לחלק ממתקים לילדים בשבת בבית הכנסת לפני הקידוש

חובת הלבבות

חבר חדש
הצטרף
31/3/25
הודעות
4
היות ויש ירידת הדורות ומנסים לתת חן וחיבה לבית הכנסת בעיני הילדים
אז מביאים להם ממתקים בליל שבת וגם בבוקר בשעת ימלוך
אבל לכאורה ילד מגיל חינוך (נגיד 6-8) צריך ללמד אותו לא לאכול לפני הקידוש
ונוצרת בעיה שאם נחלק להם אז הם יאכלו
מה ניתן לעשות? אולי לחלק בסוף התפילה? אולי לחלק פרס? או שיש היתרים שונים לחלק
מה עושים אצלכם בבית כנסת?
 
חיי אדם חלק א כלל סו
כל דבר שאין בו איסור מצד עצמו אלא שהיום גורם, אין בו מצות חינוך. ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש, אף על גב דחייב לחנכו בקידוש.
קיצור שולחן ערוך סימן קסה
דבר שאין בו איסור מצד עצמו, אלא שהיום גורם, אין מצות חינוך, ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש, אף על גב דחייב לחנכו בקידוש.
שולחן ערוך הרב אורח חיים סימן תעא
ואף על פי שאסור להאכיל הקטן בידים דברים האסורין אפילו אינן אסורין אלא מדברי סופרים מכל מקום דברים שאינן אסורים מחמת עצמן אלא שהוא זמן איסור כגון מצה בערב פסח או לאכול קודם קידוש מותר להאכילם בידים אם הם צריכין לכך כמו שמותר להאכילם בידים ביום הכיפורים ואין מענין אותם אפילו יכולין לסבול התענית .
 
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רסט
נוהגין לקדש בבהכ"נ, ואין למקדש לטעום מיין הקידוש אלא מטעימו לקטן, דאין קידוש אלא במקום סעודה וכו'.
מגן אברהם סימן רסט
מטעימו לקטן. אף על גב דאסור להאכיל לקטן איסור בידים כמ"ש סי' שמ"ג היינו בדבר שיש בו לאו אבל קידוש אינו אלא עשה (הג"מ בשם מהר"ם) ולפי מ"ש בסי' שמ"ג דאפי' איסור דרבנן לא ספי ליה בידים צ"ל כיון די"א דאפי' גדול מותר לשתות דיוצא בקידוש זה אף על גב דלא קי"ל הכי מ"מ לקטנים שרי א"נ כיון דא"א בע"א שרי [ב"י] וב"ח כ' שיתנו דוקא לקטנים שלא הגיעו לחינוך אבל בתשו' הר"ן סי' פ"ב בשם הרשב"א דאי יהיב לקטן כזה הוי ברכה לבטלה דהא לא הגיע לחנכו בברכה ואפילו במקום שנהגו ליתן להתינוק הנימול ביום המילה היינו משום שהברכה בשבילו היא אבל בקידוש לא אלא צריך ליתן לקטן שהגיע לחינוך ולפמ"ש הרב"י בסי' שמ"ג בשם הרשב"א והר"ן דבכל מידי דהוא רביתא דתינוק כגון אכילה ושתיה מותר להאכילו בידים דלא גזרו בו חכמים דהא אפי' ביה"כ מצוה להאכילו ואין מחנכין אותו אפי' לשעות כמ"ש סי' תרי"ו וכ"ש כאן ויש חילוק בין אכילת איסור לאכיל' היתר בזמן האסור וכמ"ש התוס' בפסחים דף ק"ו ע"ב וכ"ש דמותר להאכילן בשבת בשחרית לפני קידוש דהא י"א אפי' גדול מותר לאכול כמ"ש הראב"ד ע"ש ונ"ל דאסור לענות הקטנים וכמ"ש סי' תרי"ו ולא חיישי' דדלמא אתי למיסרך דבדבר שהוא לתקנתו של תינוק לא גזרו (רשב"א בתשו' סי' ע"ב /צ"ב/) והא דמטעימין להו בקידוש ולא גזרי היינו משום דלאו מילת' דקביעות' הוא דזמנין דאיכ' אורחי' ולא מטעמינ' לינוקא (רשב"א סי' ש"ג):
משנה ברורה סימן רסט
מטעימו לקטן - הנה י"א שיזהר ליתן רק לקטן שלא הגיע לחינוך אבל המ"א כתב בשם הפוסקים דמותר ליתן אפילו לקטן שהגיע לחינוך (היינו כבר שית כבר שבע כל חד לפום חורפיה) ואדרבה אם יתן רק לקטן שלא הגיע לחינוך יהיה ברכת המברך לבטלה דהא לא הגיע לחנכו בברכה. ואפילו לפי מה שמבואר לקמן בסימן שמ"ג דאסור להאכיל בידים לקטן אפילו דברים שאסורים מדרבנן הכא שרי מפני כמה טעמים עיין במ"א וה"ה דמותר להאכיל לקטנים בשבת בשחרית לפני קידוש ואסור לענותו. כתבו האחרונים דאם אין קטן שהגיע לחינוך בבהכ"נ אזי ישתה כשיעור רביעית שיהא חשוב במקום סעודה כמש"כ סי' רע"ג ס"ה ויוצא בזה ויברך אח"כ ברכה אחרונה ויחשוב בדעתו לצאת בקידוש זה ומ"מ יכול אח"כ לחזור ולקדש בביתו להוציא בני ביתו וכמ"ש סימן רע"ג ס"ד:
 
