משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 2,143
מובא בגמ' ארבעה דברים שבהם ניכר ההבדל בין ת"ח לעם הארץ:
א. חלוק של ת"ח כיצד? כל שאין בשרו נראה מתחתיו.
ב. טלית של ת"ח כיצד? כל שאין חלוקו נראה מתחתיו טפח.
ג. שלחן של ת"ח כיצד? שני שלישי גדיל [מכוסה במפה] ושליש גלאי [מגולה], ועליו קערות וירק, וטבעתו מבחוץ...
ושל עם הארץ דומה למדורה, וקדרות מקיפות אותה.
ד. מטה של תלמידי חכמים כיצד? כל שאין תחתיה אלא סנדלין בימות החמה ומנעלין בימות הגשמים, ושל עם הארץ - דומה לאוצר בלוס.
ע"כ דברי הגמ'.
מפליא לראות שכל הדברים קשורים להופעה יפה, סדר וניקיון על השולחן ואפילו תחת המיטה (כל שכן בדברים אחרים).
לכאורה לפי "ההשקפה הטהורה" היינו מצפים להבדלים אחרים לגמרי, אולי עם דגש על יידישקייט, או דגש על תאוות העוה"ז.
ואדרבה, אם היינו נכנסים לבית של גדול בישראל והכל היה נקי ונוצץ ומסודר, היה זה טעם לפגם. וכי מה אכפת לו איך הבית נראה? הבלי עולם הזה?
אבל במשקפיים של חז"ל ההסתכלות היא אחרת.
א. חלוק של ת"ח כיצד? כל שאין בשרו נראה מתחתיו.
ב. טלית של ת"ח כיצד? כל שאין חלוקו נראה מתחתיו טפח.
ג. שלחן של ת"ח כיצד? שני שלישי גדיל [מכוסה במפה] ושליש גלאי [מגולה], ועליו קערות וירק, וטבעתו מבחוץ...
ושל עם הארץ דומה למדורה, וקדרות מקיפות אותה.
ד. מטה של תלמידי חכמים כיצד? כל שאין תחתיה אלא סנדלין בימות החמה ומנעלין בימות הגשמים, ושל עם הארץ - דומה לאוצר בלוס.
ע"כ דברי הגמ'.
מפליא לראות שכל הדברים קשורים להופעה יפה, סדר וניקיון על השולחן ואפילו תחת המיטה (כל שכן בדברים אחרים).
לכאורה לפי "ההשקפה הטהורה" היינו מצפים להבדלים אחרים לגמרי, אולי עם דגש על יידישקייט, או דגש על תאוות העוה"ז.
ואדרבה, אם היינו נכנסים לבית של גדול בישראל והכל היה נקי ונוצץ ומסודר, היה זה טעם לפגם. וכי מה אכפת לו איך הבית נראה? הבלי עולם הזה?
אבל במשקפיים של חז"ל ההסתכלות היא אחרת.