וירא כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה

משיב כהלכה

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
4,629
הלילה בחלומי (שעה 4 בבוקר לערך) הנני דורש בבית הכנסת שאני רגיל לדרוש בליל שבת, ופותח את הדרשה במאמר חז"ל "כל ההולך בעצת אשתו נופל בגיהנם". וממשיך את הגמ' בב"מ נ"ט שם, שהרי מצינו איתתך גוצא גחין ותלחוש לה, ומתרצת הגמ' הא במילי דשמיא והא במילי דעלמא.

והמשכתי דקשה שהרי מצינו ברבי אלעזר בן עזריה שנועץ באשתו אם לקבל את הנשיאות (ברכות כ"ח), ותירצתי שאדרבה לא הלך בעצתה כי היא ניסתה להוריד אותו מזה ואמרה לו "דלמא מעברין לך"... " ואחר כך "לית לך חיורתא..." ולמזלו לא שמע לה והפך להיות נשיא עכ"פ בחלק מהזמן.

ובחלומי באתי לקשר את הנ"ל לפרשת השבוע ונלחצתי מאוד תוך כדי הדרשה, איך לקשר את מה שפתחתי בו, ואז נפל לי הפסוק מהפרשה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", והקשיתי דא"כ מוכח שצריך לשמוע בקול עצת אשתו, ותירצתי שאדרבה מכאן מוכח שבדרך כלל לא שומעים לאשה, ולכן נצרך ציווי מיוחד "שמע בקולה". כאן התעוררתי מהחלום.

וכעת אני מוסיף שלכאורה זה גופא מה שהסתפק אברהם, האם איירי במילי דשמיא (שיצחק יכול להתקלקל ע"י ישמעאל) או במילי דעלמא (לא יירש בני - ענייני ירושה, מבאר רש"י שהיה רב עם יצחק על הירושה), והקב"ה פשט לו את הספק.
 
הלילה בחלומי (שעה 4 בבוקר לערך) הנני דורש בבית הכנסת שאני רגיל לדרוש בליל שבת, ופותח את הדרשה במאמר חז"ל "כל ההולך בעצת אשתו נופל בגיהנם". וממשיך את הגמ' בב"מ נ"ט שם, שהרי מצינו איתתך גוצא גחין ותלחוש לה, ומתרצת הגמ' הא במילי דשמיא והא במילי דעלמא.

והמשכתי דקשה שהרי מצינו ברבי אלעזר בן עזריה שנועץ באשתו אם לקבל את הנשיאות (ברכות כ"ח), ותירצתי שאדרבה לא הלך בעצתה כי היא ניסתה להוריד אותו מזה ואמרה לו "דלמא מעברין לך"... " ואחר כך "לית לך חיורתא..." ולמזלו לא שמע לה והפך להיות נשיא עכ"פ בחלק מהזמן.

ובחלומי באתי לקשר את הנ"ל לפרשת השבוע ונלחצתי מאוד תוך כדי הדרשה, איך לקשר את מה שפתחתי בו, ואז נפל לי הפסוק מהפרשה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", והקשיתי דא"כ מוכח שצריך לשמוע בקול עצת אשתו, ותירצתי שאדרבה מכאן מוכח שבדרך כלל לא שומעים לאשה, ולכן נצרך ציווי מיוחד "שמע בקולה". כאן התעוררתי מהחלום.

וכעת אני מוסיף שלכאורה זה גופא מה שהסתפק אברהם, האם איירי במילי דשמיא (שיצחק יכול להתקלקל ע"י ישמעאל) או במילי דעלמא (לא יירש בני - ענייני ירושה, מבאר רש"י שהיה רב עם יצחק על הירושה), והקב"ה פשט לו את הספק.

חלמא טבא חזית,
אשריך שאלו חלומותיך.
 
הלילה בחלומי (שעה 4 בבוקר לערך) הנני דורש בבית הכנסת שאני רגיל לדרוש בליל שבת, ופותח את הדרשה במאמר חז"ל "כל ההולך בעצת אשתו נופל בגיהנם". וממשיך את הגמ' בב"מ נ"ט שם, שהרי מצינו איתתך גוצא גחין ותלחוש לה, ומתרצת הגמ' הא במילי דשמיא והא במילי דעלמא.

והמשכתי דקשה שהרי מצינו ברבי אלעזר בן עזריה שנועץ באשתו אם לקבל את הנשיאות (ברכות כ"ח), ותירצתי שאדרבה לא הלך בעצתה כי היא ניסתה להוריד אותו מזה ואמרה לו "דלמא מעברין לך"... " ואחר כך "לית לך חיורתא..." ולמזלו לא שמע לה והפך להיות נשיא עכ"פ בחלק מהזמן.

ובחלומי באתי לקשר את הנ"ל לפרשת השבוע ונלחצתי מאוד תוך כדי הדרשה, איך לקשר את מה שפתחתי בו, ואז נפל לי הפסוק מהפרשה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", והקשיתי דא"כ מוכח שצריך לשמוע בקול עצת אשתו, ותירצתי שאדרבה מכאן מוכח שבדרך כלל לא שומעים לאשה, ולכן נצרך ציווי מיוחד "שמע בקולה". כאן התעוררתי מהחלום.

וכעת אני מוסיף שלכאורה זה גופא מה שהסתפק אברהם, האם איירי במילי דשמיא (שיצחק יכול להתקלקל ע"י ישמעאל) או במילי דעלמא (לא יירש בני - ענייני ירושה, מבאר רש"י שהיה רב עם יצחק על הירושה), והקב"ה פשט לו את הספק.
יש לדון גם בנשיאות שיש בזה גם מילי דעלמא ומילי דשמיא כיון שיש בזה שיעורי תורה ומאידך כבוד ואולי גם משכורת
 
נחלקו תנאים בזה האם העניין היה ירושה או עוונותיו של ישמעאל [תוספתא סוטה פרק ו הלכה ג] אם כן נלענ"ד דמוכח דבין למר ובין למר לא בזה נסתפק אברהם
ושמא יש לחזק דברי כת"ר ממ"ש רש"י "בקול רוח הקודש שבה", ומנא לן דלמא בקולה ממש ? אלא שא"כ היינו לומדים מכאן בנין אב לשמוע בקול אשתו, וזה אינו וכמו שהביא כת"ר, ומכאן הוציאו חז"ל שאברהם טפל לשרה בנביאות [רש"י שם], וזאת מנין, דלמא היה כאן ציווי מיוחד ונבואה בפני עצמה לעשות כמו שהיא אמרה, אלא שמצד אברהם ושרה לא היה לו לשמוע בקולה, דכל ההולך בעצת אשתו וכו', רק מצד הנביאות שבה, ואם לא היה טפל אטו הוא לאו נביא הוא, אלא מכאן הוציאו חז"ל שהיה טפל לשרה בנביאות.
 
ראשי תחתית