ויצא חידוש נורא: אם בניו אינם בני תורה - כביכול אין לו בנים!

באנר תרומה

עשרה זהב

חבר ותיק
הצטרף
19/12/24
הודעות
1,102
כתב רבי אברהם סבע בספרו צרור המור (בראשית ז) וז"ל:

"ולכן אמרה לאחותה המעט קחתך את אישי, כי אחר שאין לי בן בעל תורה הריני חסרה כאלו לא ילדתי מעולם. וכל זה לפי שהריחה ריח התורה שנקראת דודאים. כאומרם ז"ל ערבים עלי דברי דודים יותר מיינה של תורה. ומכאן זכה ראובן גם כן להיות בעל תורה בסבת הדודאים. כאומרם הושע בן בארי לפי שהיה בארה של תורה. וכשהשלים השם חפצה בבן בעל תורה. אמרה נתן אלהים שכרי. כי זהו השכר האמיתי שכר הנפש העולה למעלה כאומרו מה רב טובך אשר צפנת ליריאיך. אבל כל דברי זה העולם והמעלה והשררה והמלכות. הם דברים גופניים כלים ואובדים. אבל שכר הנפש הוא דבר קיים לפי שהוא מתנה אלהית. וזהו נתן אלהים שכרי". עיין עוד שם באורך בביאור עניין זה.

והדברים מתמיהים, הרי זכתה ויצאה ממנה ראובן שהיה בכור, לוי שהיה אבי שבט הכהונה, ויהודה שהיה אבי שבט המלוכה, ובוודאי שהם בעצמם היו בעלי תורה, בכל זאת רצתה את יששכר, ומבחינתה הרי היא כאילו לא ילדה מעולם!
 
לא שח"ו מי שיהיה בנו כראובן שמעון ולוי חשוב כמי שאין לו בנים, לא מסתבר שזו כוונתו.
אלא שהואיל והיה כעת עומד להיוולד הבן שהוא העמיד את עמלי התורה הגדולים, אם יחסר ממנה העמדת בן זה - כואב החסר בעיניה כמו מי שנחסרו ממנה לגמרי ילדים, והכל ביחס למה שהיה ראוי להיות לה.
 
לא שח"ו מי שיהיה בנו כראובן שמעון ולוי חשוב כמי שאין לו בנים, לא מסתבר שזו כוונתו.
אלא שהואיל והיה כעת עומד להיוולד הבן שהוא העמיד את עמלי התורה הגדולים, אם יחסר ממנה העמדת בן זה - כואב החסר בעיניה כמו מי שנחסרו ממנה לגמרי ילדים, והכל ביחס למה שהיה ראוי להיות לה.
ייש"כ על העלאת האשכול מתהום הנשיה...

והזכרתני בזה נשכחות, שראיתי בשעתו בפלא יועץ (ע' פריה ורביה - כמדומני), שאל יניח אדם מלהתעסק בלהביא עוד ילדים לעולם, משום שאינו יודע איזה מהם יכשר. ע"ש.

ולכאורה יסוד דבריו הוא כדברי רבי הצרור המור הנ"ל.

ועוד ראיתי שמביאים בשם המאירי בעירובין (איני זוכר היכן), שכל יסוד מצות חינוך הוא כחלק ממצות פרו ורבו. לאמר, אין עניין רק להביא ילדים לעולם, אלא לחנכם לתורה ולמצוות.

והן הן הדברים.
 
ראשי תחתית