פלאפון כשר: כיצד? במה?

הצטרף
28/11/24
הודעות
75
בעקבות דיון בשרשור אחר, עלה שאלה לגבי נושא עקרוני ויסודי.
יש לחדד שזה לא שאלה מעשית, כי למעשה ודאי שננהג כפי שיורו הרבנים וכו'.
אבל כדי להבין את הסוגיא.

זה שחייב בדורנו פלאפון כשר זה פשיטא, כי היום עם פלאפון אפשר להגיע לשאול תחתית בלחיצת כפתור.
וזה שפלאפון כשר ולא מוגן זה גם מובן, כי גם במוגן יש שפע אפליקציות ודברים שיכולים לכלות זמן רב מאוד לריק ומושכים את לב האדם.

אבל למה בפלאפון כשר אסור שתהיה מצלמה, ואסור שיהיה אסמס?
הרי זה דברים שכ"כ מכבידים ולא מובן מה הטעם שאסור.
 
sms מאד מושך למי שרגיל להימשך לצעצועים
ומצלמה איני יודע
 
בעקבות דיון בשרשור אחר, עלה שאלה לגבי נושא עקרוני ויסודי.
יש לחדד שזה לא שאלה מעשית, כי למעשה ודאי שננהג כפי שיורו הרבנים וכו'.
אבל כדי להבין את הסוגיא.

זה שחייב בדורנו פלאפון כשר זה פשיטא, כי היום עם פלאפון אפשר להגיע לשאול תחתית בלחיצת כפתור.
וזה שפלאפון כשר ולא מוגן זה גם מובן, כי גם במוגן יש שפע אפליקציות ודברים שיכולים לכלות זמן רב מאוד לריק ומושכים את לב האדם.

אבל למה בפלאפון כשר אסור שתהיה מצלמה, ואסור שיהיה אסמס?
הרי זה דברים שכ"כ מכבידים ולא מובן מה הטעם שאסור.
כך רצה הרבי מגור ואין בזה טעם לפי השגתינו הדלה, כי מה נשיג בצילם של קדושי עליון שרפי קודש מלאכי עליון אשר פגיעה בכבודם כפגיעה בגחלי אש כפשוטו ממש מתחת י' טפחים.
 
נערך לאחרונה:
sms מאד מושך למי שרגיל להימשך לצעצועים
דהיינו?
גזרינן על כל הציבור גזרה קשה ומעצבנת מאוד, אטו איזה מישהו שלא התבגר?

אם אני מבין נכון, בפלאפון כשר אמור להיות פתרון למכשלות רוחניות.
זה לא נועד להעצמה אישית, לסיוע בניהול זמן או לקידום ופיתוח רגשי.

אז למה כל הציבור צריך להיטרטר עם אימותים וכו', וכן להפסיד אופן תקשורת נוח מאוד שיכול לחסוך זמן רב, בגלל מה בדיוק?
 
לענ"ד כיום אין באמת בעיה עם SMS.
בעבר היתה בעיה שישנם דברים שלא היית אומר בטלפון, אבל מוכן לכתוב ב-SMS.
(בדיוק כמו שבפורום יש כאלו שכותבים דברים שלא היו אומרים אותם בפני אנשים).
ובפרט בדברים שיש בהם בעיות של צניעות וכד'.
כיום שיש כבר מיילים וכו', אני לא חושב שבאמת יהיה איזה בעיה ב-SMS.
ה"SMS" של הדור היום זה ה"WhatsApp".

לגבי מצלמה, אני חושב שאם יש רק תמונות בלי סרטונים או עכ"פ בלי אפשרות להכניס סרטונים מבחוץ, לא אמור להיות בזה בעיה.
וכי מה העניין שיסתובב בכיס אחד עם פלאפון ובכיס השני עם מצלמה.
ואם היו מכשירים פלאפונים כאלו, היו מונעים הרבה מכשולות מבחורים שנזקקו לכך ובלית ברירה קנו פלאפון שאינו כשר.
אם יש אפשרות לראות סרטונים או עכ"פ להכניס סרטים מבחוץ, זה באמת בעייתי וכו'.
 
SMS לדעתי זו בעיה.
הבעיה הכי גדולה אצל הלא חרדים בבחינה של ״צלם אנוש״ [לא על ראיות אסורות וכו׳] זה הווטסאפ. ההתמכרות פשוט אוכלת כל חלקה טובה וככה אין חיי חברה תקינים אין חיי משפחה תקינים אין חיי זוגיות תקינים ועוד [אני אומר את זה בכאב בגלל שבמשפחתי קצת פשה הנגע (במוגן...)] במסיבות משפחתיות במקום שיהיו זמן מאחד, מה שקורה שכל אחד כל כמה דקות/שניות מציץ לווטסאפ, ואני גם יודע שבזוגיות זה בכלל הרס וחורבן לקשר מחובר אמתי ויציב עם הבן זוג שצריך להיות, למעט אחוזים נמוכים שיש להם שליטה עצמית גבוהה.
אז אם נכניס sms במקום ווטסאפ יהיה sms הבדל גדול בנוחות ובמרחב אבל התוצאה הרסנית.

מצלמה מה הבעיה? נגן למה לא? כל אלו אני בעד [אני במו אוזני שמעתי מהגר״ד כהן שהוא בעד נגן אבל נגד מצלמה, אבל גור לא נותנים] ועוד, אי אפשר לטמון את הראש בחול, ולגרום לאחוזים נכבדים מהבחורים להחזיק תומך כשר, חבל.
 
נערך לאחרונה:
בפשטות אין ספק בכלל שאם היה יוצא הפלאפון הכשר היום, היה בו SMS ומצלמה.
כאשר יצא הפלאפון הכשר בשעתו, היו רק מכשירים עם מסך קטנטן, שהיה צריך ליצור בידול ברור בינם לבין הכשרים ולכן אסרו את כל "השכלולים" דאז.

וכיום זה כבר נשאר כגדר שלא רוצים לפרוץ.
אבל זה ללא ספק גדר שמקשה מאוד, ונראה לי שיש לא מעט שמחזיקים גם טלפון לא כשר בגלל זה, כי צריכים הודעות וSMS.

(בדיוק כמו שבפורום יש כאלו שכותבים דברים שלא היו אומרים אותם בפני אנשים).
ובפרט בדברים שיש בהם בעיות של צניעות וכד'.
אכן זה הנימוק המרכזי שאמרו בשעתו, אבל לדעתי זה לא נכון.
בפורום זה ניק אנונימי בדרך כלל, בSMS יודעים מי אתה.
בנוסף, לא חושב שרוב הציבור יתחיל עם שיח לא צנוע כי אפשר לכתוב ולא לומר.
יש גם שטענו אז שאם תהיה מצלמה אפשר לצלם דברים לא טובים... (וא"כ יש לאסור כל מצלמה, ואנה נגיע כך)
 
אז אם נכניס sms במקום ווטסאפ יהיה sms הבדל גדול בנוחות ובמרחב אבל התוצאה הרסנית.
השאלה אם יש לך לגיטימציה לכבול ציבור שלם, כי אתה דואג לאופי האירועים שלו ולקשר המשפחתי.
ועדת רבנים אמורה לדאוג לפתור מכשולות רוחניים, לא להפוך את הציבור לנחמד וחייכן יותר.
ואם אין בעיה רוחנית מהותית - למה לחסום?
 
השאלה אם יש לך לגיטימציה לכבול ציבור שלם, כי אתה דואג לאופי האירועים שלו ולקשר המשפחתי.
ועדת רבנים אמורה לדאוג לפתור מכשולות רוחניים, לא להפוך את הציבור לנחמד וחייכן יותר.
ואם אין בעיה רוחנית מהותית - למה לחסום?
כן יש לגיטימציה לגמרי כולנו בני איש אחד נחנו ויש לנו ערבות על כל אחד
 
השאלה אם יש לך לגיטימציה לכבול ציבור שלם, כי אתה דואג לאופי האירועים שלו ולקשר המשפחתי.
ועדת רבנים אמורה לדאוג לפתור מכשולות רוחניים, לא להפוך את הציבור לנחמד וחייכן יותר.
ואם אין בעיה רוחנית מהותית - למה לחסום?
מי כובל? תקנה פלאפון לא כשר מי מפריע לך?
 
אכן זה הנימוק המרכזי שאמרו בשעתו, אבל לדעתי זה לא נכון.
בפורום זה ניק אנונימי בדרך כלל, בSMS יודעים מי אתה.
בנוסף, לא חושב שרוב הציבור יתחיל עם שיח לא צנוע כי אפשר לכתוב ולא לומר.
אתה יכול קצת להסתכל מה קורה בקבוצות ווטסאפ - משפחתיות או לא - אצלנו בציבור חרדי וגם בקבוצות צ׳אטים שפתוחים בנטפרי, מה קורה שם, מה שלא קל לומר בפה כותבים.
אז לדעתי הוא נימוק רציני, אבל העיקרי לדעתי הוא שאינך יכול לאשר דבר שיהפוך את כולנו לשקועים בפלאפון בדומה לווטסאפ. אני רוצה ילדים נורמלים לא רוצה ילדים שמכורים לפלאפון.
אין לי עניין לכפות על הציבור את דעתי יעשו נא סקר בכל המגזר החרדי שמחזיקים פלאפון כשר (לא אלו שכבר יש להם מוגן) אם הרוב יהיו נגד אז זו ההחלטה וצריך לקבל אותה, ומי שרוצה sms יכול לקנות לא כשר. ואם הרוב יהיו לפתוח אז יפתחו, אני חושב שיצטרכו לפתוח ועדה חדשה פרטית לאלו שמעוניינים בלי sms.
 
יש כאן סלט של כמה טענות, ואתייחס לכולם.

א. הטענה שיהיה בזה קלקול ל"ילדים" איננה טענה, כי ילדים (וגם בחורים ונערות) אינם קונים לעצמם אלא ההורים קונים להם, ובכן יתכבד כל הורה ויקנה לילדיו אך ורק טלפון טיפש המכונה "כשר" (יש מקרים יוצאי דופן - שבהם כל אחד יעשה כחכמתו לאחר התייעצות עם מו"צ - כפי שאפרט להלן).

ב. הטענה שיכולים לקנות בעצמם אינה טענה, דא"כ יקנו לעצמם גם טלפון חכם פרוץ ויחביאו אותו.

ג. הטענה שמרנן ורבנן אסרו SMS ומי אנחנו הקטנים שנחלוק עליהם, אינה טענה כי רק האדמו"ר מגור דרש זאת (וזה דבר המתאים מאוד לחסידות כמו שלו כידוע ליודעים), אבל הגרי"ש אלישיב חלק עליו בתוקף ודרש לחסום אך ורק תועבות ולא SMS / נגן / מצלמה (ככלל, הגרי"ש אלישיב היה נמנע מלחנך את הציבור, גם בדברים שהיו בעייתיים בעיניו, כגון כאשר עשה הכשר על פאות יחד עם הגר"מ גרוס, הורה לו שלא לערבב את ענין הצניעות ולא להתנות את ההכשר בפאה צנועה).

וגם, העולם השתנה מאוד מאז האיסור על SMS. אפשר כמובן לטמון את הראש בחול, כפי שעושים "ועדת הרבנים" (שמתווה דרכה הוא רק האדמו"ר מגור ושאר הרבנים החברים שם יצאו נגדה בתוקף וטענו שהיא מנוהלת ע"י עסקנים שעושים כרצונם. כיום נעשה ניסיון לתת לה שוב לגיטימציה ציבורית באמצעות רבנים נוספים שהצטרפו ל"וועדה" והוסבר להם היטב מה יקרה אם אחד מהם חלילה יצא נגדם - כל עם ישראל יהיה עם מכשירים חכמים פרוצים).

אבל למעשה מה יצא מטמינת הראש בחול? 80 אחוז מהציבור החרדי עם אינטרנט (למרות כל האיסורים והחרמות והשלטים והתעמולה הבלתי פוסקת), 40 אחוז עם סמארטפונים, חלקם פרוצים (קשה לדעת).

ד. הטענה ש-SMS ממכר אינה טענה, כי אינו ממכר יותר מקווים שונים ומשונים שבמו עיני ראיתי כיצד אנשים מכורים אליהם באופן מבהיל (ובשורה התחתונה, הציבור המסכן מצא לו "פתרון" כמעט לכל "בעיה").

ה. הטענה ש-SMS דומה לוואצאפ איננה טענה, כי הדבר הבעייתי המהותי בוואצאפ הן קבוצות, נדיר שאיש שולח לרעהו סירטונים ותמונות.

ו. הטענה שוואצאפ בעצמו בעייתי איננה טענה, כי עיקר הבעיה הן הקבוצות (נדיר שמאן דהו יטרח לזכות את רעהו בדברים לא טובים, אלא אם כן הוא לגמרי משועמם וניתן פשוט לחסום אותו). וניתן לשלוט על הקבוצות ולאשר הצטרפות לקבוצות ייעודיות שנבדקו היטב ואין בהן גורם ממכר (כמו לדוגמא שהמשתתפים אינם יכולים להגיב, רק המנהל שולח), כמו כן ניתן לשלוט על תמונות פרופיל בעייתיות, אפשר לבדוק ב"נתיב" שאושר ע"י גדולי הדור.
 
אבל למה בפלאפון כשר אסור שתהיה מצלמה, ואסור שיהיה אסמס?
הרי זה דברים שכ"כ מכבידים ולא מובן מה הטעם שאסור.

הטעם הוא פשוט ביותר. ישבו גדולי הפסיכולוגים והפרסומאים והגיעו למסקנה שהדרך היחידה להילחם בטלפונים החכמים המתפשטים בציבור היא אך ורק שלילת לגיטימציה.

וממילא יש צורך ראשון במעלה לבדל בין טלפון טיפש לטלפון חכם, באופן שכאשר רואים מאן דהו מצלם עם הפלאפון שלו - זה יתפס בציבור כ"טרף"... גם אם הוא ת"ח עם שמונה בגדים, הוא יתפס כקל דעת שעובר במזיד על ציווי מרנן ורבנן.

ומזה נובעת גם מלחמת החורמה דוקא במוגנים (באופן שיכול להזיק להרבה אנשים, שיאמרו לעצמם הרי ממילא מוגן זה טרף, אז מי צריך את הצרה הזו, אקנה טלפון פרוץ לחלוטין כי אני נצרך). כי אם פלוני יחזיק מוגן וחברו יחזיק פרוץ ושניהם יראו כלפי חוץ אותו דבר, כיצד נוקיע את משתמשי הטלפון הפרוץ?

ומכאן גם מלחמת החורמה באותו שר שרצה להנהיג רפורמה, ומהי הרפורמה? שכל אחד יוכל לנייד את מספרו הכשר לטלפון אחר... כי אם לא תהיה דרך לדעת אם מדובר בכשר או בפרוץ, כל אחד יעשה מה שנראה לו.

ולכן בעצם ע"י הבידול הם נטלו את הבחירה החופשית מהציבור. הם נלחמו והגישו בג"ץ כי הם ידעו היטב ש80 אחוז מהציבור ינייד את המספר כבר ביום הראשון לפלאפון חכם או לפלאפון דמוי כשר, וזה עצוב ביותר.

ובכלל, אם נגעתי בזה, בדקתי באחד הכוללים ולרוב האברכים (רוב האברכים!) היה פלאפון דמוי כשר, כל אחד והאופציות שבחר להכניס בו (הם היו יר"ש, וזה היה תענוג לשמוע מפלוני ואלמוני שבחרו מרצונם החופשי לא להכניס וואצאפ למכשיר שלהם כי הם יודעים שהתמכרו).

וזה כלל ידוע - אי אפשר לכפות על הציבור שום דבר, וכאשר חסידות גור החליטה לכפות על כל הציבור, הוא פשוט עוקף את זה במגוון דרכים (אפשר כמובן להתכחש, אבל המוחש לא יוכחש).
 
(יש מקרים יוצאי דופן - שבהם כל אחד יעשה כחכמתו לאחר התייעצות עם מו"צ - כפי שאפרט להלן).

אספר מעשה שהיה, וכל אחד יסיק את המסקנות:

ליהודי אחד היו שני בנים בישיבות. שניהם למדו היטב, עלו והתעלו. באמצע שיעור ג' יש"ק הגיע אחד מהם לביתו, וסיפר לאביו: ברצוני לגלות לך שרכשתי סמארטפון מזה תקופה, וקשה לי להסתיר ממך את הסוד. לא אכפת לי שתתקין עליו סינון, אם אתה רוצה. האבא כעס מאוד, לקח את הסמארטפון וניפץ אותו מול עיני הבן, על קורות מיטתו. הקליפה נשברה. הבן חזר לישיבה, עבד פה ושם כמה שעות, קנה סמארטפון חדש והפעם הסתיר אותו היטב, לאט לאט סר מהדרך וכיום הוא רווק, בקושי מניח תפילין ושומר שבת. חי לבדו בדירה עם עוד כמה בחורים כמותו.

עם הבן השני כבר היה האב חכם יותר, וניחם על מעשיו. כשראה את הבן משתעמם בבין הזמנים ומטפס על הקירות, הוא קנה לו סמארטפון שיהיה לו בבית, עם סינון של "נתיב". האבא היה רגוע עם הסינון הזה, והבן מצא לו תעסוקה נחמדה. הוא לא לקח את הסמארטפון לישיבה. השתמש בו רק בבין הזמנים וכאשר הגיע לשבת חופשה. האבא בדק מידי פעם את הסמארטפון, וראה שהכל כשורה. כשהבן התחתן הוא אמר לרעייתו שיש לו פלאפון מסונן עם סינון טוב, היא בתחילה רצתה רק פלאפון כשר, לאחר מכן הסכימה (בסוף התברר שגם לה יש איזה סמארטפון מהצד...) עד היום הוא מחזיק במכשיר הזה בשמחה רבה, והוא לומד בכולל יום שלם. האבא מספר שהוא מאוד מתפעל כיצד זמן רב לאחר החתונה הבן נשאר עם אותו סינון ומשלם כל חודש 45 שקל לנתיב, ולא התדרדר לסינון אחר וכדו'.
 
לענ"ד כיום אין באמת בעיה עם SMS.
בעבר היתה בעיה שישנם דברים שלא היית אומר בטלפון, אבל מוכן לכתוב ב-SMS.
(בדיוק כמו שבפורום יש כאלו שכותבים דברים שלא היו אומרים אותם בפני אנשים).
ובפרט בדברים שיש בהם בעיות של צניעות וכד'.
כיום שיש כבר מיילים וכו', אני לא חושב שבאמת יהיה איזה בעיה ב-SMS.
ה"SMS" של הדור היום זה ה"WhatsApp".

גם בזה אין בעיה, למי שקצת חושב ומתבונן.

הרי עסקינן באברכים נשואים (כנ"ל) ולא בילדים ח"ו, ואני שואל אותך - איזה אברך נשוי יתחיל עם מישהי, רווקה או אשת איש, באמצעות SMS או וואצאפ? (אלא אם כן הוא חולה הזקוק לטיפול).

הרי כיום יש אפליקציות לזיהוי מספר, ובנקל עולים עליו אפילו אם הוא אנונימי (יש גם קוי טלפון שמדמים את האפליקציות הנ"ל... כפי שכתבתי שמצאו "פתרון" לכל דבר), ואיזה טיפש יפליל את עצמו באופן כזה?

ואפילו אם רק יכתוב איזה משהו "פרווה", אשה חכמה תחסום אותו מיידית ולא תיתן לזה להתפתח. יש גם פתרונות למצבים כאלה: התקנה של הוואצאפ של הבעל כמספר נוסף בפלאפון של האשה, באופן שהיא יכולה לקרוא כל מה שיכתוב, וכן להיפך, באופן שיראה כל מה שהיא כותבת.

בפורום של גברים ונשים יתכנו בעיות של צניעות כי גבר יכול להתכתב עם אשה על עניינים של מה בכך ולהרבות שיחה עם האשה עד שיגרור אותה לגיהנום, היות והוא אנונימי ולא פוחד על שמו הטוב. אבל כיום מצאו פתרונות גם לזה בפורומים המאושרים בסינונים השונים.

כמו כן - בטלפונים הכשרים יש לא מעט בעיות שכאלה, וכל מו"צ יכול לספר מניסיונו על מקרים שהגיעו אליו. ובפרט בחורים משועממים המקבלים טלפונים של בנות ומתקשרים אליהם כביכול בטעות.

ובאופן כללי, כמעט כל טענה שטוענים על סמארטפון וכדו' אפשר לטעון על אינטרנט כשר ועל פלאפון כשר.
 
דיברתי על בחורים.

הדיבור על בחורים מוציא את הענין מהקשרו ומסיט נושא למשהו אחר לגמרי. דומני שכולם מסכימים שעבור בחורים האופציה הטובה ביותר היא פלאפון טיפש לגמרי, ויתירה מכך, עדיף שלא יחזיקו פלאפון בישיבה, אין בזה שום תועלת עד גיל שידוכים (למעט מקרים יוצאי דופן כנ"ל).
 
ראשי תחתית