האם איגודי וארגוני הבחורים בשכונות זהו דבר טוב או לא?

הצטרף
26/12/24
הודעות
47
יצוין כי איננו מדברים על ארגון מסויים, לא זו המטרה, ומבחינתנו הדיון הוא על עצם התופעה.
את עיקרי הדברים שמעתי מראש ישיבה חשוב שליט"א, המכהן בישיבה קטנה מעל שלושים שנה, ולא מליבי הדברים... אם כי
למעשה מדובר בסוג של תנועת נוער, דבר שלא היה קיים בהיסטוריה של עולם הישיבות בשום אופן,
ואדרבה גדולי ישראל התנגדו לכך בתוקף.
הארגונים הנ"ל מארגנים זיצים לבחורים, ערבי טשונ"ט, חבורות וחברובורת, טיולים ופארקים וכל מיני כאלה, והרעיון בבסיס כביכול לדאוג לבחורים שלא ירעו בשדות זרים בשעות הפנאי.
למעשה, אין כאן חידוש כי זה פחות או יותר הרעיון של בני עקיבא, הצופים וכדו'
לא ניכנס גם להיבט הפוליטי, שנציגים חושבים שלצורך כך הם נבחרו לעירייה, לארגן זיצים וערבי תרבות, במקום לדאוג לבעיות תעסוקה/ תחבורה/ קליטה בטלפון' וכו' וכו' בצרכים האמיתיים של החיים האמיתיים, נהיה אופנה חדשה להצטלם בימי כיף בכל מיני בריכות או לארגן אירועים גרנדיוזיים.
עכשיו, גם אם נניח שזה תורם לאברכים משועממים שמשמשים כנציגים, ומקבלים צומי ויחס מצעירי הצאן,
או אפילו שזה תורם איכשהו לבחורים חלשים שלא יפזלו החוצה,
השאלה לגבי בחור רציני עם שאיפות גדולות בישיבה קטנה, שבמקום לכתוב חבורה ל'וכתבתם' או להיבחן ב'ושננתם' הוא מוזמן לאירועים בבניני האומה עם 'ענקי הזמר' ואמן הרגש החוסיד הערס התורן שברור לכולנו שאיך נאמר, הוא לא בדיוק מתפלל שלוש תפילות במנין, ומה זה מוסיף לו ביראת שמים? מה זה מוסיף לו באהבת ה'? בשאיפות לגדלות?
להפוך את כל הציבור החרדי לישיבה קטנה אחת גדולה?
כמובן שמקשטים את האירוע בזקנים לבנים, זה ברור, אך תורף העניין הוא הזמר וכד', וכמו שניתן לראות תמונות מבנייני האומה שלמעלה מחצי לא יושבים עם כובעים וחליפות, ומגיעים לאירוע שכולו לא יראת שמים.
בסוף זמן חורף שעבר, בדיוק שכל הבחורים יוצאים מהישיבה מלאים ברגשי קודש, התקיים אירוע כזה באולם גדול מאוד, ובעיני ראיתי בחור אחד, שהגיע בתחילה עם תוכניות גדולות לגדול בבין הזמנים, והאירוע הנ"ל כיבה לו כל זיק של קדושה.
ומה נאמר על מעמד הסיומים?
תופעה של עשר השנים האחרונות שמרגילה לשטחיות נוראה, מה שלא היה מעולם, וליצנות מהמושג לסיים מסכת, בחורים בש"א ישיבה קטנה, משלימים פרקים כמו הזהב ואיזהו נשך גמרא רש"י בשלוש ימים, יש ליצנות גדולה מזו? הרגל לשטחיות ו'להריץ' דפים גדול מזה?
שוב נדגיש אין העניין בארגון מסויים, השאלה היא כללית על התופעה.
ודבר נוסף כל אותם אברכים מייעצים, שיש מהם שאינם מבינים דבר וחצי דבר בישיבות, ומייעצים עצות אחיתופל של ממש לבחורים, ומקררים כל זיק של קדושה,
כמו למשל, שיידוע לכל בר בי רב דחד יומא, שעצם המהות של ישיבה קטנה זה משטר וסדר, ובמסגרת זו צריך להעמיד בחורים במקומם כנו לדוגמא בנושאי האיחורים, ויתכן בחור שמגיע שלוש פעמים בשבוע בעשר וחצי, ומפסיד חצי משיעור העיון, והמשגיח מעמיד אותו במקום, ואז הוא בוכה לנציג התורן, שאינו רואה את התמונה המלאה, והוא במקום לגעור בו, "מבין אותו" ו"מכיל אותו" ומייעף לו לעזוב את הישיבה, ובעצם לא להישיר מבט אל הבעיה ולפתור אותה, וכך הוא דופק לאותו בחור את החיים. הוא וזרעו דע עולם, וחושב שהוא עוד איזה צדיק'ל ששמע אותו ומאמין בו ושאר ירקות שהוא שמע דקה לפני בהקלטה של יעקובזון על חינוך.
 
הלא כבר מו"ר קדוש ה' מרן חכם משה צדקה שליט"א
זועק זה בכל הזדמנות.
והטיפשים שבשולי המחנה זועקים כאילו יש חכמים ש"מבינים" יותר ממנו, עפ"ל. רח"ל.
תעדכן את מי שאינו יודע, מיהו באמת עמוד האש לפני המחנה בדורינו.
 
נערך לאחרונה:
הלא כבר מו"ר קדוש ה' מרן חכם משה צדקה שליט"א
זועק זה בכל הזדמנות.
והטיפשים שבשולי המחנה זועקים כאילו יש חכמים ש"מבינים" יותר ממנו, עפ"ל. רח"ל.
תעדכן מיהו באמת עמוד האש לפני המחנה בדורינו.
לא ניגרר לדיון אישי,
השאלה היא פה כללית
יש פה דיון אמיתי על תופעה זו שמכלה כל חלקה טובה
 
נערך לאחרונה:
הלא כבר מו"ר קדוש ה' מרן חכם משה צדקה שליט"א
זועק זה בכל הזדמנות.
והטיפשים שבשולי המחנה זועקים כאילו יש חכמים ש"מבינים" יותר ממנו, עפ"ל. רח"ל.
תעדכן את רבך רד"א, מיהו באמת עמוד האש לפני המחנה בדורינו.
אשמח אם תפנה אותי לדבריו של מרן הרמ"צ
 
צדקו ד' הרב @קרן שן ורגל, כואב מאוד.
כ"פ מרן הגר"מ צדקה ביכה כזאת בשיעורי יום רביעי ומוצ"ש, בכאב גדול
וחלק מתורף דבריו לפי מה שהבנתי כפי ענ"ד
שיש בחורים שלא מכירים את השטיות האלו, והמה היותר טובים, ומלמדים אותם יצה"ר חדש וכו'.
אמת פשוטה, טהורה, נקיה מנגיעות ומפוליטעק.
 
ג"א מצטרף אל הדברים!!

אכן דעתו של חכם משה צדקה ידועה בענין, והיטיב הרב @קרן שן ורגל להסביר מכמה היביטים חשובים מאוד!!

רק לחדד שכולם יודו ויברכו כי ודאי הוא שהן בכללי והן בפרטי יש חולשת הדורות יותר ויותר וצריך ליתן את המענה הנכון, אלא שהלא נכון הוא להכניס את כולם תחת מטריה אחת הן הטובים יותר והן הטובים פחות.
ועוד שאין זו תכלית שצריך להתפאר בה בתור עשייה ועם תמונות ראוה וכו', כי זהו רק אמצעי ומענה ולא המהות.

הדיבורים ארוכים בנושא אבל תכל'ס יש רעיון לשינוי? בינתיים העדר רץ בהמוניו ללא רועה ומכוון...
 
אני חושב שהתועלת מזה רבה מאד. אנחנו צריכים כמה שיותר לדאוג שיהיה להם נעים בעולם התורה כהיום, וכנראה שאינכם מודעים מה יש בעולם בחוץ [וחלק מבחורי ישיבות חשוף לזה לצערנו] וכמה זה מציל ועוזר. אני לא יודע מה הגיל שלכם שמא אתם מבוגרים מדאי...
 
אני חושב שהתועלת מזה רבה מאד. אנחנו צריכים כמה שיותר לדאוג שיהיה להם נעים בעולם התורה כהיום, וכנראה שאינכם מודעים מה יש בעולם בחוץ [וחלק מבחורי ישיבות חשוף לזה לצערנו] וכמה זה מציל ועוזר. אני לא יודע מה הגיל שלכם שמא אתם מבוגרים מדאי...
בסוף זמן חורף שעבר, בדיוק שכל הבחורים יוצאים מהישיבה מלאים ברגשי קודש, התקיים אירוע כזה בבנייני האומה, ובעיני ראיתי בחור אחד, שהגיע בתחילה עם תוכניות גדולות לגדול בבין הזמנים, והאירוע הנ"ל כיבה לו כל זיק של קדושה.

