מכיון שהאשכול על הרב יצחק ברדא התפתח להרבה דיונים, אפתח כאן אשכול חדש בעוד נושא שהוא הרים את הכפפה, והרב עובדיה חלק עליו בתוקף בשו"ת יבי"א ח"ז סי' ל"ד.
אולם אחר העיון בדברי הראשונים והאחרונים, נראה בבירור שהרב ברדא צודק 'למעשה' שאין להתפלל תפלת מנחה לאחר שקיעת החמה, משום שלדעת הגאונים שכמותם אנו נוהגים - שעות היום וזמן מנחה מסתיימים בשקיעת החמה, ולא מהני בזה שום צירוף של ספק ספיקא, כיון שזה 'מפורש' בגמ' שבסוף שעה 12 זהו סוף זמן מנחה, וכיון שלגאונים זהו בשקיעת החמה - הרי שלדעתם מפורש בגמ' כן.
וכך באמת דעת כל הראשונים שסוברים כגאונים בשקיעת החמה, שסוף הזמן הוא בשקיעה.
אין משמעות לריבוי הראשונים שסוברים שסוף הזמן הוא צה"כ, משום שהם סוברים כר"ת, שלדעתו סוף שעה 12 הוא בצה"כ.
אולם אחר העיון בדברי הראשונים והאחרונים, נראה בבירור שהרב ברדא צודק 'למעשה' שאין להתפלל תפלת מנחה לאחר שקיעת החמה, משום שלדעת הגאונים שכמותם אנו נוהגים - שעות היום וזמן מנחה מסתיימים בשקיעת החמה, ולא מהני בזה שום צירוף של ספק ספיקא, כיון שזה 'מפורש' בגמ' שבסוף שעה 12 זהו סוף זמן מנחה, וכיון שלגאונים זהו בשקיעת החמה - הרי שלדעתם מפורש בגמ' כן.
וכך באמת דעת כל הראשונים שסוברים כגאונים בשקיעת החמה, שסוף הזמן הוא בשקיעה.
אין משמעות לריבוי הראשונים שסוברים שסוף הזמן הוא צה"כ, משום שהם סוברים כר"ת, שלדעתו סוף שעה 12 הוא בצה"כ.