האם יש לקבל תלמידה טובה, אם הבית לא כל כך טוב?

בנוגע לכל הנ"ל,

אני עכשיו עוסק בשידוך לבחורה,
שגדלה בבית שהוא לא תורני בכלל.
כולל עוד כמה בעיות בבית.
אבל הבחורה היתה איכותית בסגנון שלה.

והכנסתי אותה לסמינר, שלפי איך שהיה נראה, כאילו התעלמו מכל הרקע שלה,
וכיום ב"ה היא מבקשת להקים בית של תורה אמיתי, עם בן תורה,
ואני מכיר את כל הרקע וכל המסביב, לא היה לזה סיכוי מלכתחילה,

היא לא גדלה על זה,

אבל הסמינר שבו למדה רואים בתפקיד שלהם שליחות אמיתית,
הם לא רואים צורך לצאת בכותרות מרחיקות לכת, ומרחיקות בני אדם...
והתוצאות בהתאם.

והיא לא היחידה שאני יודע שזה ככה.
מכיר כמה מקרים כאלו מכלי ראשון ממש.
א'. 2 בנות דודות ממשפחה מורכבת שכל האחים והאחיות כמעט ירדו מהדרך ברמה זו או אחרת, והבית מעודד מאוד לאומיות, והקימו בתים לתפארת, עם אברכים מוצלחים מאוד. (א' מהם היה שנים קביעות חברותא עם הגר"מ גרוס).
ב'. שכנה של הורי, גרושה חילוניה + כלב טלויזיה ושאר מרעין בישין, בעיר חילונית, נשלחה לביה"ס דתי אולי חב"ד, והחליטה שהיא מצטרפת לציבור החרדי, וב"ה התקבלה לסמינר אלקיים(!!!), ועשתה חייל בלימודיה, הקימה בית לתפארת עם אברך בן תורה.
ג'. אחד מהמיוחדים בישיבתנו שהיה כותב את שיעורי רה"י זצ"ל, והיה עילוי גדול, היה גר באחת מערי הצפון. בביה"ז אחד הגענו כמה בחורים לעירו, וקפצנו לביקור, לתדהמתנו גילינו בית חילוני טלויזיה בסלון, והוא יושב עם גב למסך שקוע בתלמודו. אחרי חתונתו עבר לדור בי-ם, ועולה ומתעלה בעבודת ה', ונחשב לחשוב מאוד בשכונתו.
 
דל"פ: חבר קרוב שלי השתדך עם משפחה לא מאוד תורנית, אני יעצתי לו בהתלהבות, שהרי הבחורה יר"ש וצדיקה ומהמוסדות הטובים ביותר. אבל היום, אחרי נישואיו הוא אומר לי שוב ושוב, שאע"פ שזו הייתה ההחלטה הנכונה לשעתה אבל אין לך מושג כמה קשה זה, כמה טיפשים היו אילו שאמרו 'אתה מתחתן עם הבת ולא עם ההורים שלה' - כי אתה כן.
כמה מאמץ צריך להסביר את הדברים הבסיסיים ביותר, ועזוב את המאמץ, תחשוב על חוסר הנעימות לשאת נאום חוצב להבות נגד, נניח, אייפון מוגן - לבת שיש להורים שלה את המוצר הזה בדיוק, ובדיוק אתמול הם בישרו בהתלהבות על רכישת מכשיר חדש, וציפו שתאזין להרצאה על כל השידרוגים...
ואני אומר ככלל - אם הבחורה בקשר טוב עם הוריה, זה בעיה לא פשוטה. ואם היא לא בקשר - זה בעיה שאי אפשר להתמודד איתה. מישהו רוצה לגדל ילד שאין לו קשר טוב עם הוריו.
דווקא התורה מראה כמה הקשר המשפחתי חשוב ומשמעתי, כמה רבקה היתה מיוחדת, ואיזה פלא היה למצוא שושנה בין החוחים כזו. כמה נדיר היה לראות כמותה לאורך ההיסטוריה, וכמה חשיבות יש למשפחה ככלל.
בקצרה: חשיבותה של הבחירה אינה מקטינה את חשיבותה ועוצמתה החינוכית של המשפחה, והניסיון לטשטש או להקטין את הדילמה שבקבלת בחורה טובה ככל שתהיה מבית בעייתי שזו אינה הרוח השולטת בו - נאיביים במקרה הטוב, ושקרנים במקרה הרע.
איך אפשר להתפעל מגבורת נפשה של בחורה זו, בלי להכיר בכך שסיכויה להצליח נמוכים עד כאב. כי אם זה היה קל - לא היה פה שום גבורה.
 
דל"פ: חבר קרוב שלי השתדך עם משפחה לא מאוד תורנית, אני יעצתי לו בהתלהבות, שהרי הבחורה יר"ש וצדיקה ומהמוסדות הטובים ביותר. אבל היום, אחרי נישואיו הוא אומר לי שוב ושוב, שאע"פ שזו הייתה ההחלטה הנכונה לשעתה אבל אין לך מושג כמה קשה זה, כמה טיפשים היו אילו שאמרו 'אתה מתחתן עם הבת ולא עם ההורים שלה' - כי אתה כן.
בציבורנו - על אחת כמה וכמה, ויש פער אדיר בין משפחות בני תורה לשאינם, ומי שחווה יודע.
וממש לא בגלל הרצאות על אייפון מוגן, אלא דברים בסיסיים פי כמה וכמה.
כל השיח, הסגנון, ההתנהלות לאורך השידוך ובהמשך החיים, אין כאן המקום להאריך ביתרון האור מן הבערות והחושך.
יבדוק באחיה ולא בכדי...
 
אני רוצה להתייחס לשאלה שהועלתה בשלבים מוקדמים יותר של הדיון: בחורה יר"ש של"ע נולדה למשפחה לא טובה - מה יכולה לעשות?
אכן השאלה נוגעת ללב, ומציגה טרגדיה לא נעימה וכואבת, אבל ראוי להסתכל לשורשי הבעיה.
זה בעיה מודרנית, אף אחד מרבותינו ואבותינו לא התמודד עימה, ועיון קל מגלה את הסיבה, מעולם לא היה אירוע של אדם שמנסה להיכנס למקום שאינו מתאים לו מבחינה רוחנית - וסיבותיו מעוררות חשד. מי שנכנס לשעריה של ישיבת החתם סופר, או הבן איש חי, או הרשב"א - מעולם לא היה חשוד בחוסר יראת שמים או חוסר כנות, עצם זה שהוא הגיע לכאן, הנכונות שלו לבוא בשעריה של הישיבה ולקבל את תורת ראש הישיבה – כבר הוכיח שכוונותיו טובות, לא היה מקום או טעם לבדוק בציציותיו.
כמובן שגם לזה היו חריגות, אבל שום חריגה לא דומה לתופעה המהממת שקורת לנגד ענינו בדור האחרון. אלפי ועשרות אלפים שרוצים להגיע למוסד שגדול עליהם, שלא מתאים לכוונותיהם ולהשקפותיהם, ונמצא כמה וכמה רמות מעל מה שהם תופסים מעצמם – ועדיין רוצים בכל מאודם להתקבל אליו.
ראש ישיבה חשובה יכול להיות בטוח שאם ינקוט מדיניות של 'כל מבקש ה' יבוא אל משה' ימצא את עצמו מתמודד עם אלפים שיבואו לישיבה רק כדי לאכול לשתות ולהשוויץ שהם לומדים בפוניבז', מאור התורה או רש"י, הסטיגמה הזו שבאה במובהק מחוץ לבית המדרש, מאנשים שלא טעמו טעם תורה ויראה ורק רוצים להצטרף לגל ההצלחה התורני – היא זו שמעכירה את כל אופיו של הרישום וקבלת התלמידים למוסדות.
ברור שמאז ומעולם היו ישיבות שדגלו בסינון תלמידים מול ישיבות שפתחו את שעריהם, והמחלוקת העתיקה בין רשב"ג לר"א תוכיח, אבל שם כמו שם סמכו על השכל הישר ותחושת המיצוי העצמי שתשליך אחר כבוד כל מי שלא יתאים לישיבה, רוחה וסיגנונה.
החיצוניות הזו הולידה שורת טרגדיות נוראית, ושלחה את מנהלי המוסדות להתמודד בקרקע איומה, כשהם צריכים לשלוח החוצה אנשים שהם יודעים בוודאות שיש בניהם כאילו שיהיו למאורות גדולים – פשוט כי זה הדבר הכי טוב שהם יכולים לעשות עכשיו.
אם תשאל את דעתי אותה תלמידה אומר לה שאכן, היא מתמודדת בשדה קשה, שמציאות והטבע האנושי המקולקל עיצבו, ואם היא רוצה לנצח שתשים לב שבראש כל מוסד חינוכי (עכ"פ ברובם הגדול) עומדים אנשים שלקחו את מקצוע החינוך כשליחות. שרוצים באמת ובתמים שהיא תזכה לגדול ולהתעלות כשאיפתה הטהורה, מה שהיא צריכה זה לעקוף את המערכת, להכיר את האנשים הרלוונטיים הכרות אינטימית ולא אמצעית, שיהיה לה רבנית \מורה \שכנה \ סתם דמות דגולה שמלווה אותה ומאמינה בה, וכשהיא תלך למנהלי המוסדות – שמכירים אותה ומאמינים בה – הם יאמינו בך, וכשהם יאמינו בך באמת שום דבר לא יעצור אותך.

זו בהחלט טרגדיה, אבל האשמים בה אינם מנהלי המוסדות שעושים בדיוק מה שהם יכולים, האשמים בה הם אנחנו, אנשי הכבוד והסטיגמה, אלו שמוכנים לשרוף את נעוריהם \ חייהם \חיי בניהם \ תלמודם – רק כדי שידעו שבעיני החברה החיצונית והחלולה יש להם 'מעמד', ישיבה חשובה או מוסדות טובים. גאווה גאווה גאווה. מלא כל הארץ כבודה.

ואסיים בקריאתו של הנביא: "חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו, כי במה נחשב הוא!".
 
רוב הרבנים ובני התורה הספרדים בנים ובני בנים לבסטאים, בעלי מלאכה ופועלים

עם הגישה שהרב הנ"ל מציג לא היה לנו כל זה
הם גדלו במוסדות כאלה שיועדו לאותם אנשים...
אבל מוסד לבני אברכים מיועד לבני אברכים.
 
הם גדלו במוסדות כאלה שיועדו לאותם אנשים...
אבל מוסד לבני אברכים מיועד לבני אברכים.
נכון מאוד,
כמו המשפחה שלי בני הדור הקודם שלמדו בחברון, בתפרח, באור ישראל...
ברוך השם עכשיו הציבור הספרדי התעלה ויותר הוא לא צריך את המוסדות הנ"ל המיועדים לבני פועלים אלא צריך את המוסדות לנכדיהם או לניניהם...
 
רוב הרבנים ובני התורה הספרדים בנים ובני בנים לבסטאים, בעלי מלאכה ופועלים

עם הגישה שהרב הנ"ל מציג לא היה לנו כל זה
אני מכיר מעוצם הטרגדיה והקדשתי לכך לפחות חצי מהפוסט שלי, אבל חייבים לומר - אין שום ברירה אחרת.
יש פיתרון, והוא הוצע באריכות, ולמען הנוחות אשוב ואצטט:
אם תשאל את דעתי אותה תלמידה אומר לה שאכן, היא מתמודדת בשדה קשה, שמציאות והטבע האנושי המקולקל עיצבו, ואם היא רוצה לנצח שתשים לב שבראש כל מוסד חינוכי (עכ"פ ברובם הגדול) עומדים אנשים שלקחו את מקצוע החינוך כשליחות. שרוצים באמת ובתמים שהיא תזכה לגדול ולהתעלות כשאיפתה הטהורה, מה שהיא צריכה זה לעקוף את המערכת, להכיר את האנשים הרלוונטיים הכרות אינטימית ולא אמצעית, שיהיה לה רבנית \מורה \שכנה \ סתם דמות דגולה שמלווה אותה ומאמינה בה, וכשהיא תלך למנהלי המוסדות – שמכירים אותה ומאמינים בה – הם יאמינו בך, וכשהם יאמינו בך באמת שום דבר לא יעצור אותך.
זו המציאות! זו המציאות! זו המציאות!
 
ראשי תחתית