מרן רה"י הגר"י עדס שליט"א בשנת תשע"ו על דרכו בהלכה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
אם נדון קצת לכף זכות נראה לומר
שה''קמפיין'' הוא כמו שקבלו את הוראת מרן השו''ע, כך (הם רוצים לומר ש)קבלו את הוראת הרב עובדיה,
לא חושב (אולי אני טועה, אבל אני מנסה לדון לכף זכות) שיש למישהו כוונה למחוק אחרים
כמו שהשו''ע לא רצה למחוק ראשונים אחרים שחלק עליהם ולהגיד שטעו, כך רוצים לשחזר את ה'מרן' החדש ... הם
כמובן, שכל זה 'חידוש' עצום, ואין בימינו מי שיכול לחדש פסיקה חדשה וכו', וכמובן שאינו נכון לדינא, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות
רק עיוור לא רואה את המחיקה השיטתית והרדיפה של גדולי תורה ופוסקים שנשארו בשיטת הפסיקה הקדומה ולא "מתיישרים" מול שיטת "קיבלנו הוראות מרן גדול הדורות"...
כולם שטחיים שמזדרזים להשיג ללא שכל ולא ראו לא שמעו ולא ידעו ומקושיות לא מתים והתורה לא מונופול...
 
רק עיוור לא רואה את המחיקה השיטתית והרדיפה של גדולי תורה ופוסקים שנשארו בשיטת הפסיקה הקדומה ולא "מתיישרים" מול שיטת "קיבלנו הוראות מרן גדול הדורות"...
כולם שטחיים שמזדרזים להשיג ללא שכל ולא ראו לא שמעו ולא ידעו ומקושיות לא מתים והתורה לא מונופול...
לא דברים על מישהו ספציפית, אלא על תופעה
 
בחוג חזו"א נוהגים כלפי דעות אחרות בביטול גמור, הרבה יותר מאשר אצל חוג תלמידי הגרע"י.
אין כזה דבר..........
ע"ע דרך אמונה בהערות שיח אמונה שי"ל ע"י בנו
ואם הציבור הספרדי ימשיך כך הוא לא יעלה לעולם
 
כולם מודים שהרב עדס אדם גדול
גם אם יש לו דרך שונה מאחרים
אגב יש בקול יעקב יביע אומר באוצר הספרים ולכן לא נראה שהרב עדס ידבר כך
אכן, הוא אחז שיש לו דרך שונה בהנהגה והלכה מהרב עובדיה אבל מעולם לא זלזל ח"ו
ואפילו פעל והיה מראשי אלו שפעלו לבחירתו כרב ראשי לישראל
זה היה הרבה לפני שפרצה המחלוקת, אז זה לא ראיה ולא קשור. ואדרבה, מרן הגרע"י הוא זה שעזר לרב עדס להקים ולפתוח את ישיבתו "קול יעקב" וידוע שבלעדיו זה לא היה קורה. הוא הביא התורמים הגדולים, ועזר ופעל רבות, ואח"כ בגדו בו, כשהמחלוקת פרצה עם הרב שך וכו'.
 
לא כל מי שלא הולך עם הר' עובדיה הוא אוטומטית נהיה "משוכנז" (יש אנשים שאצלם זו הקללה הכי חמורה שיש, יותר מצ"ח קללות במשנה תורה)
כן ממש נכון אה?, זה שמתפללים בנוסח אשכנז או בהברה אשכנזית בישיבת קול יעקב, זה לא אומר שהם משוכנזים....זה סתם התבלבלו לרגע
הצחתקני ידידי!!!
 
נקודה למחשבה! מאד מעניין שרוב ככל גדולי ישראל הספרדים {הגרב"צ הגר"י צדקה הגר"י מועלם זיע"א וכל סלתה ושמנה של משפחות מיסדי ישיבת פורת יוסף וגדולי תלמידיה כדוגמת שיבל"א הגר"א סאלים שליט"א ומרן הגר"י עדס שליט"א ועוד} מהדור האחרון "טעו" וחינכו לישיבישקייט מלבד מרן הגרע"י שהוא היחיד שלא טעה בזה
מי חכם ויבן את זאת!!!
בקיצור חבל ליפול שולל לקמפיין זול
מא אתה עושה שעטנז???
וכי האשכנזים הם הבעלי בתים על מה שאתה קורה "ישיבישקייט".
קודם כל מרן הגרע"י לא היה נגד "ישיבישקייט" לכשעצמו רק סבר בתוקף שאסור לבחורים ספרדים לעזוב את מנהג אבותיהם. אבל בפרומקייט וישיבישקייט כל אחד יעשה מה שרוצה. (או שאתה מהטיפשים שאומר שמי שהולך אחרי פסקי השו"ע ויבי"א זה לבעלי בתים... עפרא לפומייהו)
וכי אי אפשר להיות בן תורה, וללכת בדרכי אובתינו ורובתינו הספרדים? בהלכות תפילה שבת ברכות וכו'??? אתמהה!?
 
נערך לאחרונה:
א. מדוע יכול להיות חזו"א משנ"ב הגריש"א הגרש"ז הגרי"י פישר הרב וואזנר הגר"נ קרליץ ועוד כל אחד דעתו הק' בהלכה אמנם אצל הספרדים אין דבר מלבד הגרע"י שכביכול דעתו היא היחידה השלטת אצל הספרדים ואין דעה בילתו
זה לא דומה כלל וכלל. אין שום מחלוקת בין הגדולים שהזכרת בדברים יסודיים. חולקים רק על כל מיני פרטי הלכות או על ענינים חדשים שהתחדשו בימינו כגון מחמת טכנולוגיה וכדו'. אבל לא על כללי הפסיקה ודרכי ההלכה. ועל כן גם אצל הספרדים לאף אחד אין בעיה שיהיה מחלוקת בין גדולי הספרדים בדורנו בפרטי הלכות כנ"ל, מה שעורר את הפילוג ואת ההבדל שיש כהיום, זה כי המחלוקות שהיו היו מהותיים ויסודיים. ודו"ק. וזה נורא פשוט.
ב. מה היה עד בואו של מרן הגרע"י וכי כל גדולי התורה הספרדים הנוראיים בגאונותם חסידותם וקדושתם "טעו" אוי לנו אם נאמר כן
כל בר דעת מבין שהסיבה שמרן הגר"י עדס שליט"א נהג כפי שנהג הוא משום שהנהגתם של בחורים אלו מגיעה מקמפיין שבא לבטל כל דעה שאינה דעתו של מרן הגרע"י
ואדרבה הצד שנגד הרב עובדיה הם אלו שרמסו אותו וחיללו אותו על הדרך שלו. ואז זה יצר תגובה מהצד שלהם.
 
אין כזה דבר..........
ע"ע דרך אמונה בהערות שיח אמונה שי"ל ע"י בנו
ואם הציבור הספרדי ימשיך כך הוא לא יעלה לעולם
כשתגדל תדע שאי אפשר להוכיח מהערות שיח אמונה על ההלוך ילך בחוג חזו"א. ודי בזה.
 
כן ממש נכון אה?, זה שמתפללים בנוסח אשכנז או בהברה אשכנזית בישיבת קול יעקב, זה לא אומר שהם משוכנזים....זה סתם התבלבלו לרגע
הצחתקני ידידי!!!
הרב עדס לא מתפלל בהבהרה אשכנזית - די להמציא !
תשאל את @קול יעקב הוא מבין בזה, לא נראה לי ששם מתפללים בנוסח אשכנז, מקסימום עושים כמה מנגינות בשבת, כמו ברוב הישיבות הספרדיות
 
הרב עדס לא מתפלל בהבהרה אשכנזית - די להמציא !
תשאל את @קול יעקב הוא מבין בזה, לא נראה לי ששם מתפללים בנוסח אשכנז, מקסימום עושים כמה מנגינות בשבת, כמו ברוב הישיבות הספרדיות
לא אמרתי כך ואפילו לא ברמז על הרב עדס עצמו, (די להמציא!...), אלא על הישיבה הרי כתבתי "בישיבת קול יעקב".
ואנשים שהתפללו שם, אמרו לי שבהיכל הישיבה בבית המדרש הגדול החזן מתפלל באשכנזי (אולי יש איזה חלוקה לפעמים כך לפעמים כך או משהו כזה אינני זוכר בדיוק).
 
נערך לאחרונה:
לא אמרתי כך ואפילו לא ברמז על הרב עדס עצמו, אלא על הישיבה הרי כתבתי "בישיבת קול יעקב".
ואנשים שהתפללו שם, אמרו לי שבהיכל הישיבה בבית המדרש הגדול החזן מתפלל באשכנזי (אולי יש איזה חלוקה לפעמים כך לפעמים כך או משהו כזה אינני זוכר בדיוק).
חול ע"מ שבת אשכנז וזה נשאר מאז שהישיבה פעם היתה חצי חצי בבחורים
 
חול ע"מ שבת אשכנז וזה נשאר מאז שהישיבה פעם היתה חצי חצי בבחורים
תודה רבה!
וזה לתשו"ל @עת שערי רצון שכתב :
לא נראה לי ששם מתפללים בנוסח אשכנז, מקסימום עושים כמה מנגינות בשבת,
יבואו עוד עדים ויעידו על הנעשה שם בענין זה
תודה!
 
'דרך כוכב מיעקב...' שמע נא.
מרן הגר"י עדס שליט"א לא יצא נגד מרן הגרע"י זצוק"ל אף פעם!
אני אומר את זה כאחד שינק את דרכו בישיבה ועשה המעט שבמעט בשימוש חכמים להבין את השיטה הדרך והרעיון.
אז נכון שהיו חילוקי דעות - אם היה הזמן בידי הייתי פורס בפניך עשרות/מאות/אלפי... מחלוקת שהיו בכלל ישראל במהלך כל השנים, אף פעם - ואני מדגיש שוב - אף פעם מרן הגר"י עדס שליט"א לא זלזל בכבודו של מרן הגרע"י - ולפני שאתה כותב בשצף קצף - אני מציע לבדוק את העובדות. היו ויכחוים בהלכה בהנהגה ובהשקפה - שאינם נוגעים לידידותם הרבה לאין ערוך - הרבה יותר ממה שאתה יכול לדמיין.
בנוסף לזה:
דיברתי על משתכנזים וכיוצ"ב...
אינני רוצה להיכנס כעת לפולמוס למה בישיבת קול יעקב מתפללים בנוסח אשכנז בשבתות (דרך אגב הבחורים והרבנים לא משנים בהברה זה רק החזן...) ולפני שתעוט עלי לטרף אני רוצה לציין כמה עובדות בפניך:
מרן הגר"י עדס שליט"א מכניס ציציותיו כמנהג חכמי ספרד מדורי דורות וכנזכר בדברי מרן הגרע"י משמיה דמרן הגר"ע עטיה. כך נוהג גם בנו הגרא"ח עדס שליט"א.
בימים נוראים הנוסח בישיבה הוא חלבי ירשולמי טורקי - גדוש ועמוס בדיוקים כאלה ואחרים - אין אזכור כלל למנגינות ישיבתיות.
ידיעתו במכמני המקמים ורזי סודתם עמוקה מאוד, מפיו שמעתי שהוא לפני שנים לימד חזנים את המסורת המדויקת, למבוגרים שביננו המכירים את הנוסח של הגר"י שילוני שליט"א שחיזן עשרות שנים בקול יעקב, ועל התעקשותו של מרן הגר"י עדס שליט"א שימשיך בתפקידו - יודע על מה מדובר.
מרן הגר"י עדס שליט"א משתמש בניסוח גימל עם קמץ כמקובל אצל רבותינו הספרדים מדורי דורות.
להמשיך - או שהעיקרון ברור?!? המורם מכל האמור הוא שמרן הגר"י נוהג במנהגי רבותינו הספרדים ולא זז מהם כמלא נימא קלה ודבוק בהם לאשורם.
ומכאן עולה השאלה המופלאה - איך זה עולה בקנה אחד יחד עם נוסח אשכנז בשבתות ועוד כמה דברים?!?
צר לי - אני לא הולך להיכנס לזה בפורום רחב - אם תרצה בפרטי ננהל שיח על זה בשמחה.
יחד עם זאת אני רוצה לומר - שגם אם יש לנו קושיות - אפשר להישאר בקושיות ולא להניח הנחות שהקשר בינם לבין המציאות הינו עורבא פרח! - כי הרי שנינו בדעה אחת ברורה שלא יתכן להיות דבוק כל כך במנהגי הספרדים וביחד לאמץ את נוסח אשכנז.
כי אם תראה את ר' צבי ברומנפלד שכנך - שנוהג כמנהג היקים מדורי דורות ולא זז כחוט השערה ממנהגיהם - שלפתע פתאום הכניס את ציציותיו או עשה כמה ממנהגי הספרדים, אין סיכוי שתתדביק לי את התואר 'מסתפרד' למה? - פשוט זה לא נדבק הוא אשכנזי יקה שעושה כמה דברים שצריך להבינם לאשורם, הקושיה לא תהפוך את הראיה לתירוץ מוכרח.
שבת שלום - גוט שעבעס לנוהגים...​
 
כלומר חזנים ספרדים מתפחחים שם בנוסח ומבטא אשכנז בשבתות?

ר"ל: מתפללים.
כמו האשכנזים מהמזרחי שמתפללים בהברה ספרדית,
וכמו הסידור סְפַרְד (חסידי) שהוגיו מתפללים בנגיעות מנוסח ספרדי.
 
מרן הגר"י עדס שליט"א לא יצא נגד מרן הגרע"י זצוק"ל אף פעם!
זה פשוט לא נכון, אולי הוא לא ממש זלזל בו, אבל אי אפשר להגיד שלא היה נגדו.
לידידותם הרבה לאין ערוך
גם אם נאמר שהיה ידידות מסויימת ביניהם, זה לא אומר שלא היו מתנגדים זל"ז, זה כמו שמישהו ידבר על הויכוח וההתנגדות זל"ז שהיה בין מרן הגרי"ח זוננפלד ומרן הגראי"ה קוק, ואז תגיד, אבל היה ידידיות ביניהם... נו בסדר.
המורם מכל האמור הוא שמרן הגר"י נוהג במנהגי רבותינו הספרדים ולא זז מהם כמלא נימא קלה ודבוק בהם לאשורם וכו'
אדרבה: כל הדוגמאות שהבאת, (שכנראה זה כל מה שיש...) הם יפים מאד ודברים חמודים, אבל כשאומרים "משתכנז" הכוונה על דברים יותר מהותיים, דוקא השקפה וכד'.
רק הבהרה, אני מחשיב מאד את הגר"י עדס שליט"א, והוא לא צריך לדכוותי.
אבל אי אפשר להגיד שלא היה מחלוקת גדולה וחריפה בינו לבין מרן הגרע"י, גם אם בתוך ליבו הוא אהב אותו.
 
