משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 2,150
"אמר ריש לקיש: מאי דכתיב עבד אדמתו ישבע לחם - אם עושה אדם עצמו כעבד לאדמה - ישבע לחם, ואם לאו - לא ישבע לחם".
ומבאר רש"י: "לעסוק בה תמיד לחרישה והשקאה וניכוש ועידור".
ותמוה, וכי בא לומר שירבה האדם בקללה שהתקלל בזיעת אפך תאכל, ויהיה עבד עבדים לעולם החומרי?
וי"ל שאינו אלא משל לאדם הלומד תורה (וכעין זה איתא במאירי) ובכל דבר שרוצה להצליח בו, שאם רוצה להצליח עליו להיכנס לנושא ברצינות גמורה, ובבחינת "עבד" מבלי הביט ימין ושמאל אלא להיות מרוכז תמיד במטרה הנכספת, ואז ישיג מטרתו בס"ד.
וכן ראינו ברבי עקיבא, וכן ראינו ברשב"י במערה, ואף בדורנו ניתן לראות אנשים שחזרו בתשובה, ותוך שנים ספורות רכשו בקיאות מדהימה בארבעת חלקי השו"ע, ומשמשים כדיינים ומו"צים, יגעת ומצאת תאמין.
ומבאר רש"י: "לעסוק בה תמיד לחרישה והשקאה וניכוש ועידור".
ותמוה, וכי בא לומר שירבה האדם בקללה שהתקלל בזיעת אפך תאכל, ויהיה עבד עבדים לעולם החומרי?
וי"ל שאינו אלא משל לאדם הלומד תורה (וכעין זה איתא במאירי) ובכל דבר שרוצה להצליח בו, שאם רוצה להצליח עליו להיכנס לנושא ברצינות גמורה, ובבחינת "עבד" מבלי הביט ימין ושמאל אלא להיות מרוכז תמיד במטרה הנכספת, ואז ישיג מטרתו בס"ד.
וכן ראינו ברבי עקיבא, וכן ראינו ברשב"י במערה, ואף בדורנו ניתן לראות אנשים שחזרו בתשובה, ותוך שנים ספורות רכשו בקיאות מדהימה בארבעת חלקי השו"ע, ומשמשים כדיינים ומו"צים, יגעת ומצאת תאמין.