פסקי תשובות אורח חיים סימן רסט
ב. לתת לילדים לאכול קודם קידוש
מ"ב סק"א: וה"ה דמותר להאכיל לקטנים בשבת בשחרית לפני קידוש ואסור לענותו. וכן קודם22 קידוש דליל שבת, וכדאיתא בהדיא בשו"ע הרב (סעי' ג'). ומלשון המג"א והפוסקים 'ואסור לענותו' משמע שאפילו במאכלים שלאו היינו ריביתייהו (הנחוצים לגידולו) ליכא קפידא, כי לא גזרו חכמים בעניני אכילה ושתיה כשהאיסור אינו בעצם (מאכלות אסורות), ולכן אין איסור לתת בידם ממתקים ומיני מגדים, הגם שאוכלים זאת קודם קידוש והבדלה.
אמנם בודאי ככל שגדל הילד יש להרגילו ולחנכו לימנע מאכילה ושתיה קודם קידוש, ובפרט ממיני ממתקים, אם כי כאמור מעיקר הדין ליכא איסור בזה, ובפרט כשמציק לו הרעב או הצמא.
 
כן, כתבת מאד יפה אבל יש הבדל בין ילד בגיל 7 לילד בגיל 11.5
הרי אנחנו רוצים לחנך את ילדינו לא לאכול לפני קידוש
ואם הגבאי מחלק ממתק בימלוך, למה? הרי נחלק אותו אחרי עלינו לשבח והילד ישרוד כמה דקות לפני הקידוש
וכל זה בממתק סגור אבל לחלק ארטיק שיכול להתנמס אולי לכו"ע אסור?
ובתור אבא לילד בגיל 10 שמקבל ממתק, האם נמנע ממנו לאכול, או נבליג?
 
כן, כתבת מאד יפה אבל יש הבדל בין ילד בגיל 7 לילד בגיל 11.5
הרי אנחנו רוצים לחנך את ילדינו לא לאכול לפני קידוש
ואם הגבאי מחלק ממתק בימלוך, למה? הרי נחלק אותו אחרי עלינו לשבח והילד ישרוד כמה דקות לפני הקידוש
וכל זה בממתק סגור אבל לחלק ארטיק שיכול להתנמס אולי לכו"ע אסור?
ובתור אבא לילד בגיל 10 שמקבל ממתק, האם נמנע ממנו לאכול, או נבליג?
חיי אדם חלק א כלל סו
כל דבר שאין בו איסור מצד עצמו אלא שהיום גורם, אין בו מצות חינוך. ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש, אף על גב דחייב לחנכו בקידוש.
קיצור שולחן ערוך סימן קסה
דבר שאין בו איסור מצד עצמו, אלא שהיום גורם, אין מצות חינוך, ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש, אף על גב דחייב לחנכו בקידוש.
 
היות ויש ירידת הדורות ומנסים לתת חן וחיבה לבית הכנסת בעיני הילדים
אז מביאים להם ממתקים בליל שבת וגם בבוקר בשעת ימלוך
אבל לכאורה ילד מגיל חינוך (נגיד 6-8) צריך ללמד אותו לא לאכול לפני הקידוש
ונוצרת בעיה שאם נחלק להם אז הם יאכלו
מה ניתן לעשות? אולי לחלק בסוף התפילה? אולי לחלק פרס? או שיש היתרים שונים לחלק
מה עושים אצלכם בבית כנסת?

ראיתי מי שלימד זכות על האוכלים סוכריות בקריאת התורה... כמדומה משום שלא נתחייבו בקידוש עד לאחר מוסף.

זכורני שכילד היה לי הדבר קשה מאוד, והתאפקתי.
 
ואם הגבאי מחלק ממתק בימלוך, למה? הרי נחלק אותו אחרי עלינו לשבח והילד ישרוד כמה דקות לפני הקידוש
וכל זה בממתק סגור אבל לחלק ארטיק שיכול להתנמס אולי לכו"ע אסור?
ובתור אבא לילד בגיל 10 שמקבל ממתק, האם נמנע ממנו לאכול, או נבליג?
שיקח את הממתק הביתה זה הרבה יותר חמור מלאכול לפני קידוש
[אין המדובר במקומות בהם יש עירוב שכשר לכל השיטות]
 
ראשי תחתית