הנהגת מרן הגר"י עדס שליט"א בעניין זמן צאת הכוכבים

לפי הרב עדס אם נולד תינוק ביום שישי 20 דק' אחרי השקיעה מתי ימולו אותו בשבת או ביום ראשון?
 
נערך לאחרונה:
לפי הרב עדס אם נולד תינוק ביום שישי 20 דק' אחרי השקיעה מתי ימולו אותו בשבת אן ביום ראשון?
זה לא שאלה רק על הרב עדס, אלא אף על החזו"א.
כמדומני דעת מרן הגריש"א שימולו ביום שישי, ואם נולד 30 דקות אחרי השקיעה ימולו בשבת.
כמדומני דעת הגרשז"א 24 דקות.
 
זה לא שאלה רק על הרב עדס, אלא אף על החזו"א.
כמדומני דעת מרן הגריש"א שימולו ביום שישי, ואם נולד 30 דקות אחרי השקיעה ימולו בשבת.
כמדומני דעת הגרשז"א 24 דקות.
לפי החזו"א אם נולד עד 35 דק' לא מלים בשבת ולפי מנהג הספרדים עד 20 דק' לא ימולו בשבת (האול"צ כתב 27 דק') השאלה אם הר"י עדס יפסוק גם בכה"ג כהחזו"א
 
ולפי מנהג הספרדים עד 20 דק' לא ימולו בשבת
רק לפי היביע אומר
לפי בן איש חי, כף החיים, ר' חיים פלאג'י, זבחי צדק ועוד, מחשיבים את צה''כ כ25-35 דק' לכל דיני התורה
וכן היה המנהג הקדום ברוב קהילות ישראל, הן בארצות אשכנז והן בארצות המזרח
 
האמת שכשלמדתי את הסוגיה בשבת לענין זמני הלילה ואת דברי הפוסקים התקשיתי טובא, דהרי בגמרא מובא שצאת הכוכבים זה או שלשת רבעי מיל או ד' מיל, והשו"ע פסק כר"ת דצאה"כ הוא ד' מיל כמש"כ בסי' רס"א, ומש"כ השו"ע בכמה מקומוות שיראו כוכבים מסתבר דהיינו זמן ר"ת אחרת היה לו לכתוב גם בזמן כניסת שבת שיראו כוכבים, אלא ודאי דחדא מילתא היא. ולמעשה הפוסקים נקטו לא כר"ת ולא כהגאונים, דדחו שיטת ר"ת בגלל המציאות הנראית לעין ופסקו כגאונים, וגם את הגאונים לא פסקו בגלל המציאות הנראית לעין, אם כן יוצא שהמציאו זמן חדש שלא מסתדר עם דברי הגמ' כלל. וזה פלא שהכריחו ההלכה לפי המציאות בעוד שבכל מקום אמרינן אין לנו אלא דברי חז"ל ולא מה שנראה במציאות.
אגב ראיתי את הקונטרס של הרב ברכה אולם שם בתחילת דבריו בדעת השו"ע בגדר ראיית כוכבים אחר השקיעה בעוד שהשו"ע פסק כר"ת דצאה"כ הוא אחר ד' מילין ולא כהגאונים.
 
האמת שכשלמדתי את הסוגיה בשבת לענין זמני הלילה ואת דברי הפוסקים התקשיתי טובא, דהרי בגמרא מובא שצאת הכוכבים זה או שלשת רבעי מיל או ד' מיל, והשו"ע פסק כר"ת דצאה"כ הוא ד' מיל כמש"כ בסי' רס"א, ומש"כ השו"ע בכמה מקומוות שיראו כוכבים מסתבר דהיינו זמן ר"ת אחרת היה לו לכתוב גם בזמן כניסת שבת שיראו כוכבים, אלא ודאי דחדא מילתא היא. ולמעשה הפוסקים נקטו לא כר"ת ולא כהגאונים, דדחו שיטת ר"ת בגלל המציאות הנראית לעין ופסקו כגאונים, וגם את הגאונים לא פסקו בגלל המציאות הנראית לעין, אם כן יוצא שהמציאו זמן חדש שלא מסתדר עם דברי הגמ' כלל. וזה פלא שהכריחו ההלכה לפי המציאות בעוד שבכל מקום אמרינן אין לנו אלא דברי חז"ל ולא מה שנראה במציאות.
אגב ראיתי את הקונטרס של הרב ברכה אולם שם בתחילת דבריו בדעת השו"ע בגדר ראיית כוכבים אחר השקיעה בעוד שהשו"ע פסק כר"ת דצאה"כ הוא אחר ד' מילין ולא כהגאונים.
נכון
אבל לא שייך לומר שדעת פוסקי ספרד שזמן צה''כ לכל דיני התורה הוא ג' רבעי מיל ותו לא, בעוד שרוב פוסקי ספרד סברו שהזמן הוא מאוחר טפי.
אגב ה-20 דק' שנהוג היום בהרבה מקומות לענין ערבית ועוד, זה ע''פ הגר''א (לשיטת הגר''א יוצא שצה''כ הוא לכל היותר 17.5 דק' במעלות אחרי השקיעה, א''כ בשיא הקיץ בא''י זה יכול לצאת 20-21 דק' ותו לא)
 
ראשי תחתית