שאינו יודע לשאול
חבר חדש
- הצטרף
- 4/11/25
- הודעות
- 113
רש"י כד לט : "אלי לא תלך האשה" - אלי כתיב, בת היתה לו לאליעזר, והיה מחזר למצוא עילה שיאמר לו אברהם לפנות אליו להשיאו בתו, אמר לו אברהם בני ברוך ואתה ארור, ואין ארור מתדבק בברוך. (והוא בב"ר נט יב).
ולכן גם לא היה אברהם מאמין לו כי היה עבד - ב"מ פו ע"ב פדר"א פרק טז]
מאידך חז"ל אמרו בויקרא רבה יז ה : אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן דּוֹסָא אֱלִיעֶזֶר הוּא כְּנַעַן וְעַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק יָצָא מִכְּלַל אָרוּר וּבָא לִכְלַל בָּרוּךְ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית ט, כה): וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן, וּכְתִיב (בראשית כד, לא): בּוֹא בְּרוּךְ ה', רַבִּי יַעֲקֹב בְּשֵׁם רַבִּי יְהוּדָה בְּשֵׁם רַבִּי נָתָן דְּבֵית גוּבְרִין עָבֵיד לְהוֹ נְטִילַת רְשׁוּת, וּמָה אֱלִיעֶזֶר יָצָא מִכְּלַל אָרוּר לִכְלַל בָּרוּךְ עַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק...
וכן כתוב בזוה"ק (אמור רסט) שהתורה אומרת בוא ברוך ה', ואע"פ שהוא מדברי לבן אילו לא היה אמת לא היה בתורה, וא"כ מדוע לא השאיר אברהם את אליעזר וע"י שימושו כבר נהפך לברוך, וכך היה לוקח את ביתו, ומתשובת אברהם משמע שכל המניעה מצד שהוא ארור ואין כלל מניעה אחרת
ולכן גם לא היה אברהם מאמין לו כי היה עבד - ב"מ פו ע"ב פדר"א פרק טז]
מאידך חז"ל אמרו בויקרא רבה יז ה : אָמַר רַבִּי יוֹסֵי בֶּן דּוֹסָא אֱלִיעֶזֶר הוּא כְּנַעַן וְעַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק יָצָא מִכְּלַל אָרוּר וּבָא לִכְלַל בָּרוּךְ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית ט, כה): וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן, וּכְתִיב (בראשית כד, לא): בּוֹא בְּרוּךְ ה', רַבִּי יַעֲקֹב בְּשֵׁם רַבִּי יְהוּדָה בְּשֵׁם רַבִּי נָתָן דְּבֵית גוּבְרִין עָבֵיד לְהוֹ נְטִילַת רְשׁוּת, וּמָה אֱלִיעֶזֶר יָצָא מִכְּלַל אָרוּר לִכְלַל בָּרוּךְ עַל יְדֵי שֶׁשִּׁמֵּשׁ אוֹתוֹ צַדִּיק...
וכן כתוב בזוה"ק (אמור רסט) שהתורה אומרת בוא ברוך ה', ואע"פ שהוא מדברי לבן אילו לא היה אמת לא היה בתורה, וא"כ מדוע לא השאיר אברהם את אליעזר וע"י שימושו כבר נהפך לברוך, וכך היה לוקח את ביתו, ומתשובת אברהם משמע שכל המניעה מצד שהוא ארור ואין כלל מניעה אחרת