ידוע שיטתו- דנשים לא תברכנה ברכות השבח דתפילה מפני שהם פטורות ממצוות עשה שהז"ג, ומצינו שגם ברכות השבח האלו קרי להו "ברכת שהזמן גרמא", וא"כ כיון שהיא פטורה לא יכולה לברך.
ואע"פ שבברכות השבח הללו אין "וציוונו" – אעפ"כ כיון שמצינו שקראו לזה "ברכות שהזמן גרמא", אז אין לחלק בין ברכות שיש וצוונו ולבין את זה ברכות השבח דמצוות דאין וציוונו.
אולם הוא עצמו – כתב בעניין אחר , גבי הפטרה בתענית, דאם ספרדי התפלל במניין של אשכנזים דנהגו לברך ברכות ההפטרה בתענית, רשאי לברך מפני שאין בברכות הללו "וציוונו".
ועתה קשיא טובא - והוה לן בכלל מאתיים מנה- אם בברכות ההפטרה שהם יותר גרועים מברכות השבח דתפילה בתרתי
חדא- משום דברכות ההפטרה כלל אין תקנת חז"ל של ברכה זו, אלא זה מנהגא בעלמא, ותו- דגם במנהג הזה, הספרדים לא נהגו בו והיינו שכלפי הספרדים זה עוד רמה יותר גרועה שאינו בכלל מנהגם, ואעפ"כ קיי"ל שאפשר לברך מפני שאין "וציוונו"
כ"ש דכ"ש- גבי אשה שתוכל לברך ברכות השבח דתפילה דאין וציוונו, דכאן הברכות הם תקנת חז"ל אלא דהיא פטורה, ואם על דבר שבכלל לא תיקנו חז"ל קיי"ל שאפשר לברך, וכן עוד על דבר שבכלל הספרדים לא נהגו בו, ואעפ"כ שרי לברך מפני שאין וציוונו, ק"ו בן בנו של ק"ו שאשה תוכל לברך ברכות השבח דתפילה.
וכשם שבברכות ההפטרה – אנו פטורים ואף יותר גרועים מפטורים, כי גם אין חיוב לברך, ולא זו בלבד אלא דעוד שלא נהגנו בברכה זו – אעפ"כ שרי לברך מפני שאין וציוונו
הה"נ- בברכות השבח דתפילה דאף שהיא פטורה, תוכל לברך.
ואע"פ שבברכות השבח הללו אין "וציוונו" – אעפ"כ כיון שמצינו שקראו לזה "ברכות שהזמן גרמא", אז אין לחלק בין ברכות שיש וצוונו ולבין את זה ברכות השבח דמצוות דאין וציוונו.
אולם הוא עצמו – כתב בעניין אחר , גבי הפטרה בתענית, דאם ספרדי התפלל במניין של אשכנזים דנהגו לברך ברכות ההפטרה בתענית, רשאי לברך מפני שאין בברכות הללו "וציוונו".
ועתה קשיא טובא - והוה לן בכלל מאתיים מנה- אם בברכות ההפטרה שהם יותר גרועים מברכות השבח דתפילה בתרתי
חדא- משום דברכות ההפטרה כלל אין תקנת חז"ל של ברכה זו, אלא זה מנהגא בעלמא, ותו- דגם במנהג הזה, הספרדים לא נהגו בו והיינו שכלפי הספרדים זה עוד רמה יותר גרועה שאינו בכלל מנהגם, ואעפ"כ קיי"ל שאפשר לברך מפני שאין "וציוונו"
כ"ש דכ"ש- גבי אשה שתוכל לברך ברכות השבח דתפילה דאין וציוונו, דכאן הברכות הם תקנת חז"ל אלא דהיא פטורה, ואם על דבר שבכלל לא תיקנו חז"ל קיי"ל שאפשר לברך, וכן עוד על דבר שבכלל הספרדים לא נהגו בו, ואעפ"כ שרי לברך מפני שאין וציוונו, ק"ו בן בנו של ק"ו שאשה תוכל לברך ברכות השבח דתפילה.
וכשם שבברכות ההפטרה – אנו פטורים ואף יותר גרועים מפטורים, כי גם אין חיוב לברך, ולא זו בלבד אלא דעוד שלא נהגנו בברכה זו – אעפ"כ שרי לברך מפני שאין וציוונו
הה"נ- בברכות השבח דתפילה דאף שהיא פטורה, תוכל לברך.