התקיפה באיראן בראי ההפטרה האחרונה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מבקש השם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אנו נמצאים בימים מופלאים. אומות העולם עומדות נדהמות מול מהלומות המוות שמנחיתה ישראל על אימת האיזור והעולם, ומשפשפות עינים בחוסר אימון. להצלחה כזו בחזית ואף בעורף - מי מילל ומי פילל. מטוסינו חגים בחופשיות בשמי טהרן כאילו הם מעל שמי נתב"ג, וזורעים הרס וחרבן במתקני גרעין, בראשי הצבא והמשטר ובתשתיות אזרחיות. בעורף - אימת הטילים נמוכה בהרבה מתרחיש הייחוס (מישהו אמר גנרטור? תאורת חירום? שישיות מים?), עם כל הכאב על כל נפש מישראל.

קשה להמעיט מרושם ההצלחה. היכן ניתן לראות בזה את יד ה'?

כמובן התשובות לכך הן רבות ואמיתיות. אבל זווית אחת ניתן לראות בהתאמה אקטואלית - בהפטרת השבת שעברה - בהעלותך:

א וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ. ב וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה ויאמר [וָאֹמַר] רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ. ג וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ. ד וָאַעַן וָאֹמַר אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי לֵאמֹר מָה אֵלֶּה אֲדֹנִי. ה וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיֹּאמֶר אֵלַי הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה הֵמָּה אֵלֶּה וָאֹמַר לֹא אֲדֹנִי. ו וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר זֶה דְּבַר יְהוָה אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת. ז מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לָהּ.

פירש רש"י:

"שבעה ושבעה מוצקות"
- לכל נר ונר באין שבעה צנורות קטנים שהשמן זב מן הגולה דרך אותן מוצקות לכל נר ונר.
"ושנים זתים עליה" - אצלה שני אילנות שהזיתים גדילים בהם "אחד מימין הגולה ואחד משמאלה וגו'" - וכאן לא פירש על שני צנתרות זהב האמורות למטה בפרשה והם כמין עריבות ועדשים של בית הבד שהם עומדים אצל הזיתים והזיתים נחבטים מאיליהם לתוך הצנתרות ומתחממות שם כבמעטן ונעצרים שם בבית הבד והשמן נופל לתוך הצנתרות ומהצנתרות לתוך הגולה ומהגולה אל המוצקות ומהמוצקות אל הנרות והמוצקות והנרות ארבעים ותשע היו רמז לאור שלעתיד לבא אור החמה יהיה שבעתים כאור של שבעת ימים ארבעים ותשע על אור של יום בראשית.
"מה אלה אדוני" - מה זה שהזיתים נמסקים מאליהם והשמן בא אל הנרות מאליו.
"זה דבר ה' אל זרובבל"
- זה סימן לך להבטיח את זרובבל כשם שהזתים והשמן הזה נגמר מאליו לכל דבריו כך לא בחיל ולא בכח שבכם תעשו את בנין ביתי "כי אם ברוחי" - אני אתן רוחי על דריוש ויניח לכם (ס"א ויצוה לכם) לבנות ולעשות כל צרכי יציאת הבנין משלו ולעזור אתכם בחטין ויין ושמן ועצים כמו שמפורש בעזרא ולא תצטרכו לעזרת אדם.

מבואר שמשל הזיתים הזבים שמן מאליהם להאיר המנורה מרמז ע"כ שהצלחת עמ"י בבנין ביהמ"ק תהיה "לא בחיל ולא בכח", "כי אם ברוחי" - שאתן על דריוש מלך פרס ומדי שיניח לעמ"י לבנותו.

ולתקופתנו:

דבר ידוע וברור שאלמלא התמיכה של ארה"ב בישראל, כלכלית - במימון ההוצאות הביטחוניות העצומות, צבאית - בגיבוי וההרתעה שהוא מעניק, ומדינית - בתמיכה בפורומים בינ"ל כמו מועצת הביטחון של האו"ם, לא היתה יכולת ל"טייסינו הגיבורים" לתקוף באיראן, ואף הרבה פחות מכך. ובינינו - כנראה שמדינת ישראל לא היתה יכולה להתקיים.

וכאן יש לשאול - מה מניע את ארה"ב לתמוך בנו בצורה כזו?

אז נכון שיש לה אינטרס בנוכחות מערבית במזרח התיכון. אבל התשובה האמיתית טמונה בסנטימנט הרגשי העמוק הטמון בקרב רוב אזרחי ארה"ב - שהם מניעים את המשטר, כנעשה במדינות דמוקרטיות: יש בהם אהדה עמוקה ובלתי מוסברת ליהודים ולמדינתם. למה 'בלתי מוסברת'? כי יבוא החכם שיבאר לנו - במה שונים אזרחי ארה"ב מאזרחי אירופה, הידועים ב"אהבת ישראל" הגדולה השוכנת בקרבם? ואפילו מאזרחי בריטניה - שרוחה חופפת על ארה"ב מאז היתה לגוי, כולל השימוש בשפתה?

אין זאת כי אם הבטחת הבורא ית' בתורתו: "וְאַף גַּם זֹאת בִּהְיוֹתָם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם לֹא מְאַסְתִּים וְלֹא גְעַלְתִּים לְכַלֹּתָם לְהָפֵר בְּרִיתִי אִתָּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם".

וזהו מאמר הנביא: "לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת". ופירש"י: "כי אם ברוחי - אני אתן רוחי על דריוש ויניח לכם". ה"דריוש" של דורנו הם אזרחי ומנהיגי ארה"ב, שהקב"ה נותן את רוחו עליהם לרצות להיטיב ולהגן עלינו - בניו, עמו וצאן מרעיתו.

קשה להמעיט מההצלחה הגדולה והמרשימה של התקיפות בעומק שטח האויב. לא קשה לראות בזה את יד ה'.

הבה נתבונן בזה, נדע את גודל אהבתו של הקב"ה אלינו, את השגחתו ושמירתו החופפת עלינו תמיד, נכיר בטובתו, נוסיף בקיום רצונו, ובעיקר - נבטח בו, באשר נראה בעליל לעין כל בשר, כי "לא יטוש ה' עמו" ו"נצח ישראל ( - הקב"ה, הנוצח מלחמותיהם, ע' רש"י) לא ישקר ולא ינחם".

וזכות הביטחון בו תעמוד לעמ"י להינצל מכל רע, ולהחיש גאולתנו השלמה במהרה.

ולסיום, פסוקי תהלים הרלוונטיים מאוד לעת כזאת:

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מַשְׂכִּיל. ב אֱלֹהִים בְּאָזְנֵינוּ שָׁמַעְנוּ אֲבוֹתֵינוּ סִפְּרוּ לָנוּ פֹּעַל פָּעַלְתָּ בִימֵיהֶם בִּימֵי קֶדֶם. ג אַתָּה יָדְךָ גּוֹיִם הוֹרַשְׁתָּ וַתִּטָּעֵם תָּרַע לְאֻמִּים וַתְּשַׁלְּחֵם. ד כִּי לֹא בְחַרְבָּם יָרְשׁוּ אָרֶץ וּזְרוֹעָם לֹא הוֹשִׁיעָה לָּמוֹ כִּי יְמִינְךָ וּזְרוֹעֲךָ וְאוֹר פָּנֶיךָ כִּי רְצִיתָם. ה אַתָּה הוּא מַלְכִּי אֱלֹהִים צַוֵּה יְשׁוּעוֹת יַעֲקֹב. ו בְּךָ צָרֵינוּ נְנַגֵּחַ בְּשִׁמְךָ נָבוּס קָמֵינוּ. ז כִּי לֹא בְקַשְׁתִּי אֶבְטָח וְחַרְבִּי לֹא תוֹשִׁיעֵנִי. ח כִּי הוֹשַׁעְתָּנוּ מִצָּרֵינוּ וּמְשַׂנְאֵינוּ הֱבִישׁוֹתָ.
 
ולתקופתנו:

דבר ידוע וברור שאלמלא התמיכה של ארה"ב בישראל, כלכלית - במימון ההוצאות הביטחוניות העצומות, צבאית - בגיבוי וההרתעה שהוא מעניק, ומדינית - בתמיכה בפורומים בינ"ל כמו מועצת הביטחון של האו"ם, לא היתה יכולת ל"טייסינו הגיבורים" לתקוף באיראן, ואף הרבה פחות מכך. ובינינו - כנראה שמדינת ישראל לא היתה יכולה להתקיים.

