האם תמימות היא מעלה טובה או לא?

הצטרף
29/11/24
הודעות
64
מצוי שרואים אברכים יקרים מפז, שמורים מאוד, יראי שמיים ויראי חטא, אולם הם תמימים גדולים.
ותמימים אינו בחי' "איש תם", אלא בחינת "פתי יאמין".
ובמילים ברורות: קל לעבוד עליהם, והם אינם מתוחכמים ומשופשפים בענייני דעלמא.

ואומר בעדינות שתכונה זו מצויה יותר בקרב הציבור הספרדי.
והנה יש לעיין בנקודה זו, האם היא טובה או לא? האם זו מעלה שראוי לחנך אליה או לא?
 
ודאי שצריך לחנך לנהוג בתמימות וביושר עם אנשים (ולהבדיל - עם הקב"ה: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך"). אבל ממש לא להיות תמים...
וראיה מיעקב עצמו שנאמר עליו "איש תם", ואעפ"כ ידע והבין היטב את רמאויות ומערומי לבן, עד שאמר עליו "אחיו אני ברמאות" כמ"ש חז"ל.
 
זה חרב פיפיות,אבדנו אמון ספרות תורנית בגלל התמימות הזות.
 
כל תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו
לצערי אני רואה הרבה אברכים, שיכולים להיכנס בגדר תלמידי חכמים, או לפחות בגדר יודעים בצורה נכבדה חלקים מהתורה, אך הם "תמימים", ונוטים אחרי כל מיני דעות כוזבות, ואפי' (בעדינות) אחרי דמתקרי רבנים......
 
כל תלמיד חכם שאין בו דעת נבלה טובה הימנו
לצערי אני רואה הרבה אברכים, שיכולים להיכנס בגדר תלמידי חכמים, או לפחות בגדר יודעים בצורה נכבדה חלקים מהתורה, אך הם "תמימים", ונוטים אחרי כל מיני דעות כוזבות, ואפי' (בעדינות) אחרי דמתקרי רבנים......
דברים נכוחים
ידוע בשם מרנא ר' ישראל מסלנט, "המצוה הראשונה בתורה לא להיות סכל".
 
ואני מה אומר ומה אדבר... 🙄

התמימות היא שאיפשרה לאליאנס לחדור לקהילות אבותינו בארצות הניכר ולזרוע הרס וארס.

התמימות היא שאפשרה את החילון התעשייתי והמגמתי של רוב הנוער הספרדי בעלייתו ארצה.

התמימות היא שמנעה, ואת''ל עודנה מונעת, מחלק גדול בציבור הספרדי להבין את תמונת המציאות נכוחה, והמבין יבין... (שלא ימחקו לי את התגובה...)

ויש לעיין טובא האם מקור התמימות הוא בתמות לא מידתית, או בעצלות המחשבה.

וה' לא ימנע טוב מהולכים בתמים.
 
ואני מה אומר ומה אדבר... 🙄

התמימות היא שאיפשרה לאליאנס לחדור לקהילות אבותינו בארצות הניכר ולזרוע הרס וארס.

התמימות היא שאפשרה את החילון התעשייתי והמגמתי של רוב הנוער הספרדי בעלייתו ארצה.

התמימות היא שמנעה, ואת''ל עודנה מונעת, מחלק גדול בציבור הספרדי להבין את תמונת המציאות נכוחה, והמבין יבין... (שלא ימחקו לי את התגובה...)

ויש לעיין טובא האם מקור התמימות הוא בתמות לא מידתית, או בעצלות המחשבה.

וה' לא ימנע טוב מהולכים בתמים.
דפח"ח.
 
שמעתי שיעור ברכב הסעות, מרב ת"ח וכו', והוא דיבר רשם על האבות הקדושים בצורה שמעולם לא שמעתי,
דבר אחד אני יודע שבדברי רבותינו הן זצוק"ל והן שליט"א, בספרי המוסר ושיחות גדולי ישראל ראשי הישיבות המשגיחים והמשפיעים לא מצאנו כדבר הזה.
ויש אברכים שלומדים בספריו באדיקות.
אתמהה.
זוהי "תמימות" או "סכלות"
 
תמימות עם ה' - חובה.
כלומר להגיע לבית כנסת בשעה שכתוב, להתפלל כל מה שכתוב בסידור וכו' (בלי חוכמעס...) לשמור את ההלכה בלי לחפש ענינים וחומרות או קולות מתחת לאדמה וכו'.
לא תמימות=טימטום, כלומר, וואלה הוא צדיק יש לו זקן ארוך וכו'.
 
ואני מה אומר ומה אדבר... 🙄

התמימות היא שאיפשרה לאליאנס לחדור לקהילות אבותינו בארצות הניכר ולזרוע הרס וארס.

התמימות היא שאפשרה את החילון התעשייתי והמגמתי של רוב הנוער הספרדי בעלייתו ארצה.

התמימות היא שמנעה, ואת''ל עודנה מונעת, מחלק גדול בציבור הספרדי להבין את תמונת המציאות נכוחה, והמבין יבין... (שלא ימחקו לי את התגובה...)

ויש לעיין טובא האם מקור התמימות הוא בתמות לא מידתית, או בעצלות המחשבה.

וה' לא ימנע טוב מהולכים בתמים.
יש להציב אנטיתזה לדבריך.

התמימות היא שאיפשרה את השרידות של שומרי הדת למרות אליאנס, למרות השמד הרוחני הציוני שנעשה בכפיה ובמרמה. ואגב, התמימות הביאה גם התנגדות לאנליאנס בכמה מעיירות מרוקו ובאי ג'רבה, ובשוליים (כמו ביהדות אשכנז...) התנגדות מוחלטת לציונות.

התמימות היא שאפשרה את ההתמסרות לאנשי אם הבנים, ל'צלא' (חדר מסורתי) וה'ישיבה' המרוקאית, או מאוחר יותר יד לאחים ועוד יותר מאוחר אל המעיין וכו' - חרף הקדמה והעתיד המבטיח שיועד לחניכי אליאינס וכד'. זו אותה תמימות שבזכותה נשמרות חלק חשוב מהמצוות ועיקרי האמונה - בתוככי תעשיית החילון.

התמימות, ואני לא רוצה להרחיב... אבל תמונה נכוחה של המציאות היא יראת השמים, האמונה והתפיסה היהודית של בני עדות המזרח... לא פחות מתמונת המציאות של "פקחי האשכנזים..."

אין להשוות בין השרידות של העולם הדתי בקרב בני עדות המזרח אל מול החילון וההשכלה לעומת זו בקרב בני אשכנז - שם השיעורים היו אפסיים ואיימו לכלותה, עד שהציבור החרדי (והדתי) ומסגרותיו קמו היטב על רגליהם וזקפו את קומתם - בעמל ויזע ובהרבה תמימות טהורה...

כאן יש לציין שכל העולם הדתי מורכז מצאצי תמימים...

הרבנים והעסקנים והעשירים ברובם נהנים מענפים שאינם שומרים כלום... כמו כן המוני העם במקומות המפותחים נהו אחרי ההשכלה והחילון. לעומת זאת עיקר הדתיים היום הוא צאצאי אנשים פשוטים ותמימים, החסידים למשל, או יהודים מכפרים ועיירות במזרח אירופה, מכפרי מרוקו, מערי המזרח. גם שם ביהדות המזרח, אצל יהודי הערים המפותחות המשכילים יותר, המצב היה הרבה יותר מורכב ורבים עזבו את היהדות.
 
נערך לאחרונה:
אי אפשר להגיד על שום דבר שמגיע מחוסר דעת שהוא טוב, תמימות שבאה מחוסר באבחנה, חוסר בשימת לב וחוסר בידע - אינה חיובית ואינה יכולה להיות כזו.
התמימות שעוסקים בה בספרי המוסר בהערצה גדולה מדברת על על הכוח לראות את הכלל הגדול יותר מן הפרטים, המקום שבו שימת הלב מקלקלת את ההיגיון והאמת הברורה, ההכרה שהדרך להגיע לאמת אינה תלויה בחריפות ובפלפול, "כי בא החלום ברוב עניין וקול כסיל ברוב דברים".
מהי התמימות הזו ומה זו? זו עבודה קשה שבמקדש, וגדולים שבגדולים נטו לעיתים ימין ולעיתים שמאל, אי אפשר לקבוע בזה נוסחה אחת מבוארת, מבחן ברור יש - מבחן המציאות. מבחן התוצאה, מי ניצח ומי הפסיד.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית