הרהורים: בעקבות "בך יברך ישראל"

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אברך
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אברך

חבר ותיק
הצטרף
17/12/24
הודעות
126
"בך יברך ישראל"
יעקב אבינו, בימיו האחרונים, טבע בעם ישראל מטבע ברכה נצחי: "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה". ברכה זו מהווה תמצית ערכית עמוקה ורבת-משמעות, המלווה את עם ישראל לדורותיו.
השאלה המתבקשת היא מדוע נבחרו דווקא אפרים ומנשה כסמל לברכת הדורות. מפני מה נקבעה ברכת הבנים, על שמם.
והביאור בניו של יוסף גדלו בלב התרבות המצרית – אימפריה זרה ורחוקה מערכי הקודש, שהתנגדה בתוקף לעקרונות האמונה. למרות זאת, שמרו על טוהר נשמתם, דבקו במצוות ובתורת ה'. ויותר מכך, הם זכו להימנות במעלתם עם השבטים הקדושים: "אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי".
לכן בחר יעקב אבינו במנשה ואפרים דוקא, הם לא רק סמל של עמידה איתנה מול גלי הניכור וההתבוללות, אלא מופת לשאיפה מתמדת לעלייה רוחנית. אפרים ומנשה מוכיחים כי ניתן, לשבור את מוסכמות "ירידת הדורות" ולשאוף לפסגות של קדושה, של עבודת ה' של קיום המצות בדבקות, במסילה העולה בית א-ל.
כשנברך את ילדינו במטבע לשון אותה טבע יעקב אבינו, נתבונן ונכוון במשמעותה העמוקה של הברכה. שיזכו ילדינו לאהבת תורה, ליראת שמים, ולשאיפה מתמדת להתרוממות רוחנית ולדבקות בבורא. אמן כן יהי רצון.
 
אני לא חושב שהיתה איזו בחירה במנשה ואפרים שיהיו הסמל והמטבע שבהם יברך כ"א את בניו,
אלא שיעקב ברך את יוסף - בך יברך ישראל וגו', היינו שבניך יגדלו ויהיו כ"כ טובים ורצויים עד כדי כך שכל אב ירצה לברך את בניו שיהיו כאפרים ומנשה.
ועיין רמב"ן.
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית