הערות על ספר טהרת הבית

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כתב בטהרת הבית ח"א בהקדמה עמו' ה

"וכתב על זה החיד"א, ולדידן בני ארעא קדישא נקטינן כדעת מרן שקבלנו הוראותיו, וכאן דעת מרן להתיר אפילו בתוך שלושה ימים לספירת שבעה נקיים כל שיש לתלות, ודלא כהרמ"א שהחמיר בזה. ע"ש. ... מכל מקום בדיני נדה נקיט ואזיל כדעת מרן שקבלנו הוראותיו להקל אף לכתחילה ... ע"ש.

וז"ל החיד"א שו"ת חיים שאל חלק א סימן טו (שאליו ציין הרב זצ"ל):
ולא מיבעיא לדידן בני ארעא קדיש' דנקיטינן כמרן וקבלנו הוראותיו אלא דבאסור והתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם דהכ' דנראה דעת מרן להתיר אף תוך שלשה ימים ראשונים כל שיש לתלות וכדאמרן הגם דנחוש לדברי מור"ם להחמיר היינו דוקא כשהוא פשוט לאסור לדע' מור"ם. אבל בנ"ד יש להתיר דיש לומר דגם מור"ם מודה להתר' וכדאמרן.

הרי שכל קולתו של החיד"א הכא היא רק שבאותו נידון שיש מקום לומר שמור"ם מודה להיתרא. משמע, שאם לא היה צד לומר שהרמ"א מודה, לא פוסקים כמרן בזה. ודלא כמשמעות טה"ב הנ"ל.

ואם היה די בכך סגי, אלא שיש כבר שציטטו את דברי החיד"א האלו מתוך טהרת הבית מבלי לבדוק במקור (כבקשת הרב המחבר זצ"ל בהקדמתו ליבי"א חלק יא לקראת הסוף!) והוציאו הלכה, שדעת החיד"א לפסוק כמרן לגמרי בהלכות נדה, ולא היא !!
וביותר, שבהלכה זו, כתם בתוך ג', פסקו להקל גם בלי תלייה, וכל זה בדעת החיד"א, פלא.
שכבר נטען הטענה שם עם יותר פירוט דברים.

א. שבחיד"א כתוב "בדיוק הפוך" מהלשון שהביא הטה"ב הנ"ל [וכן העין יצחק כפי שהעירו שם], והיינו שהלשון שהובא בטהרת הבית "אינה מדוייקת".

ב.וגם שם נדון על החקרי לב שיש שרצו לומר על החיד"א הנ"ל
וכבר עמד בזה הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.

1750142620314.png1750142652303.png1750142693147.png
 
מרן זצוק"ל הקיף נושא זה מכל פינה
אמנם הספר טה"ב הוא ספר מקיף ומיוחד במינו. אך כמדומני קשה לומר שהקיף נושא זה מכל פינה, בעוד שאדרבא, הוא מהנושאים שנשארו בו הרבה "חורים". ויש סיפור על כתבים שנאבדו וכיו"ב... אך עכ"פ ישנם נקודות רבות שלא הועלו ולא זכו ליחס בעניינים אלו. ופשוט.

[דוגמא אחת בלבד, ישנם כמה עניינים מחודשים בסי' קפ"ט, כמו לענין מנין ימי הפלגה דמשמע שם בב"י בסעי' י"ג דעתו לענין הפלגה קצרה לאחר הפלגה ארוכה, וחידש בזה דברים. ולא כתוב כלום בענין להלכה למעשה. וצ"ע עוד גם בענין פסק השו"ע לענין קפיצה דאתמול ופיהוק דאתמול שהקשו הפוסקים בזה ועי' ש"ך וט"ז ופרישה מה שתירצו, ויש עוד שכתבו, וכמדומני מרן לא בירר דעתו בזה, והשאירם סתומין]
 
אמנם הספר טה"ב הוא ספר מקיף ומיוחד במינו. אך כמדומני קשה לומר שהקיף נושא זה מכל פינה, בעוד שאדרבא, הוא מהנושאים שנשארו בו הרבה "חורים". ויש סיפור על כתבים שנאבדו וכיו"ב... אך עכ"פ ישנם נקודות רבות שלא הועלו ולא זכו ליחס בעניינים אלו. ופשוט.

[דוגמא אחת בלבד, ישנם כמה עניינים מחודשים בסי' קפ"ט, כמו לענין מנין ימי הפלגה דמשמע שם בב"י בסעי' י"ג דעתו לענין הפלגה קצרה לאחר הפלגה ארוכה, וחידש בזה דברים. ולא כתבוב כלום בענין להלכה למעשה. וצ"ע עוד גם בענין פסק השו"ע לענין קפיצה דאתמול ופיהוק דאתמול שהקשו הפוסקים בזה ועי' ש"ך וט"ז ופרישה מה שתירצו, ויש עוד שכתבו, וכמדומני מרן לא בירר דעתו בזה, והשאירם סתומין]
ספציפית בנושא הנ"ל, באמת מרן זצוק"ל הצטער על נושא שלם שנעלם.
- וברור שתמיד יהיה נושאים חסרים שמרן זצוק"ל לא דיבר עליהם, אבל ב"כללי" זה הספר המקיף ביותר בנושא שכל מתחיל בטהרת הבית חייב ללמוד אותו.
 
ספציפית בנושא הנ"ל, באמת מרן זצוק"ל הצטער על נושא שלם שנעלם.
- וברור שתמיד יהיה נושאים חסרים שמרן זצוק"ל לא דיבר עליהם, אבל ב"כללי" זה הספר המקיף ביותר בנושא שכל מתחיל בטהרת הבית חייב ללמוד אותו.
לפני כמה שנים דיברתי בזה עם מח"ס טללי טוהר נאלץ להודות שזה הספר המקיף והעיוני ביותר בדיני נידה.
 
ראשי תחתית