תוכן מומלץ

ראיתי לבאר כאן נקודה שמדוברת לאחרונה בביהמ"ד, והיא היחס של הבא"ח לפסקי מרן. מחד, הבא"ח חוזר ע"ז כמה פעמים שקיבלנו הוראות מרן ואפי' אלף פוסקים. מאידך, הבא"ח חולק על מרן פעמים רבות ממש. ויש שליקטו כמאה פעמים. אחר ההתבונות שנים רבות, עם יגיעה גדולה, נלע"ד שהביאור פשוט בדעתו. א, ברור שקיבלנו הוראות מרן, ואין נפק"מ א"י או בבל, וכל החולק על מרן וכו'. ואך למותר להאריך. ב, ברור שקיבלנו הוראות הארי"זל נגד מרן [כאשר יוכיח הסידור שכולו נגד מרן וכהאר"י] וכן סוברים כל חכמי ספרד זולת רבנו מרן הגרע"י...
אם הרב יצחק יוסף (והרב אלקנה שליט"א) אמר שמרן זצוק"ל אמר לברך על במבה האדמה מאמינים לו. (וגם העדות של הרב דוד יוסף שליט"א אמינה, ולכן בגלל זה שהרב יצחק שליט"א והרב אלקנה שליט"א נכנסו למרן זצוק"ל ושאלו אותו על כך, ענה להם שעם הרב דוד יוסף הסכים רק על "חטיפי תירס" ולא על במבה... וכמו שרואים במכתב.)
בעקבות פטירתו ולכבוד סוף בין הזמנים אני מציג הרהורי דברים שעלו לי אחר קריאת ספרו (דרכי העיון כמדומני) אני יציג בזה כמה שאלות שיש לי כדרכה של תורה ואשמח שתלמידי כסא רחמים (המופלגים בתורה מאוד) יענו לי כדרכה של תורה לפי מה שאני מבין גולת הכותרת של דרכו היא לימוד הפשט ודקדוק המילים להבין מה רש"י בא ליישב קושיית התוס' בשני מילים ואיך זה נכנס בלשון הגמ' ומה היתה ההו"א ומה המסקנא וכו' וכו' ומעיר אני כדרכה של תורה מי שלומד טוב בישיבות ליטאיות את הסוגיא הוא יודע שאי אפשר לדלג על השלב הזה של הפשט וזה...
למה להקצין עי' ישכיל עבדי ועוד שיש לזה טעמים ע"פ סוד
המעיין בדברי המקובלים בטעמים שכתבו להלכה יראה שהטעמים שלהם הם על פי מה שראו בהלכה 'בפשט'. וברוב המקרים יש מחלוקות בין המקובלים, פעמים בין המקובלים הראשונים לאחרונים, פעמים בין הראשונים לראשונים, ופעמים בין האחרונים לאחרונים, ובד"כ כל אחד כותב טעם בקבלה למנהג מקומו או רבו וכדומה. כלומר אין טעם 'אמיתי' בקבלה שצריך ואפשר לומר שהוא הוא יכריע, אלא כל מקובל אומר ומסביר מסברא שלו את הפסק שנראה לו בפשט - לפי הקבלה. במילים אחרות אין שום משמעות לטעם הקבלי, כיון שבודאי יש טעם קבלי גם לצד השני, וחזר...
שמעתי שיש תשובה של רבני סוריה שמתירים את הפאות, ועוד נאמר לי ע"י ידידי, כי המצב בסוריה היה, שלפני חמש דורות בערך היו לובשות פאות, ואח"כ הלכו רבות בגילוי ראש.

התחדש בכותל:

בין הסדרים:

ראשי תחתית