דְּחֵה אַדְמוֹן בְּצֵל צַלְמוֹן הָקֵם לָנוּ רוֹעִים/ רועה שִׁבְעָה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בן מנוח
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בפשטות צ"ל רועים, וכלשון הפסוק וַהֲקֵמֹנוּ עָלָיו שִׁבְעָה רֹעִים וּשְׁמֹנָה נְסִיכֵי אָדָם. ועי' סוכה נב ע"ב מאן נינהו שבעה רועים וכו'.
 
אמרי אמת בראשית חנוכה
תרע"ה

(ליל א') וז"ל: ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו (בראשית לז ח), על חלומותיו ניחא אבל מהו ועל דבריו, אולם איתא כי בחלומות יוסף היו כלולים כל הד' גליות ואיתא (עי' זוה"ק ח"ב רטז ב) שגאולת מצרים היתה שורש לכל הגאולות, והנה במצרים היה הדיבור בגלות (שם כה ב) ואיתא בגמרא חגיגה (ה ב) ואנכי הסתר אסתיר פני וגו' (דברים לא יח) אף על פי שהסתרתי פני מהם בחלום אדבר בו וזהו ועל דבריו, וזהו שכתוב (נחמיה ט ח) ותקם את דבריך כי צדיק אתה, כתיב (משלי כד טז) כי שבע יפול צדיק וקם אף על פי שנופל מתקיים בו וקם וזהו שכתוב (בראשית לז ז) והנה קמה אלומתי וגם נצבה, חנוכה הוא הכנה לגאולה ועל זה נאמר (תהלים צז יא) אור זרוע לצדיק ונאמר (שם קיט קה) נר לרגלי דברך שאף על פי שיש חושך נר חנוכה יכול להאיר, אומרים הקם לנו רועה שבעה (מעוז צור) והרי זה כענין שבע יפול צדיק וקם. עכ"ל.

הרי שאין הכוונה לרועה מהשבעה רועים כלל...
 
אמרי אמת בראשית חנוכה
תרע"ה

(ליל א') וז"ל: ויוסיפו עוד שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו (בראשית לז ח), על חלומותיו ניחא אבל מהו ועל דבריו, אולם איתא כי בחלומות יוסף היו כלולים כל הד' גליות ואיתא (עי' זוה"ק ח"ב רטז ב) שגאולת מצרים היתה שורש לכל הגאולות, והנה במצרים היה הדיבור בגלות (שם כה ב) ואיתא בגמרא חגיגה (ה ב) ואנכי הסתר אסתיר פני וגו' (דברים לא יח) אף על פי שהסתרתי פני מהם בחלום אדבר בו וזהו ועל דבריו, וזהו שכתוב (נחמיה ט ח) ותקם את דבריך כי צדיק אתה, כתיב (משלי כד טז) כי שבע יפול צדיק וקם אף על פי שנופל מתקיים בו וקם וזהו שכתוב (בראשית לז ז) והנה קמה אלומתי וגם נצבה, חנוכה הוא הכנה לגאולה ועל זה נאמר (תהלים צז יא) אור זרוע לצדיק ונאמר (שם קיט קה) נר לרגלי דברך שאף על פי שיש חושך נר חנוכה יכול להאיר, אומרים הקם לנו רועה שבעה (מעוז צור) והרי זה כענין שבע יפול צדיק וקם. עכ"ל.

הרי שאין הכוונה לרועה מהשבעה רועים כלל...
לא זכיתי להבין א"כ מי הוא ה'רועה'.
 
הרי שאין הכוונה לרועה מהשבעה רועים כלל...
כדבריו, חנוכה הוא הכנה לגאולה, והרועה הוא הגואל.
אז לפי הנ"ל כן יש קשר לז' רועים דהגואל הוא או לפי אמרם ז"ל דהוא דוד מלכא משיחא - בן דוד יבוא ויגאלנו, או דגואל ראשון יהיה הגואל האחרון, וכנז' בזוה"ק בכמה מקומות עה"פ עד כי יבוא שילה, והוא משה רע"ה והוא ג"כ מז' רועים.
 
אז לפי הנ"ל כן יש קשר לז' רועים דהגואל הוא או לפי אמרם ז"ל דהוא דוד מלכא משיחא - בן דוד יבוא ויגאלנו, או דגואל ראשון יהיה הגואל האחרון, וכנז' בזוה"ק בכמה מקומות עה"פ עד כי יבוא שילה, והוא משה רע"ה והוא ג"כ מז' רועים.
אולם בכל זאת רועה ולא רועים...
 

נושאים דומים:

בין הסדרים:

ראשי תחתית