ספר כתר שם טוב (גאגין) מהימנותו והיחס אליו

מתוק מדבש

חבר ותיק
הצטרף
18/12/24
הודעות
1,316
כתב הראש"ל שיש בו מדברי הקראים,
בחיפוש באוצר ראיתי שמביאים אותו בלי סוף, ולדגומא הגרב"צ מוצפי שליט"א מסתמך עליו כסדר [בעשרות רבות של מובאות]
מי בדק את ספרו, וכתב עליו ביקורת?, והאם תולדותיו ידועים? היה אשיות מודרנית? אהבת שלום הדפיסוהו בכבוד גדול, אבל לא כתבו הקדמה.
לחו"ר הפורום הפתרונים
1749196282380.png
 
מחיפוש באוצר לא מצאתי התנגדות למח"ס הנזכר, וכולם מצטטים ממנו.
האם יש איזה מאמר תורני/מחקרי
שערער את אמינותו של הס' הנזכר?
 
שו"ת יחוה דעת חלק ב סימן ד
ובאמת שהרה"ג רבי שם טוב גאגין ז"ל בספר כתר שם טוב העיד, שמנהג הספרדים בארץ ישראל כדעת מרן, שאם הקטן יודע לשמור גופו בטהרה, וזהו כשנתיים קודם מלאת לו י"ג שנה, אביו קונה לו תפילין לחנכו. ודלא כהרמ"א. (והובא בספר מנהגי ארץ ישראל עמוד כ).
שו"ת יביע אומר חלק ד - יורה דעה סימן כז
וכן ראיתי כעת בס' כתר שם - טוב (עמוד רכז), שמנהג לבישת שחורים נזכר גם בתנ"ך, שאמר יואב לאשה התקועית ולבשי נא בגדי אבל, והיינו בגדים שחורים.
שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן ג
והבאתי סתירת עדות השלחן גבוה מספר כתר שם טוב שכתב שהמנהג בארץ ישראל כדעת מרן. וכבר כ' המהר"ש הלוי שאף שהרמ"א כ' כד' העיטור, אנו אין לנו אלא ד' מרן
 
חסום בנטפרי, אבל יש אתר שלם שמדבר עליו. (אולי מי שפתוח לו יוכל לכתוב אם דיברו שם על הנושא הנ"ל).
 
חסום בנטפרי, אבל יש אתר שלם שמדבר עליו. (אולי מי שפתוח לו יוכל לכתוב אם דיברו שם על הנושא הנ"ל).
מצטרף לבקשה
 
גם אהבת שלום שהדפיסוהו כתבו מודעא בעמוד השני שיש בו קצת דברים מוזרים, והדפיסוהו לתועלת ידיעת המנהגים שהוא מקור מיוחד בעניין זה. [דבר אחד זכור לי שהביא לעניין המקור לקרוא שם התינוק בעת המילה מספר אונגליון, כמדומה].
 
מצורף דברי מרן הגריח"ס שליט"א הוא מביא בשם "מאיר" מדעת הגרע"י זצ"ל על הכש"ט, וכנראה כוונתו ליישב בזה השגתו (התמוהה) של מח"ס ילקו"י, וכמו שכבר תמה בזה @ידידיה באשכול סמוך, אולי להעתיק דבריו לכאן

ולגופו של דבר לגבי המחבר הנ"ל - ראוי לעיין במבוא לספרו "פחד יצחק" שי"ל מכת"י ע"י אהב"ש לפני שנים אחדות, ובדברי הגרימ"ה שליט"א בראש הספר הנ"ל
1749203796425.png
 
ולגופו של דבר לגבי המחבר הנ"ל - ראוי לעיין במבוא לספרו "פחד יצחק" שי"ל מכת"י ע"י אהב"ש לפני שנים אחדות, ובדברי הגרימ"ה שליט"א בראש הספר הנ"ל
במבא ל"מ לכאו', ואולי לא חיפשתי טוב אבל חזו מאן גברא רבה דקא מסהיד עליה, הוא מרן הגה"ק הגר"י הלל שליט"א ובפרט שמוצאו משם
1749204304702.png
 
[דבר אחד זכור לי שהביא לעניין המקור לקרוא שם התינוק בעת המילה מספר אונגליון, כמדומה].
לא ידענא מה פסול בזה, אדרבה יש כאן עדות מסיח לפי תומו על קדמות מנהג זה [שם כתוב דרך סיפור שאביו של אותו האיש קרא את שמו בברית שלו]
ומסתמא גם מה שמביא מהקראים הוא ג"כ כדי לברר קדמות המנהגים ההם, וצריך לבדוק
 
בדקתם כמה פעמים ילקוט יוסף מביא אותו ?
 
כאשר מרן הגר"י יוסף שליט"א מעיר על הלכות מסוימים בספר כתר שם טוב, אין כוונתו לפסול את המחבר חלילה, אלא להעמיד דברים על דיוקם.
הספר נכתב מתוך 'מגמה תיעודית רחבה' נקרא לזה ככה, אך לא תמיד נעשתה הבחנה ברורה בין מנהגי ישראל המסורים מדור דור לבין מנהגים שנשתרשו בקהילות מסוימות בהשפעת זרמים חיצוניים, ובפרט הקראים.
כך למשל, בענייני נשים ומצוות עשה שהזמן גרמא הרב גאגין מתעד מנהגים שונים, אך מרן שליט"א עומד על כך שפסיקת מרן הבית יוסף היא הקובעת, ולפיה נשים אינן מברכות על מצוות אלו.
כאשר מובאים מנהגים הסותרים את פסיקת מרן, או כאלה שמקורם אינו ברור, יש להעמידם לבירור — ולא לקבלם כמות שהם בשם "מסורת".
ולכן, כאשר מרן הגר"י יוסף מדגיש את הצורך להיזהר ממנהגים שמקורם אינו טהור, או שמושפעים ממסורות זרות — אין זו "רדיפה", אלא אחריות תורנית.
זו דרכה של תורה: לברר, לדקדק, ולהבחין בין קודש לחול, בין מסורת למנהג זר, גם אם הוא עטוף בלבוש יהודי.
 
נכון, לפעמים זה באמת עניין של תפיסת עולם.
רק תזכור לא כל מי שלא מסכים איתך פועל מאמוציות
ולא כל אכזבה היא טרגדיה. לפעמים זו פשוט תוצאה של בירור אמיתי.

אבל אם כבר שנינו נרגיש אותו דבר לפחות נשתה את הקפה כמו אחים.
חם, חזק, ובלי סוכר מיותר

וזה בדיוק מה שאני מנסה להסביר לרב יצחק (כלומר לך).
 
כאשר מרן הגר"י יוסף שליט"א מעיר על הלכות מסוימים בספר כתר שם טוב, אין כוונתו לפסול את המחבר חלילה, אלא להעמיד דברים על דיוקם.
הספר נכתב מתוך 'מגמה תיעודית רחבה' נקרא לזה ככה, אך לא תמיד נעשתה הבחנה ברורה בין מנהגי ישראל המסורים מדור דור לבין מנהגים שנשתרשו בקהילות מסוימות בהשפעת זרמים חיצוניים, ובפרט הקראים.
כך למשל, בענייני נשים ומצוות עשה שהזמן גרמא הרב גאגין מתעד מנהגים שונים, אך מרן שליט"א עומד על כך שפסיקת מרן הבית יוסף היא הקובעת, ולפיה נשים אינן מברכות על מצוות אלו.
כאשר מובאים מנהגים הסותרים את פסיקת מרן, או כאלה שמקורם אינו ברור, יש להעמידם לבירור — ולא לקבלם כמות שהם בשם "מסורת".
ולכן, כאשר מרן הגר"י יוסף מדגיש את הצורך להיזהר ממנהגים שמקורם אינו טהור, או שמושפעים ממסורות זרות — אין זו "רדיפה", אלא אחריות תורנית.
זו דרכה של תורה: לברר, לדקדק, ולהבחין בין קודש לחול, בין מסורת למנהג זר, גם אם הוא עטוף בלבוש יהודי.

