לחצו כאן – תרומה לשמואל

כי הוא ראשית אונו - בכור

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אלישמע
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

אלישמע

חבר קבוע
הצטרף
10/4/25
הודעות
843
שו"ע (חו"מ רעז ו): "הבא אחר נפלים, אע"פ שיצא ראש הנפל כשהוא חי, הבא אחריו בכור לנחלה... שזה שנאמר 'ראשית אונו' הוא שלא נולד לו קודם לזה ילד שיצא חי לאויר העולם". ע"כ.
וקשה, מהא דכתיב (בראשית מט ג): "ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני", וכתב רש"י: "ראשית אוני, היא טיפה ראשונה שלו, שלא ראה קרי מימיו". ע"כ.
 
שו"ע (חו"מ רעז ו): "הבא אחר נפלים, אע"פ שיצא ראש הנפל כשהוא חי, הבא אחריו בכור לנחלה... שזה שנאמר 'ראשית אונו' הוא שלא נולד לו קודם לזה ילד שיצא חי לאויר העולם". ע"כ.
וקשה, מהא דכתיב (בראשית מט ג): "ראובן בכורי אתה כוחי וראשית אוני", וכתב רש"י: "ראשית אוני, היא טיפה ראשונה שלו, שלא ראה קרי מימיו". ע"כ.
נראה ברור שהפשט הפשוט של 'ראשית אונו' היינו הילד הראשון,
וכמ"ש בתהלים "ויך כל בכור בארצם ראשית לכל אונם", וכי תעלה על דעתך שאלו השטופים לא ראו מימיהם?..
וגם המקרא של בעל שתי הנשים, נראה בפשטות שנשא שתיהן ואח"כ נולד הבכור. וגם אם נדחוק שמדובר דוקא כשנשא השנואה והרתה ואח"כ נשא האהובה, מ"מ לאו כו"ע יעקב אבינו (יבמות עו.), ודיבר הכתוב בהווה, וממילא ראשית אונו מתפרש כפשוטו על הוולד.

אלא שחז"ל דורשים צדקתו של יעקב אבינו (וגם בזה כבר הקשו בעלי התוס' ועוד, ממאי דמבואר בקרא שבא על לאה, ואח"כ על רחל, ואחרי שלאה היתה שנואה הרתה, וא"כ קדמו כמה ביאות עד לראובן. ומפרשים בכמה אופנים). וכפי הכלל שיש לדרוש מעשיהם של צדיקים לשבח ככל האפשר, ודקדקו שיהיה התואר ראשית אונו כמשמעו הראשון, וזה מדרכי הדרש.
 
ראשי תחתית