האם יש בעיה במסך בבית המדרש?

ארי במסתרים

חבר חדש
הצטרף
19/12/24
הודעות
14
בשנים האחרונות נפוצו מסכי TV ענקים עם לוחות הזמנים והודעות נוספות בבתי המדרש.

ויל''ע;
א. האם יש טעם לפגם בדבר זה לכשעצמו?
ב. וכ''ש במערכות מבוססות ענן, שאז למעשה מוצג לצופים אתר אינטרנט חי, כשבמקומו 'טכנית' יכול להיות מוצג כל אתר אחר.
ג. ומה היחס הראוי בשבת קודש? האין זה פוגם בכבוד השבת?
ד. האם אין זה פגם ברגש שהיה בעבר וכמו נשכח של התרחקות ממסכי טלוויזיה בכל טצדקי?

שמא ניתן לדון בזה מצד השו''ע הראשון, אך בפשטות בעיקר החמישי, מצד 'הרגשים' של בן תורה.
 
בשנים האחרונות נפוצו מסכי TV ענקים עם לוחות הזמנים והודעות נוספות בבתי המדרש.

ויל''ע;
א. האם יש טעם לפגם בדבר זה לכשעצמו?
כדאי לראות בביה"כ ויזניץ הגדול בבני ברק שם עשו לזה כמו לוח עץ גדול ויפה וליד יש מכתב של ועדת הרבנים שלהם לענייני טכנולוגיה שמסבירים מה התירו למה איפה ובאלו תנאים
ב. וכ''ש במערכות מבוססות ענן, שאז למעשה מוצג לצופים אתר אינטרנט חי, כשבמקומו 'טכנית' יכול להיות מוצג כל אתר אחר.
לא חושב שיש הבדל בין עם אנטרנט לבלי אנטרנט הרי תכלס יש פה מסך שזז ומתחלף וכו והעין לא יודעת מה הכוח המניע שמא רשת שמא תוכנה, מעבר לכך שלא מכיר כזה מסך לביה"כ שלא עובד על אינטרנט (אולי יש ואני לא יודע)
ג. ומה היחס הראוי בשבת קודש? האין זה פוגם בכבוד השבת?
זכורני שיש מי שפסק שבשבת כדאי לעשות על מצב קבוע
ד. האם אין זה פגם ברגש שהיה בעבר וכמו נשכח של התרחקות ממסכי טלוויזיה בכל טצדקי?
פה זה לא טלוויזה אלא מסך כחומר ביד היוצר מה שתכניס יוצג
שמא ניתן לדון בזה מצד השו''ע הראשון, אך בפשטות בעיקר החמישי, מצד 'הרגשים' של בן תורה.
קנצי למילין, בתוך ביה"כ עצמו ממש גם אני הייתי מעדיף שלא, מחוץ לו במבוא וכדו לכאורה אין בעיה בכפוף לנכתב למעלה (כמובן שגם בלי אין איסור אבל כדאי) לדוג' מכתב האישור מרבני הקהילה והתקנות עליו, מסגרת, שבת וכו.
 
עוד יש לדון, מה הדין לגבי מסך מכובה ומיועד לשיעור בלוויין.
לפעמים נכנסים לבית כנסת ורואים מסך טלוויזיה ענק ב'מזרח' ואחר שתמהים מסבירים שזה מיועד לשיעור בלוויין.
אמנם יש כאלה שמכסים/מחביאים את זה.
השאלה מה אם לא מכסים את זה.
 
עוד יש לדון בשבת אי שרי לקרוא זמני התפילות הרי הוי כשטרי הדיוטות ובשלמא זמני תפילות הרי הוא לצורך מצוה אבל אם יש בו הדעות לקהילה לכאורה אסור
אלא אם נתיר מטעם דהוי ע"ג כותל ואותיות לא בולטות
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית