האם בחור ספרדי נוטה להתקלקל יותר בישיבה פתוחה?

הולך בתמים

חבר חדש
הצטרף
28/11/24
הודעות
86
פעם דיבר איתי הרב פנחסי מברכת אפרים וטען שהסגנון החברונאי, להיות מודרני, ועם זה שאיפות ברזל לגדלות וכו', אצל הספרדים זה לא עובד.
ובדרך כלל שנפתחים מירא''ש מתקלקלים. הוא טען שהוא רואה זאת אצל המון בוגרים שהלכו בקיבוץ למקומות בסגנון פתוח יותר. לא החזיק מעמד.
בהמשך לזה, נראה שזה ראוי לדיון נפרד.
האם בחור ספרדי נוטה להתקלקל יותר בישיבה פתוחה?
ואם כן - מדוע?
 
חושב, בחור מבית פתוח מתאים יותר לישיבה פתוחה ולא מכל מושג שלילי או מאתגר הוא יהיה נסער ויושפע,
בחור מבית סגור בעיקר ספרדי יותר יתאים לישיבה סגורה בדוקא כי מטבעו ומסגנונו יותר מוצף רגשי...
 
בהמשך לזה, נראה שזה ראוי לדיון נפרד.
האם בחור ספרדי נוטה להתקלקל יותר בישיבה פתוחה?
ואם כן - מדוע?
חושבני שזה תלוי מאד בבית
איך העמידו את העבודת ה'
במרכז
בחכמת התורה,
בהבנה
או ביראת שמים
וצייתנות לחכמים.
 
עקרונית לבחור ספרדי היה אמור הרבה יותר להתאים ישיבה פתוחה, בסוף במהות המגזר הספרדי בשורשו בזכות הקשר למשפחות מסורתיות והערבוב המשפחתי עם הסגנון המאוד נורמלי והראש הבריא עם הבנת מורכבויות (אבא כזה, דוד שונה, סבא בעלבת', אין פס ייצור אחד...,וכדו').
ובנוסף ספרדים זה סגנון שהרבה יותר פרקטיים (לא רק בחשיבה..), ולא פילוסופיים ותיאורטיים...-לא מכליל, בקיצער כל הסיבות לישיבה פתוחה.

אבל הבעיה שלהצליח להחזיק במקום פתוח ולגדול צריך רוממות וכבוד עצמי שלצערי יותר חסרים בזה במגזר וכל השפלות, חוסר הערכה עצמית וממילא הקטנת האחרים (והכל בפרצוף ולא מתחת לשולחן...), גורמים שיכול להיווצר מזה נזק גדול...

מה שנכון בסוף שכל בחור לפי אופיו, סגנונו, וטבעו...
 
עקרונית לבחור ספרדי היה אמור הרבה יותר להתאים ישיבה פתוחה, בסוף במהות המגזר הספרדי בשורשו בזכות הקשר למשפחות מסורתיות והערבוב המשפחתי עם הסגנון המאוד נורמלי והראש הבריא עם הבנת מורכבויות (אבא כזה, דוד שונה, סבא בעלבת', אין פס ייצור אחד...,וכדו').
ובנוסף ספרדים זה סגנון שהרבה יותר פרקטיים (לא רק בחשיבה..), ולא פילוסופיים ותיאורטיים...-לא מכליל, בקיצער כל הסיבות לישיבה פתוחה.
זה סיבה שאם רוצים להשאר ככה.
אבל אם רוצים להתרומם זה לא סיבה, ואולי להיפך.
אבל הבעיה שלהצליח להחזיק במקום פתוח ולגדול צריך רוממות וכבוד עצמי שלצערי יותר חסרים בזה במגזר וכל השפלות, חוסר הערכה עצמית וממילא הקטנת האחרים (והכל בפרצוף ולא מתחת לשולחן...), גורמים שיכול להיווצר מזה נזק גדול...

מה שנכון בסוף שכל בחור לפי אופיו, סגנונו, וטבעו...
 
בזכות הקשר למשפחות מסורתיות והערבוב המשפחת
בנוסף ספרדים זה סגנון שהרבה יותר פרקטיים (לא רק בחשיבה..), ולא פילוסופיים ותיאורטיים...
אינני חושב שזה סיבות להחזיק בישיבה עם ראש פתוח
לדעתי להיפך.
סיבות למשיכה לחוסר ירא''ש.
 
כי אני אוחז שאין מעלה לישיבה סגורה על פתוחה והפוך ישיבה פתוחה יכולה להוות מעוף הרבה יותר ענקקק,
אני מסכים בזה אבל דווקא למי שבא ממשפחה שמורה, שהתורה במרכז,
ולא שיש קשר למשפחות וכו'.
ושכן העיון והשכל במרכז ההתפתחות,
ולא הפרומקייט
מי שבסגנון אחר אולי צריך פתיחות כדי לא ליפול ולא להתמרד,
אבל זה לא מה שיפתח אותו
 
אינני חושב שזה סיבות להחזיק בישיבה עם ראש פתוח
לדעתי להיפך.
סיבות למשיכה לחוסר ירא''ש.
א-ע"פ דרכי המוסר צריך לשלב את כוחות הנפש, ואת התנהלות החיים בהתקדמות ועלייה, ואם זה סגנונו אסור לו להתנגד לעצמו, כי הוא סתם נאבק בעצמו ומקשה עליו את העבודה.
ב-לא חושב שלפרומערים והסגורים יש יותר יר"ש מבחור עם ראש פתוח.
 
א-ע"פ דרכי המוסר צריך לשלב את כוחות הנפש, ואת התנהלות החיים בהתקדמות ועלייה, ואם זה סגנונו אסור לו להתנגד לעצמו, כי הוא סתם נאבק בעצמו ומקשה עליו את העבודה.
אכן.
ב-לא חושב שלפרומערים והסגורים יש יותר יר"ש מבחור עם ראש פתוח.
במהות לא.
אבל אדם עם יותר נסיונות לפעמים צריך יותר שמירה.
 
אבל אדם עם יותר נסיונות לפעמים צריך יותר שמירה
העניין שאדם שהתרגל לסביבה פתוחה ולאווירה משוחררת, לא כל דבר אצלו נסיון, לדוג' מאמין שלמי שגר בעיר חרדית יהיה יותר קשה בשמירת עיניים ממי שגר בעיר מעורבת...
 
העניין שאדם שהתרגל לסביבה פתוחה ולאווירה משוחררת, לא כל דבר אצלו נסיון, לדוג' מאמין שלמי שגר בעיר חרדית יהיה יותר קשה בשמירת עיניים ממי שגר בעיר מעורבת...
ממש לא כדי להכנס לאוירה שהעיקר זה תורה
הוא צריך ניתוק הרבה יותר רציני מהסגנון של חיי תרבות המנותקים מתורה ומצוות.
במקומות שחיו חיים נורמליים, תוך עבודת ה', מליאה, אין בזה סתירה.
דווקא במשפחה שעבודת ה' ברמה גבוהה, ת''ח, אבל אין פרומקייט, אלא חיים נורמלי, שם יכולה להצליח פתיחות.
וזה העדות של הרב פנחסי, ונתן דוגמא מישיבה מסויימת, וטען על מאות בוגרים כן.
והמציאות היא העדות הטובה ביותר.
 
במילים אחרות:
דווקא משפחות של בני תורה ות''ח,
השמים עבודת ה' ושקיעות בלימוד במרכז

אינם צריכים ישיבה עם פרומקייט מוגבר,
הם עובדים את השם עם התורה
ואינם צריכים לשמירה יתירה
כדי לשמור את עצמם.
משא''כ אחרים.
וזה לא משנה ספרדים או אשכנזים.
אלא תלוי בסגנון משפחה.
 
זה סיבה שאם רוצים להשאר ככה.
אבל אם רוצים להתרומם זה לא סיבה, ואולי להיפך.
מה הכוונה "להשאר ככה"?
הוא מדבר על נתונים קיימים של בחור, הוא לא מדבר על איך רוצים לבנות את הדור הבא של אותו בחור אלא מה הכי יתאים לו לבחור שבא ממשפחה כזו
 
מה הכוונה "להשאר ככה"?
הוא מדבר על נתונים קיימים של בחור, הוא לא מדבר על איך רוצים לבנות את הדור הבא של אותו בחור אלא מה הכי יתאים לו לבחור שבא ממשפחה כזו
בחור בישיבה מעצב את חייו
את השקעת חייו
במה ישים את מרכז חייו
ישיבה היא לא מקום לשהייה
או לשהייה באזור נוחות
אלא להתפתחות אל על מהמקום בו אתה נמצא
וכמו שחייל צריך אימונים וחיזוקים דווקא במה שקשה לו יותר
כדי להגיע ליעד
ככה כל אחד צריך לעשות את המאמץ וההתעלות בדברים המקשים את עלייתו בתורה.
 
בחור בישיבה מעצב את חייו
את השקעת חייו
במה ישים את מרכז חייו
ישיבה היא לא מקום לשהייה
או לשהייה באזור נוחות
אלא להתפתחות אלעל מהמקום בו אתה נמצא
וכמו שחייל צריך אימונים וחיזוקים דווקא במה שקשה לו יותר
כדי להגיע ליעד
ככה כל אחד צריך לעשות את המאמץ וההתעלות בדברים המקשים את עלייתו בתורה.
בחור בישיבה מעצב את חייו
וכו
וכמו שבניין לא בונים ע"פ מה שנראה לעובר אורח אלא ע"פ אדריכל מוסמך, ככה בחור בונים ע"פ הכרות אישית ידע ונסיון ולא ע"פ "נראה לי שהוא צריך קשה", גם חייל בצבא באימונים קשים זה לאחר ניסיון וידע שזה יעזור לו בדרך הטבע בקרב האמיתי, גם חייל בצבא כשנותנים לו אימונים קשים זה ע"פ תוכנית סדורה ומדרגות ובניה מתוכננת ולא ע"פ כמה שיותר קשה יותר טוב.
 
בחור בישיבה מעצב את חייו
את השקעת חייו
במה ישים את מרכז חייו
ישיבה היא לא מקום לשהייה
או לשהייה באזור נוחות
אלא להתפתחות אלעל מהמקום בו אתה נמצא
וכמו שחייל צריך אימונים וחיזוקים דווקא במה שקשה לו יותר
כדי להגיע ליעד
ככה כל אחד צריך לעשות את המאמץ וההתעלות בדברים המקשים את עלייתו בתורה
לא מבין את ההסתכלות על בחור עם ראש פתוח כמשהו נחות וחלש, וכאחד שנמצא במקום יותר רחוק מתורה שצריך יותר מאמץ ויגיעה,
זה צורת הסתכלות שיותר מתאימה לאזורים מתייגים...
בחור פתוח זה אחד שגדל לתוך חיים של כאלו במחשבה, בהסתכלות על החיים ובמושגים...
ולרבים מהם יש יר"ש רבה יותר ועבודת ה' אמיתית ולא חיצונית שיותר קיימת אצל חסרי המושגים...
 
בחור בישיבה מעצב את חייו
וכו
וכמו שבניין לא בונים ע"פ מה שנראה לעובר אורח אלא ע"פ אדריכל מוסמך, ככה בחור בונים ע"פ הכרות אישית ידע ונסיון ולא ע"פ "נראה לי שהוא צריך קשה", גם חייל בצבא באימונים קשים זה לאחר ניסיון וידע שזה יעזור לו בדרך הטבע בקרב האמיתי, גם חייל בצבא כשנותנים לו אימונים קשים זה ע"פ תוכנית סדורה ומדרגות ובניה מתוכננת ולא ע"פ כמה שיותר קשה יותר טוב.
האשכול הזה עלה ע''פ דברי הרב פנחסי ר''י ברכת אפרים שמנוסה בחינוך שנים, וטען שבמקומות של פתיחות ראה שהרבה הרבה ספרדים מתקלקלים.
אספר יותר - סיפרתי לו שזכורני בצעירותי במיר שהלכנו רגלית לבית וגן וראינו שם את הגרב''מ בועדיו הידועים באלול
והיו שם בחורים מודרניים מאד
שעמדו בחלון ובכו מהועד
ואין הבדל מהותי בין החיצוניות הזו, לבין עולם פנימי.
והוא אמר לי אצלנו - אצל הספרדים - מהנסיון רואים שזה ממש, מוביל לרחוב.
ולכן אני מנסה להסביר את ההיגיון בזה
 
לא מבין את ההסתכלות על בחור עם ראש פתוח כמשהו נחות וחלש, וכאחד שנמצא במקום יותר רחוק מתורה שצריך יותר מאמץ ויגיעה,
דברת על קשר למסורתיים וכו'. זה לא פתיחות שבאה מראש פתוח
אלא מהיחשפות לרחוב.
זה לא מהוה חוסן
אלא פחות הבדלות מהרחוב.
 
ראשי תחתית