מולא אור שרגא זצ"ל

לומד בית המדרש

חבר קבוע
הצטרף
26/1/25
הודעות
212
לקראת יום הילולא של האי גברא חסידא קדישא
אשמח לדעת היכן מתקיימות הילולות ואזכרות לצדיק הנ"ל
 
ראיתי שפורסם שהערב (שלישי) תתקיים הילולא בבית הכנסת לעדת 'היזדים'
בהשתתפות מרן ראש הישיבה הגאון רבי משה צדקה שליט"א
ומרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א
והגאון הגדול ר' ברוך שרגא שליט"א ראב"ד יר
ושלים
 
בד"כ הרב ברוך שרגא שליט"א עושה הילולא בליל שישי בשיעורו הקבוע בהר הצופים.
אין לי מידע מדויק לגבי השנה
 
מדהים לראות שיהדות איראן הוציאה מתוכה בקושי צדיק אחד מפורסם בכל במשך שנות הגלות, וגם הוא יחסית מאוחר, לפני כ200 שנה. יש עוד כמה רבנים / דיינים שלא מפורסמים.

גם הרב אור שרגא עצמו לא הותיר אחריו כתבים כלשהם, למעט שתי אגרות שאינן עוסקות בד"ת (אך ניכר שהכותב הוא ת"ח). כל מה שנותר ממנו הוא סיפורי מעשיות שנקשרו אליו, בהנחה שהם נכונים...

מרוקו, לדוגמא, הוציאה מתוכה מאות רבנים מפורסמים, חלקם גדולי האומה כמו הרי"ף והרמב"ם.

גם בנושא הפיוט והשירה - למרוקו פולקלור עשיר ומגוון של פיוטים ומשוררים (אנדלוסית / שעבית / דז'ירית / בקשות), גם טעמי המקרא לקריאת התורה / להפטרה / למגילות השונות / לתהילים, כאשר מנגד ליהדות פרס יש יללה אחת שהיא משותפת לכל ענין, מגילת איכה ומגילת אסתר נשמעות אותו דבר.
 
מדהים לראות שיהדות איראן הוציאה מתוכה בקושי צדיק אחד מפורסם בכל במשך שנות הגלות, וגם הוא יחסית מאוחר, לפני כ200 שנה. יש עוד כמה רבנים / דיינים שלא מפורסמים.

גם הרב אור שרגא עצמו לא הותיר אחריו כתבים כלשהם, למעט שתי אגרות שאינן עוסקות בד"ת (אך ניכר שהכותב הוא ת"ח). כל מה שנותר ממנו הוא סיפורי מעשיות שנקשרו אליו, בהנחה שהם נכונים...

מרוקו, לדוגמא, הוציאה מתוכה מאות רבנים מפורסמים, חלקם גדולי האומה כמו הרי"ף והרמב"ם.

גם בנושא הפיוט והשירה - למרוקו פולקלור עשיר ומגוון של פיוטים ומשוררים (אנדלוסית / שעבית / דז'ירית / בקשות), גם טעמי המקרא לקריאת התורה / להפטרה / למגילות השונות / לתהילים, כאשר מנגד ליהדות פרס יש יללה אחת שהיא משותפת לכל ענין, מגילת איכה ומגילת אסתר נשמעות אותו דבר.

במחילה אבל אתה בא להראות את עליונותם של רבני מרוקו מול רבני איראן?!?!

מה זה כאן, תחרות נושאת פרסים?!?!

והאם סיפורי המעשיות של יוצאי מרוקו - ברור לך שהם נכונים?!?!

ומאיפה בא הזלזול העמוק הזה "יללה אחת משותפת"?!?!
 
במחילה אבל אתה בא להראות את עליונותם של רבני מרוקו מול רבני איראן?!?!

אין שום קשר לעליונות של "רבני מרוקו" אלא על הרבנים / הפוסקים שהוציאה מתוכה יהדות איראן, מול לדוגמא יהדות מרוקו, אפשר להביא עוד דוגמאות.

מה זה כאן, תחרות נושאת פרסים?!?!

לא, זה פשוט מלמד על יהדות איראן.

והאם סיפורי המעשיות של יוצאי מרוקו - ברור לך שהם נכונים?!?!

בוודאי שחלקם בדיות גמורות. אבל כאשר רואים (למשל) ספר כמו "אור החיים", ניתן להבין שלפחות רוב הסיפורים עליו נכונים.

מאיפה בא הזלזול העמוק הזה "יללה אחת משותפת"?!?!

אין כאן זלזול, אלא תיאור של מציאות. במקום להתמודד אתה מנסה להשתיק אותי בטענה של זלזול, אבל זו המציאות.

במקום לכתוב את כל מה שכתבת, היית פשוט כותב שלא נעים לך לקרוא את מה שכתבתי. זה היה יותר מובן.
 
אתה יכול להצביע היכן ביזיתי אותו?

אדרבה, כתבתי שלמרות שנותרו ממנו שתי אגרות בלבד, ואינן עוסקות בד"ת, ניכר מהן שהכותב הוא ת"ח.
 
מדהים לראות שיהדות איראן הוציאה מתוכה בקושי צדיק אחד מפורסם בכל במשך שנות הגלות, וגם הוא יחסית מאוחר, לפני כ200 שנה. יש עוד כמה רבנים / דיינים שלא מפורסמים.

גם הרב אור שרגא עצמו לא הותיר אחריו כתבים כלשהם, למעט שתי אגרות שאינן עוסקות בד"ת (אך ניכר שהכותב הוא ת"ח). כל מה שנותר ממנו הוא סיפורי מעשיות שנקשרו אליו, בהנחה שהם נכונים...

מרוקו, לדוגמא, הוציאה מתוכה מאות רבנים מפורסמים, חלקם גדולי האומה כמו הרי"ף והרמב"ם.

גם בנושא הפיוט והשירה - למרוקו פולקלור עשיר ומגוון של פיוטים ומשוררים (אנדלוסית / שעבית / דז'ירית / בקשות), גם טעמי המקרא לקריאת התורה / להפטרה / למגילות השונות / לתהילים, כאשר מנגד ליהדות פרס יש יללה אחת שהיא משותפת לכל ענין, מגילת איכה ומגילת אסתר נשמעות אותו דבר.
תוך כדי קריאה באו לי שניים לראש, אחד זצ"ל ואחד שליט"א, שאם אני לא טועה הם פרסיים (איראן):
מרן רבנו האור לציון זיע"א.
ויבדלחט"א הגאון האדיר רבי פנחס זביחי שליט"א, בעל שו"ת עטרת פז ועוד.

אמנם אני מבין שכוונתך לתקופת הקדמונים (הראשונים, והאחרונים המוקדמים), ולא לדורותינו ולדורות הקרובים לנו.
 
אני אינני פרסי, וכמדומה שלא אף אחד מקרוביי,

אבל אני מוכרח לומר שהודעתו של @משיב כהלכה הביאתני לחשוב על מעלת עדה זו, ועדות דומות לה,

שלמרות 2000 שנה בגלות,

ולמרות שכפי הנראה במהלך הדורות לא ידועים לנו על גדולי עולם שצמחו ממנה, או לפחות השפיעו מתורתם על כלל העולם היהודי,

עם כל זאת, נשארה נאמנה ושורשית במנהגיה,

והחזיקו במנהגיהם ובתורתם, בעוז רוח ובקנאות ראויה לשבח!

יתירה מזאת,

כמו שכמעט אין בידינו מידע על גדולי מרוקו בשנים שבין הרי"ף והרמב"ם לאור החיים הק' [שזה לכל הפחות כ-500 שנה],

כך אין לנו מידע מי היו גדולי התורה וחכמיה בפרס בכל השנים הללו.

וכך גם אין לנו מידע בכמה קהילות מהסוג הזה.

אבל ברור לי כשמש בצהרים, שלכל עדה, בכל מקום על פני הגלובוס היו את גדוליה וחכמיה, שהם היו נושאי הלפיד לפני המחנה.
 
כמו שכמעט אין בידינו מידע על גדולי מרוקו בשנים שבין הרי"ף והרמב"ם לאור החיים הק' [שזה לכל הפחות כ-500 שנה],
הבלים
מהגירוש לפני יותר מחמש מאות שנה ידועים לנו מאות חכמים עד האור החיים
 
כמו שכמעט אין בידינו מידע על גדולי מרוקו בשנים שבין הרי"ף והרמב"ם לאור החיים הק' [שזה לכל הפחות כ-500 שנה],

למרות ההדגשה "כמעט", מדובר בבדיחה.

על קצה המזלג, רק מאלה המופיעים בהמכלול:

רבי חיים בן עטר הזקן (רבו של האור החיים), רבי אברהם בן זמרה, רבי יצחק דלויה, רבי דוד ומשה, רבי שמואל חאגיז, רבי ישראל יעקב חאגיז, רבי יהודה בן חנין, רבי יהודה כלץ הראשון, השני, השלישי, רבי שלמה כלץ, רבי משה כלץ, רבי אברהם סבע, רבי שאול סירירו, רבי משה בן מיימון אלבז, רבי ישעיה בקיש, רבי יוסף בן עמראן...
 

להבדיל מקודמי, אני לא מפריח דברים לאוויר לפני שבדקתי אותם, ולכן עיינתי בספר הזה לפני שכתבתי מה שכתבתי (שהרב אור שרגא היה הרב המפורסם היחיד, ויש עוד בודדים שלא מפורסמים).
 
להבדיל מקודמי, אני לא מפריח דברים לאוויר לפני שבדקתי אותם, ולכן עיינתי בספר הזה לפני שכתבתי מה שכתבתי (שהרב אור שרגא היה הרב המפורסם היחיד, ויש עוד בודדים שלא מפורסמים).
בספר הנ"ל יש מאמר תורני של הרב אור שרגא
מאמר יפה שווה קריאה להבין את הסגנון
 
למרות ההדגשה "כמעט", מדובר בבדיחה.

על קצה המזלג, רק מאלה המופיעים בהמכלול:

רבי חיים בן עטר הזקן (רבו של האור החיים), רבי אברהם בן זמרה, רבי יצחק דלויה, רבי דוד ומשה, רבי שמואל חאגיז, רבי ישראל יעקב חאגיז, רבי יהודה בן חנין, רבי יהודה כלץ הראשון, השני, השלישי, רבי שלמה כלץ, רבי משה כלץ, רבי אברהם סבע, רבי שאול סירירו, רבי משה בן מיימון אלבז, רבי ישעיה בקיש, רבי יוסף בן עמראן...
ידוע לך על ד"ת מהם
(כמו שרצית מהמולא אור שרגא)
אגב, אשמח לשמוע ממך ד"ת מהבבא סאלי ובבא חאקי ובבא מאיר ועוד ועוד
 
אני באמת לא מצליח להבין מה המטרה שלך בכתיבת דברים הזויים כאלה. זה המשך לטענה המבריקה הקודמת על "ביזוי ת"ח"?

אני צריך להסביר מי היה בבא חאקי שכיהן כרבה של רמלה? בבא מאיר שנבחן לדיינות כבר בגיל 20, כיהן כרב ודיין וראש ישיבה, וכל גאוני עולם שיחרו לפתחו ונדהמו מחכמתו? בבא סאלי שלפני היותו מלומד בניסים, הוא אב"ד? וכבר בהיותו צעיר עלה לירושלים ופלפל בחכמה עם גדוליה? שרק הקדמה שכתב לאחד הספרים מלמדת על גאונות עצומה?

יש גם חידושי תורה שנותרו מהבבא סאלי ונקבצו בספר אהבת ישראל, היו עוד הרבה בכתובים שנגנבו מביתו. לבבא חאקי יש תשובות בהלכה שחלק מהם נדפסו בספר סידנא בבא חאקי.

כך גם לגבי הרשימה הקצרה שהבאתי:

הרמב"ם אלבז הוא מח"ס "היכל הקודש".

רבי יצחק דלויה היה רבה של מראכש וראש הישיבה וחלק מתשובותיו מופיעות בשו"ת משפט וצדקה ביעקב.

רבי שמואל חאגיז הוא מח"ס דבר שמואל.

רבי ישראל יעקב חאגיז הוא מח"ס הלכות קטנות.

רבי יהודה בן חנין הוא מח"ס עץ הדעת, עץ חיים, ומנחת יהודה.

רבי יהודה כלץ הוא מח"ס "ספר המוסר".

רבי שלמה כלץ הוא מח"ס עומר השכחה.

רבי יהודה כלץ השני הוא מח"ס מגיד משנה.

רבי יהודה כלץ השלישי הוא מח"ס אלף המגן, שמע שלמה.

רבי אברהם סבע הוא מח"ס צרור המור, צרור הכסף, צרור החיים, אשכול הכופר.

רבי שאול סירירו הוא מח"ס חנך לנער, אלפא ביתא, פרק השיעורים, וכן תשובות הלכתיות שנדפסו.

מספיק לך?
 
בספר הנ"ל יש מאמר תורני של הרב אור שרגא
מאמר יפה שווה קריאה להבין את הסגנון

לא "מאמר" אלא וורט קצר, ולא משהו שהוא חתום עליו אלא שאחד הספרים הביא בשמו (לא ידוע מדת מהימנותו, שכן הביא גם בשם ספר אחר והמעתיק מעיר שזה לא קיים).

עכ"פ כבר כתבתי שניכר שהיה ת"ח, אך לא ידוע מעבר לזה. גם בספר הנ"ל כותב שרב הנסתר על הגלוי באשר לתיאור דמותן של הרב אור שרגא.
 
אתה חוזר על דבריי כמעשה תוכי בעלמא, כתבתי שלא צריך להסביר על דמויות שחיו עמנו, מה שאין כן דמות מלפני 250 שנה ש"רב הנסתר על הגלוי" באשר לתולדותיה, וכל מה שנותר הם סיפורי אגדות שלא ידועה מהימנותם.

לדוגמא, מנין שהיה רבה של יזד? אדרבה, על האיגרת שמיוחסת אליו חתומים שני רבנים, ר' דוד בן פנחס ור' משה בן עמרם, והרב אור שרגא חתום לבדו בצד ימין. יתכן שהיה אחד מהת"ח שבקהילה ולא רב קהילת יזד.
 
שכ"ש שצריך לכבד אותם ולהוקיר אותם אפילו שזה מעדה אחרת שלא יודעת לעשות רוח וצלצולים (והילולות....)
שלום וכל טוב

אתה מפספס את העיקר. לא באתי לפקפק בדמותו של הרב אור שרגא שללא ספק היה ת"ח, אלא לומר שזהו הצדיק המפורסם היחיד שהוציאה מקרבה עדה זו.

ואף ממנו אין זכר בכתובים למעט שני גרגירים.
 
לגופו של ענין - אכן לא ידוע כ"כ על גדולי תורה מפורסמים שחיו שם, והדבר אומר דרשני.
אך מאידך - זה ששמרו שם על המצוות תוך מסירות נפש גדולה [יעוין בספר מ'יזד לארץ ישראל' באריכות] מלמד על גדולת פשוטי העם שחיו בה.

ולענין הרב מולא אור שרגא - גם עדות ומסורת שעברה ברב קהילה קדושה, די בה כדי להעיד על גדולתו. ולא חייבים דווקא דברי תורה ממנו, וכידוע שישנם הרבה מהגדולים [גם כאלו שכן כתבו הרבה כתבים] שלא נותר מתורתם מאומה.
בנוסף, אינני בקי כ"כ, אך כמדומני שגם בקרב החסידים ישנה הערכה אליו, והיה איזשהו קשר עם הבעש"ט.
יבוא היודעים ויגידו.
 
עניתי על ראשון ראשון, יש חידושי תורה שנותרו מהבבא סאלי ונקבצו בספר אהבת ישראל, היו עוד הרבה בכתובים שנגנבו מביתו. לבבא חאקי יש תשובות בהלכה שחלק מהם נדפסו בספר סידנא בבא חאקי.

ועל אחרון אחרון, הטענה לא היתה שאולי מונה לרב בגלל יחוסו וקדושתו, אלא שאין ראיה שהיה רב קהילת יזד.

ובניגוד לרבנים הנ"ל שכיהנו כרבנים ודיינים ודמותם מפורסמת וידועה, דמותו של הנ"ל לוטה בערפל הסיפורים.

צדיק, זה שלא התפרסם מהם דברי תורה לא אומר שיהו עניים בתורה!
אכן היו תקופות שנצרכו לשלוח לשם ממקו"א, אך גם להיפך.
מכל מקום בוא אזכיר לך דוגמא לגבי עדת תימן העי"ו - שעל פניו אין חכמי תימן מפורסמים (אולי שתילי זיתים ובנו בעל רביד הזהב, ומהרי"ץ, ועוד כמה בודדים מהדורות ההם) אבל - היו עוד עשרות ומאות חכמים, שכל כתביהם היו מכונסים בספריה גדולה ונשרפו כליל, בתקופת גלות מווזע (אם אתה יודע למה אתה מתכוין).
מה זה אומר שיהו עניים בתורה, זה אומר שיש עליונות לעדות אחרות עליהם - לא!
לכל עדה יש מסורת וגדולים משלה, אין צורך לדרוך על עדה אחת בשביל לרומם את שלנו...
ועמך כולם צדיקים!
 
ראשי תחתית