כאשר מי שפותח את הספר של הרב סופר רואה שהביא רבים מהפוסקים כהחיד"א שער המפקד חקרי לב פתח הדביר שדי חמד יפה ללב ארץ חיים ועוד רבים מפוסקי הספרדים שמעידים שכך מנהג הספרדים שנשים מברכות על הלולב, ורואה שהרב יצחק מציג זאת כאילו הרב סופר סמך רק על הכתר שם טוב נגד מרן והרמב"ם, זה מוכיח שהרב יצחק הזדרז להשיג בביטחון. הא ותו לא.
 
הספר נכתב מתוך 'מגמה תיעודית רחבה' נקרא לזה ככה, אך לא תמיד נעשתה הבחנה ברורה בין מנהגי ישראל המסורים מדור דור לבין מנהגים שנשתרשו בקהילות מסוימות בהשפעת זרמים חיצוניים, ובפרט הקראים
תגיד את האמת, פתחת את ספר כתר שם טוב מימיך?
 
זו דרכה של תורה: לברר, לדקדק, ולהבחין בין קודש לחול, בין מסורת למנהג זר, גם אם הוא עטוף בלבוש יהודי
תגיד, חידא חקרי לב שד"ח שער המפקד כה"ח, זה קודש או חול? זה מסורת או מנהג זר עטוף בלבוש יהודי?
 
לעומת זאת, כשפוסק צעיר או תלמיד חכם מציין את כתר שם טוב כראיה עיקרית או כסיוע למנהג בעייתי, מבלי לסייג, מבלי להבחין,
ראית את דברי הרב סופר בספרו?
ומבלי להכיר את הרקע ההיסטורי של חלק מהמנהגים
עכשיו הצחקת אותי ידידי היקר, הרב סופר לא מכיר את הרקע ההסטורי???
למה נראה לך הוא מאלו שממציא גאונים אשכנזיים מבגדד???
קראת קצת בספרים שלו???
הוא האחרון שתוכל להתלונן עליו על הסטוריה על רקע ובפרט של מנהגים.

לך תעשה שיעורי בית, תקרא קצת בחוברת שלו כח המנהג ובשאר ספריו ותחזור אלינו.

אגב "פוסק צעיר" עד איזה גיל זה צעיר???
וגם מישהו כתב לי שהרב סופר מבוגר מהרב יצחק בגיל כך שאינו יכול להתייחס אליו כצעיר...
 
עכשיו הצחקת אותי ידידי היקר, הרב סופר לא מכיר את הרקע ההסטורי???
למה נראה לך הוא מאלו שממציא גאונים אשכנזיים מבגדד???
קראת קצת בספרים שלו???
הוא האחרון שתוכל להתלונן עליו על הסטוריה על רקע ובפרט של מנהגים.

לך תעשה שיעורי בית, תקרא קצת בחוברת שלו כח המנהג ובשאר ספריו ותחזור אלינו.

אגב "פוסק צעיר" עד איזה גיל זה צעיר???
וגם מישהו כתב לי שהרב סופר מבוגר מהרב יצחק בגיל כך שאינו יכול להתייחס אליו כצעיר...
אחי היקר,

הבעיה כאן איננה אם הרב סופר מכיר את החיד"א, השדי חמד, שער המפקד או את שאר גדולי האחרונים. ברור שהוא מכיר ואף מצטטם. אבל הדיון איננו על עצם הידיעה, אלא על אופן השימוש בה.
הרב יצחק יוסף שליט"א לא טען שהרב סופר "לא מכיר" את המקורות אלא שהוא מציג את דעתם כאילו היא מייצגת את כלל מסורת הפסיקה הספרדית, תוך התעלמות או צמצום דעת מרן והרמב"ם, שהם עמודי ההוראה של הספרדים.
החיד"א, השדי חמד, שער המפקד — כולם חשובים, אבל הם לא קובעים מסורת, אלא משקפים מציאות מקומית או דעות מסוימות. לעומת זאת, מרן הבית יוסף והרמב"ם הם יסוד ההלכה הספרדית. וכשיש סתירה — המסורת הספרדית תמיד תכריע כמותם, אלא אם כן יש מנהג ברור, עקבי, ועתיק שמבוסס עליהם.
אז מה הבעיה? הבעיה היא לא בציטוט של "כתר שם טוב" — אלא בבניית טיעון הלכתי שמסתמך עליו כסיוע מרכזי, תוך הצגת שאר המקורות כאילו הם "מכריעים" נגד מרן. זה מה שהרב יצחק תקף: לא את הידיעות של הרב סופר, אלא את שיקול הדעת ההלכתי.
פוסק איננו רק מי שיודע לצטט אלא מי שיודע לשקול. לדעת מה עיקר ומה טפל. מה משקף מסורת, ומה משקף חריג. מה נכתב כהוראה לציבור, ומה כהערה למדנית.
ולגבי "פוסק צעיר" — גיל איננו המדד. פוסק צעיר הוא מי שעדיין לא הפנים את משקלם של מקורות, ולא יודע להבחין בין עמודי ההוראה לבין קישוטי השוליים. גם בן שבעים יכול להיות צעיר, אם הוא בונה פסיקה על מקורות שוליים ומתעלם מהשדרה המרכזית של ההלכה הספרדית.
הרב סופר תלמיד חכם, אין ספק. אבל גם תלמיד חכם יכול לטעות — במיוחד כשיש רצון להוכיח מנהג מסוים, ואז בוחרים מקורות שתומכים בו, גם אם הם לא משקפים את עיקר המסורת.
אז לפני שאתה שולח אותי ל"שיעורי בית" — אולי תפתח שוב את ילקוט יוסף, תראה איך פוסק אמיתי בונה שיטה, ואז תחזור אלינו. לא עם רשימת מקורות — אלא עם הבנה מה עושים איתם.
בהצלחה בדרך אל החכמה האמיתית. היא מתחילה לא בציטוטים — אלא בענווה.
 
לא שהוא מציג את דעתם כאילו היא מייצגת את כלל מסורת הפסיקה הספרדית, תוך התעלמות או צמצום דעת מרן והרמב"ם, שהם עמודי ההוראה של הספרדים.
עכשיו התחלת להגחיך כבר

כל אלה האחרונים שהזכרת, הם המקורות בכלל של כולנו על מושג קבלת הוראות מרן
אז הם לא קובעים את המסורת הפסיקה??

בזכות כל האחרונים הללו, ועוד אחרים [ר' חיים פלאג'י חסד לאלפים ועוד], יש לך בכלל זכות לומר "קיבלנו הרואות מרן".

וזה יותר מצחיק- שאתב משתמש בכל האחרונים הנ"ל לגבי הוראות מרן
וביד השנייה אתה אומר לא הם הקובעים את כללי הפסיקה

מאיפה יש לנו בכלל כללי פסיקה בלעדיהם
 
עכשיו התחלת להגחיך כבר

כל אלה האחרונים שהזכרת, הם המקורות בכלל של כולנו על מושג קבלת הוראות מרן
אז הם לא קובעים את המסורת הפסיקה??

בזכות כל האחרונים הללו, ועוד אחרים [ר' חיים פלאג'י חסד לאלפים ועוד], יש לך בכלל זכות לומר "קיבלנו הרואות מרן".

וזה יותר מצחיק- שאתב משתמש בכל האחרונים הנ"ל לגבי הוראות מרן
וביד השנייה אתה אומר לא הם הקובעים את כללי הפסיקה

מאיפה יש לנו בכלל כללי פסיקה בלעדיהם
חביבי נראה לי שבלבלת בין מי שמעיד על המסורת לבין מי שמכונן אותה כי כל האחרונים שהזכרת ודאי שמהווים יסוד חשוב להבנת דרכה של ההלכה הספרדית אבל הם עצמם לא קובעים את כללי הפסיקה אלא רק מבררים אותם ומעידים עליהם ומיישמים אותם והם עצמם חוזרים שוב ושוב על כך שמרן הוא עמוד ההוראה ואין לחלוק עליו אלא אם כן יש מנהג ברור וקדום נגדו

אז כשאני מצטט את החיד״א או את ר׳ חיים פלאג׳י או את השדי חמד אני לא אומר שהם מקור הסמכות אלא שהם עדים נאמנים למסורת שקיבלה את מרן כפוסק מכריע והם עצמם לא חולקים על זה אלא מחזקים את זה ומי שבא לקחת את דבריהם כדי לערער על מרן או להעמיד אותם כנגדם עושה עיוות יסודי בשיטה

זה כמו שתיקח עד בבית דין ותאמר שהוא הפוסק רק כי הוא העיד על הדין זה לא עובד ככה העד מעיד הפוסק פוסק והאחרונים הללו הם עדים נאמנים למסורת אבל לא מחוקקים אותה

אז אל תתפלא אם אני משתמש בהם כדי להוכיח את סמכות מרן ובאותה נשימה אומר שהם לא קובעים את כללי הפסיקה כי זה בדיוק מה שהם עצמם עשו הם לא המציאו את הכללים הם רק שמרו עליהם

ומי שלא מבדיל בין בירור למסירה בין עדות לפסיקה עלול לבנות שיטה שלמה על טעות אחת יסודית
 
אחי היקר,

הבעיה כאן איננה אם הרב סופר מכיר את החיד"א, השדי חמד, שער המפקד או את שאר גדולי האחרונים. ברור שהוא מכיר ואף מצטטם. אבל הדיון איננו על עצם הידיעה, אלא על אופן השימוש בה.
הרב יצחק יוסף שליט"א לא טען שהרב סופר "לא מכיר" את המקורות אלא שהוא מציג את דעתם כאילו היא מייצגת את כלל מסורת הפסיקה הספרדית, תוך התעלמות או צמצום דעת מרן והרמב"ם, שהם עמודי ההוראה של הספרדים.
החיד"א, השדי חמד, שער המפקד — כולם חשובים, אבל הם לא קובעים מסורת, אלא משקפים מציאות מקומית או דעות מסוימות. לעומת זאת, מרן הבית יוסף והרמב"ם הם יסוד ההלכה הספרדית. וכשיש סתירה — המסורת הספרדית תמיד תכריע כמותם, אלא אם כן יש מנהג ברור, עקבי, ועתיק שמבוסס עליהם.
זו בדיוק הנקודה, הרב יצחק לא בעל הבית להחליט מי מייסד מסורת ומי רק מצטט מנהג מקומי,
זוכותו לחשוב איך שהוא רוצה, אבל עליו להשלים עם העובדה שיש אחרים שחושבים אחרת.
ולכן או שהוא (ותלמידיו) לא יתקפו אותם, או ישתוק כשהם (או תלמידיהם) תוקפים אותו.
(אני כותב אליך באהבה אמיתית, אבל תבין את הנקודה)
 
בענין זה דווקא העלו כאן טענות קשות על ספר זה, ולא העלו יישוב מתאים לדברי הרב סופר.
 
העלו טענות קשות.
נכון.
אבל הרב סופר הביא עוד הרבה מקורות.
לא סמך על ספר זה כלל.
לא להלכה ולא כלום
רק תיאר המנהג שכתבו הרבה פוסקים.
כמו שיוסיפון מתאר את האגדות של חורבן בית שני. מה יש?
בדיוק אותו דבר.
 
זו בדיוק הנקודה, הרב יצחק לא בעל הבית להחליט מי מייסד מסורת ומי רק מצטט מנהג מקומי,
זוכותו לחשוב איך שהוא רוצה, אבל עליו להשלים עם העובדה שיש אחרים שחושבים אחרת.
ולכן או שהוא (ותלמידיו) לא יתקפו אותם, או ישתוק כשהם (או תלמידיהם) תוקפים אותו.
(אני כותב אליך באהבה אמיתית, אבל תבין את הנקודה)
זו לא שאלה של "דעות שונות" אלא של נאמנות למסורת.
הרב יצחק לא ממציא מסורת הוא שומר על שיטה ברורה שהעמידו מרן והרמב"ם, ושאותה ביררו ופירשו גדולי האחרונים הספרדים.

מי שבונה פסיקה על מקורות שוליים ומתעלם מעמודי ההוראה לא "חושב אחרת", אלא עוקף את יסודות השיטה.
וכשיש מי שמערער על המסורת, אין חובה לשתוק יש חובה להשיב.

כי שתיקה מול עיוות היא לא סובלנות היא הפקרות.
 
ראשי תחתית