לחצו כאן – תרומה לשמואל

הציבור זועק: בני תורה הספרדים צריכים סידור חדש!

מתוק מדבש

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
1,085
זה כבר יותר משיחת היום, והרבה יותר מנחוץ מאוד.
סידור.
הקהילות פורחות, האברכים מתרבים, הציבור גודל,
אבל חסר עדיין משהו מאחד.
אתה בא לכאן ומוצא סידור בנוסח פלוני,
עימוד בלתי נסבל פלמוני
חסר משהו קליל, בנוסח בני תורה, נגיש, ומושך את העין.
בלי הרבה הלכות, ובעיקר בלי הרבה פסיקים ודגשים,
מי קופץ למים?
כדאית כלכלית מובטחת.
אבל צריך לעשות לכבוד הקדוש ברוך הוא.
 
מה חסר בסידור בית תפילה?
היטבת לשאול,
א, המהדורות הראשונות היו מאוד יפות ומיחודות, כבר אין להשיג שינו העימוד ואינו יפה כלל.
ב, יקר מדי, יוקרתי מידי, והרבה ספרדים מרגישים שזה אשכנזי מדי
ג, אין שם שום ביטוי לד' רבן של רוב בני התורה מרן הגרב"צ אבא שאול, חומרותיו, חסידיותיו, הכרעותיו.
זאת ועוד.
ההתעלמות המוחלטת מדברי מרן הגרע"י, קשה להרבה אברכים
ואף שאינם רוצים לנהוג ממש כמוהו בכל ענין כהלל"מ, אבל עדיין רואים בו אלופם ומנהיגם, והתעלמות ממנו אינה נסבלת, וביותר שרוצים עכ"פ לדעת דעתו הגדולה, הכרעותיו וחידושיו.
 
חייבים סידור חדש????
כאילו אין לך במה להתפלל?
תנוח דעתך, אפשר להתמקד בנושאים יותר מהותיים.
ש"ס - תהיה מוכן ללמוד רק ב'עוז והדר',
רמב"ם - דווקא פרנקל,
טור - שירת דבורה בלבד,
שו"ע - פרידמן / הבהיר החדש,

סידור - מה זה כבר משנה?
קח תיקון הכללי וזהו..
 
ש"ס - תהיה מוכן ללמוד רק ב'עוז והדר',
רמב"ם - דווקא פרנקל,
טור - שירת דבורה בלבד,
שו"ע - פרידמן / הבהיר החדש,

סידור - מה זה כבר משנה?
קח תיקון הכללי וזהו..
כל מה שכתוב בהתחלה אתה יכול לבוא לטעויות ובלבולים.
משא"כ בסידור, שאם למדת את הנוסח (וההלכות) פעם אחת - הכל טוב.
 
והרבה ספרדים מרגישים שזה אשכנזי מדי
בד"כ זה לא הספרדים מזן קהילות בני התורה הנ"ל.
זה רק כאלה שחונכו שהבא"ח היה אשכנזי.
(אולי מחמת איזה ח' אשכנזי שהגיע לבגדאד כידוע).
 
נערך לאחרונה:
כמדומה שחסר לו הטעם בתפילה. וד"ל ואמכ"ל.
בדיוק להיפך!
הרב דורון רונן שליט"א, מו"ל סידור כוונת הלב, אמר לי שהוא לא הקפיד על נוסחאות מסויימות לפי אחד מהרבנים (הרב עובדיה, הרב מזוז וכד'), מכיון שהעיקר זה ביאור התפילה וכו', ופחות חשוב הנוסחאות, ולכן גם השתדל להביא כמה נוסחאות אם ישנם. (ואפי' ברכת "ולמשומדים" הכניס בסידור).
 
סידור "דרכי אבות" הוא סידור מעולה, גם "החודש" (של ר' יהודה אזרד) נמצא בשימוש בקהילות אברכים ונהנים מאוד.

הסידורים הנ"ל הם בבחינת קנקן חדש מלא ישן
 
בד"כ זה לא הספרדים מזן קהילות בני התורה הנ"ל.
זה רק כאלה שחונכו שהבא"ח היה אשכנזי.
(אולי מחמת איזה ח' אשכנזי שהגיע לבגדאד כידוע).
הדור הקודם אתה צודק
הדור החדש שהתפתח אחרי פטירת המרן,
עוד לא נסתגלו לסידור זה
והעיצה זה להביא סידור נורמלי לציבור
 
סידור "דרכי אבות" הוא סידור מעולה, גם "החודש" (של ר' יהודה אזרד) נמצא בשימוש בקהילות אברכים ונהנים מאוד.

הסידורים הנ"ל הם בבחינת קנקן חדש מלא ישן
ממש סידור בלתי נסבל,
ראשית גדול וכבד,
שנית כתב מיועד לעיורים
ג' נוסחאות לא של ירושלמים המקובלים אלא של מרוקנים מזנים שונים
 
ממש סידור בלתי נסבל,
ראשית גדול וכבד,
שנית כתב מיועד לעיורים
ג' נוסחאות לא של ירושלמים המקובלים אלא של מרוקנים מזנים שונים

הגודל נורמלי וכן האותיות. זה מיועד למרוקאים ולשומרי מסורת למיניהם, לא למעורב ירושלמי ששכח את צור מחצבתו.
 
שני סידורים מומלצים מאוד:
א. תהילת יצחק, של הג"ר יצחק טופיק ר"י באר יהודה, סידור שמביא את רוב השיטות, מעומד היטב ומומלץ מאוד, תופס פופולריות הולכת וגוברות בקהילות השונות.
ב. סידור תפילת רפאל שלדעתי הוא הטוב ביותר, כולל הכל, מנמק ומפרט, לא מפספס דבר, ממש חובה בכל בית. אבל זה גם החיסרון הגדול ביותר שלו...
 
משא"כ בסידור, שאם למדת את הנוסח (וההלכות) פעם אחת - הכל טוב
ממש לא, רוב שינויי הנוסח העדינים הלו לא מורגשים למי שלא שם לב לנושאים החשובים.
ראיתי קהילות שלמות שממש שינו את הנוסח בגלל סידור כזה או אחר. קשה לאנשים לאחוז ראש בכל הפרטים, ובפרט בשטף התפילה, ובפרט לאילו שאינם מכוונים...
 
הבעיה שיש כל כך הרבה נוסחאות ושינויים ולא דבקים במסורת האבות. הבבלים הטמיעו שינויים מופלגים ומשם הכל היסטוריה... אותו סידור בנוסח הרב עובדיה, בנוסח הרב הלל, בנוסח הרב מאזוז, בשילובים שונים בין הנוסחאות הנ"ל.

הכי פשוט זה להתפלל בנוסח תפלת החודש שנהג בכל המזרח והמערב וגם בירושלים עיר קדשנו.

סידור זה נדפס בליוורנו על פי החיד"א - בן ירושלים - אבל גם בירושלים בשנת תרנ"ה, תרע"ד ועוד, וכמה פעמים על ידי אנשי בבל שבהודו...

שכתוב לכוון "חכמה בינה ודעת" או לכוון לצפות לישועה לא הייתה הכוונה לשנות את נוסח הסידור (וציפינו)... וכל על זה הדרך הסידורים החדשים הולכים ומתחדשים על ידי טענות דקדוקיות למחצה, קבליות, הלכתיות, היסטוריות, כוחניות ועדתיות... והציבור הספרדי התמים סופג הכל...
 
והציבור הספרדי התמים סופג הכל
לא קשור לתמימות בכלל. (אפילו חריף שבחריפים יכול לא להיות בקיא בדקדוק וקבלה) קשור להעדר מנהיגות מקובלת ומוסכמת על הכל, או למצער ממנגנון מנהיגות מקובל. למשל, אצל הליטאים מאז פטירת הגר"נ קרליץ אין פוסק גדול ומוסכם, אין שום מו"צ במועצג"ת ולא נראה צפי כזה בקרוב... מה שיש זה מנגנון, חמישה שישה רבנים מפורסמים למחצה שכולם סומכים על ההוראות שלהם, כך שאם מחר ר' שבח צבי רונזבלט הרב סילמן הרב וובר ועוד כמה כמוהם יחליטו לאסור פאות - ההחלטה שלהם תהפוך לנורמה ציבורית, ולא מפני שהם גדולי הדור - אלא כי הם גדולי המערכת. ודבריהם מקובלים על גדולי הדור.
דוגמא כזו צריכה לקרות אצלינו (ויש לומר שהיא הולכת וקורת מעצמה עם הזמן) מערכת חזקה מספיק ומשופשפת מספיק שיודעת על מה ועל מי אפשר לסמוך ועל מה לא.
 
ראשי תחתית