הלכות שאדם דש בעקביו

אבן ירושלמית

חבר ותיק
הצטרף
31/1/25
הודעות
508
ישנם המון הלכות שאנשים לא יודעים אותם או מזלזלים בהם.

כאן אפשר לכתוב הלכות שהיית רוצה שהציבור יקפיד בהם.

כגון, לחכות אחרי תפילת העמידה עד שהחזן יגיע לקדושה וכו'.

המדובר רק על הלכות בקצרה עם מקור כמובן ללא מו"מ. וכמובן לא הנהגות.
 
המדובר רק על הלכות בקצרה עם מקור כמובן ללא מו"מ. וכמובן לא הנהגות.
ומה יקרה כשמישהו יביא הלכה ומישהו אחר ממשתמשי הפורום רוצה לחלוק על הלכה זו?
או שמישהו הביא הלכה שרק הרב בן ציון פוסק אותה, אבל לא הרב עובדיה?
או שההוראה מראש היא לכתוב רק הלכות המוסכמות על כולם (שגם אז לא יהיה פיתרון לרישא של הודעתי).
 
עדיף הלכות מוסכמות וידועות כגון מה שהבאתי.
אבל, אני לא יכול לסתום לאנשים את הפה. אני רק הצעתי מהיות טוב.
 
1. לענות "אמן יהא שמיה רבה" עד דאמירן בעלמא.
2. לקרוא לכתחילה ק"ש לפני סוזק"ש מג"א.
3. ליטול ידיים לדבר שטיבולו במשקה.
4. לענות "אמן" רק אחרי שהש"ץ מסיים את הברכה.
5. לא להניח תפילין של ר"ת בחזרת הש"ץ.
6. להוציא המילים בשפתיו בתפילה.
7. להשמיע לאוזנו את ק"ש.
8. לקרוא את הקריאה בלחש עם הבעל קורא.
 
9. לקרוא קרבנות לפני התפילה.
10. לומר "מזמור לתודה" בנגינה.
11. לא לדבר בין התפילה לחזרה.
12. להניח את המזוזה בתחילת השליש העליון.
13. לברך ברכת "המפיל" (ולקרוא ק"ש שעל המיטה).
14. לא לדבר לשה"ר.
15. לא לזלזל באף רב.
16. לתת מעשר כספים.
 
17. ליטול ידיים לפני התפילה.
18. לא לעבור לפני המתפלל.
19. לא לפסוע כשיש מישהו בד' אמות מאחורה.
20. לכרוע במקומות שצריך לכרוע (בתפילת עמידה ובקדיש).
21. ליטול ידיים עד סוף היד.
22. ליטול מים אחרונים.
23. לאכול סעודה רביעית.
24. להרבות בסעודת ר"ח.
 
25. לא לדבר בקריאת התורה בין גברא לגברא.
26. מים אמצעיים (אם ידיו מלוכלכות).
27. לנעול נעל ימי תחילה ולקשור את של שמאל.
28. לא לקנח ביד ימין.
29. לשים לב לחוטי הציצית שאינם פסולים.
30. לא לדבר באמצע חזרת הש"ץ.
31. לא לדבר בבית הכסא.
32. "אין לך מצוה שאדם דש בעקב כמו מצות השמחה והריקודים" (כוכבי אור לר' אברהם ב"ר נחמן מטולטשין).
 
מצוה זו לא שמענו... אבל שמחת את לבנו.
א. הבאתי מקור...
ב. זה היה בחצי הלצה. (למרות שזה באמת כתוב שם).
ג. כשכתבתי את זה עדיין התפללתי ערבית ולא ספרתי ספיה"ע, אז סגי ב-31. (מצד שני כבר הגיע הזמן של 32, אז אפשר לצרף את זה...)
 
א. הבאתי מקור...
אליו כיוונתי
ב. זה היה בחצי הלצה. (למרות שזה באמת כתוב שם).
לכן כתבתי ששמחת לבנו (וכוונת אומרו כמובן, שהאדם דש בעקביו בעת שרוקד).
ג. כשכתבתי את זה עדיין התפללתי ערבית ולא ספרתי ספיה"ע, אז סגי ב-31. (מצד שני כבר הגיע הזמן של 32, אז אפשר לצרף את זה...)
פיספסת ביום - ראה במצורף כאן
 

קבצים מצורפים

10. לומר "מזמור לתודה" בנגינה.
לא חזינא לרבנן קשישאי דעבדי הכי
32. "אין לך מצוה שאדם דש בעקב כמו מצות השמחה והריקודים" (כוכבי אור לר' אברהם ב"ר נחמן מטולטשין).
נוהגים אצל מרן הג"ר משה צדקה שליט"א בחודש אדר אחרי שחרית כל יום לשורר ולרקוד אחר התפלה. ופעם (כמדומה זה היה בתענית אסתר) התחילו לשורר "מצוה גדולה להיות בשמחה", והפסיקם הגר"מ שליט"א, והורה להם לשיר במקומו "עבדו את ה' בשמחה".
 
פעם מישהו אמר לי שלקחת טרמפ ברכב זה מצוות שאדם דש בעקביו (שלוחץ על דוושת הגז...)
 
1. 6 מצוות תמידיות (עיין ביה''ל א א)
2. לא להתחיל סעודה לפני זמן תפילה מנחה/ערבית (שו''ע רלב)
3. לגמור תפילת מנחה לפני השקיעה (שו''ע רלב)
4. ליטול ידיו כדין אם נוגע במקומות המכוסים באמצע סעודה, ולא סגי בשפשוף בעלמא, כנהוג אצל מקצת העם (ולענין ברכה נח' האח' עי' שו''ע קסד)
5. להיזהר מאוד לא ללמוד/להתפלל/לברך כשצריך לנקביו, אפילו מעט, אפילו יכול לשהות פרסה, ואף אם מפסיד עי''ז תפילה בציבור
6. נט''י לפני תפילת מנחה/ערבית
7. לכוין בציצית 'למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי'
8. לכוין בהנחת תפילין לשעבד להקב''ה הנשמה והלב, ולזכור יציאת מצרים
9. לכוין בסוכה 'זכר לענני הכבוד'
10. לא להתחיל ק''ש לפני הש''צ (עי' שו''ע סא)
11. לחשב את זמן צאת הכוכבים חצי שעה (בערך) אחר השקיעה, ולא לפני (כדעת רבים מן הפוסקים, שהזמן תלוי בראיית סתם 3 כוכבים בפועל, ודלא כהגר''א)
12. לברך 100 ברכות בכל יום (שו''ע מפורש !)
13. תוספת שבת לפניה ולאחריה, ולא חצי דקה ...
14. לומר תפילת ר' נחוניא בן הקנה לפני הלימוד (שו''ע מפורש !)
 
ראשי תחתית