הדלקת חנוכיה ע"י כח אחר

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בר בי רב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בר בי רב

חבר פעיל
הצטרף
17/12/24
הודעות
118
הסתפקו הלומדים
מה דין הדלקת חנוכיה ע"י הטכנולוגיות החדשות היום של בית חשמלי וכד'
בזמננו ניתן לשלוט ע"י מכשיר חכם על הדלקת וכיבוי אור מזגן וכן ע"ז הדרך
ונסתפקו מה הדין אם ניתן יהיה להדליק אש באופן זה (או מנורה של חוט להט שגבי נר שבת חשיבא כאש) שע"י המכשיר שבידו יכול להדליק ממרחקים את החנוכיה.
האם מהני ומצינו פיתרון לאותם שנמצאים רחוק מהבית בעת ההדלקה, או"ד שצריך להדליק בידיו דוקא.
 
ויש לבאר הספק לפי מה שדנו בספרי האחרונים גבי הדלקת מתג חשמל
שבתחילה היו שדנו אותו כגרמא כי לא מדליק בידים וגבי שבת רצו להחשיבו כאיסור דרבנן.
אולם אח"כ הסכימו כולם שהוא איסור גמור משום שכך היא ההדלקה וחשיב כמדליק בידים.
לפי"ז לכאו' נימא הכי אף גבי נר חנוכה.
ואף שעומד בקצה העולם יכול לקיים מצוות חנוכה בביתו, ויל"ע
 
לא יכול לקיים כך מצוות נר חנוכה, דגרע משליח.
 
בשנה הבאה יגיע שוב זמנו.
לתורה אין זמן...

הוא לא עשה מעשה הדלקה ולא נעשה על ידו מעשה הדלקה.
לכאו' אם הוא לחץ על הכפתור זה מעשה שלו
מה צריך דווקא בנר עם יד רועדת?
הוא לחץ על הכפתור ונדלק
 
לכאו' אם הוא לחץ על הכפתור זה מעשה שלו
מה צריך דווקא בנר עם יד רועדת?
הוא לחץ על הכפתור ונדלק
זה שהוא לחץ לא הופך את זה למעשה שלו.
(אפי' לגבי בישולי גוים יש נידון וכו', אמנם כאן הוא יותר פשוט שלא נחשב מעשהו).
ועכ"פ אפשר שמקיים בזה עניין של פירסומי ניסא, אבל לא חיוב של הדלקת נר חנוכה.
 
הובא בדרשו (במילואים עמ' 112 סי' תרעה הע' 1) שהגרש"ז מסתפק אם יוצאים בגרמא.
ולהגריש"א והגרח"ק יוצא רק אם זה מביא להדלקה מיידית, ולא אם זה משתהה למספר שניות.
 
לפי"ז בנידון זה שהפעולה מידית יוצא ידי חובה
ואף לא בטוח שחשיב גרמא
שהרי דמי למתג חשמל רגיל רק שהמתג בטלפון
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית