משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 2,150
איתא בגמ', "רבא איגנבו ליה דיכרי במחתרתא, אהדרינהו ניהליה ולא קבלינהו, אמר: הואיל ונפק מפומיה דרב".
והקשה תוס' ד"ה לא - "תימה הא מיחייב לצאת ידי שמים כדאמר בפ' הפועלים (ב"מ דף צא. ושם) גבי החוסם פרה ודש בה (ואתנן) אסרה תורה אפילו בא על אמו ויש לומר דכאן לא היו רוצים להחזיר אא"כ יתחייבו בדיני אדם".
ולא מובן כיצד הוא כותב שלא היו רוצים להחזיר, הלא הגנבים באו בעצמם להחזיר לו.
ואולי י"ל בדעת תוס' שלא הגנבים החזירו הגניבה (כדכתב רש"י במפורש) אלא מאן דהו לקח מהם בכח והחזירם לרבא.
ועוד י"ל שרבא הכיר באותם גנבים שהם רוצים להחזיר לו משום שהם חושבים שחייבים בדיני אדם, אבל אם היו יודעים שחייבים רק מדיני שמים, לא היו מחזירים.
והקשה תוס' ד"ה לא - "תימה הא מיחייב לצאת ידי שמים כדאמר בפ' הפועלים (ב"מ דף צא. ושם) גבי החוסם פרה ודש בה (ואתנן) אסרה תורה אפילו בא על אמו ויש לומר דכאן לא היו רוצים להחזיר אא"כ יתחייבו בדיני אדם".
ולא מובן כיצד הוא כותב שלא היו רוצים להחזיר, הלא הגנבים באו בעצמם להחזיר לו.
ואולי י"ל בדעת תוס' שלא הגנבים החזירו הגניבה (כדכתב רש"י במפורש) אלא מאן דהו לקח מהם בכח והחזירם לרבא.
ועוד י"ל שרבא הכיר באותם גנבים שהם רוצים להחזיר לו משום שהם חושבים שחייבים בדיני אדם, אבל אם היו יודעים שחייבים רק מדיני שמים, לא היו מחזירים.