ביצה שנולדה ביו"ט ב"ש אומרים תאכל וב"ה אומרים לא תאכל
לפי הנוסחה של מעלת כתרו אז בפרשנות שניתן לזה בתחילת זמן בסדר ב' תהיה ש: 'ב"ש נגד ב"ה' - נכון שזה נשמע גרוע?!? זה לא רק גרוע... אלא זה פשוט לא נכון ולא משקף את המציאות, כי שנינו גדלנו על כך ש'את והב בסופה' והידידות והכבוד ההדדי בין גדולי ישראל בכל הדורות עד ימינו אנו, לא קשורה - ולא תהיה קשורה בשום צורה לחילוקי דעות בהלכה!
אלא מאי? זו פשוט מחלוקת - וזה בסדר להישאר תחת הכותרת הזאת - אין כאן 'נגד'
תנסה הלילה הקרוב ותראה שאפשר גם לישון עם זה...
זה שהיה ביניהם חוסר הסכמה על נושאים שונים אני לא בא לערער בדיוק כמו שהב"י לא הסכים עם הרמ"א - והרשב"א לא עם הרא"ש - וב"ש לא עם ב"ה - זה היה בכל הדורות וזה ימשיך כך עד בא האדון אל היכלו - כך נראית מסורת התורה מדורי דורות...
ובנוגע ל'משתכנז'
בעצם - בא ננסה לברר יחד מה מפריע לך בכל דמות כזו או אחרת שמשתכנזת? אחד אוהב חריף ועמיתו חמוץ ובבנין לידו מתוק - מה כואב לך? האחד בחר לו את מסורת יוצאי הונגריה? שיבושם לו! אתה אוהב את יוצאי חלב? לך על זה! מה מלהיט את הורחות וגורם לקיאקציה כזו או אחרת בכל מי שמשתכנז?
אני חושב - ותתקן אותי אם אני טועה - שמשתכנז אומר לי ולך ולעוד הרבה מאיתנו שבעצם מסורת ספרד שאני ואתה מתרפקים עליה בערגה - אינה מסורת מכבדת - והנה הראיה שרב פלוני עזב אותה לטובת מסורת אחרת שנראית יותר נוצצת - דומני שכאן טמון יסוד הכאב וממילא הזלזול במושג משתכנז...
ולכן - כשהבאתי כמה דוגמאות - והאמן לי שהם מיני ים - מהיצמדותו של מרן הגר"י עדס שליט"א למנהגי רבותינו הספרדים מדורי דורות - זה נועד להוכיח ולהרגיע את הכאב שמרן הגר"י עדס שליט"א לא בז למסורת ספרד - אלא אדרבה - מאמצה ונוהג על פיה!
ובנוגע להשקפה...
אני חושב שאם תסתכל במאה וחמישים שנה האחרונות לא תוכל להצביע על השקפה השייכת לעדה כזו או אחרת, תוכל לראות חילוקי דעות בין אנשים גדולים בתוך כל עדה ועדה.
העדה החרדית הספרדית יחד עם חכמי פורת יוסף (לי ידוע על חלקם אינני יודע עם כולם) אחזו שאין ליטול חלק בבחירות - אז יש השקפה ספרדית לפי זה שכל הספרדים לא יכלו לבחור - מישהו קרא לזה בשם השקפה ספרדית?
ולעומת זאת - העדה החרדית האשכנזית אוחזת מזה עשרות בשנים שאין להתייצב בלשכת הגיוס בשום צד ואופן - אז נזה נהיה השקפה אשכנזית?
הכלל:
יש חילוקי דעות בכל עדה ומגזר וחוג ככל שיהיה - ולכל יהודי יש את הבחירה לבחור אחר מי הוא מיישר אורחותיו...
שבוע טוב ומבורך​
 
מרן הגרע"י הוא זה שעזר לרב עדס להקים ולפתוח את ישיבתו "קול יעקב" וידוע שבלעדיו זה לא היה קורה. הוא הביא התורמים הגדולים, ועזר ופעל רבות, ואח"כ בגדו בו, כשהמחלוקת פרצה עם הרב שך וכו'.
הלשון בגדו בו משונה מאוד בלשון המעטה.
כמו שבלי מרן הגר"ע זה לא היה קורה [איני יודע, רק גם לפי דבריך], באותה מידה וכנראה יותר גם בלי מרן הרב שך זה לא היה קורה, והרב עדס כתלמידו הנאמן של הרב שך הלך עם דעתו נגד הרב עובדיה.
 
ואדרבה, מרן הגרע"י הוא זה שעזר לרב עדס להקים ולפתוח את ישיבתו "קול יעקב" וידוע שבלעדיו זה לא היה קורה
וגם הרב עדס עזר רבות להיבחרו של הרב עובדיה לרב ראשי
והיה בין הפועלים הדומיננטים
ובערב הבחירות הוא עבר בין חברי הגוף הבוחר אחד אחד, לשכנעם ולהשפיע עליהם לבחור בר' עובדיה , וכך ניצח
כך שגם בלעדי הר' עדס כמעט בטוח שלא היה נבחר הר' עובדיה לרב ראשי
 
כך שגם בלעדי הר' עדס כמעט בטוח שלא היה נבחר הר' עובדיה לרב ראשי
רק צריך להשלים - וממילא כל האפשרות של הרב עובדיה לעזור לרב עדס היא בעקבות העזרה של הרב עדס לרב עובדיה.
 
רק צריך להשלים - וממילא כל האפשרות של הרב עובדיה לעזור לרב עדס היא בעקבות העזרה של הרב עדס לרב עובדיה.
אמת
זה היה כמין החזר חוב
[למרות שאם אני שם את ההשוואה בין עזרא להיבחר לרב ראשי, ובין עזרא לתורמים לישיבה, נראה לי שהר' עדס מה שעשה לעומת מה שקיבל הוא הרבה יותר]
 
הלשון בגדו בו משונה מאוד בלשון המעטה.
כמו שבלי מרן הגר"ע זה לא היה קורה [איני יודע, רק גם לפי דבריך], באותה מידה וכנראה יותר גם בלי מרן הרב שך זה לא היה קורה, והרב עדס כתלמידו הנאמן של הרב שך הלך עם דעתו נגד הרב עובדיה.
מניין לך כמה היתה השפעתו על חברי הגוף הבוחר?
היית מעורב אז בענין?

לא שידוע לי אחרת, אני רק רוצה לדעת האם אתה כותב מידיעות או מהבטן.
 
מניין לך כמה היתה השפעתו על חברי הגוף הבוחר?
היית מעורב אז בענין?
מתוך ספר פוסק הדור
פאר הדור.JPG
 
נערך לאחרונה:
לעצם המחלוקת בדרכי ההלכה,
תדבר (כמעט) עם כל רב שפוסק בדרכיו של הרב עובדיה,
החשבון הראשון שהוא יעשה אם יש כאן ספק או ספק ספיקא, ויכוון את השאלה לכיוון המותר ...
כשהמסלול הזה יתקע, אם מדובר באיסור דאו' או שהשואל קצת יותר ירא שמים, אז ינסו לחשבן אחרת, אם יש חולקים, הפסד מרובה, ובשבת שינוי או גוי
וכו'
כמעט בלי לגעת בשורש הסוגיא.
לא יודע למה זה ככה,
כי בספריו של הגר"ע זיע"א, הדבר ממש לא כך, הוא מתחיל את הסוגיא, ורק אח"כ מגבה עם צירופים כאלו או אחרים,
אפשר להתווכח על הדרך הזו, אבל בטוח שהיא לא 'להתחיל' עם ספיקות וחשבונות ...

זה מה שכואב לי במה שקוראים 'הדרך של הרב עובדיה בהלכה', אם בכלל ...
 
מניין לך כמה היתה השפעתו על חברי הגוף הבוחר?
היית מעורב אז בענין?

לא שידוע לי אחרת, אני רק רוצה לדעת האם אתה כותב מידיעות או מהבטן.
התכוונתי לגבי ישיבת קול יעקב, שאמנם יש למרן הגר"ע חלק גדול בה בהשגת תורמים, אבל לרב שך יש חלק לא פחות בעצם העמדת הגר"י עדס, ולכן לומר שהוא בגד ברב עובדיה זהו שקר, הוא פשוט הלך עם רבו הרב שך.
 
התכוונתי לגבי ישיבת קול יעקב, שאמנם יש למרן הגר"ע חלק גדול בה בהשגת תורמים, אבל לרב שך יש חלק לא פחות בעצם העמדת הגר"י עדס, ולכן לומר שהוא בגד ברב עובדיה זהו שקר, הוא פשוט הלך עם רבו הרב שך.
זה היינו הך!
רק בגלל שהוא הלך אחרי ראובן, זה לא אומר שהוא לא הפנה את הגב לשמעון...
 
אוקי.
אם זה מסתדר לך כך טוב, אז גם הרב עובדיה בגד ברב שך שהקים את תנועת ש"ס.
עם כל הכבוד בוא נעשה סדר:
הרב שך לא "הקים" את תנועת ש"ס, בטח לא הארצי. הוא כן תמך בזה ופעל למען זה, אבל אתה דייקן גדול במילים כדלעיל...
שנית גם את תאמר לשיטתך שהרב שך "הקים" תנועת ש"ס, הרב עובדיה היה גדול בפני עצמו (והיה מנהיג עדתו מצעירותו), ולא היה צריך להיות כל חייו כפוף לדעתו של הרב שך, וזכותו היה לעשות כאשר יראה בעיניו לנכון. (ועובדא שבהמהלך הזה שעשה נגד דעתו של הרב שך, בזה הוא שהקים את עולם התורה הספרדי כידוע).
 
ראשי תחתית