רק לחדד שכולם יודו ויברכו כי ודאי הוא שהן בכללי והן בפרטי יש חולשת הדורות יותר ויותר וצריך ליתן את המענה הנכון, "אלא שהלא נכון הוא להכניס את כולם תחת מטריה אחת" הן הטובים יותר והן הטובים פחות.
 
בסוף זמן חורף שעבר, בדיוק שכל הבחורים יוצאים מהישיבה מלאים ברגשי קודש, התקיים אירוע כזה בבנייני האומה, ובעיני ראיתי בחור אחד, שהגיע בתחילה עם תוכניות גדולות לגדול בבין הזמנים, והאירוע הנ"ל כיבה לו כל זיק של קדושה.
משום מה הסיפורים הללו לא מרגשים אותי.
רק לחדד שכולם יודו ויברכו כי ודאי הוא שהן בכללי והן בפרטי יש חולשת הדורות יותר ויותר וצריך ליתן את המענה הנכון, אלא שהלא נכון הוא להכניס את כולם תחת מטריה אחת הן הטובים יותר והן הטובים פחות.
איך בדיוק תחלק את זה? תעשה קריטריונים שמי שנבחן בושננתם אין לו כניסה? שחובה להצהיר שאתה לא לומד יותר מ 7 שעות ביממה?
 
אני חושב שהתועלת מזה רבה מאד. אנחנו צריכים כמה שיותר לדאוג שיהיה להם נעים בעולם התורה כהיום, וכנראה שאינכם מודעים מה יש בעולם בחוץ [וחלק מבחורי ישיבות חשוף לזה לצערנו] וכמה זה מציל ועוזר. אני לא יודע מה הגיל שלכם שמא אתם מבוגרים מדאי...
נעים בעולם התורה זה הופעה של אקסטזה מוזיקלית עם ידים מונפות אל על?
נעים בעולם התורה זה שיט בעכו?
זה לייצר עולם התורה מפלסטיק, ששמה נעים מאד, אכן.
 
רבותיי היקרים מאוד, אנא תנו את דעתכם!
הדיון האם ארגונים שונים למען בני הישיבות טובים או לא, וכיצד הם אמורים לפעול, ואם בכלל - הוא לגיטימי.

אך חשוב לזכור:
בפורום זה לא כותבים בשום אופן נגד אדם, גוף, ארגון או נציג כלשהו, גם לא ברמז המובן לכל!

כמו"כ, יוזמות שזכו לתמיכת רבנים, ראשי ישיבות וגדולי תורה - לא ניתן לבטלן בהינף יד, גם אם יש רבנים אחרים שסבורים שהן לא טובות.
מכאן ואילך, הרוצה לטעון שאין בהן תועלת - יבוא ויטען, אך הטענה חזקה לא פחות, וכנראה יותר, כשהיא נטענת בנחת ובצורה מנומקת, ולא בצירוף סופרלטיבים והקצנות.

בינו נא זאת.
 


כל מה שכתבת נובע מחוסר היכרות של הנוער בימינו, ובאיזה שפל הוא נמצא.

בדמיונך הפורה כל הבחורים יוצאים מהישיבה עם "שאיפה לגדול בבין הזמנים" ולסיים את כל מסכת בבא בתרא בתוך מספר ימים תוך התמדה ושקידה מופלאים.

בפועל, הם רק מחפשים מה אפשר לעשות חוץ מללמוד, ובקושי רב הם מוחזקים במסגרות של ישיבות בין הזמנים שמתקיימות מספר שעות ביום.

וגם לגבי זה, אם תבדוק כמה בחורי ישיבות יש וכמה מהם הולכים לישיבות בין הזמנים (בהנחה שרובם לומדים שם ברצינות) כנראה תופתע לרעה.

אז כואב לך שיש אנשים יקרים שדואגים קצת לתעסוקה עבור בחורי הישיבות, שלא יתדרדרו לבאר שחת מחוסר מעש?

יש לך בכלל מושג מה עובר על הורים לילד שסטה מהדרך?

יש לך מושג איזה אחוזים מבהילים של נשירה יש בציבור החרדי?

העיקר לזרוק בוץ ורפש על יהודים יקרים.
 
אני ממש מתפעל מרוחב דעת הכותב.
  • הוא מבין טוב יותר מכל ראשי הישיבות שעוסקים עם בני הישיבות מדי יום ביומו מה נכון לעשות.
  • הוא יודע טוב יותר מגדולי ישראל המשתתפים באירועים הללו, שהאירוע מזיק מאוד.
  • הוא יורד לעומק הבנת הבחורים המתייעצים טוב יותר מאשר אברכים שעוסקים בכך מדי יום, ובטוח שהם נחושים להכיל כל קושי ולהורות לבחור לעזוב את הישיבה, וגורמים נזקים.
  • הוא יודע היטב היכן בני הישיבות היו מסתובבים לולי הארגונים הללו.
פלא פלאות.
 
למה לזהם את הפורום עם התבטאות אנטישמית כזו?

גם כל מה שכתבת נובע מחוסר היכרות של הנוער בימינו, ובאיזה שפל הוא נמצא.

בדמיונך הפורה כל הבחורים יוצאים מהישיבה עם "שאיפה לגדול בבין הזמנים" ולסיים את כל מסכת בבא בתרא בתוך מספר ימים תוך התמדה ושקידה מופלאים.

בפועל, הם רק מחפשים מה אפשר לעשות חוץ מללמוד, ובקושי רב הם מוחזקים במסגרות של ישיבות בין הזמנים שמתקיימות מספר שעות ביום.

וגם לגבי זה, אם תבדוק כמה בחורי ישיבות יש וכמה מהם הולכים לישיבות בין הזמנים (בהנחה שרובם לומדים שם ברצינות) כנראה תופתע לרעה.

אז כואב לך שיש אנשים יקרים שדואגים קצת לתעסוקה עבור בחורי הישיבות, שלא יתדרדרו לבאר שחת מחוסר מעש?

יש לך בכלל מושג מה עובר על הורים לילד שסטה מהדרך?

יש לך מושג איזה אחוזים מבהילים של נשירה יש בציבור החרדי?

העיקר לזרוק בוץ ורפש על יהודים יקרים, ולקינוח גם לפלוט ביטוי אנטישמי מכוער כלפי ארגון קדוש שיש לו רבבות זכויות.
במחכ"ת,
מה ענין שמיטה להר תבור, הלא החילוק הפשוט נאמר
רק לחדד שכולם יודו ויברכו כי ודאי הוא שהן בכללי והן בפרטי יש חולשת הדורות יותר ויותר וצריך ליתן את המענה הנכון, אלא שהלא נכון הוא להכניס את כולם תחת מטריה אחת הן הטובים יותר והן הטובים פחות.
 
אני ממש מתפעל מרוחב דעת הכותב.
  • הוא מבין טוב יותר מכל ראשי הישיבות שעוסקים עם בני הישיבות מדי יום ביומו מה נכון לעשות.
  • הוא יודע טוב יותר מגדולי ישראל המשתתפים באירועים הללו, שהאירוע מזיק מאוד.
  • הוא יורד לעומק הבנת הבחורים המתייעצים טוב יותר מאשר אברכים שעוסקים בכך מדי יום, ובטוח שהם נחושים להכיל כל קושי ולהורות לבחור לעזוב את הישיבה, וגורמים נזקים.
  • הוא יודע היטב היכן בני הישיבות היו מסתובבים לולי הארגונים הללו.
פלא פלאות.
למה לא לדון לגופם של דברים?
אני עפר ועפר תחת כפות כל חכמי ישראל באשר הם, ולא זה הנדון
 
נחדד את הנקודה,
המקום הראשון שנפתח בציבור שלנו ארגון כזה, היה העיר ביתר עילית, שהיתה מוכת נשירה וקלקול, וכמענה לזה הקימו ארגון כזה, שכן פעל במישור זה גדולות ונצורות,
ואין ויכוח שזה תורם לבחורים שסוטים מן הדרך,
השאלה היא המחיר שמשלמית הבחורים הטובים
אז כואב לך שיש אנשים יקרים שדואגים קצת לתעסוקה עבור בחורי הישיבות, שלא יתדרדרו לבאר שחת מחוסר מעש?

יש לך בכלל מושג מה עובר על הורים לילד שסטה מהדרך?

יש לך מושג איזה אחוזים מבהילים של נשירה יש בציבור החרדי?
לא על זה מדובר!
 
אציע אף אני את מה שנראה לענ"ד.

שאמנם אין לפסול במחי יד, אבל כמו בכל דבר, חייבים לעורר על הנקודות הבעיתיות - ויש כאלו.

אבל צרם לי המילים הללו:

הארגונים הנ"ל מארגנים זיצים לבחורים, ערבי טשונ"ט, חבורות וחברובורת, טיולים ופארקים וכל מיני כאלה, והרעיון בבסיס כביכול לדאוג לבחורים שלא ירעו בשדות זרים בשעות הפנאי.
למעשה, אין כאן חידוש כי זה פחות או יותר הרעיון של בני עקיבא, הצופים וכדו'

למה?!

לבטל בציניות, דבר שאולי לא לרוחך, אבל בינינו אין קמפים בישיבות?! והיכן שאין - זה לא חסר?! כאבא שהייתי מעדיף שהמסגרת החברתית של

הישיבה תמלא כמה שיותר את זמנם של הבחורים. זה פשוט שמירה מעולה!

לא ניכנס גם להיבט הפוליטי, שנציגים חושבים שלצורך כך הם נבחרו לעירייה, לארגן זיצים וערבי תרבות, במקום לדאוג לבעיות תעסוקה/ תחבורה/ קליטה בטלפון' וכו' וכו' בצרכים האמיתיים של החיים האמיתיים, נהיה אופנה חדשה להצטלם בימי כיף בכל מיני בריכות או לארגן אירועים גרנדיוזיים.
נו, לפחות בזה הם מצטיינים - קטן הוא בעיניך?!

או אם נאמר זאת כך: הרי בין כה הם לא מועילים בכלום, לפחות דבר טוב (לדעתך גרוע...) יוצא מזה. ואולי יש בזה גם טוב שיש עוד קצת פרנסה לכמה

אברכים נחמדים...
השאלה לגבי בחור רציני עם שאיפות גדולות בישיבה קטנה, שבמקום לכתוב חבורה ל'וכתבתם' או להיבחן ב'ושננתם' הוא מוזמן לאירועים בבניני האומה עם 'ענקי הזמר' ואמן הרגש החוסיד הערס התורן שברור לכולנו שאיך נאמר, הוא לא בדיוק מתפלל שלוש תפילות במנין, ומה זה מוסיף לו ביראת שמים? מה זה מוסיף לו באהבת ה'? בשאיפות לגדלות?

ומה נאמר על אותם בחורי ישיבות באירופה שהיו לומדים 18 שעות ביממה, ופתאום מקימים ישיבת כאן בארץ ישראל, עם ארוחות ושבתות חופשיות, ובין

הזמנים, וקמפים ושמחות בית השואבה ומצינג'...

לא היה כדאי שילמדו 18 שעות ביממה?! התשובה היא כן! אבל הם לא שם! גם הבחורים הללו שאנחנו מדברים עליהם - הם לא שם! הם לא ב'וכתבתם',

וגם לא בושננתם, הם פשוט לא איתנו!

ומה נאמר על מעמד הסיומים?
תופעה של עשר השנים האחרונות שמרגילה לשטחיות נוראה, מה שלא היה מעולם, וליצנות מהמושג לסיים מסכת, בחורים בש"א ישיבה קטנה, משלימים פרקים כמו הזהב ואיזהו נשך גמרא רש"י בשלוש ימים, יש ליצנות גדולה מזו? הרגל לשטחיות ו'להריץ' דפים גדול מזה?

שוב פעם, נראה שכב' מדבר ממרום גילו וידיעתו את התוה"ק, ועמלך בתורה הוא לחם חוקך, אי לכך נשגב מבינתך מהי הליצנות הזו,

אבל במציאות הנוכחית, מה שיהיה בידך לעשות כדי שיהיו מחוברים וכמה שיותר לתורה - עשה!!!

אני מנסה להיזכר בהיותי בחור ישיבה, כמה מבין חביריי היו עובדים בבין הזמנים (שלא לדבר על אמצע הזמן שזה היה מאן דכר שמיה,) -

צא נא בעקבי הצאן בימים אלו, ותשאל על מציאות העבודות! שזו תופעה נוראית ומפחידה! ואם תחקור תראה שזה לא נובע ממחסור בכסף אלא מסיבה אחת:

שיעמום!!!

לא יאומן, אבל זה ממש כך! תבדוק אותי!

בעיניי אם תצליח לתפוס את הבחור גם לקרוא זוהר בגירסא - זה יהיה מבורך לאין ערוך!

ואל תדאג מפעם פעמיים בשנה שהם 'מסיימים' מסכת בהרצה לא הופכים להיות שטחיים...
 
כולם יסכימו שעצם האיגוד הוא דבר טוב, והופעות ענק לבחורים הוא לא דבר טוב.
זה בקצה.
אבל בלמעשה כן משתמשים בכלי הזה של הופעות למיזמים טובים, וובפרט שיש נשירה גדולה, אז הטיולים שהאיגודים עושים, אע"פ שאינם במסגרת של הישיבה הם מועילים לאותו הנוער.
ובטוחני שיש רבים שמתנזרים מסוג דברים כאלה, ובאמת אנו כהורים מוטלת ביתר שאת החובה לכוון את ילדינו, ולכל הפחות להראות מה חשוב.
כשהוא חוזר מאיזה הופעה עם סוללה של זמרים, ורב אחד, לדעת על מה לשים את דגש ההתענינות, בנעימות ולא בחפירה וכו'...
 
והופעות ענק לבחורים הוא לא דבר טוב

אינני רואה שום פסול בהופעות לבחורים (וזה שאתה כותב "ענק" לא מוסיף לזה גנאי).

לכל היותר, יצאו גדולי ישראל נגד ערבי שירה מעורבים, שיש ערבוביה בין גברים לנשים, אבל ערב שירה נפרד לגברים מאן דכר שמיה. בפרט כאשר משלבים זאת עם סעודת מצוה.

וכאמור, כל דבר שיכול להעסיק את הבחורים ולמנוע מהם לבוא לידי שעמום, הוא טוב.
 
כל דבר של חבורה הוא דבר טוב ומדהים ומועיל ומשפיע
וד"ת נקנים בחבורה
ואם אין חברים, שמחת הלב והתעוררות נכבית ונמוגה

כמובן שצריך בעינא פקיחא לידע מה לקרב ומה לרחק והכל במדה במשקל ובמשורה
ואת עלית על כולנה, אין לנו שיעור רק התורה הזאת
אך וקווי ה' יחליפו כח יעלו אבר כנשים
ופעמים שביטולה של תורה זהו קיומה ויסודה
 
אינני רואה שום פסול בהופעות לבחורים (וזה שאתה כותב "ענק" לא מוסיף לזה גנאי).

לכל היותר, יצאו גדולי ישראל נגד ערבי שירה מעורבים, שיש ערבוביה בין גברים לנשים, אבל ערב שירה נפרד לגברים מאן דכר שמיה. בפרט כאשר משלבים זאת עם סעודת מצוה.

וכאמור, כל דבר שיכול להעסיק את הבחורים ולמנוע מהם לבוא לידי שעמום, הוא טוב.
כל גדולי ישראל התנגדו באופן נחרץ לערבי שירה.
אגב גם גדולי הדור האחרון, כמו הגרח"ק, הגרי"ג, הגר"ד כהן, ועוד יצאו בחריפות נגד תופעות אלו

ציטוט מכתבה בערוץ 2000:
רשכבה"ג מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א: "בתקופה האחרונה קמו פורצי גדר למשוך ליבם של בני הישיבות היקרים לכל מיני ערבי שירה במסווה של ערב התרוממות בשירה וזמרה, ושנעשים ללא שום פיקוח רוחני, והאווירה שם רחוקה מלהיות אוירה של רוממות רוחנית, אלא של פורקן ובילוי, ויש בהם נזק רוחני, וביטול עול תורה".



מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א: "חלילה לבטל את הזמן היקר ולהשתתף באירועים הנקראים ערבי שירה או כל שם וחניכה דאית להו, אשר אינם מתאימים לבני תורה, ואינם מביאים לשום אושר, אלא יש בזה פריקת עול תורה וירידה רוחנית, והוא דבר חמור "ונר מצוה ותורה אור".
 
האיגודים הלללו קבלו תנופה עצומה ופרצו גבולות רבים בעקבות הקורונה, אני מבין מאוד את הצורך שהיה אז, להקים 'תנועת נוער' מתחרה למלונות הקורונה שעל סיפורי הזוועות שהתרחשו בהם אפשר לכתוב ספר, אני חושב שבזמנו זה היה חשוב ונחוץ, אבל באמת הגיע הזמן לקחת צעד אחד אחורה.
 
לא מבין את הנושא כלל
רבני הספרדים פוחדים מגזירת הגיוס בעיקר אצלנו הספרדים, ולמה לא נבין כי האיגודים יכולים להזניק בחור ספרדי גבוה גבוה שממילא גזירת הגיוס לא תחול עליו ברצונו
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית