בכלל, אלא על החלוקה בין הרבנים הליטאים הרבנים הספרדים.
 
תתקדם קצת...
הכניעה שיחשיבו אותך כסוג ב' בגלל מוצא אינה בהכרח 'התקדמות'...
יותר בריחה מהתמודדות עם מציאויות מעוותות ושקריות, התכחשות...
בעולם המתקדם בנ''א רוצים להרגיש שווים כמו שהם, ולא נמדדים בצורה הפרמיטיבית לפי הארץ מוצא....

נ''ב: כמי שמכיר את אהבת שלום לא נראה לי שהאירוע יושב על נחיתות (לא מכיר את הסיפור הספציפי בבי''ש....)
 
ובמה הרב יצחק שרהבני ברמה א' פחות מרא דאתרא מהרב גולדשטיין?
מאות רבות של מתפללים בקהילתו עם כלל הקהילות האשכנזיות שנפתחו אח"כ, לעומת 100 או יותר (כשבית הכנסת הספרדי האחר משתייך לסגנון תנועת ש"ס). לא קשור לגדלות - שניהם ת"ח בסדר גודל.
 
במה הרב תופיק פחות מרא דאתרא מהרב ספטנר?
ובמה הרב יצחק שרהבני ברמה א' פחות מרא דאתרא מהרב גולדשטיין?
סתם לידיעתך הרב שרהבני הוא חמיו של יהודה הלל
הבעל הבית של הבית הוראה
כך שכנראה התואר מדוייק אם לא מופרז

[הכל מהשערה אני לא גר בב''ש]
 
אהבת שלום מאוד ספרדים במנהגים והסגנון הלכתי כמובן בדרכו של הבא"ח דבר שמפריע לציבור שס"ל כדרכו של מרן הגר"ע יוסף
אבל בעניני "השקפה" הם ליטאים, וכן יש להם לענ"ד רצון להיות רצויים ולקבל גושפנקא מהציבור הליטאי אז הם תמיד יביאו ויבליטו את רבני הליטאים
הם נלחמו להביא לאירועים שלהם את ר' חיים וגדולי ישראל הליטאים
זה גישה של בעיקר הרב יהודה הלל לכאו' וכנראה גם דעת אביו
וזה בסדר גמור, זכותו לחשוב כך, אם אתם רוצים לכו תשנו את דעתו
זה קצת מציק לי אבל אני לא רלוונטי
מה שכן חשוב לציין, אין ספק שיש להם זכויות עצומות בריבוי התורה בציבור הספרדי, הן הספרים, והן בכוללי אברכים שכ90 אחוז זה ספרדים
הם הקימו כוללים ברמה גבוהה הן באיכות והן בכמות עם מכובדות ורצינות

ראויים לשבח מיזמים ספרדים שיש להם גאוות יחידה ולא מחפשים גושפנקה ליטאית ויש כאלו בפרט עמלי תורה והמסתעף וצריך לחזק אותם על כך
 
אני חושב שרבים פה מפספסים את הנקודה האמתית.

אהבת שלום יאמר לזכותה , שרק בזכותה יש לספרדים במה להתגאות , איזה מורשת פאר ומגדל אור.

ובפרט עיקר הנקודה - זה הוצאת כת"י של חכמים ספרדים לדורותיהם , ב- 10 אצבעותיהם , במשך עשרות שנים הם מוציאים כל מיני ספרים זניחים וכת"י מרבותינו הספרדים שבלעדיהם לא יודע אם מישהו היה בכלל שומע על המחבר הנ"ל , וכ"ש על תורתו וחידושיו.

כולל - בירוגרפיה עשירה על כל חכם שהם מוציאים, הם עושים עבודה נפלאה על חייו ופועלותיו , שזה כשלעצמו בלבד כבר שווה להתגאות בהם.

וכל זה עושה הרב יעקב הלל בעשר אצבעותיו עם בניו , כל הכת"י האדיר והמהדורות הנפלאות , והכוללים האדירים והבתי דין , והאליבא דהילכתא ועוד ועוד

כל זה נזקף לרב יעקב הלל - ואין שני לו בדור במפעל העצום הזה.


וזה באמת ההתקדמות האמתית , והגאווה היחידה.
אנחנו התקדמנו,
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית