אז בוא אני אתם דוגמא קלה למה שכתבת [וזה דוגמא אחת מני רבות שיש על ספר טהרת הבית]
בנושא של טבילת אשה בליל שבת בין השמשות.
דהנה בשו"ת חכם צבי סי' יא- שנדרש לכך, בג' מקומות בתשו' כותב שהעדיפויות שיש אם אינה רוצה לטבול בצונן, זה או לדחות למוצ"ש או שתטבול בפושרין, ורק אם אינה יכולה באפשרויות האלה אזאי תעשה בבין השמשות.
בקטע הראשון כותב- או תדחה הטבילה עד מוצ"ש, או תפיג צינת המים לבד ולא תחממם עד שיעור שיקרא להם חמים, וכל אלו הם דרכים נכונים וישרים למוצאי דעת.
ואז מוסיף אח"כ- עוד אמרתי דרך אחת
והיא דרך דחוקה, שתטבולנה בין השמשות.
והיינו- שעל האפשרויות הראשונות מסיים שזה הדרך הנכון והישר,
ורק בשעת הדחק מעלה אפשרות של בין השמשות.
ובקטע השני כותב- ומ"מ הלכה למעשה נראה לי לפסוק דבעסק מצוה כטבילת אשה והוא שעת הדחק לפי דבריהן שאסטניסות ומפונקות הן
וא"א להן בעניין אחר מותר להן לטבול בין השמשות.
והיינו- דכאן שוב מדגיש שאם א"א להן בעניין אחר [והיינו הפתרון שהציע לעיל או בפושרין או לדחות טבילה] אז יהיה מותר להן לטבול בין השמשות.
ובקטע השלישי מסיים- סוף דבר הלכה למעשה אני אומר כו' אלא תטבולנה בצונן ליל שבת או בהפגת צינתן בלבד עד שלא יקרא עליהן שם חמין, או במוצ"ש.
ואז מוסיף-
ואם א"א בכל האמור יתירו להן לטבול בין השמשות.
דכאן להדיא- מבהיר דזה אפשרות אחרונה
ורק אם א"א לעשות פושרין
או שא"א לה לדחות
רק אז תטבול ביה"ש.
והנה
בטהרת הבית ח"ב סי' י"ד עמ' תנב- בהלכה למעלה כותב "אשה שחל ליל טבילתה בליל שבת רשאית לטבול אף לכתחילה בליל שבת וכו' ואם המים של המקוה חמים לכתחילה נכון להזהר שתטבול בין השמשות" וכו'.
ושם בהע' בעמ' תס' בסופו, נדרש לבאר את עניין שכתב שתטבול בבין השמשות, ואז מביא את תוכן תשובת החכם צבי, אלא שבשלשת הקטעים שהבאנו משם הח"צ
הוא משמיט דזה דרך דחוקה, ושהיא דרך פחות נכונה משאר הפתרונות שהביא,
ומשווה את כל הפתרונות כאחד.
והוא על הקטע הראשן שהבאנו מהחכ"צ, כותב שם טה"ב- ומה שהן אומרות שהן איסטנסות וכו' או שעכ"פ תפיג צינתן וכו' או שתדחה הטבילה וכו'
ויש עוד דרך אחרת באופן שתטבול בין השמשות.
והיינו- דכאן משמיט את הלשון
"דחוקה", ומשווה אותה כעוד אפשרות לאפשרויות הקודמות שהביא.
אח"כ בהמשך על הקטע השני שהבאנו מהחכ"צ, כותב הטה"ב- ולכן נראה לי הלכה למעשה שעל כל פנים וכו' אם אינה יכולה לטבול בצונן וכו' מותר לה לטבול בחמין בבין השמשות.
והיינו- שמשמיט את מה שכתב החכ"צ
שאם א"א להם בעניין אחר [והיינו או לטבול במוצ"ש או לטבול בפושרים] רק אז שתטבול בביה"ש.
וכן בקטע השלישי של החכ"צ, כותב בטה"ב- סוף דבר אני אומר הלכה למעשה וכו' אלא בהפגת צינתם בלבד וכו' או שתטבול בין השמשות.
ומשמיט את מה שכתב החכ"צ-
שאם א"א בכל האמור [היינו שתדחה טבילתה או בפושרים] רק אז שתטבול בין השמשות.
והיינו- ג' מקומות וקטעים של החכ"צ, מביאם הטה"ב ועורך ומשנה את לשונו
והן אמת- שזכותו של הרב טהרת הבית לחלוק על החכ"צ ולהעדיף את האופן של בין השמשות מאשר לדחות טבילה למוצ"ש.
אבל התלונה היא- דעל דברי החכ"צ עורך דבריו שיראה שכביכול זה דברי החכ"צ.
ולא כן הם פני הדברים- והיה לכה"פ צריך להביא דברי החכ"צ כצורתן, והיה מוסיף מיהו לדידי נראה שעדיף בין השמשות מאשר לדחות טבילתה וכו'.
אבל א"א שבמקור של ההלכה תולה דבריו בחכ"צ ומשנה דבריו כדי להטעים את הלומד, שדבריו שכתב בהלכה זה בעצם דברי החכ"צ.
מצורף קובץ דברי החכ"צ [את דברי טה"ב אין לי אפשרות לצרף לקובץ].
א. החכ"צ הקטע הראשון.
הצג קובץ מצורף 6344
ב. החכ"צ בקטע השני.
הצג קובץ מצורף 6345
ג. החכ"צ בקטע השלישי
הצג קובץ מצורף 6346