מצטרף לבקשהחסום בנטפרי, אבל יש אתר שלם שמדבר עליו. (אולי מי שפתוח לו יוכל לכתוב אם דיברו שם על הנושא הנ"ל).
![]()
Keter Shem Tob
The best kept secret of the Orthodox world is that there is more than one way to keep Torah and mitsvot. From Baghdad to London and into the New World, a diverse range of communities boasts a wide...www.ketershemtob.com

לא ידענא מה פסול בזה, אדרבה יש כאן עדות מסיח לפי תומו על קדמות מנהג זה [שם כתוב דרך סיפור שאביו של אותו האיש קרא את שמו בברית שלו][דבר אחד זכור לי שהביא לעניין המקור לקרוא שם התינוק בעת המילה מספר אונגליון, כמדומה].
כבר השיבו ע"ז שהשאלה היא רק האם אפשר להסתמך עליו נגד הפוסקים. או רק להביאו כסייעתא בעלמא.בדקתם כמה פעמים ילקוט יוסף מביא אותו ?
ומה עשה הרב סופר הביאו לסייעתא או הסתמך עליו נגד כל הפוסקים?כבר השיבו ע"ז שהשאלה היא רק האם אפשר להסתמך עליו נגד הפוסקים. או רק להביאו כסייעתא בעלמא.
נכון, לפעמים זה באמת עניין של תפיסת עולם.
רק תזכור לא כל מי שלא מסכים איתך פועל מאמוציות
ולא כל אכזבה היא טרגדיה. לפעמים זו פשוט תוצאה של בירור אמיתי.
אבל אם כבר שנינו נרגיש אותו דבר לפחות נשתה את הקפה כמו אחים.
חם, חזק, ובלי סוכר מיותר
כאשר מרן הגר"י יוסף שליט"א מעיר על הלכות מסוימים בספר כתר שם טוב, אין כוונתו לפסול את המחבר חלילה, אלא להעמיד דברים על דיוקם.
הספר נכתב מתוך 'מגמה תיעודית רחבה' נקרא לזה ככה, אך לא תמיד נעשתה הבחנה ברורה בין מנהגי ישראל המסורים מדור דור לבין מנהגים שנשתרשו בקהילות מסוימות בהשפעת זרמים חיצוניים, ובפרט הקראים.
כך למשל, בענייני נשים ומצוות עשה שהזמן גרמא הרב גאגין מתעד מנהגים שונים, אך מרן שליט"א עומד על כך שפסיקת מרן הבית יוסף היא הקובעת, ולפיה נשים אינן מברכות על מצוות אלו.
כאשר מובאים מנהגים הסותרים את פסיקת מרן, או כאלה שמקורם אינו ברור, יש להעמידם לבירור — ולא לקבלם כמות שהם בשם "מסורת".
ולכן, כאשר מרן הגר"י יוסף מדגיש את הצורך להיזהר ממנהגים שמקורם אינו טהור, או שמושפעים ממסורות זרות — אין זו "רדיפה", אלא אחריות תורנית.
זו דרכה של תורה: לברר, לדקדק, ולהבחין בין קודש לחול, בין מסורת למנהג זר, גם אם הוא עטוף בלבוש יהודי.
תגיד את האמת, פתחת את ספר כתר שם טוב מימיך?הספר נכתב מתוך 'מגמה תיעודית רחבה' נקרא לזה ככה, אך לא תמיד נעשתה הבחנה ברורה בין מנהגי ישראל המסורים מדור דור לבין מנהגים שנשתרשו בקהילות מסוימות בהשפעת זרמים חיצוניים, ובפרט הקראים
תגיד, חידא חקרי לב שד"ח שער המפקד כה"ח, זה קודש או חול? זה מסורת או מנהג זר עטוף בלבוש יהודי?זו דרכה של תורה: לברר, לדקדק, ולהבחין בין קודש לחול, בין מסורת למנהג זר, גם אם הוא עטוף בלבוש יהודי
ראית את דברי הרב סופר בספרו?לעומת זאת, כשפוסק צעיר או תלמיד חכם מציין את כתר שם טוב כראיה עיקרית או כסיוע למנהג בעייתי, מבלי לסייג, מבלי להבחין,
עכשיו הצחקת אותי ידידי היקר, הרב סופר לא מכיר את הרקע ההסטורי???ומבלי להכיר את הרקע ההיסטורי של חלק מהמנהגים
אחי היקר,עכשיו הצחקת אותי ידידי היקר, הרב סופר לא מכיר את הרקע ההסטורי???
למה נראה לך הוא מאלו שממציא גאונים אשכנזיים מבגדד???
קראת קצת בספרים שלו???
הוא האחרון שתוכל להתלונן עליו על הסטוריה על רקע ובפרט של מנהגים.
לך תעשה שיעורי בית, תקרא קצת בחוברת שלו כח המנהג ובשאר ספריו ותחזור אלינו.
אגב "פוסק צעיר" עד איזה גיל זה צעיר???
וגם מישהו כתב לי שהרב סופר מבוגר מהרב יצחק בגיל כך שאינו יכול להתייחס אליו כצעיר...
אני שב ושואל אותך, ראית את דברי הרב סופר במקורם בספרו???אלא בבניית טיעון הלכתי שמסתמך עליו כסיוע מרכזי
עכשיו התחלת להגחיך כברלא שהוא מציג את דעתם כאילו היא מייצגת את כלל מסורת הפסיקה הספרדית, תוך התעלמות או צמצום דעת מרן והרמב"ם, שהם עמודי ההוראה של הספרדים.
בטח שהוא לא טען זאת.הרב יצחק יוסף שליט"א לא טען שהרב סופר "לא מכיר" את המקורות
חביבי נראה לי שבלבלת בין מי שמעיד על המסורת לבין מי שמכונן אותה כי כל האחרונים שהזכרת ודאי שמהווים יסוד חשוב להבנת דרכה של ההלכה הספרדית אבל הם עצמם לא קובעים את כללי הפסיקה אלא רק מבררים אותם ומעידים עליהם ומיישמים אותם והם עצמם חוזרים שוב ושוב על כך שמרן הוא עמוד ההוראה ואין לחלוק עליו אלא אם כן יש מנהג ברור וקדום נגדועכשיו התחלת להגחיך כבר
כל אלה האחרונים שהזכרת, הם המקורות בכלל של כולנו על מושג קבלת הוראות מרן
אז הם לא קובעים את המסורת הפסיקה??
בזכות כל האחרונים הללו, ועוד אחרים [ר' חיים פלאג'י חסד לאלפים ועוד], יש לך בכלל זכות לומר "קיבלנו הרואות מרן".
וזה יותר מצחיק- שאתב משתמש בכל האחרונים הנ"ל לגבי הוראות מרן
וביד השנייה אתה אומר לא הם הקובעים את כללי הפסיקה
מאיפה יש לנו בכלל כללי פסיקה בלעדיהם
זו בדיוק הנקודה, הרב יצחק לא בעל הבית להחליט מי מייסד מסורת ומי רק מצטט מנהג מקומי,אחי היקר,
הבעיה כאן איננה אם הרב סופר מכיר את החיד"א, השדי חמד, שער המפקד או את שאר גדולי האחרונים. ברור שהוא מכיר ואף מצטטם. אבל הדיון איננו על עצם הידיעה, אלא על אופן השימוש בה.
הרב יצחק יוסף שליט"א לא טען שהרב סופר "לא מכיר" את המקורות אלא שהוא מציג את דעתם כאילו היא מייצגת את כלל מסורת הפסיקה הספרדית, תוך התעלמות או צמצום דעת מרן והרמב"ם, שהם עמודי ההוראה של הספרדים.
החיד"א, השדי חמד, שער המפקד — כולם חשובים, אבל הם לא קובעים מסורת, אלא משקפים מציאות מקומית או דעות מסוימות. לעומת זאת, מרן הבית יוסף והרמב"ם הם יסוד ההלכה הספרדית. וכשיש סתירה — המסורת הספרדית תמיד תכריע כמותם, אלא אם כן יש מנהג ברור, עקבי, ועתיק שמבוסס עליהם.
מרן הגר"ע לא מביא מספר זה?בענין זה דווקא העלו כאן טענות קשות על ספר זה, ולא העלו יישוב מתאים לדברי הרב סופר.
זו לא שאלה של "דעות שונות" אלא של נאמנות למסורת.זו בדיוק הנקודה, הרב יצחק לא בעל הבית להחליט מי מייסד מסורת ומי רק מצטט מנהג מקומי,
זוכותו לחשוב איך שהוא רוצה, אבל עליו להשלים עם העובדה שיש אחרים שחושבים אחרת.
ולכן או שהוא (ותלמידיו) לא יתקפו אותם, או ישתוק כשהם (או תלמידיהם) תוקפים אותו.
(אני כותב אליך באהבה אמיתית, אבל תבין את הנקודה)