הבדלה וקידוש לבנה - מה קודם?

גרינפלד

חבר פעיל
הצטרף
5/1/25
הודעות
101
מיקום
בני ברק
שמעתי בשם הרב אי"ש גריינימן שליט"א שבמקום שאפשר [ישיבה, וכדו'] - יש להקדים הבדלה, כיון שתדיר קודם.

וכן שאלו את ר' ראובן פוזן מדוע לא נוהגים כן בבתי כנסיות [כמו ביו"כ, שמבדילים קודם]; והשיב, שהציבור שסיימו מעריב - יעשו קודם קידוש לבנה, כדי שיעשו כולם יחד.​
 
נערך לאחרונה:
ויתכן להוסיף ע"פ דעת הראשונים שהבדלה עיקרה דאורייתא;
ואע"פ שיצא בתפילה, אבל מצאנו במשנ"ב שמחמיר לגבי השיעור של כוס הקידוש בלילה, כיון שעיקרו דאורייתא, אף שמדאורייתא יוצא בברכה לבד, ואולי כבר יצא בתפילה.
מיהו זה רק לשיטות שדאורייתא קודם לדרבנן.
ויל"ד בזה.

ויל"ע אם יש נפק"מ אם זה מצד תדיר או מצד הנ"ל;
ולכאורה אפשר להוכיח שאי"ז נכון, כי הפוסקים שדנו על הבדלה ונר חנוכה - דנו רק מצד תדיר, ולא מצד שעיקרו דאורייתא.​
 
אולי יש ענין להקדים את ברכת הלבנה כדי לאחר את צאת השבת
יישר כוח.
וכמו בנר חנוכה, שיש פוסקים שכתבו כן.
וגם החולקים - יש שטענו שאין ענין, כי גם בהדלקת נר חנוכה - כבר מראה שיצאה שבת.
וצ"ח בזה.
 
וגם החולקים - יש שטענו שאין ענין, כי גם בהדלקת נר חנוכה - כבר מראה שיצאה שבת.
וצ"ח בזה.
צאת השבת, היינו ''הבדלה'', דהרי גם עצם תפילת ערבית היא עובדין דחול, ולכן אין להתפלל במוצ''ש לפני צאת השבת זולת בשעה''ד, כמבואר בשו''ע סימן רצג
גם קידוש לבנה, אין מקדשין בשבת והוי עובדין דחול (י''מ הטעם כיון שאסור לקפוץ ולרקוד בשבת, ולכן א''א לקדש בשבת, וי''מ שעיקר הטעם הוא ע''פ הסוד)
למעשה, כמו שתיקנו חז''ל שיש לקדש השבת בכניסתה, דהיינו: קידושא דבי שמשי (קידוש ליל שבת) ומבואר בפוסקים שיש לקדש מיד שמגיע מביה''כ בליל שבת כדי להקדים את כניסת השבת, אף שבפועל כבר נכנסה שבת בשקיעת החמה, כנ''ל לענין הבדלה שתיקנו חז''ל שיש לקדש השבת בצאתה ע''י הבדלה ויש ענין לאחר דוקא את ההבדלה
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית