פסחים ביטול לשיטת רש"י

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלישמע
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אלישמע

חבר קבוע
הצטרף
10/4/25
הודעות
271
הקשה מהר"ם חלאווה (ו ע"ב, בא"ד א"ר יהודה הבודק צריך שיבטל) על רש"י דס"ל דמהות הביטול הוא דמשוי ליה כעפרא דארעא, וז"ל: והגע עצמך מי לא אמרת דבטול דמשמע דמבטל ליה מדין חמץ ומשוי ליה עפרא, וכיון דבטליה תו לא עבר עליה ואע"ג דאיתיה ברשותיה משום דעפרא בעלמא חשיב, א"כ יהיה מותר בהנאה ואפילו בפסח. ע"כ.

יל"ע, ודלמא חמץ שביטלו איסור הנייתו דרבנן?
 
הקשה מהר"ם חלאווה (ו ע"ב, בא"ד א"ר יהודה הבודק צריך שיבטל) על רש"י דס"ל דמהות הביטול הוא דמשוי ליה כעפרא דארעא, וז"ל: והגע עצמך מי לא אמרת דבטול דמשמע דמבטל ליה מדין חמץ ומשוי ליה עפרא, וכיון דבטליה תו לא עבר עליה ואע"ג דאיתיה ברשותיה משום דעפרא בעלמא חשיב, א"כ יהיה מותר בהנאה ואפילו בפסח. ע"כ.

יל"ע, ודלמא חמץ שביטלו איסור הנייתו דרבנן?
היא גופא, שלפ"ד רש"י יהיה מותר בהנאה מדאורייתא בפסח. והא קשיא.
 
ביטול חמץ והנאה ממנו הם שני דברים סותרים.

לא יתכן לומר שביטל את החמץ, ומצד שני גם נהנה ממנו, כי כשנהנה ממנו מעשיו מוכיחים עליו שאינו רוצה בביטול וממילא עובר עליו בב"י.
 
ביטול חמץ והנאה ממנו הם שני דברים סותרים.

לא יתכן לומר שביטל את החמץ, ומצד שני גם נהנה ממנו, כי כשנהנה ממנו מעשיו מוכיחים עליו שאינו רוצה בביטול וממילא עובר עליו בב"י.

כאשר הביטול הוא לעשותו כ"עפרא דארעא" אין שום סתירה, כי גם מהעפר נהנים, וכקושיית מהר"ם חלאווה.
 
ראשי תחתית