החש בראשו
סייג לחכמה שתיקה!
אכתוב כאן בס״ד דברים העולים לי בסדר המוסר בעז״ה.
לפי הפשט מה שאמרו ׳בכיסו׳ הכוונה שניכר אם הוא קמצן ובעל עין צרה או לא. אבל לדעתי יש כאן מסר שיש לו מכנה משותף שעולה משלשת הדברים הללו [חוץ מהצליל המשותף של שלשת הדברים…].
אקדים לכך את המעלה של שימת ׳גבולות׳ שהאדם צריך ליתן גבול לעצמו, בלי גבולות אי אפשר לאדם להתקיים בתור ׳אדם׳ זו מעלת האדם שיודע להגביל את עצמו מה שאין כן בעלי חיים [אגב גם היום לאט לאט הפסיכולוגים מתחילים להבין את זה. הם רואים מה קורה בנפש הילדים היום שהם חיים בלי גבול, ומבינים שכדי שהאדם תהיה לו נפש יציבה זה רק על ידי נתינת גבול לעצמו (שמעתי ממומחה אחד)]. אגב זו בעצם אחת מהמטרות של מצוות התורה, שהאדם לא יחיה בהפקרות.
על זה אמרו חז״ל אדם - ניכר בשלשה דברים. אתה רוצה לראות אם הוא ׳אדם׳? תבחן אותו בשלשה דברים הללו אם הוא מצליח לעצור את עצמו. בכוסו: פשוט. בכיסו: אם הוא חי בפזרנות בלי גבול או לא. בכעסו: אם כשאי מי הכעיס אותו, הוא נותן דרור לכעסו (עיין מס״י בעניין כעס בדרגה הראשונה שם) או שיודע להיות מאופק.
לפי הפשט מה שאמרו ׳בכיסו׳ הכוונה שניכר אם הוא קמצן ובעל עין צרה או לא. אבל לדעתי יש כאן מסר שיש לו מכנה משותף שעולה משלשת הדברים הללו [חוץ מהצליל המשותף של שלשת הדברים…].
אקדים לכך את המעלה של שימת ׳גבולות׳ שהאדם צריך ליתן גבול לעצמו, בלי גבולות אי אפשר לאדם להתקיים בתור ׳אדם׳ זו מעלת האדם שיודע להגביל את עצמו מה שאין כן בעלי חיים [אגב גם היום לאט לאט הפסיכולוגים מתחילים להבין את זה. הם רואים מה קורה בנפש הילדים היום שהם חיים בלי גבול, ומבינים שכדי שהאדם תהיה לו נפש יציבה זה רק על ידי נתינת גבול לעצמו (שמעתי ממומחה אחד)]. אגב זו בעצם אחת מהמטרות של מצוות התורה, שהאדם לא יחיה בהפקרות.
על זה אמרו חז״ל אדם - ניכר בשלשה דברים. אתה רוצה לראות אם הוא ׳אדם׳? תבחן אותו בשלשה דברים הללו אם הוא מצליח לעצור את עצמו. בכוסו: פשוט. בכיסו: אם הוא חי בפזרנות בלי גבול או לא. בכעסו: אם כשאי מי הכעיס אותו, הוא נותן דרור לכעסו (עיין מס״י בעניין כעס בדרגה הראשונה שם) או שיודע להיות מאופק.