האם יש חובה לפנות מהר דרך לאמבולנס?

הצטרף
28/11/24
הודעות
51
אדם שנוסע בכביש ומתקרב אליו אמבולנס מאחור, האם יש חובה להיזהר ולפנות לו מהר ומה מקורה (כמובן על פי חוקי התנועה, שלא יזדקק לאמבולנס הבא ח''ו...)
 
אדם שנוסע בכביש ומתקרב אליו אמבולנס מאחור, האם יש חובה להיזהר ולפנות לו מהר ומה מקורה (כמובן על פי חוקי התנועה, שלא יזדקק לאמבולנס הבא ח''ו...)
מכיוון דבפשטות הוי חובה גמורה, נשמח לשמוע מה ההו"א שלא חובה, כך יהיה לנו שני צדדים לדון ביניהם
 
ראשית כל התעוררתי לכך כיון שלצערי ראיתי אנשים הנראים כחרדים שאינם מקפידים לפנות, ומנסים להספיק 'לגנוב' את הרמזור וכדו' לפני אמבולנס ומעכבים אותו בכך.
ומשמע שיש כאלו הסוברים שזה לא חובה ממש, מידיעה או מחוסר ידיעה.
  1. הוי ספק ספק ספיקא, שמא זה גוי, שמא זה לא מקרה דחוף.
  2. בפינוי הדרך פעמים וכרוך סיכון קל לממון ואף סכנה, כגון שעובר נתיב בצורה לא מספיק זהירה והרכב יכול להיפגע. ויל"ע בגדר החובה מה היא דורשת, כמה יש להתאמץ עבור כך?
  3. שמא יש להבדיל בין אמבולנס לבין רכב או אופנוע הצלה. רכבי הצלה שהם באים ראשונים בד"כ, ובכה"ג שמישהו נחנק ל"ע והחובש יכול לפתוח את נשימתו וכל רגע קריטי ממש, או דום לב וכדו'. לעומת זאת אמבולנס בד"כ מגיע בשלב מאוחר יותר, וברוב המקרים אינו ברמה של פיקו"נ כל רגע (כך אני מבין, ואיני מתמצא כ"כ).
 
אדם שנוסע בכביש ומתקרב אליו אמבולנס מאחור, האם יש חובה להיזהר ולפנות לו מהר ומה מקורה (כמובן על פי חוקי התנועה, שלא יזדקק לאמבולנס הבא ח''ו...)
סליחה, אבל אני לא מבין מה הדיון, השאלה, והספק, זה כמו לפתוח שרשור האם יש חובה לפתוח מטרייה כשיורד גשם...
לא בכל דבר צריך לעשות לומדעס' (צריך לא צריך וכו'..)...
 
סליחה, אבל אני לא מבין מה הדיון, השאלה


ראיתי בעיני פעמים רבות שאנשי דמחזי כיר"ש מתמהמהים ולא מפנים בבהילות, [במיוחד בנתיב השמאלי שאותו מחבבים כל האיטיים].
ויש מגדילים לעשות שמנסים 'לגנוב' את הרמזור לפני שהאמבולנס יעבור וכדו'.

אבל לדבריך אין כאן דיון, מכאן תצא הוראה לישראל:
כשאדם רואה אמבולנס בכביש הוא חייב לפנות לו את הדרך מיידית, וכל רגע שמתעכב הוא עובר באיסור לא תעמוד על דם רעך.

אם אכן כך, יש לזה השלכות רבות:
  1. המהדר צריך להיות דרוך כבר ברגע ששומע סירנה, ולהיות עירני לא לעכב בעצמו וגם לא לעכב את המעכבים ככל מידת יכולתו
  2. יל"ע האם עליו לאבד ממונו לשם כך (למשל להתפרץ לצומת מול מצלמה, כשיודע שככה"נ יקבל קנס)
  3. יל"ע כמה הוא מחויב לסייע לאמבולנס בצורה אקטיבית (למשל לרוץ לפתוח את השער בשבת, כשהוא רחוק, או לסמן למי שלא שם לב)
  4. יל"ע האם יש בזה חובת הוכח תוכיח
בקיצור, מסכים שזה לא נידון השנה, אבל אל ישפילני כבודו בטענת קלוץ קאשעס... :rolleyes::D
 
ראיתי בעיני פעמים רבות שאנשי דמחזי כיר"ש מתמהמהים ולא מפנים בבהילות, [במיוחד בנתיב השמאלי שאותו מחבבים כל האיטיים].
ויש מגדילים לעשות שמנסים 'לגנוב' את הרמזור לפני שהאמבולנס יעבור וכדו'.
בדרך כלל אנשים לא יודעים מלחץ מה בדיוק לעשות, ופעם ראיתי שאדרבה חוסמים את האמבולנס ולא זזזים, עד שהצפירה שלו מעוררת אותם לתנועה.
ולכן ראיתה אנשים שלא זזים, וודאי שאין זה בגדר "מעשה רב".
ופשיטא שצריך לפנות הדרך...
 
יל"ע האם עליו לאבד ממונו לשם כך (למשל להתפרץ לצומת מול מצלמה, כשיודע שככה"נ יקבל קנס)
ברור מאוד שלא!
זו סכנת חיים, הממון הוא צדדי כאן!
אפילו בחוק אסור לך לעשות זאת! מוטל עליך להשתדל לפנות אבל לא לסכן חיים של אף אחד כולל שלך, עבור כך.
 
ראשית כל התעוררתי לכך כיון שלצערי ראיתי אנשים הנראים כחרדים שאינם מקפידים לפנות, ומנסים להספיק 'לגנוב' את הרמזור וכדו' לפני אמבולנס ומעכבים אותו בכך.
ומשמע שיש כאלו הסוברים שזה לא חובה ממש, מידיעה או מחוסר ידיעה.
  1. הוי ספק ספק ספיקא, שמא זה גוי, שמא זה לא מקרה דחוף.
  2. בפינוי הדרך פעמים וכרוך סיכון קל לממון ואף סכנה, כגון שעובר נתיב בצורה לא מספיק זהירה והרכב יכול להיפגע. ויל"ע בגדר החובה מה היא דורשת, כמה יש להתאמץ עבור כך?
  3. שמא יש להבדיל בין אמבולנס לבין רכב או אופנוע הצלה. רכבי הצלה שהם באים ראשונים בד"כ, ובכה"ג שמישהו נחנק ל"ע והחובש יכול לפתוח את נשימתו וכל רגע קריטי ממש, או דום לב וכדו'. לעומת זאת אמבולנס בד"כ מגיע בשלב מאוחר יותר, וברוב המקרים אינו ברמה של פיקו"נ כל רגע (כך אני מבין, ואיני מתמצא כ"כ).
חלילה באמבולנס [טיפול נמרץ] יש רופא או פרמדיק שיכול להציל חיים הרבה יותר מהצלה
 
כמובן שזה לא שאלה בלומדעס
כי מי שלא מפנה לא עשה זאת כי סובר כך או כך אלא מ.......
וכדאי ....
 
מצאתי בספרו של הגאון המופלא רבי ישי יצחק שרגא שליט"א תורת העובר עמ' שיט שדן בשאלה זו ממש ומצדד שדינו כרודף.image (14).png
 
ראשית כל התעוררתי לכך כיון שלצערי ראיתי אנשים הנראים כחרדים שאינם מקפידים לפנות, ומנסים להספיק 'לגנוב' את הרמזור וכדו' לפני אמבולנס ומעכבים אותו בכך.
ומשמע שיש כאלו הסוברים שזה לא חובה ממש, מידיעה או מחוסר ידיעה.
  1. הוי ספק ספק ספיקא, שמא זה גוי, שמא זה לא מקרה דחוף.
  2. בפינוי הדרך פעמים וכרוך סיכון קל לממון ואף סכנה, כגון שעובר נתיב בצורה לא מספיק זהירה והרכב יכול להיפגע. ויל"ע בגדר החובה מה היא דורשת, כמה יש להתאמץ עבור כך?
  3. שמא יש להבדיל בין אמבולנס לבין רכב או אופנוע הצלה. רכבי הצלה שהם באים ראשונים בד"כ, ובכה"ג שמישהו נחנק ל"ע והחובש יכול לפתוח את נשימתו וכל רגע קריטי ממש, או דום לב וכדו'. לעומת זאת אמבולנס בד"כ מגיע בשלב מאוחר יותר, וברוב המקרים אינו ברמה של פיקו"נ כל רגע (כך אני מבין, ואיני מתמצא כ"כ).
נראה לי שיש כאן טעות יסודית בנושא ספק ספיקא, אולי אדם ישב בבית בבוקר יאגוף את התריסים ויאמר לעצמו שמא לילה וגם אם יום אולי קמתי כבר בצהרים ולא חייב לקום להיתפלל וכדו' ברור שספק ספיקא זה לא סתם ספק במציאות אני אומר כאן דבר קצת עמוק ספק ספיקא מציב את האדם מול מצב שהוא לא מחייב אותו בתוכן של איסור כיון שהחשש הוא לא ודאי והוא תלוי בעוד סיבה, ממילא כאן עצם זה שהאמבולנס מדליק סירנה אז הוא מחייב אותך במצב סכנה החוק קובע שאם זה לא מצב סכנה ופיקוח נפש אין לו רשות לעבור באדום ולפנות את הדרך אז אם אמבולנס כן עושה אז ודאי דיש כאן מצב האוסר על האדם כיון דהוי פיקוח נפש ומה שייך כאן ספק ספיקא ולבי הנושא השני שמא הוא גוי זה לא ספק כיון שזה להמציא מצב חדש דמנ"ל דהוא גוי והמצב הודאי הוא דהוי מצב סכנה ולכן פשוט שחייב ללכת אחר המצב הודאי .
אם כרוך בסיכון ממשי גם ברור שאין חובה למות בשביל שאולי האמבולנס הוא המציל ושו אין סתירה לאמור לעיל כיון שתלוי מול מה הנושא אם הנושא הוא חיובי לעשות פעולת מיתה אז האמבולנס הוא הספק אבל אם הנושא הוא שלילי לא לעשות כאן האמבולנס ודאי ודו"ק.
אם זה כרוך בסיכון של ספק יש לדון.
אין חילוק כיון שאתה לא יודע למה עכשיו הוא הולך ואין כאן סתמא כיון דכל מקרה הוא מציאות חדשה ובספק נפשות הלך אחר המיקל
כמובן שהנידונים כאן הם ארוכים מאוד ואין במה שכתבתי לו מעט מן הים אבל בשביל עזרה ראשונה זה מספיק......
 
  1. הוי ספק ספק ספיקא, שמא זה גוי, שמא זה לא מקרה דחוף.
  2. בפינוי הדרך פעמים וכרוך סיכון קל לממון ואף סכנה, כגון שעובר נתיב בצורה לא מספיק זהירה והרכב יכול להיפגע. ויל"ע בגדר החובה מה היא דורשת, כמה יש להתאמץ עבור כך?
  3. שמא יש להבדיל בין אמבולנס לבין רכב או אופנוע הצלה. רכבי הצלה שהם באים ראשונים בד"כ, ובכה"ג שמישהו נחנק ל"ע והחובש יכול לפתוח את נשימתו וכל רגע קריטי ממש, או דום לב וכדו'. לעומת זאת אמבולנס בד"כ מגיע בשלב מאוחר יותר, וברוב המקרים אינו ברמה של פיקו"נ כל רגע (כך אני מבין, ואיני מתמצא כ"כ).
1. אפי בכה"ג מחמת פיקוח נפש יש להציל. מי שנפלה עליו מפולת וספק אם הוא שם וספק אם הוא גוי, מפקחין עליו את הגל.
2. סיכון שלו לממון להצלת חיים לא שייך לדון, רק שאם יש חשש סכנה לו, אסור לו.
3. כנ"ל. הוי ספק. ועל הצד שהאמבולנס הוא זה שיכול להציל חייב - ודאי שחייב לפנות.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית