ברכה על נרות שבת סקר

כהנא דמסייע

חבר בכיר
הצטרף
27/3/25
הודעות
3,305
מכיון שסקר מצביע על מנהג הציבור הנמצא כאן

מאד מעניין אותי מנהג הספרדים ב300 שנה האחרונות לפחות ברוב מקומות מושבותיהם שהאשה מדליקה ואז מברכת

מרן הגרע‘‘י סבר שיש בזה ברכה לבטלה

לעומתו יש שטענו ששינוי המנהג הוא חילול שבת וכן הביא ר‘ דוד עטייה בשם אביו ר‘ עזרא

בתחילה היה שינוי גדול להדליק ואז לברך

האם היום זה חזר?

חלקית אפילו?
 
אגב יש טעות באופן השני

כי אבותינו כולם נהגו להדליק קודם, אז א"כ אין מציאות של מנהג אבות לברך קודם
 
אז אנא לא להצביע לג
תראו מה זה, רק הכריזו על בחירות, ומה כותבים פה .... ;)

ולעניינו, חסרות אפשרויות הקשורות למנהג האמא שלה ...
נראה לי שזה העיקר,
כך אני אמרתי לה לעשות.
וגם לגבי ברכת המקווה, כך היא עשתה.
כי אבותינו כולם נהגו להדליק קודם, אז א"כ אין מציאות של מנהג אבות לברך
על לפני כמה דורות כת"ר מדבר??
 
עד מלפני 40 שנה , כולם כולל אפילו פרסים ומי שאתה לא רוצה הדליקו קודם
פעם אחת פרסי אחד אברך סיפר לי שאירח את סבתא של אבא שלו והיא הדליקה ואז ברכה.

והוא היה נזדעזע ושאלתי איך להשפיע עליה לא לברך לבטלה....

אמרתי לי שהכל בסדר ויכולה להמשיך במנהגה

לקח לי הרבה זמן להרגיע אותו
 
לבינתיים די מפתיע
70 אחוז מדליקים ואז מברכים
ו30 אחוז חזרו לזה למרות שאבותיהם שינו והם חזרו למנהג סביבם וסבתותיהם

10 אחוז עושים תוך כדי

ורק 20 אחוז עושים כמו חכם עובדיה ז‘‘ל
 
לבינתיים די מפתיע
70 אחוז מדליקים ואז מברכים
ו30 אחוז חזרו לזה למרות שאבותיהם שינו והם חזרו למנהג סביבם וסבתותיהם

10 אחוז עושים תוך כדי

ורק 20 אחוז עושים כמו חכם עובדיה ז‘‘ל
למה מפתיע?
תראה כאן:
 
גם דעת חכם בן ציון שראוי לעשות כך (למי שאין מנהג וכיו''ב)

שזה רק יתכן "בגיורת" , כי כל אשה יש לה את מנהג אבותיה בידיה שהדליקו.

[וזה מומחיות חכם בן ציון, שעשה כן כתחבולה כדי לא להכנס חזיתית בר' עובדיה , אז כתב שמי שאין לה מנהג שתעשה כהשו"ע, כי זה יתכן רק בגיורת]
 
שזה רק יתכן "בגיורת" , כי כל אשה יש לה את מנהג אבותיה בידיה שהדליקו.

[וזה מומחיות חכם בן ציון, שעשה כן כתחבולה כדי לא להכנס חזיתית בר' עובדיה , אז כתב שמי שאין לה מנהג שתעשה כהשו"ע, כי זה יתכן רק בגיורת]


זה בגיורת זה לא נכון,

כי מי אמר שהיא חייבת לקבל הוראות מרן, הרי היא גיורת אז אולי היא אשכנזיה ???
 
כוונתי שאין לאמה מנהג, כי לא שמרה תורה ומצוות.

ע"ז אמרתי שלדעת האול"צ, בעלת תשובה מנהג אמותיה הוא מנהגה (מסתבר שאיזו סבתא שמרה במשך הדורות מצוות).
ולכן אם היא מגזע מרוקאי, או תימני או אלג'ירי, היא כבר תדע לבד מה מנהגה.
 
ע"ז אמרתי שלדעת האול"צ, בעלת תשובה מנהג אמותיה הוא מנהגה (מסתבר שאיזו סבתא שמרה במשך הדורות מצוות).
ולכן אם היא מגזע מרוקאי, או תימני או אלג'ירי, היא כבר תדע לבד מה מנהגה.
א"נ, אם יודעת מה מנהג אמותחה בסדר.
אני מדבר על מקרים שהיא מכירה רק 4 דורות, וכולם לא שמרו תורה ומצוות.
 
גם דעת חכם בן ציון שראוי לעשות כך (למי שאין מנהג וכיו''ב)
ואני לדוגמא עושה את זה לא בגלל חכם עובדיה
שזה רק יתכן "בגיורת" , כי כל אשה יש לה את מנהג אבותיה בידיה שהדליקו.

[וזה מומחיות חכם בן ציון, שעשה כן כתחבולה כדי לא להכנס חזיתית בר' עובדיה , אז כתב שמי שאין לה מנהג שתעשה כהשו"ע, כי זה יתכן רק בגיורת]
זה להוציא דברי הגרב"צ מפשטם שכתב "ומי שאין לה מנהג בזה" ובפשטות זה שייך בכלה שהתחתנה בפעם הראשונה שהיא מדליקה שאין "לה" שום מנהג בזה אלא רק אמה נהגה כמו שנהגה.
וזה צחוק ואטלולא להעמיד אוקימתות כאלה מזעזעות בגרב"צ שכתב מקרה שלא יכול להיות רק כדי לא להכנס חזיתית ברב עובדיה.

ופוק חזי עוד בלשונו שם שמי שנהגה לברך אחר ההדלקה "יכולה" להמשיך במנהגה, ואשה שנהגה כדעת מרן לברך לפני "ודאי" שתמשיך במנהגה.
 
א"נ, אם יודעת מה מנהג אמותחה בסדר.
אני מדבר על מקרים שהיא מכירה רק 4 דורות, וכולם לא שמרו תורה ומצוות.

לא הבננו אחד את השני,
מרוקאי זה מרוקאי, תוניסאי זה תוניאסי, ובוכרי זה בוכרי,
מה מנהג של כל קהילה כולם ידועים ע"פ רוב בודאי. - אז מה השאלה ?
 
זה להוציא דברי הגרב"צ מפשטם שכתב "ומי שאין לה מנהג בזה" ובפשטות זה שייך בכלה שהתחתנה בפעם הראשונה שהיא מדליקה שאין "לה" שום מנהג בזה אלא רק אמה נהגה כמו שנהגה.
וזה צחוק ואטלולא להעמיד אוקימתות כאלה מזעזעות בגרב"צ שכתב מקרה שלא יכול להיות רק כדי לא להכנס חזיתית ברב עובדיה.

ופוק חזי עוד בלשונו שם שמי שנהגה לברך אחר ההדלקה "יכולה" להמשיך במנהגה, ואשה שנהגה כדעת מרן לברך לפני "ודאי" שתמשיך במנהגה.

הגרב"ץ ידוע שהורה בע"פ (והריח"ס מעיד על כך), שכלה שמדליקה פעם ראשונה מנהג של אמה זה מנהגה.
הגרב"ץ כותב מפורש בהקדמה שחילוניה, מנהג אמה (קהילתה/עדתה) זהו מנהגה.
הגרב"ץ ידוע שבדברים שיש בהם מח' עם חכם עובדיה השתדל כמה שפחות, זו ג"כ עובדה (כמובן לא תשמע א"ז בלווין, אבל בקרב תלמידיו).
ואם תקרא את מ"ש בספר "חן וכבוד" אודות הרב בנציון ואול"צ וחכם עובדיה, ואודות ח"ב וחכם עובדיה, תראה שזה בדיוק כך.
אז מה השאלה, למה התלמיד הטועה שאינו מוסמך בכל משנת האול"צ ח"ב דוקא עכשיו דייק וכתב בדיוק מה כוונתו ???
 
מה הפשט "אשתי מדליקה ומברכת תוך כדי הדלקה"?
יש שיטה כזו?
זה מותר בכלל?...
 
ראשי תחתית