אשמח לעזרה
יצא לי משהו לא ברור מה הדין מי שאכל חצי כזית פת עם חצי כזית שוקולד וכדו' האם השוקולד מצטרף לכזית לברכת המזון (וכמו כן חצי כזית פיצה עם הרוטב שעל גביו)
שמצד אחד בסימן רח סוף ס"ק מח כתב המשנ"ב שתבלין שמעורב בפת הבאה בכיסנין נוהגים העולם לצרפו לשיעור כזית וכתב שי"ל שטעמם שהתבלין בא להכשיר המאכל ומ"מ לא ניחא למשנ"ב כ"כ בזה וסיים שלכתחילה יאכל כזית מהקמח
ומאידך גיסא בסימן רי ס"ק א באמצעו כתב שפת השרוי במשקה או ביין או ברוטב מצטרף לכזית
יצא לי משהו לא ברור מה הדין מי שאכל חצי כזית פת עם חצי כזית שוקולד וכדו' האם השוקולד מצטרף לכזית לברכת המזון (וכמו כן חצי כזית פיצה עם הרוטב שעל גביו)
שמצד אחד בסימן רח סוף ס"ק מח כתב המשנ"ב שתבלין שמעורב בפת הבאה בכיסנין נוהגים העולם לצרפו לשיעור כזית וכתב שי"ל שטעמם שהתבלין בא להכשיר המאכל ומ"מ לא ניחא למשנ"ב כ"כ בזה וסיים שלכתחילה יאכל כזית מהקמח
ומ"מ לענין פת כיסנין שמעורב בתבלין הרבה [כגון צוקע"ר לעק"ך] נוהגין העולם לברך עליו לבסוף על המחיה כשיש בו כזית אף שבמין דגן לבדו שנמצא בו אין בו שיעור כזית ואולי שטעמם מפני שהתבלין בא להכשיר את האוכל מצטרף עם האוכל גופא לשיעור וכדאיתא כעין זה במ"א סימן ר"י. ולכתחלה טוב ליזהר לשער שיהיה בהקמח שיעור כזית
ומאידך גיסא בסימן רי ס"ק א באמצעו כתב שפת השרוי במשקה או ביין או ברוטב מצטרף לכזית
ציר שע"ג ירק מצטרף לכזית דכל אכשורי אוכלא [משקה הבא למתק אוכל] אוכלא הוא וה"ה בפת השרוי במשקה או ביין או ברוטב אבל אם אכל הפת עם הרוטב בלא טבול אין מצטרף