באנר תרומה

הבטיח 100 שקל לצדקה, האם יכול לתרום באשראי?

איש מאסף

חבר קבוע
הצטרף
29/11/24
הודעות
209
והיינו, משום שבאשראי יש עמלת גבייה של 1 ש"ח בערך על הסכום.
והעני בפועל יקבל פחות ממה שהבטיח.

ועוד יל"ע האם יש בעיה שהצדקה תגיע רק בעוד כחודש (למשל בפדיון כפרות), האם זו בעיה.

ייש"כ לעונים.
 
כיון שהדרך לתרום באשראי היא מקובלת ביותר, מקבל התרומה לוקח על עצמו את עלויות האשראי ברצון שבכך הוא מגדיל את התרומות.

אלא שעדיין אני שואל, אם הבטיח ספר מסויים לבית המדרש ורצה לקנותו, באיזה שלב החליט לתת את סכומו לגבאי (בהסכמתו), האם צריך לתרום את סכום הספר ולהוסיף את עלויות האשראי, או שנאמר שהגבאי 'הסכים' לקחת על עצמו את העלויות העיקר שיתן כבר את הכסף שאמר ...
 
צדקה רגילה בכל הלך אחר דרך בני אדם.
פרעון חוב לכאו' א"א באשראי, וכשנודב סכום מסויים (או ספר) לכאו' אינו יכול לתרום באשראי. (אא"כ הרגילות היא שתורמים מחיר של ספר באשראי, אבל אם הרגילות היא שהגבאים אומרים סכום גבוה ותר כדי לכסות העמלה, אז לא).
ולענין כפרות, נראה לי שלא שייך באשראי כלל, ולא בגלל העיכוב, כיון שגם בצדקה יכול לעכב הכסף אצלו עד שיתן, העיקר שהפריש לצדקה. אלא בגלל שצריך ש"זה הכסף ילך לצדקה", היינו מעשה נתינת הכסף, ובאשראי אין כאן דבר כזה, רק יש כאן צדקה גרידא בבחינ' מעבירין את רוע הגזרה.
כנלע"ד.
 
ראיתי פעם משם הגר"א וייס לגבי תרומת צדקה בפייפל שפטור לשלם את העמלה, אם זה נוח יותר לגבאים,
ואפ' אם תורם באופן שהעמלה גבוהה (בפייפל זה כ-5% כמדומה), כי זה נחשב הוצאות ראויות של הקופה שמותר לגבאים להוציאם לצורך תפעול הקופה.

אמנם אם זה לקופת רבותינו שזה '100% צדקה זכה', אז ודאי שראוי לפנים משה"ד שיוסיף ויתרום כמנהג אבותינו 101 שקלים.
 
ראשי תחתית