וכאן יש לשאול - מה מניע את ארה"ב לתמוך בנו בצורה כזו?
ח"ו.
דבריך גובלים בכפירה רח"ל.
מדינת ישראל תלויה באלוקי ישראל לבדו.
ועיין בישעי' ל' ובדברי הימים ב'.
 
אשמח אם תצביע לי על הכפירה בדבריו.
כל סמיכה או בטחון על אומות העולם היא כפירה וחילול ה'. [מכיון שעמ"י ומד"י תלויים בקב"ה בלבד, ואמירה כמו "אנו תלויים בארה"ב" או בקשת עזרה מהם היא כפירה ביכולותיו והפניית עורף אליו] .
תעיין במקורות שציינתי [ובעוד עשרות [!] מקורות בתנ"ך, והבטחון של עם ישראל בגויים היה אחד הגורמים העיקריים לחורבן!] ואז תגיב.
 
עדיין לא מוצא כפירה בדבריו.
מאמר שלם ונפלא שמדבר על יד ה' במלחמה, קטע ממנו הוא על מציאות שקיימת והוא מפרש איך היא מרומזת בתנ"ך, ואתה לדעתי נטפל אליו לחינם.
 
עדיין לא מוצא כפירה בדבריו.
מאמר שלם ונפלא שמדבר על יד ה' במלחמה, קטע ממנו הוא על מציאות שקיימת והוא מפרש איך היא מרומזת בתנ"ך, ואתה לדעתי נטפל אליו לחינם.
1. אני לא נטפל אל אף אחד חלילה, מותר להציב קושיות על מאמרים ובדיוק בשביל זה יש פורום.
2. תתייחס לגוף הטענות.
 
1. אני לא נטפל אל אף אחד חלילה, מותר להציב קושיות על מאמרים ובדיוק בשביל זה יש פורום.
2. תתייחס לגוף הטענות.
1. התכוונתי נטפל לקטע הזה.
2. התייחסתי ואמרתי שזה קטע שמתאר מציאות. אתה מסכים איתי שכשאתה נוהג ברכב אתה הוא זה שלוחץ על הדוושה? האאא הקב"ה נתן לך את הכח לזה?! אין קשר. הקב"ה סיבב את המציאות ואת הטבע, ועדיין, הוא מדבר על מה שאנחנו רואים בעיני הבשר שלנו, נשיא פלוני החליט כך, והוא מביא לכך רמזים.
 
1. התכוונתי נטפל לקטע הזה.
2. התייחסתי ואמרתי שזה קטע שמתאר מציאות. אתה מסכים איתי שכשאתה נוהג ברכב אתה הוא זה שלוחץ על הדוושה? האאא הקב"ה נתן לך את הכח לזה?! אין קשר. הקב"ה סיבב את המציאות ואת הטבע, ועדיין, הוא מדבר על מה שאנחנו רואים בעיני הבשר שלנו, נשיא פלוני החליט כך, והוא מביא לכך רמזים.
הקב"ה מנהל את העולם בדרך הטבע, אבל אמירות כמו: "אנחנו תלויים בארה"ב" ובלעדיה "אין סיכוי למדינת ישראל להתקיים" הם בעייתיות מאוד.
ואנא תעיין במקורות.
 
הקב"ה מנהל את העולם בדרך הטבע, אבל אמירות כמו: "אנחנו תלויים בארה"ב" ובלעדיה "אין סיכוי למדינת ישראל להתקיים" הם בעייתיות מאוד.
ומה לגבי הצבא? [לחשוב שבזכות הטייסים שהפציצו את הכורים הגרעינים או חיסלו את המדענים וכד', אין היום את האיום הגרעיני. וכיוצ"ב עוד הרבה דברים].
זה גם כפירה וחילול ה'?
כל סמיכה או בטחון על אומות העולם היא כפירה וחילול ה'. [מכיון שעמ"י ומד"י תלויים בקב"ה בלבד, ואמירה כמו "אנו תלויים בארה"ב" או בקשת עזרה מהם היא כפירה ביכולותיו והפניית עורף אליו] .
 
ומה לגבי הצבא? [לחשוב שבזכות הטייסים שהפציצו את הכורים הגרעינים או חיסלו את המדענים וכד', אין היום את האיום הגרעיני. וכיוצ"ב עוד הרבה דברים].
זה גם כפירה וחילול ה'?
ביחסי עם ישראל ואומות העולם זה עובד אחרת. ומה שמותר במקרה פרטי [כגון לפנות לרופא וכדו'] - כאן אסור.
מבחינה לאומית צריך לבטוח בה' ולבקש ממנו עזרה, ואסור לפנות לשום אומה לצורך כך. מובן שביסוד של התפיסה הזו [שכתובה במקורות שהבאתי ואתם מוזמנים לעיין] ברור כשמש שעם ישראל יכול להתקיים בלי עזרה חיצונית.
וממילא, התפיסה שהציג בעל המאמר הנ"ל, היא פועל יוצא לתפיסה הפוכה, שעל פיה אין כלל בעיה להזדקק לעזרת האומות [וכפי שהוא בעצמו כותב בהמשך].
ואני מדגיש שוב - שרק מבחינה לאומית אסור להזדקק לעזרה, אבל בדברים פרטיים כמובן שמותר וצריך לעשות השתדלות. ודו"ק.
אנא עיינו במקורות ורק אח"כ תגיבו.
 
@נאמן הרעיון היהודי אולי במקום לשלוח אותנו לעיין פה ושם תביא מקורות ברורים ומוסברים ומוסכמים לדבריך? היכן מצינו שאסור לעם ישראל לקבל עזרה מעמים אחרים? במיוחד שזה לא נדבה סתמית אלא חילוף אינטרסים + יד ה'.
 
בשמחה.
הנה המקורות:
לא ה֣וֹי בָּנִ֤ים סֽוֹרְﬞרִים֙ נְאֻם־יְהֹוָ֔ה לַעֲשׂ֤וֹת עֵצָה֙ וְלֹ֣א מִנִּ֔י וְלִנְסֹ֥ךְ מַסֵּכָ֖ה וְלֹ֣א רוּחִ֑י לְמַ֛עַן סְפ֥וֹת חַטָּ֖את עַל־חַטָּֽאת׃ ב הַהֹֽלְכִים֙ לָרֶ֣דֶת מִצְרַ֔יִם וּפִ֖י לֹ֣א שָׁאָ֑לוּ לָעוֹז֙ בְּמָע֣וֹז פַּרְעֹ֔ה וְלַחְס֖וֹת בְּצֵ֥ל מִצְרָֽיִם׃ ג וְהָיָ֥ה לָכֶ֛ם מָע֥וֹז פַּרְעֹ֖ה לְבֹ֑שֶׁת וְהֶחָס֥וּת בְּצֵל־מִצְרַ֖יִם לִכְלִמָּֽה׃ ד כִּֽי־הָי֥וּ בְצֹ֖עַן שָׂרָ֑יו וּמַלְאָכָ֖יו חָנֵ֥ס יַגִּֽיעוּ׃ הכֹּ֣ל הֹבִ֔אישׁ עַל־עַ֖ם לֹא־יוֹעִ֣ילוּ לָ֑מוֹ לֹ֤א לְעֵ֙זֶר֙ וְלֹ֣א לְהוֹעִ֔יל כִּ֥י לְבֹ֖שֶׁת וְגַם־לְחֶרְפָּֽה׃
[ישעיהו לא']
וכן:
בָעֵ֣ת הַהִ֗יא בָּ֚א חֲנָ֣נִי הָרֹאֶ֔ה אֶל־אָסָ֖א מֶ֣לֶךְ יְהוּדָ֑ה וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֗יו בְּהִשָּׁ֨עֶנְךָ֜ עַל־מֶ֤לֶךְ אֲרָם֙ וְלֹ֤א נִשְׁעַ֙נְתָּ֙ עַל־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ עַל־כֵּ֗ן נִמְלַ֛ט חֵ֥יל מֶלֶךְ־אֲרָ֖ם מִיָּדֶֽךָ׃ חהֲלֹ֧א הַכּוּשִׁ֣ים וְהַלּוּבִ֗ים הָי֨וּ לְחַ֧יִל ׀ לָרֹ֛ב לְרֶ֥כֶב וּלְפָרָשִׁ֖ים לְהַרְבֵּ֣ה מְאֹ֑ד וּבְהִשָּׁעֶנְךָ֥ עַל־יְהֹוָ֖ה נְתָנָ֥ם בְּיָדֶֽךָ׃ ט כִּ֣י יְהֹוָ֗ה עֵינָ֞יו מְשֹׁטְﬞט֤וֹת בְּכׇל־הָאָ֙רֶץ֙ לְ֠הִתְחַזֵּ֠ק עִם־לְבָבָ֥ם שָׁלֵ֛ם אֵלָ֖יו נִסְכַּ֣לְתָּ עַל־זֹ֑את כִּ֣י מֵעַ֔תָּה יֵ֥שׁ עִמְּךָ֖ מִלְחָמֽוֹת׃ יוַיִּכְעַ֨ס אָסָ֜א אֶל־הָרֹאֶ֗ה וַֽיִּתְּנֵ֙הוּ֙ בֵּ֣ית הַמַּהְפֶּ֔כֶת כִּֽי־בְזַ֥עַף עִמּ֖וֹ עַל־זֹ֑את וַיְרַצֵּ֥ץ אָסָ֛א מִן־הָעָ֖ם בָּעֵ֥ת הַהִֽיא׃
[דברה"י ב, ט"ז]
ועיין גם ביחקאל כג' ובירמיהו לכל אורך הפרקים הראשונים.
ויש עוד עשרות מקורות, ואם תרצה אביא אותם בהזדמנות אחרת.
 
ע"פ הפסוקים (האלו לפחות) הבעיה היא להשען עליהם ולשכוח את הקב"ה. הפעם אנחנו לא נראים שם.
 
ביחסי עם ישראל ואומות העולם זה עובד אחרת. ומה שמותר במקרה פרטי [כגון לפנות לרופא וכדו'] - כאן אסור.
מאיפה החילוק הזה?
כמ"ש הרב @מרנן ורבנן מהפסוקים שהבאת מדובר רק על שכחת הקב"ה, אבל אם עושים זאת בתור השתדלות, מ"ש ללכת לרופא או לבקש עזרה מטראמפ?
 
ע"פ הפסוקים (האלו לפחות) הבעיה היא להשען עליהם ולשכוח את הקב"ה. הפעם אנחנו לא נראים שם.
זה לא כתוב בפסוקים, זה חילוק שאתה המצאת אותו.
[לא כתוב בשום מקום בתנ"ך שאסא שכח מהקב"ה, להפך, הוא מתואר כמלך שעשה את רצון ה' וזו הטעות הכמעט יחידה שלו].
 
זה לא כתוב בפסוקים, זה חילוק שאתה המצאת אותו.
???
הַהֹֽלְכִים֙ לָרֶ֣דֶת מִצְרַ֔יִם וּפִ֖י לֹ֣א שָׁאָ֑לוּ
בְּהִשָּׁ֨עֶנְךָ֜ עַל־מֶ֤לֶךְ אֲרָם֙ וְלֹ֤א נִשְׁעַ֙נְתָּ֙ עַל־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ
 
???
הַהֹֽלְכִים֙ לָרֶ֣דֶת מִצְרַ֔יִם וּפִ֖י לֹ֣א שָׁאָ֑לוּ
בְּהִשָּׁ֨עֶנְךָ֜ עַל־מֶ֤לֶךְ אֲרָם֙ וְלֹ֤א נִשְׁעַ֙נְתָּ֙ עַל־יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ
מה הקשר????
הכתוב מתאר מציאות:
הלכתם לבקש עזרה ממצריים [לרדת מצרים].
ונשענתם [ביקשתם עזרה, כנ"ל] על מלך ארם.
לא כתוב שהם שכחו מהקב"ה.
ותראה מה שהוספתי בעריכה.
 
מה הקשר????
הכתוב מתאר מציאות:
הלכתם לבקש עזרה ממצריים [לרדת מצרים].
ונשענתם [ביקשתם עזרה, כנ"ל] על מלך ארם.
לא כתוב שהם שכחו מהקב"ה.
ותראה מה שהוספתי בעריכה.
תקרא את הפסוקים.
הפסוק אומר (שניהם): סמכתם על מלך ועם פלוני ואותי שכחתם.
נקודה.
זה הפסוקים.
אתה משום מה מתעקש לקרא חצי פסוק ולטעון שזה שאתה עוצם עיניים מההמשך הוי אומר שההמשך לא קיים, ואז אתה מפרשן את ההתחלה היפך מה שכתוב בהמשך ואתה מתעקש לא לקרא. בהצלחה.
 
ראשי תחתית